Korg Soundlink DRS OASYS PCI

Korg Soundlink DRS OASYS PCI
Korg Soundlink DRS OASYS PCI

Tato počítačová karta je jedním z pozůstatků stejnojmenného ambiciózního projektu syntetizéru s výměnnými algoritmy zvukové syntézy z roku 1995. Je příbuzná s nástroji založenými na algoritmech matematického modelování - Prophecy, WaveDrum, Z1, MS2000, Electriby EA1 a ER1 a karty Solo a Moss. I když v případě karty OASYS nejde o novinku (objevila se už v roce 2000), vyrábí se stále a pro její nesporné kvality, inovativní architekturu a nezaslouženě poněkud odstrčenou pozici na trhu jí věnujeme podrobnější test.

Korg Soundlink DRS OASYS PCI
Korg Soundlink DRS OASYS PCI

Koncepce

Jde o DSP kartu s otevřenou architekturou (Open Architecture Synthesis System), zpočátku určenou pro MacOS (testovaná verze), později pro Windows, která představuje velmi výkonný MIDI syntetizér s digitálním MIDI mixerem a efektovými jednotkami kombinovaný s 24bitovými AD/DA. Systém je plně programovatelný a po nedávném zveřejnění firemního expertního programovacího prostředí SynthKit pro MacOS je možné programovat i jednotlivé algoritmy a patche a vytvářet tak nové typy syntézy zvuku. Karta zatěžuje CPU minimálně a pět DSP Motorola s celkovým výkonem 480 MIPS počítají syntézu a efekty s přesností až 96 bitů! Karta pracuje buď samostatně jako multitémbrový syntetizér a sampler s efekty, nebo jako univerzální doplněk softwarových audio sekvencerů, HDR systémů a jiných audio programů - umožňuje začlenit do nich přímo na digitální úrovni syntézu zvuku, sampler, mixer a efekty a stará se i o kontakt s vnějším světem.

 

Instalace

Je jednoduchá a bez problémů, aspoň tak usuzuji podle vlastní zkušenosti na MacOS - na G4 vše proběhlo podle popisu, včetně updatů, které jsem provedl po stažení novějších verzí OS. Instalovaly se odpovídající MIDI (OMS, FreeMIDI i sériový) i audio ovladače (ASIO 2.0, SoundManager), Editor a systémový OASYS PCI Engine. Vše je možné dodatečně rekonfigurovat a nastavit podle potřeby, OMS umožní i řízení z USB. Některé programy podporují jenom ASIO 1.0 standard, na instalačním CD je i tento ovladač.

Dále stačí nastavit vzorkovací kmitočet, velikost audio bufferu, zdroj WordClock, synchronizaci a další parametry, zvolit v programu kartu jako ASIO zařízení a MIDI řízení. S FreeMIDI nebo OMS na MacOS se pomocí jejich setup programů nastaví karta jako dvě zařízení po 16 kanálech. Sound Manager se dá využít pro nasměrování vstupu a výstupu zvuku přes kartu.

Pod MME se objeví karta jako šest duplexových stereo zařízení, jedno pro každý pár vstup/výstup, a čtyři výstupní zařízení pro osm kanálů. Pokud jde o MIDI, karta se ukáže jako multimediální systém 2 x 16 MIDI kanálů.

Programy podporující víc audio zařízení mohou s kartou využít současně všech 12 vstupů a 20 výstupů.

 

Editor

Klíčem k ovládání karty je Editor, který nabídne komfortní grafické prostředí a uživatelské rozhraní a obsahuje databanku nastavení. Přiřazení programů, efektů a směrování se provádí pomocí virtuálního dvanáctikanálového mixeru s okny pro efektové a výstupní sběrnice. Syntetizér se ovládá pomocí panelů s mnoha ovládacími prvky. Editor umožňuje vytváření, ukládání a načítání souborů pro řízení karty:

Multi představuje kompletní nastavení: mixer - úrovně, směrování, Send a výstupní sběrnice, přiřazení programů a efektů a jejich nastavení.

Program obsahuje patche a efekty.

- FX Program obsahuje nastavení efektů, může se ukládat i v řetězcích pro celý kanál).

- Patch obsahuje algoritmus syntézy jednoho zvuku a další parametry.

FX obsahuje algoritmus jednoho efektu.

 

Syntetizér

Funkce syntetizéru jsou k dispozici jako programy, které je nutno přiřadit ke kanálům. Jsou uloženy v katalogu a dají se přetáhnout na kanály, nebo jsou už součástí Multi. Programy obsahují až dva patche a jejich parametry, každý patch sestává z algoritmu syntézy a jeho architektury, může to být i multivzorek (až 6 MB pro jeden patch). Patche se dají řadit vedle sebe (Split), nebo nad sebou (Layer) na klaviatuře, mohou být rychlostně přepínány, prolínány nebo přidávány, dají se transponovat a odladit. Mezi dalšími parametry patche je rozsah ohýbání tónu, mikroladění, režim spouštění, priorita kláves a odladění unisona. Mikroladění je velmi tvárné - umožňuje vytvoření jakéhokoli systému ladění, tabulku ladění je možné připravit v jakémkoli textovém editoru. Na internetu je několik tisíc ladění.

Polyfonie syntetizéru není rozdělována dynamicky, ale každý program má uživatelem určený počet hlasů a záleží i na typu algoritmu - mnoho patchů dovolí jenom jednohlas nebo několik hlasů (Tonewheel Organ jsou 61hlasé).

Je jasné, že programy podle složitosti použitého algoritmu a podle přiřazené polyfonie ubírají z celkové výpočetní kapacity karty, v Multi je jich použito víc a v kombinaci s efekty (ty naštěstí neubírají tolik), takže se může stát, že se při přetížení objeví hlášení: "There are not enough execution cycles to play this multi." Pak nezbude než snížit počet programů, polyfonii, počet efektů, počet výstupů apod. - a dokud to neučiníte, karta odmítá spolupráci a nehraje nic.

Předem se dá nesnadno odhadnout, co karta zvládne, je nutné to vyzkoušet. Záleží to na konkrétní situaci. Při sestavování Multi je velkým pomocníkem Resources Monitor, který zobrazuje aktuální zatížení karty (i v detailní analýze). Také v návodu je celá sekce zasvěcena správě zdrojů, se spoustou tipů, jak alokaci zdrojů zlepšit.

Syntetizér je bezpochyby nejsilnější stránkou karty a hlavním důvodem jejího pořízení, takže se blíže podívejme na jeho možnosti. Daly by se srovnat se syntetizérem Z1, ale karta má čistější a jemnější zvuk. K dispozici je sedm kategorií zvuků, s výjimkou PCM jde o matematické modely:

Analog Synth s devíti různými modely.

EP - Reed Piano modeluje výborně Wurlitzer klavír.

Guitar - nabízí dva modely trsaných strunných nástrojů a dva modely slapové basy.

- Organ - Tonewheel - vynikající model hammondek (61 koleček), 9 táhel, kliksy kláves, perkuse a Leslie. Je možné použít troje varhany a simulovat dva manuály a pedál. Z1 Organ modeluje varhany pomocí aditivní syntézy ze tří harmonických tónů a suboscilátoru.

PCM - 16 typů využívajících strukturu tradičního syntetizéru, kde v oscilátoru jsou vzorky.

- Percussion - dva modely elektronických bicích nástrojů (podobné rytmeru ER1, vždy oscilátor a generátor šumu) a jeden, který vyrábí dva zvuky najednou a obsahuje i 16krokový sekvencer (BeatBox).

VPM - Variable Phase Modulation je FM syntéza se 2 nebo 4 operátory a osmi konfiguracemi - algoritmy. Zní jako čtyřoperátorové syntetizéry Yamaha, má lepší dynamiku a obálky.

Waveguide - model flétny, tenorsaxofonu, trombónu, trubky a lidského hlasu.

 

Mixer

Jeho 12 kanálů může zpracovávat program syntetizéru, mono nebo stereo (!) audiovstup nebo ASIO audio tok (těch může být nejvýše 8). Kanál má fader a měřič úrovně, solo a mute tlačítko, panorama, regulátor úrovně spolu s mute a pre/post tlačítky pro každou ze dvou monofonních efektových sběrnic. Jsou zde také roletová menu pro nastavení MIDI kanálu, A a B sběrnice, typ vstupu a výstupu. Ke kanálu je možné přiřadit čtyři insert efekty. Mixer má 4 send sběrnice, každá může zpracovávat 4 efekty, jsou post insert, pre/post volí zapojení před nebo za faderem. Výstup sběrnic má regulovatelnou šířku stereobáze, tak se spolu s regulátory panorama vytvoří stereoobraz. Na výstupu je šest stereo sběrnic, každá opět se čtyřmi možnými efekty. Celkem je tak k dispozici 48 insertů pro kanály, 16 pro Send a 24 pro výstupy, karta ale nemá výpočetní kapacitu, aby bylo možné všechny obsadit. EQ se musí přiřadit jako efekt.

Programy obsahují i přiřazení efektů a další nastavení parametrů kanálu, a pokud je funkce FX Autoload pro daný kanál aktivována, načtou se spolu s programem. Přiřazením několika kanálů mixeru s různými programy jedinému MIDI kanálu se vytvářejí složitější textury.

 

Automatizace mixeru

OASYS využívá MIDI kontroléry a SysEx data pro dynamické řízení všech parametrů programů, mixeru a efektů, a rozsáhlou MIDI modulační matrici. Každý parametr může být přiřazen až dvěma zdrojům modulace z výběru kolem 40 a s možností nastavit hloubku modulace. Řízení karty může probíhat na 32 MIDI kanálech - některé řídí syntetizér, jiné mixer. Všechny změny prováděné v reálném čase se zapisují do MIDI sekvenceru.

 

Efekty

Je tu snad všechno, co existuje - celkem 135 typů efektů vynikající kvality v 17 kategoriích, pocházejí z Trinity, je tu ale řada nových, např. reverb skupina založená na novém algoritmu O-Verb. S kartou přichází kromě efektových programů jako součásti Multi a programů i velká databanka samostatných efektů. Mnohé z nich představují řetězce efektů vhodné např. pro kytaru, klávesy, sólové zvuky apod. Další efekty lze programovat, všechny parametry se dají automatizovat.

 

Nahrávání karty

Pokud používáte kartu ve spojení s audio sekvencerem typu Logic nebo Cubase, je to ideální způsob, jak jí pomoci uvolnit její výpočetní kapacitu - stačí některé kanály a zvuky ovládat MIDI stopami, nahrát je spolu s efektováním jako audio a pak je přehrávat z HD. Tak se dá hodně ušetřit, při dalším průchodu skladby nahráváte jiné zvuky a efekty...

 

Ovládání

Díky Editoru je velmi jednoduché a nabízí vysoký komfort - např. jakékoli kopírování programů, patchů nebo efektů v rámci Multi nebo do jiného Multi je záležitostí přetažení jména myší na jiné místo, nebo se dají využít standardní funkce Copy/Paste. Díky tomu, že je možné mít zároveň otevřeno několik mixerů (Multi), je to nejen velmi jednoduché, ale i flexibilní.

Při sestavování Multi je dobré vypnout položku Connect/Disconnect pod File menu (přeruší se tak spojení mezi Editorem a Enginem) a znovu ji aktivovat po dokončení konfigurace.

Co není možné, je přepínání různých Multi nebo jednotlivých programů během hry - karta potřebuje nějaký čas na rekonfiguraci a během této doby jsou její výstupy vypnuty.

Škoda jen, že v dokumentaci chybí bližší popis továrních algoritmů syntézy, patchů, programů...

 

I/O

Karta nabízí jackový nesymetrický stereofonní analogový vstup/výstup, S/PDIF digitální vstup /výstup a ADAT osmikanálový digitální optický vstup/výstup. Všechny vstupy a výstupy jsou zpracovávány 24bitově a všechny je možné využít současně. ASIO podpora znamená, že kompatibilní programy mohou využít všechny vstupy a výstupy karty buď přímo nebo včetně jejich ovládání v Editoru karty a přiřazení efektů. Vstup/výstup BNC konektor Work Clock a vstup /průchod ADAT Sync 9pin umožňují digitální synchronizaci. MIDI konektory chybí, MIDI řízení probíhá interně.

Směrování je velmi jednoduché a ohebné. ADAT vstup se dá použít s editorem vzorků ke smíchání osmi kanálů do sterea. Nevyužíváte-li kartu s ASIO softwarem, dá se propojit pomocí ADAT rozhraní s externím rekordérem, pak se využije mixer a efekty karty pro jednotlivé externí kanály a stopy. Karta má nulovou latenci při monitorování záznamu, tj. žádné zpoždění signálu ze vstupu na výstup.

 

Kompatibilita

Karta je kompatibilní se standardy plug-in VST, MAS, DirectX - dají se použít současně s jejími vlastními programy a efekty. Pokud jde o vzorky, je možné načítat formát wav, aiff, Korg a na MacOS i SD II, vše 16 nebo 24 bitů.

 

Softwarová podpora

Karta má svoje vlastní stránky na Internetu - www.korg.com/oasyspci.htm, další informace najdete na www.korg.co.uk. Tam jsou uveřejňovány nové verze OS, nová data, najdete tam i všechny návody a data třetích firem a osob, které programují software. Pokud máte vyšší ambice, můžete se stát betatestery a vyvíjet vlastní algoritmy pro OASYS. K tomu potřebujete program SynthKit - získáte jej po registrování v diskusní skupině na Yahoogroups. Dostanete přístupová práva na archiv dat a můžete začít experimentovat. SynthKit umožní pomocí objektového programování vytvářet propojení dosavadních objektů a definovat nové. Uložené programy a efekty OASYS načte a může s nimi pracovat. Máte tak jedinečnou příležitost vstoupit do světa matematického modelování. Korg je na prvním místě v tomto výzkumu spolu s Yamahou a Stanfordskou univerzitou.

 

Návody

Instalační návod dostanete vytištěný, ostatní jsou ve formě PDF dokumentu - v souhrnu kolem 800 stran! nebo jako HTML stránky. Nejaktuálnější verze těchto dokumentů jsou i na internetových stránkách firmy.

 

Závěr

Korg OASYS je bezesporu nejlepší karta DSP se syntetizérem, samplerem, mixerem s efekty a s I/O, ale stojí přitom trochu stranou většího zájmu. Na vině byla její vysoká cena (dnes je poloviční - 49 000 Kč) a také skutečnost, že v posledních letech učinily počítače a software velký pokrok a DSP karty ustupují z trhu. Nicméně mluví pro ně zejména jejich vysoký výkon, specializace, to, že nezatěžují CPU počítače, nízká latence a vysoká kvalita zvuku. Zdaleka ještě neřekly svoje poslední slovo. OASYS je vysoce výkonná, robustní, univerzální, umožňuje flexibilní audio propojení v počítači i mimo něj a algoritmy syntézy jsou velmi propracované. Právě těmi je zajímavá - využívá dosud ne zcela běžné matematické modelování, je zcela programovatelná, programovací prostředí je volně k dispozici a karta má vysokou podporu na internetu. Doporučuji každému, kdo chce něco skutečně extra a nespokojí se s běžným řešením. OASYS v této oblasti nemá konkurenci.

 

Info:

Korg Soundlink DRS OASYS PCI je karta multitémbrového syntetizéru a multikanálového digitálního mixeru s efekty založená na matematickém modelování spojená s 12 audio vstupy a výstupy. Cena je 49 000 Kč.

Plus:

koncepce

počet a kvalita matematických modelů

excelentní kvalita zvuku

široká nabídka kvalitních efektových algoritmů

elegantní ovládání

úzké propojení syntézy zvuku a efektů

bohatá podpora

výborná tovární nastavení

obrovský potenciál programování vlastních algoritmů

ADAT, S/PDIF a analogové rozhraní

vysoká kompatibilita

výtečné ASIO propojení

automatizace

Mínus:

pouze 12 kanálů

přes vysoký výkon karta nestačí současně vyrábět vše, co na první pohled slibuje

bylo by dobré mít možnost zmenšit zobrazení některých oken

křehce vypadající kabelové propojky

MIDI volba Multi a programů není možná

vzhledem k ceně karty mohly být všechny návody vytištěné

 

Požadavky na systém

Mac: PowerPC procesor 604e na 200 MHz, raději G3 na 233 MHz, MacOS verze 8.5.1

PC: Pentium II na 200 MHz, raději na 300 MHz, Windows 95/98.

Pro oba OS monitor s rozlišením 1024 x 768 a CD mechanika pro instalaci softwaru.

Psáno pro časopis Muzikus