Kytarové efekty Electro-Harmonix

Electro-Harmonix efekty
Electro-Harmonix efekty

Není lehké psát o legendách. Mike Matthews, jeden z největších inovátorů elektrického zvuku, založil newyorskou firmu Electro-Harmonix v roce 1968.

Od té doby prošla dramatickými změnami nejen hudba, ale i samotná firma, jejíž příběh stojí za samostatný článek. Kvalitu efektů E-H a jejich originální design dodnes nepřekonala žádná konkurence. Výrazně změnily tón elektrické kytary a s ním i to, čemu se v Americe říká rock'n'roll.

Úvodem

V první části testu se podíváme na některé z kytarových efektů, které definovaly zvuk konce 70. let. Jejich společnou vlastností je plynulá změna barvy tónu v čase a poměrně univerzální použití pro kytary, baskytary, klávesy a další nástroje. Vybral jsem je tak trochu z osobních důvodů, kterými jsou vzpomínky na dobu, kdy jsem objevoval nové zvuky. Ty jakoby přicházely z jiných končin vesmíru a s nimi i hudba, která se stala součástí mého světa. Zvuková kouzla, které se svým týmem vytvořil George Martin na nahrávkách Beatles, byla fascinující. Ve dvanácti letech jsem objevil Jimiho Hendrixe a následovala ho řada osobností jako Frank Zappa, Carlos Santana, Al DiMeola nebo Peter Frampton. Když mi bylo patnáct, vyrobil jsem si vlastní analogový multiefekt se síťovým napájením. Byl to fuzz s řadou filtrů, ovládaných otočným přepínačem a optické automatické kvákadlo, řízené LFO s fotorezistorem. Na střední škole jsem si nechal udělat první phaser, ovládaný ručním otáčením potenciometru. Následoval ho Rotorsound firmy Schaller, rovněž na optickém principu (používal ho i Marian Varga). Až v roce 1979 jsem dostal první krabičky Electro-Harmonix - Small Stone Phase Shifter a Linear Power Booster LPB 2. Small Stone byl vynikající. Měl přesně ten zvuk, který jsem tehdy hledal.

 

Provedení a vzhled efektů

Efekty Electro-Harmonix jsou téměř nezničitelné. Jejich konstrukce od prvního pohledu budí důvěru. Krabičky jsou vyrobeny z dvou kusů ohýbaného ocelového plechu tloušťky 1 mm. Spodní část je potažena černým vinylem. Všechny mají čtyři samolepicí gumové protiskluzové podložky, nádherné černé knoflíky se zobáčkem, masívní přepínač režimu (slide switch) a velký nožní spínač, vydávající hlasité cvaknutí. Nadčasový vzhled krabiček je prostý jakýchkoliv módních prvků, podřízený funkci a snadné výrobě. Vyleštěné ocelové panely jsou popsány dvoubarevným sítotiskem a nalakovány ochranným lakem. Komixové názvy a dokonalé typy písma perfektně ladí s logem firmy a malým nápisem Made in N.Y.C. U.S.A. Všechny tři krabičky mají jack 3,5 mm pro AC adaptér, vstupní a výstupní jacky jsou japonské výroby.

 

Doctor Q Envelope Follower (EH 4100 C)

Doctor Q je jeden z nejbizarnějších zvukových efektů vůbec. Envelope Follower neboli sledovač obálky funguje jako dynamicky ovládaný filtr, tedy automatické kvákadlo. Umožňuje dva základní režimy provozu. Horní poloha přepínače je bez nápisu. Dolní je označená jako Bass a je určená i pro baskytaru. Zapojení je jednoduché, z aktivních součástek obsahuje dvojitý operační zesilovač CA1458E, tranzistor a diodu. Základní nastavení se ovládá potenciometrem Range, kterým lze definovat nejvyšší rezonanční frekvenci filtru. Ovládací knoflík má zobáček, ale je vylisován z plastu. Tento efekt není podle mého názoru pro každého. Určitě však potěší příznivce Franka Zappy. Charakter zvuku je jakoby mírně nakreslený a trochu drsný. Hodí se však na funkové kytarové nebo basové figury, přičemž horní poloha přepínače zní docela tence. Doctor Q se dá použít i na clavinet nebo elektrické piano Fender. Kdo ví, jak hraje George Duke, umí si ten efekt představit. Zvuk je prostě vynikající. K napájení slouží 9V baterie, k níž se lze dostat po odšroubování malého spodního krytu, nebo AC adaptér.

 

Co je to phaser

Phaser neboli phase shifter patří do skupiny modulačních efektů, jako je chorus, flanger, vibrato nebo simulátory leslie boxů. Od těchto efektů se však liší principem, který není založen na časové manipulaci se zvukem, kdy je signál periodicky zpožďován a smíchán s originálem. Výsledkem je řada efektů typu chorus nebo flanger na principu Dopplerova jevu jako u dvou asynchronně běžících magnetofonů. U phaseru se pracuje s obracením fáze vstupního signálu, což obstarávají fázovací články s operačními zesilovači, přičemž každý z nich otáčí fázi o 180°. Podle jejich počtu se liší v hloubce dosaženého efektu. Operační zesilovač (OZ) je základní integrovaný obvod, který má neinvertující a invertující vstup. Periodickou změnu barvy zvuku phaseru zajišťuje oscilátor o nízké frekvenci (LFO), který řídí tranzistory FET, fungující jako proměnné rezistory. Průběh řídícího napětí bývá nejčastěji trojúhelníkový, někdy se odvozuje z dynamické obálky vstupního signálu (E-H Polyphase). Po smíchání s původním signálem vzniká typický efekt, připomínající rotující reproduktor nebo přelaďování filtru typu pásmová zádrž.

 

Small Stone Phase Shifter (Issue J)

Asi nejslavnější výrobek E-H, který je slyšet na bezpočtu nahrávek od 70. let do současnosti, je právě Malý kámen. Často je označován jako nejpoužívanější phaser na světě. Co se týče konstrukce, je tento efekt výjimkou - namísto operačních zesilovačů používá firemní obvody OTA (Operational Transconductance Amplifier), označené jako EH1048. Zde může být tajemství nezaměnitelného zvuku. Small Stone má opravdu jednoduché ovládání. Potenciometr Rate řídí frekvenci LFO a tedy rychlost "rotace" zvuku. Jeho knoflík je u testovaného kusu vyroben z tvrdého bakelitu, který je na dotek velice příjemný. Nastavení pomalé rychlosti je vhodné pro sóla ve stylu Johna McLauglina. Větší rychlost vynikne zvláště při rozkladech a v kombinaci s pružinovým hallem. Přepínač Color v horní poloze výrazně mění zvuk zavedením zpětné vazby ze vstupu na vstup. Tento efekt se od normálního zvuku velice liší, takže jsou v jedné krabičce k dispozici dva různé efekty. Normální režim se hodí nejlépe na elektrickou kytaru, clavinet nebo varhany (jako na druhém albu The Stranglers). Zvuk se zapnutým přepínačem Color je skvělý i pro analogové syntezátory nebo bicí nástroje (snare). Aplikací může být však daleko víc. Pokud jde o kytary, Small Stone se výborně hodí k typu Gibson SG. Malá poznámka na okraj testu: typickou vlastností této krabičky je postřehnutelné snížení hlasitosti při zapnutém efektu. Small Stone je stejně jako Doctor Q napájen z jedné 9V baterie nebo AC adaptéru.

 

Bad Stone Phase Shifter

(EH 5800 B)

První verze tohoto phaseru měla na vrchním panelu obrázek tváře jakéhosi zlého dědka. Větší kolega se liší od Small Stone počtem ovládacích prvků a typem fázového zpoždění. Zatímco Small Stone má zvuk fázovače se čtyřmi články (720°), Bad Stone má typické zvukové zabarvení fázového posuvu 1080° (šest článků). Jako fázovací články byly u starší verze použity OZ s tranzistory FET typu 2N4302, pro symetrické napájení obvodů sloužily dvě 9V baterie. Testovaná verze je osazena obvody CD 4009 CN a LM 324N, čtyřmi RC 4558 NB a tranzistorem BC 239. K napájení jí stačí 9V. Pro výměnu baterie je nutné odšroubovat čtyři šrouby a sundat dno s bočnicemi. Bad Stone má tři potenciometry označené Rate, Feedback a Manual Shift. Ovládací knoflíky jsou plastové. Vzadu mezi konektory je přepínač s polohami Auto a Manual, který vyřazuje z činnosti LFO. Zvuk je jiný než u Small Stone, zvláště při vytočení potenciometru Feedback na maximum. Ovladač Rate má velký rozsah, přecházející až do křížové modulace, kdy je tón kytary značně denaturalizovaný. Průběh rychlosti není ideální, příliš brzo přechází do maxima. Při pomalé rotaci vyniknou nejlépe tlumené figury a sóla. Také zpěv získá dramatický výraz. Skvěle může znít přes Bad Stone i virbl, rád bych zde vzpomněl slavné sólo Petera Crisse na albu Kiss Alive. Ovladač Feedback nastavuje plynule zdůraznění efektu zpětnou vazbou. Potenciometrem Manual Shift lze nastavit oblast rezonance při zastaveném LFO, podobně jako u dalšího efektu firmy Electro-Harmonix, kterým je Electric Mistress Flanger. Ale o něm až příště :).

Psáno pro časopis Muzikus