Kurzweil PC3LE8 - univerzální digitální workstation

Kurzweil PC3LE8 - univerzální digitální workstation
Kurzweil PC3LE8 - univerzální digitální workstation

PC3LE se na první pohled od PC3 liší menším počtem ovládacích prvků na hlavním panelu. Přípona LE evokuje něco jako „Light Edition“, tedy jakousi odlehčenou verzi předcházejícího PC3.

Při bližším pohledu do útrob nástroje však zjistíme, že očekávané odlehčení není nijak zvlášť kritické: i v tomto případě máme před sebou plnohodnotnou workstation s poněkud odlišnou periferní architekturou, ale to hlavní - syntezátorová strojovna - zůstává v podstatě beze změny.

 

Popis

Centrum horního panelu tvoří modře podsvícený grafický LC displej s regulovatelným kontrastem a rozlišením 240 na 64 pixelů. Vlevo, vpravo a dole k němu přiléhají navigační a funkční tlačítka. Displej se od časů K2600 prakticky nezměnil, Kurzweil prozatím odolává svodům velkoplošné barevné grafiky nebo dotykového ovládání. Neshledávám důvod, proč by mi to mělo vadit. Majitelé starších Kurzweilů navíc dozajista ocení, že zobrazovací systém důvěrně znají, a nepotřebují se učit žádným novým kouskům.Vpravo navazuje ploché alfa-kolečko zajišťující navigaci i editaci, které v prstencovém uspořádání obklopují čtyři kurzorová tlačítka. Primární funkcí čtyřiadvaceti tlačítek úplně vpravo je volba kategorií zvukových programů.Vlevo od displeje najdeme devět tlačítek s označením různých editačních režimů a tři tlačítka pro transportní funkce sekvenceru. Mezi nimi a posuvným regulátorem výstupní hlasitosti jsou ještě dvě pětice volně programovatelných modulačních tlačítek a potenciometrů. Tlačítka Shift umožňují jejich vícenásobné přiřazení (celkem deset funkcí tlačítek a patnáct funkcí potenciometrů).PC3LE8 má 88 rovnoměrně vyvážených kláves s kladívkovou mechanikou. Všechny nástroje Kurzweil s 88 klávesami jsou bez výjimky vybaveny špičkovou klávesnicí Fatar TP-40L s rychlostní i tlakovou citlivostí (najdete ji například i v Nord Stage 88). Klávesnice má vynikající chod a bezesporu patří k nejlepším na trhu. Její přednosti vyniknou zejména u programů s akustickými piány, kterých tady najdete spoustu. PC3LE se vyrábí i ve verzích se 76 a 61 polovyváženými klávesami. Vlevo vedle klávesnice je klasická dvojice koleček pitch bend a modulace a také dvě tlačítka ovládající arpeggio. Mezi klávesnicí a displejem je ještě osm podsvícených padů s rychlostní citlivostí. Můžete k nim přiřadit spouštění jednotlivých zvuků, sekvencí, akordů nebo arpeggií. Tyhle pady na PC3 nenajdete, v PC3LE zase naopak chybí devět modulačních sliderů.Zadní panel odleva: jack pro sluchátka, 2x jacky stereo analogového výstupu (symetrické zapojení), 3 x jacky pro externí pedál (2x spínač a 1x kontinuální), RCA konektor S/PDIF digitálního výstupu, MIDI In/Out/Thru a dva USB porty s rozhraními To Host (připojení počítače) a To Device (pro standardní USB flash paměť).Nástroj je napájen střídavým proudem ze sítě, automaticky se přizpůsobí libovolnému napětí v rozmezí 90-250 V/50--60 Hz.

 

Zvuková architektura

Zvuková architektura odpovídá komplexní struktuře PC3, která zahrnuje tři autonomní zvukové generátory: Dynamic V.A.S.T. syntéza, VA oscilátory (virtuálně analogový syntezátor) a KB režim (plně polyfonní virtuálně akustická emulace elektromechanických varhan typu hammond). Jednotlivý program může mít až 32 zvukových vrstev (neplatí pro KB). Každou vrstvu tvoří V.A.S.T. algoritmus nebo virtuální analog a má vlastní klávesovou a rychlostní zónu. Unikátní je možnost sériového uspořádání, v němž výstupní signál z algoritmu jedné vrstvy může procházet ještě algoritmem vrstvy další. Celková polyfonní kapacita je proti PC3 poloviční - 64 hlasů, KB emulátor však zůstává plně polyfonní (128 hlasů).V nástroji najdete také stejný soubor zvukových programů jako v PC3 (všechny programy pro PC3 fungují i v PC3LE). Nabídka zahrnuje vedle Base ROM i někdejší rozšíření K2600 - Orchestral, Classic Keys, String Section a General MIDI. Spolu se 70 KB presety to dělá víc než osm set programů. Ve všech ohledech jde o výběr těch nejlepších z tisíců zvuků, které kdysi z K2600 udělaly legendu. Dlužno dodat, že v PC3 všechny tyhle zvuky ožily novým životem a znějí ještě lépe než v K2600. Může za to větší bitová hloubka interních digitálních procesů a nesrovnatelně vyšší výpočetní kapacita nového DSP superčipu Mara, která umožnila další rozšíření schopností V.A.S.T. syntézy.

 

Právě V.A.S.T. odlišuje nástroje Kurzweil od všech ostatních. Má za sebou už dvacetiletou historii a dodnes zůstává nepřekonaná. Alespoň stručně pro ty, kdo nejsou v obraze: prakticky všechny současné syntezátory jsou ROM playery, zdokonalované menším či větším množstvím přidružených fines a vychytávek. Vždycky se ale někde vzadu skrývá klasická architektura prvních analogových syntezátorů: zvukový generátor, modulovaný resonanční filtr, amplitudový zesilovač. Na různých místech mezi nimi ještě mixer, LFO a generátory obálek. Kurzweilův přístup byl jiný: jednotlivé stavební prvky poskládal do různě uspořádaných algoritmů v rozmanitém pořadí i návaznostech a leckde k nim přidal ještě samostatné oscilátory či procesy, svou povahou odpovídající spíše efektům. Jeho cílem bylo, aby každý vzorkovaný zvuk se svými specifickými vlastnostmi mohl být zpracován v co nejvhodnějším akustickém prostředí. Díky tomu a díky mimořádně pečlivému samplování byly jeho špičkové nástroje hned o dvě generace napřed a dodnes nemusel na svých někdejších programech nic podstatného měnit.

 

Zvuková kvalita

Kvalita zvukových programů je nekompromisní, dokonce ani řada General MIDI nijak významně nekulhá za ostatními, což bývá jinde běžným zvykem. Najdete tu všechny vyhlášené kurzweilovské legendy - piána, smyčce, sbory. Bicích a perkusních setů je celkem 124, o 100 víc než v PC3. S každým programem se pady primárně obsadí vhodným bicím setem. Instrumentárium vyhoví snad každému hudebnímu žánru, je tu kompletní výbava velkého symfonického orchestru, jazzového big bandu, komorních nástrojových sestav, ale i etnické zvuky a objemný výběr digitálních i analogových syntezátorů. Při listování se každý zvolený program může představit přehráním krátké sekvence vystihující jeho charakteristické rysy.

 

MIDI Setup

Významným stavebním prvkem PC3LE je MIDI Setup s multitimbrální kapacitou. Obsahuje šestnáct nezávislých zvukových zón, každá může mít vlastní MIDI kanál, klávesové vymezení, modulační routing, ale také efekty, riffy a samostatný vlastní arpeggiator. MIDI Setup umožní vytvářet komplexní struktury pro živé hraní, sestavit mix pro sekvencer nebo změnit nástroj v master keyboard se šestnácti MIDI zónami. Definujete zde také způsob ovládání hammond emulátoru - místo chybějících devíti tahových potenciometrů lze využít pětici otočných v kombinaci se shiftem.  Nástroj přichází s 256 továrními MIDI presety, můžete však vytvořit libovolný počet dalších. „Libovolný počet“ je omezen číslem 2560: tolik je v nástroji úložných míst. Podobně jako u K2600 do nich ukládáte jednotlivé „objekty“, jimiž mohou být zvukové programy, MIDI sestavy, sekvence i songy. Vyhledávání programů v tak velkém počtu usnadňuje přiřazení do příslušných kategorií - po zvolení kategorie jediným tlačítkem pak už procházíte snesitelně omezenou nabídku. Podobně funguje i alternativní režim Quick Access, v němž můžete sestavovat banky o deseti položkách s libovolným obsahem.

 

Lineární sekvencer

Vestavěný lineární sekvencer s rozlišením 960 PPQ, řízený interním nebo externím MIDI clockem, má k dispozici šestnáct stop a poměrně luxusní editační aparát. Můžete detailně upravovat jednotlivé eventy, můžete také využít řadu nástrojů s účinkem na celou stopu: kvantizace, swing, mapování, controller scaling a další. Lze též definovat přehrávání v libovolně vymezené smyčce, samozřejmostí je controller chasing. Jednotlivou sekvenci nebo i celý song je možné uplatnit ve funkci riffu. Riff je součástí MIDI setupu: přiřadíte ho k jednomu z padů, ale může ho odstartovat i notová klávesa nebo klávesová zóna - v takovém případě je jednotlivými klávesami automaticky transponován. Tempo přehrávání určuje aktuální BPM hodnota systému. Přehrávání končí s uvolněním klávesy nebo padu. Kreativní muzikant tady najde tisíceré možnosti využití.

 

Arpeggiator

Další významnou animaci zvuku obstará arpeggiator. Ve shodě s kurzweilovskou tradicí ho můžete velmi detailně naprogramovat s využitím mnoha presetů nebo vlastní fantazie. Novinkou je ale skutečnost, že nástroj obsahuje šestnáct samostatných arpeggiatorů, takže každá zóna MIDI setupu může mít své vlastní arpeggio. Zkuste si takovou melodicko-rytmickou multisestavu představit, jestli vám z toho nepraskne hlava. Když nepraskne, přidejte ještě ty riffy!

Unikátní vlastnosti má i vestavěný multiefekt. Především nabízí deset sběrnic, na nichž můžete distribuovat až deset insert efektů, takže téměř každá ze zón MIDI setupu může mít svou vlastní sestavu. Navíc je tu ještě jedna auxiliární stereo sběrnice, na kterou můžete směrovat kterýkoliv z programů. Té slouží zásobárna více než pěti set efektových algoritmů, těžící z bohaté firemní tradice. V počítači nás už dnes taková kapacita nepřekvapí, ale mezi hardwarovými nástroji je pořád ještě opravdovou výjimkou.

 

Modulace zvuku v reálném čase

Naposled se podíváme na modulace zvuku v reálném čase. Nástroj má poměrně značnou modulační kapacitu. Pět vyhrazených tlačítek a potenciometrů obsáhne až 25 volně programovatelných přiřazení. Jako modulační zdroje navíc poslouží i „perkusní“ pady a dvě tlačítka nad kolečky vlevo vedle klávesnice, určená primárně pro arpeggiator. K zadnímu panelu můžete připojit dva spínací a jeden kontinuální („expression“) pedál. Všechny modulační prvky mají softwarově nastavitelné pracovní režimy (polarita, toggle/momentary). Škoda jen, že chybí vstup pro dechový kontrolér a populární kurzweilovský Super Ribbon.Prakticky každý program v PC3LE obsahuje i přiřazení kontrolních prvků k vybraným parametrům zvukového programu a efektového řetězce. Nemusíte si je pamatovat - kdykoliv použijete libovolný ovladač, objeví se na displeji jeho funkce i aktuální hodnota.

 

Počítačový editor pro PC3 bohužel s PC3LE není kompatibilní, specifický editační software zatím neexistuje.Nástroj má jediný analogový symetrický stereo výstup bez přídavných kanálů, s kvalitními 24bitovými DAC, zdvojeným koaxiálním digitálním výstupem S/PDIF (24 bitů/48 kHz).

 

Závěr

Stejně jako PC3 představuje PC3LE výkonný univerzální syntezátor se špičkovým profesionálním zvukem, který je i přes svou složitou strukturu snadno a intuitivně ovladatelný. Pokud nechcete, nemusíte se vůbec starat o V.A.S.T. a skryté systémové detaily. Jestliže vás naopak zajímají, najdete v něm vzrušující zvukovou továrnu s nevyčíslitelným potenciálem.

 

Info:

Kurzweil PC3LE8 je nniverzální digitální workstation, doporučená cena včetně DPH je 45 120/39 480/33 320 Kč (PC3 LE8/LE7/LE6)

 

Plus:

V.A.S.T. - špičkový zvuk

MIDI Setup

arpeggiatory

riff generátory

insert efekty

digitální výstup

 

Mínus:

není vstup pro Super Ribbon a dechový kontrolér

zatím chybí počítačový editor

 

klávesnice: 88 kláves (hammer mechanika), 76 nebo 64 kláves (polovyvážená)

perkusních padů: 8

zvukové generátory: V.A.S.T. sample-player, virtuální analog, hammond emulátor

polyfonie: 64hlasá (128 hammond hlasů)

zvukových presetů: více než 800 (max. 2560)

výstupy: analog stereo a digitální S/PDIF

256 presetů MIDI Setup

MIDI sekvencer 16 stop, 960 PPQ16 arpeggiatorů

16 Riff generátorů

10 insert efekt sběrnic

1 aux multiefekt

Více než 500 efektů2x USB (počítač/MIDI a externí paměť)

MIDI In/Out/Thru3x vstup pro pedál

 

Syntezátory Raye Kurzweila jsou inteligentní nástroje a v žádném ohledu nezapřou, že pocházejí z hlavy jednoho z nejoriginálnějších vynálezců přelomu tisíciletí, který v sobě kombinuje schopnosti postindustriálního Edisona a filozofujícího vizionáře. Plochý scanner, počítačová analýza a syntéza mluvené řeči, nanotechnologie, umělá inteligence - tohle všechno by bez Kurzweila dnes vypadalo jinak. Jako bokovku si pro radost střelil taky nějaký ten syntezátor a umělou holografickou ženskou, která tančí a zpívá. A v posledních letech nádavkem několik celosvětových bestsellerů na téma 21. století a konec světa, který známe (důrazně doporučuji aspoň ten nejslavnější s názvem „Singularita je blízko“ - české vydání je údajně na spadnutí). Jinak taky Ray právě dokončuje o tom všem i o sobě celovečerní film. Než se objeví v kinech, můžete si zatím brnkat třeba zrovna na PC3LE.

Psáno pro časopis Muzikus