Korg Pandora PX4 - kytarový multiefekt

Korg Pandora PX4 - kytarový multiefekt
Korg Pandora PX4 - kytarový multiefekt

Když jsem rozbaloval krabičku s Pandorou, tak jsem si nemohl nevzpomenout na éru Rockmanů Tom Scholz; éru malých přenosných kytarových efektů, které ovlivnily zvuk tehdejší doby a byly neomylně poznatelné na soudobých nahrávkách. Zvláště, když na mně vypadla i klipsna na připevnění k opasku nebo na řemen kytary. Rockmany byly zvukové konzervy, se kterými se už nedalo nic moc dělat, protože postrádaly mimo několika přepínačů jakékoliv ovládací prvky. Pandora však svým displejem a ovládacími prvky dala hned najevo, že tady bude vše jinak.

 

Asi díky čtyřem minitužkovým alkalickým bateriím, které vám zajistí provoz i bez adaptéru, který má konektor na spodní straně, se zdá Pandora docela těžká. Černý plastový design s modrým metalízovým předním panelem je elegantní a nesnaží se být příliš futuristický, což bývá poslední dobou v módě. Po zapnutí efektu spínačem, který je umístěný na pravé straně, volíte mezi "denním" a "nočním" režimem s rozsvíceným displejem. Naproti je zase přepínač, který určuje citlivosti vstupu (Lo a Hi). Z konektorů zde ještě zbývá popsat vstupní a výstupní (stereo) jacky (6,3 mm) a malý jack pro připojení přehrávače nebo sekvenceru. Takže vám nebrání nic v jamování s vaší oblíbenou nahrávkou.

Jak už víte z úvodu, Pandora disponuje klasickými programovacími prvky, kterými je běžně vybavena většina multiefektů, včetně LC displeje a datového kolečka.

 

Hlavy, bedny, komba

Pandora je vybavena plnohodnotnou simulací kytarových aparátů REMS (firemní technologie). Začněme tedy zesilovači. Zcela klasicky je zde v nabídce řada kytarových modelů jdoucích od čistého zvuku k typům tzv. hi-gain. Vzhledem k tomu, že v současné době pod firmu Korg spadá značka Vox, tak jsou zde zastoupeny simulace AC15, AC 30 a AC30TB. Ostatní modely nesou označení jako TWD 1 x 12", RECTO, US HI-G, UK '80S a podobně. Tady je potřeba zapnout již fantazii a zkušenosti, abyste si mohli domyslet, o co jde. Výsledkem jsou aparáty Fender, Marshall, Mesa/Boogie Rectifier. Nastavení je pro všechny jednotné: basy, středy, výšky a gain.

Bedny pokrývají běžně používané typy od reproboxů s jednou desítkou po čtyřdvanáctkové boxy s otevřenou či uzavřenou ozvučnicí. Opět ze zkratek lze vyčíst, o co asi jde: 4 x 10 TWD, 4 x 12 CLS, 4 x 12 VIN, 1 x 12 VOX. Jediným parametrem, kterým lze zvuk beden upravovat, je presence na středech. Při procházení jednotlivými zvuky jsem byl mile překvapen. Hrálo se mi dobře a téměř vždy se mi podařilo dobarvit zvuk tak, aby mi vyhovoval. Je pravdou, že při zkoušení Rectifieru jsem si už nebyl jistý, jestli těch včeliček není moc, ale i pro takový zvuk si dovedu představit využití. Docela mě oslovily polozkreslené zvuky a simulace AC30TB. Simulátor akustických kytar není to, co bych od elektrických očekával, a zatím se mi nestalo, že bych pocit hry na akustiku měl. Nicméně i zde je zajímavé si takový zvuk vyzkoušet.

 

Chorusy, fejzry, rotátory

Blok modulačních efektů si rozhodně nezadá, co se nabídky týče, s velkými procesory. Rozdíl je ovšem v nastavení jednotlivých efektových parametrů. U každého efektu lze měnit jen jeden parametr datovým kolečkem, např. u chorusu, flangeru a phaseru modulační rychlost. Pandora disponuje i harmonizérem, i když s přece jen poněkud omezenými možnostmi oproti větším procesorům. Výběr je zde omezen jen na některé intervaly u durové a mollové stupnice.

 

Tunely a kaňony, ale i koupelny a koncertní sály

Hall, Room, Plate, Spring. Simulace prostorů, která je rovněž klasická. Jediným parametrem, který zde můžete ovládat, je úroveň efektu. Myslím, že zde by bylo na místě zařadit i ovládání délky reverbu. I tak kvalita nastavených prostorů byla dobrá. A při hledání barvy a nastavení i řízení úrovně stačí k tomu, aby se dosáhlo použitelného výsledku.

 

Opakovačka

Určitě nebude řeč o slavné pušce Oldy Shatterhanda, ale o echu. U Pandory si cením, že efekty reverb a delay jsou odděleny a lze je nastavovat každý zvlášť. Opakovaček je celkem pět: Slap, Delay, PPDelay, Echo a Multi. Každá má pět variant, vždy s různým feedbackem, tedy počtem opakování. Čas opakování lze nastavit tlačítkem Tap. Maximální hodnota zpoždění je u efektu Slap 500 ms a u Multi 2 sekundy. Vysoký počet variant ve spojení s funkcí Tap umožňuje velmi mnoho rozličných nastavení. Tady bych viděl právě rozdíl proti reverbu, který mi přišel poněkud omezený.

 

Tam-tamy duní

Jojo, už takhle malou pastičku lze vybavit docela zajímavým automatickým bubeníkem s náznakem sekvenceru s basovými figurami. Je zde 40 základních rytmů (blues, rock, jazz, funky...) s basovými figurami, které lze samozřejmě vypnout. Některé rytmy jsou i na několik akordů - klasická dvanáctka, Em - A, E - C#mi - A - B. Zde je uvádím podle návodu od tónu e, ale i ten je samozřejmě možné změnit. A nakonec je zde sekvencer, kde si do osmi taktů můžete naskládat jednotlivé rytmy i s určením základního tónu a vytvořit si vlastní jednoduchou harmonii.

 

Stahování, opisování, jamování, nahrávání, přelaďování, zpomalování

Tak tohle vše umožňuje režim Phrase Trainer. Nahrávat můžete (8, 16 a až 32 sekund) ze vstupu pro přehrávač, jen svou kytaru, přehrávač a kytaru dohromady, anebo společně automatického bubeníka a kytaru. Nahrávku si můžete pustit a jamovat si s ní. Nebo si ji pouštět zpomaleně až na polovinu a opisovat sóla. Ale co mne nejvíce dostalo? Možnost měnit ladění připojeného přehrávače přímo v reálném čase bez nahrávání!! Pokud váš kazeťák nedodržuje rychlost a tím i ladění, nebo pokud nahrávka je hrána na podladěné kytary, vše napravíte jednoduchým otočení datového kolečka.

 

Celebrity

Když jsem brouzdal po internetu na stránkách, které mi doporučil distributor, narazil jsem na několik výroků opravdu slavných muzikantů. Myslím, že většině z vás nemusím již nic říkat, pokud vyslovím G3.

"PX4 používám neustále", svěřil se nám Joe.

Steve říká: "... a mnohokrát jsem si ji připojil ke kytaře i během nahrávání ve studiu."

A Johnův názor? "Je to můj společník na cesty."

Nezbývá mi než se s výroky Joe Satrianiho, Steve Vaie a Johna Petrucciho ztotožnit.

 

Několik licků závěrem

Stejně jako u Rolanda mne u Pandory baví kytarový jednohlasý syntezátor. Jsou zde samozřejmě problémy s přesnou detekcí hraného tónu (lze hrát jen jednohlasně) a se zpožděním, ale pokud přizpůsobíte svůj styl hry, tak zde můžete nalézt inspiraci i zpestření pro svoji hru.

Ovládání je intuitivní a příjemné. Když pochopíte, jak se nastavuje jeden efekt nebo aparát, tak už s ostatními nebudete mít problém.

I při kombinování zesilovačů s bednami jsem byl mile překvapen, snad právě i kvůli vzpomínce na Rockmany. Nečekal bych, že v tak malé krabičce lze najít "plnotučný" procesor.

O funkci, která dělá z humbuckeru singl a naopak (navíc lze simulovat zapojení cívek snímače v protifázi a polohou přepínače "mezi snímači") jsem příliš přesvědčen nebyl. Nezdá se mi, že by náhrada či změna fyzikálních vlastností snímačů byla možná digitální cestou. Pokud k tomu takto přistoupíte, může být výsledek zajímavý.

Nejvíce jsem si doslova vyhrál s kombinacemi, které představují jednoduché aparáty - tj. řetězec v pořadí - simulace aparátu, reprobox, pružinový hall a jen v nutných případech noise gate.

Zkusil jsem prohnat přes Pandoru i baskytaru. Když jsem použil bednu 1 x 10", nehrozilo, že mi vyskočí reproduktor. Výsledek mne zaujal. I zde by se asi našly použitelné zvuky. Ale jen u simulací aparátů s nízkým gainem. Pro natáčení demo snímku v domácím studiu by to mohlo být myslím ideální řešení.

A abych nezapomněl; ona je to dnes úplná samozřejmost. Pandora disponuje chromatickou ladičkou s kalibrací od 438 do 445 Hz. Má padesát továrních a padesát programovatelných zvuků. Celkem 124 typů efektů.

 

Info:

Korg Pandora PX4 je doslova kytarový multiefekt do kapsy, vybavený automatickým bubeníkem a jednoduchým recorderem, který svým vybavením šlape na paty mnohem větším kolegům. Cena je 9500 Kč.

Plus:

jednoduchý automatický bubeník

režim Phrase Trainer a přelaďování v reálném čase

zvuková kvalita simulace

vybavení a možnosti

infra výstup na sluchátka

Mínus:

není možné nastavit hlasitost připojeného přehrávače

umístění kompresoru, kvákadla a simulátoru snímačů do jednoho efektového bloku

chybí alespoň jednoduché ovládání na zem

přece jen cena, protože díky absenci ovládání je využití Pandory poněkud omezeno

Psáno pro časopis Muzikus