Korg Triton LE

Korg Triton LE
Korg Triton LE

Co takhle dát si něco lehkého? Korg okleštil koncept dnes již legendárního Tritonu, který si od roku 1999 získal mnoho příznivců, a nabídl jej začátkem letošního roku pod označením LE za nižší cenu. S čerstvými zvuky může odvést fakt dobrou práci kdekoli.

 

Koncepce

Elegantně stříbřitý nástroj přichází ve třech inkarnacích, lišících se rozsahem klaviatury - 61, 76 a nejnověji i 88 kláves. Jde o 62hlasý (v Double režimu 31hlasý) sampler se šestnáctinásobným multirežimem, HI syntéza je variantou subtraktivní syntézy obohacenou o aditivní princip (vrstvení zvuků). Wave ROM obsahuje 32 MB vzorků v podobě 425 multivzorků a 413 bicích samplů. Nástroj se dá rozšířit i o RAM sampling. Zvuk prochází resonantním filtrem (24 dB LPF nebo kombinace 12 dB LPF a HPF). Jeho parametry lze dynamicky formovat pomocí tří propracovaných generátorů obálek a dvou modulačních generátorů (lze je synchronizovat s tempem skladby nebo MIDI synchrotiky). Na výstupu jsou čtyři DSP jednotky, a protože jde o workstation, nechybí arpeggiátor a sekvencer.

 

Pár slov ke vzhledu

Solidně vypracovaný nástroj jak po stránce designu, tak i mechanického provedení vypadá draze. Štíhlý panel je přitom plastový. Co si může muzikant na cestách přát víc než lehký univerzální nástroj? Triton LE 61 váží pouhých 7,8 kg!

Na zadním panelu najdete stereo výstup, výstup 1 a 2, sluchátkový výstup, MIDI triádu, konektory pro Sustain pedál, spínací a kontinuální pedál a slot pro SM kartu (nemá nic společného se sado-maso!).

 

Zvuk

Korg nástroje z posledních let se vyznačují enormní šířkou pásma a velkou dynamikou. Ani tento není výjimkou a v ničem od extrémně vysoké kvality Triton standardu neustupuje, ať už jde o běžné zvuky pro oblast popu, jako klavíry, e-klavíry, skutečně vynikající varhany (tady přichází vhod aditivní vrstvení zvuků), měkké plochy, kytary všeho druhu, smyčce a žestě, velmi silně obsazené výtečné sólové a basové analogové zvuky, zvukové efekty, bicí a perkuse, nebo uspokojivé simulace orchestrálních akustických nástrojů (opět se hodí výborně hlavně pro pop), sólových i etnických (možnost mikroladění!). Celkem je tu 512 programů (zvuky kombinují maximálně dva vzorky) a 384 kombinace (vyšší režim - až osm zvuků současně), 256 ROM zvuků standardu GM2, čtyřiadvacet uživatelských sad bicích a devět ROM sad GM2 (vynikající jsou zejména elektronické bicí). Zvuky jsou uspořádány do šestnácti kategorií a je možné je podle kategorií vyhledávat (škoda, že nástroj nezůstane ve stejné kategorii při přechodu z programů na kombinace nebo opačně). Jména kategorií lze změnit, všechny programy a kombinace je možné programovat.

Nástroj překvapuje svým zvukem i díky modernizaci Triton programů. Mnohé jsou nové a lépe odpovídají současným hudebním stylům. Mnohé také nápaditě využívají ovladače, např. Clouds of Air, B057, kde pohyb joysticku nahoru a dolů mění množství šumu a S/H efektu. Zvuky znějí výborně i v kombinacích a velmi dobře se prosazují v mixu. Zkoušení programů je díky funkci Audition hračkou - můžete je slyšet s adekvátní hudbou z databáze 383 riffů. V režimu kombinace je samozřejmostí dělení klaviatury, vrstvení zvuků (vznikají opravdu tučné zvuky), rychlostní i poziční prolínání... Spousta kombinací využívá dvojitý arpeggiátor a RPPR funkci, např. Galactic Artcore, B007, kde se míchá divoký drum'n'bass groove s hlubokým basem. Zvuky jsou natolik výborně naprogramovány, že je Korg hrdě uveřejnil je ve formátu Triton diskety na internetu.

 

Sampling

Komu by tolik kvalitních zvuků ještě nestačilo (třeba proto, že chce využívat typově odlišné zvuky - FM apod., nebo zvukové efekty či vokály a texty), může Lehkou Edici doplnit o vzorkovací kartu EXB-SMPL. Jednoduchou montáž zvládne díky popisu v návodu každý za 15 minut. Karta přichází s 16 MB SIMM (72kontaktová, stačí pro 87 sekund stereo vzorků), ale dá se rozšířit na 64 MB. Nabízí stereo vstup pro vzorkování s regulací úrovně vstupního signálu a SCSI-2 konektor pro spolupráci s externím HD nebo CD-ROM (DOS formát). Samplovat je možné 16bitově vzorkovacím kmitočtem 48 kHz. Ze zajímavějších procesů zpracování vzorků je tu Time Slice (rozdělí groove na krátké vzorky, ty jsou automaticky přiřazeny ke klávesám a spouštěny individuálně - tak se ve spojení se sekvencerem dá měnit tempo beze změny výšky, přearanžovat a remixovat groove aj.), časová komprese a expanze (změna tempa groovu beze změny výšky a barvy) a smyčkování s prolnutím. Karta umožňuje i načítání vzorků ve formátech Korg, Akai S1000/3000 (bohužel bez obálek, rychlostního přepínání a dalších nastavení), wav a aiff. Stereo vzorky jsou rozloženy na dva mono, ty pak v programu opět vrátíte do sterea. Vzorky se dají využít v programech i kombinacích.

 

DSP

Dva hlavní efektové procesory pracují jako Send/Return, třetí je vkládací a je umístěn před nimi (na rozdíl od stejně pojmenovaného efektu na nástrojích Yamaha pracuje pro víc partů). Kvalita 89 efektů, ze kterých se dá vybírat v kterékoli jednotce, je vysoká, rovněž jejich výběr a možnosti jsou povedené. Parametry lze řídit ovladači v reálném čase nebo přes MIDI. Echa se dají synchronizovat s tempem skladby nebo MIDI synchrotiky. Výborně vymyšleno je ovládání Leslie efektu - přepnutí rychlosti se provádí joystickem. Kromě standardních efektů je tu arsenál méně obvyklých algoritmů - Resonator, Ring Modulator, Vinyl Scratch, Stereo Decimator aj. Ekvalizér na výstupu nástroje je vybaven dvěma Shelving filtry s přeladitelným kmitočtem a plně parametrickým BPF pro středy. Audio vstup na vzorkovací kartě lze využít i pro živé efektování externího signálu vkládací jednotkou. Zvuky směrované do individuálních výstupů DSP jednotky obcházejí - předpokládá se efektování mimo nástroj.

 

Arpeggiátor

Triton LE nabízí 232 typy arpeggií. Je polyfonní a programovatelný. Firemní arpeggia jsou velmi dobře připravena a výborně využitelná v soudobých stylech. Kromě standardních arpeggií jsou tu i složitější průběhy, generující hudební struktury - kytarová arpeggia, rytmizované vybrnkávání až po sekvence pro techno hudbu. Termín arpeggiátor tedy zcela přesně nevystihuje, co toto monstrum umí... V režimu kombinace lze použít dva nezávislé arpeggiátory - je to dost efektní záležitost. Arpeggia však mohou pracovat jenom v části klaviatury. Velmi praktické je tlačítko arpeggiátoru přímo na panelu.

 

Sekvencer

Jde o 16stopý moderní sekvencer se všemi možnostmi, které se od takové funkce na začátku 21. století očekávají. Sedmnáctá stopa slouží jako řídicí a tempová. Kapacita je 200 skladeb, 200 000 not a je tu několik zajímavostí: sto padesát továrních a sto uživatelských patternů usnadňuje programování partu bicích nástrojů, nechybí funkce RPPR - vynález Korga, umožňující využití patternů při hře i záznamu do sekvenceru. Jednotlivé klávesy spouštějí patterny o různém počtu stop, jak si je přichystáte. Protože pattern je přiřazen stopě sekvenceru, dají se tak provádět živé remixy skladeb. Při použití s běžícím sekvencerem je start přehrávání patternu synchronizován se začátkem taktu a tempo také. Pattern hraje po dobu stisku klávesy nebo je prvním stiskem zapnut, druhým vypnut. Tuny výborně použitelných továrních patternů odpovídají různým stylům od country a folku po techno a jiné styly současného popu. Myšlenka je dotažena k dokonalosti v tom, že je tu šestnáct šablon sekvenceru naplněných programy a patterny seřazenými podle stylů. Dalších šestnáct si můžete programovat sami. Pokud jde o smyčky, dají se nastavit různě dlouhé na jednotlivých stopách. Samozřejmostí je kompatibilita se SMF na vstupu i na výstupu, skladby se ukládají na SM kartu (možnost jejich zpracování mimo nástroj!). Na jednotlivých stopách lze využít programy i kombinace. Jediné výraznější omezení se týká nastavení efektových jednotek.

 

Smart Media karty

Triton LE umí využít až 128 MB karty 3.3 V (větší se zatím nedělají). I když by se staromilcům zdálo, že toto médium je ve srovnání s běžnou a léty osvědčenou disketou jaksi nevýhodné, není tomu tak - dnes není problém mít k počítači USB SM čtečku pro rychlou práci s daty. Ta nemohou být snadno zničena, jde o elektronické médium, čtečka je velmi jednoduchá ve srovnání se složitou mechanikou disketové jednotky (nulová poruchovost), médium i čtečka jsou mnohem menší než vše, co souvisí s disketami, a hlavně: médium má výrazně vyšší kapacitu, což se uplatní zejména při práci se vzorky.

 

Ovládání

I když je dotekově citlivý displej Tritonu nahrazen podsvětleným displejem 240 x 64 bodů, je dobře čitelný a v kombinaci s kurzorovými tlačítky, tlačítky posunu stran, datovým kolečkem, tlačítky snižování a zvyšování hodnoty parametru a osmi funkčními tlačítky dává možnost snadného ovládání nástroje. Ovládací prvky jsou umístěny přehledně a logicky - nalevo od displeje čtyři programovatelné otočné regulátory (umožňují zásahy do zvuku nebo arpeggiátoru v reálném čase během hry) a režimová tlačítka, napravo číslicová tlačítka, volba bank zvuku a ovládání sekvenceru. Z dalších ovladačů je k dispozici tradiční KORG joystick (dnes spíše připomíná rolandovský Bender), dvě programovatelná tlačítka, nožní spínač pro Sustain (zpracovává i částečnou pedalizaci s Korg šlapkou DS1H), programovatelný nožní spínač a kontinuální pedál. Ovládání nástroje je dále podpořeno tradičně výborným návodem. Co víc si přát?

 

Klaviatura

U verze se 61 a 76 klávesami jde o lehce vyváženou klaviaturu s membránovými kontakty (stejnou má Karma). I když není tak dobrá jako u Tritonu, kde jsou kovové kontakty, je příjemně hratelná a rychle si na ni zvyknete. Nástroj má obrovskou dynamiku a tu je možné z klaviatury dobře ovládat. Kromě rychlostní je tu i tlaková citlivost. Vynikající klaviaturu nabízí 88klávesová verze. Odpovídá digitálnímu klavíru SP500 a nemá chybu.

 

Redukční dieta

V čem tedy spočívá redukční dieta ve srovnání se standardním Tritonem? Je tu jediná vkládací efektová jednotka, není možné přidat PCM a MOSS kartu, chybí disketová mechanika, dotekově citlivý displej, páskový kontrolér, digitální vstup a výstup, mLAN karta, sampler má maximální kapacitu 64 MB. Klaviatura má membránové spínače, je tu externí síťový adaptér místo kabelu a jen dva individuální výstupy... Je vidět, že úspory se týkají hlavně hardwaru, na kvalitě zvuku a jiných možnostech se nešetřilo (s výjimkou DSP jednotek). A to je dobře.

 

Závěr

I když se v případě Tritonu LE nejedná o revoluční novinku, která by přinášela zásadně nové myšlenky v koncepci workstationu nebo ohromující funkce, jde o nástroj pozoruhodný svým zvukem (a to je snad na hudebním nástroji to hlavní, nebo ne?). Nabízí celou řadu funkcí usnadňujících a umožňujících práci klávesového hráče. Je výborně použitelný jako hlavní nástroj pro studio (plus řídicí klaviatura), neméně dobře jej uplatníte i na pódiu.

Pro většinu z nás, kterým nebylo dáno shůry, po předcích nebo výhodným sňatkem dost dukátů, je příjemná i cena. Chcete-li tedy lehký, lehce ovladatelný solidní workstation s arpeggiátorem, sekvencerem a samplerem, máte fakt dobrou šanci. Myslím také, že se jedná o ideální nástroj pro ty, kdo si chtějí koupit svůj první syntetizér. Šukušóka ni kanša!

 

Info:

Nová odlehčná a modernější verze světového standardu nazývaného Korg Triton. Ceny: Triton LE 61 kláves 56 000 Kč, 76 kláves 63 000 Kč, 88klávesový model je k dostání za 78 000 Kč, vzorkovací karta EXB-SMPL 9900 Kč.

Plus:

vynikající zvuk

sekvencer

dva arpeggiátory

ovládání

design

SM archivace

možnost rozšíření o vzorkovací kartu

kompatibilita GM2

Mínus:

externí síťový adaptér

není možný resampling výstupu nástroje

Psáno pro časopis Muzikus