Line6 Vetta

Line6 Vetta - digitální kytarové kombo
Line6 Vetta - digitální kytarové kombo

Toto digitální kombo představuje vrchol současné technologie digitálního modelování kytarových zesilovačů a efektů. I když se tomu nechce věřit, jeho modelování kytarových zesilovačů je ještě dokonalejší než v PODu 2.0 a v kombech Flextone II, navíc přináší nejvýraznější modely z efektových pedálů DL-4, DM-4 a MM-4 a spoustu věcí navíc. Stručně řečeno, Vetta je postavená tak, že máte trvale k dispozici dva modelované zesilovače a celý rack plný efektů. A umí být hodně hlasitá. Pokud tedy hledáte kytarový zvuk na světové úrovni a máte šesticiferný zůstatek na účtu, vůbec tento článek nečtěte a rovnou si jděte Line 6 Vetta koupit.

 

Line6 Vetta se vyrábí jako kombo i hlava, přičemž obě verze jsou kromě "anatomické" odlišnosti naprosto identické. Kombo má dva 12palcové reproduktory a jeho koncový zesilovač disponuje výkonem 2x50 W, zesilovač hlavy má výkon 2x100 W. Ve všech ostatních ohledech jsou obě verze Vetty shodné. Na test jsem dostal kombo, a proto se budu v dalším popisu věnovat této verzi.

Při pohledu zepředu se Vetta tváří jako běžné kombo, ale jakmile se na ní podíváte shora, je vám jasné, že jde o produkt 21. století. Na ovládacím panelu jsou dva podsvícené LCD displeje, menší zobrazuje jméno zvoleného programu (v terminologii Line6 kanálu) a větší se používá pro editace. Pod menším displejem jsou tlačítka pro volbu kanálů a jejich ukládání. K nastavení základních vlastností zvuku slouží obvyklé potenciometry, které známe z většiny analogových zesilovačů - drive, basy, středy, výšky, presence a hlasitost kanálu. Nalevo od nich jsou tlačítka volby jednoho ze dvou simulovaných zesilovačů, které jsou zapojeny najednou. Napravo od většího displeje jsou řady tlačítek pro volbu efektů, pro editaci efektů slouží pět kontextových potenciometrů pod displejem, jejichž funkce je vždycky zobrazena na displeji. To znamená, že i editace efektů je rychlá a intuitivní. Dále je na pravé straně ovládacího panelu několik tlačítek pro přístup ke společným systémovým nastavením a čtyři potenciometry pro globální nastavení zvuku komba nezávisle na programech.

K funkci potenciometru Volume asi není třeba nic říkat a zbývající tři potenciometry slouží ke globálnímu přidání nebo ubrání reverbu, spodních a vyšších frekvencí. Můžou se hodit například při hraní v místnostech s velkou přirozenou ambiencí, kde byste jinak museli v každém programu jednotlivě ubírat reverb, nebo v místnostech, které nepřirozeně zdůrazňují nebo potlačují vyšší či nižší frekvence. Díky těmto ovládacím prvkům si můžete kombo během zvukovky rychle doladit, aby hrálo optimálně.

 

Možnosti připojení

Na zadním panelu Vetty jsou dva výstupy pro externí reproduktory (levý a pravý), vyvážené (jacky) a nevyvážené (XLR) přímé výstupy do mixu, zaslání a návrat stereo efektové smyčky, MIDI vstup a výstup, ethernetový konektor pro připojení ovládacího pedálu FBX a konektor napájení. Jediné, co Vettě chybí k dokonalosti, je digitální výstup. Pokud ke kombu připojíte externí reproduktory, budou hrát zároveň se zabudovanými zakázkovými reproduktory Celestion, takže dostanete hodně hlasitou sestavu. Připojit ke kombu můžete prakticky jakékoli reproduktory s odpovídající impedancí (8 ohmů při zapojení dvou reproduktorů, 4 ohmy při zapojení jednoho reproduktoru), výhodou originálního kabinetu jsou stejné reproduktory Celestion, které jsou optimalizovány pro digitální modely Vetty, a potom pochopitelně jednotný design, což pro spoustu lidí taky není zanedbatelné hledisko.

V kombinaci s externím kabinetem 2x12" se nabízejí dvě konfigurace sterea: Buď postavíte obě bedny na sebe a externí kabinet připojíte dvěma kabely, aby byl levý a pravý kanál dělen mezi jednotlivé reproduktory v jediném boxu (stejně jako při použití samotného komba). Anebo můžete postavit Vettu na levou stranu pódia a samostatný kabinet na pravou stranu, pak externí box připojíte jedním kabelem a dostanete široké stereo. Vetta dokonce umožňuje vytvořit program, kdy v každé straně sterea máte úplně odlišný zvuk, jako by vám vedle sebe stála dvě komba - viz dále.

 

Zvuková architektura

Zatímco POD a Flextone mají z pohledu uživatele relativně jednoduchou zvukovou architekturu, Vetta je mnohem komplexnější. Přestože umožňuje nepředstavitelně flexibilní sestavy virtuálních zesilovačů a efektů, je stále snadno ovladatelná, přehledná a pomůže vám rychle se dostat k výsledku. Základem její architektury je nikoli jeden, ale dva virtuální zesilovače. Takže nejen, že máte k dispozici mnohem širší výběr digitálních modelů zesilovačů (45 místo 32 na PODu 2.0, PODu Pro a aparátech Flextone II) a kabinetů (28 místo 16), ale navíc můžete vždycky používat dva modelované zesilovače najednou, přičemž jejich zvuk můžete libovolně míchat, rozdělovat ve stereu nebo přepínat. A to nemluvím o tom, že všechny modely - i ty, které známe z posledních PODů a Flextonů - byly ještě vylepšeny. V marketingovém newspeaku Line6 tyto nové modely používají technologii Point to Point Interactive Modeling, což znamená asi to, že se jedná o ještě věrnější a detailnější modely, z nichž s větší přesností dýchá charakter originálů.

Paleta modelů zahrnuje širší spektrum zesilovačů značek, které jsou zastoupeny na PODech a Flextonech, větší výběr původních modelů Line6 a několik úplně nových modelů, s nimiž jsme se na zařízeních Line6 dosud nesetkali. Stáj legendárních amerických komb Fender je zastoupena šesti kousky, stáj neméně legendárních britských zesilovačů Marshall dokonce osmi exempláři. K jednomu modelu Matchless (kombo Chieftain), který na PODu Pro patří k mým nejoblíbenějším, přibyl druhý Matchless DC-30, moderní lampová Kalifornie je zastoupena ještě třemi modely Mesa Boogie, jedním Soldanem a jedním kombem Budda. Starší komba kategorie class A zastupují modely Vox AC-15 a AC-30. Z ostatních zastoupených značek můžu jmenovat stařičká komba Gibson a Gretsch, legendární Hiwatt a Roland Jazz Chorus (jediný model tranzistorového aparátu), nebo méně známé zesilovače Silvertone a Supro.

Mezi to nejlepší, co Vetta nabízí, však patří originální modely Line6, které spojují vlastnosti několika různých aparátů (třeba preamp z Fenderu s koncovým zesilovačem Marshallu) a znějí přepychově. Osobně mě hodně dostaly modely Line6 Class A, Line6 Chemical X a Line6 Octone - ten hlavně v kombinaci s jiným, trochu normálnějším zvukem. Mezi původními modely Line6 jsou tři báječné čisté zvuky, několik skvěle brutálních zkreslených zvuků a také dva zvuky pro elektroakustickou kytaru s piezo snímačem. Ty dobře fungují jak s elektroakustickou kytarou, tak i s normální elektrickou kytarou, pokud chcete perfektní čistý zvuk.

Teď si to dejte dohromady s obrovskou škálou modelovaných reproboxů - od osmi velkých beden se čtyřmi 12palcovými reproduktory přes sedm beden se dvěma dvanáctkami a pět beden s jednou dvanáctkou až po kytarovou raritu s jedním 15palcovým reprákem nebo miniaturní kombíčko Fender se dvěma dvoupalcovými reproduktory. Jakýkoli zesilovač můžete připojit do jakéhokoli virtuálního kabinetu.

A teď si to celé vynásobte dvěma. Vždycky můžete mít zvuk složený ze dvou zcela odlišných aparátů a kabinetů, z nichž například jeden je čistý a druhý zkreslený, oba zkreslené, ale jeden výraznější v basech a druhý ve středech a výškách, nebo oba čisté s mírným nakřápnutím, ale s odlišnými reproboxy, což se promítá do velkých rozdílů v barvě. Navíc mohou být libovolně rozmístěné ve stereu. Je možné, aby oba modelované zesilovače zněly uprostřed sterea, a zrovna tak jde nastavit, aby na každé straně zněl jen jediný zesilovač. Když potom použijete externí reprobox, je to, jako by vám vedle sebe stály dva aparáty. Dokážete si to představit?

 

Rack plný efektů

To ale pořád není všechno. Vetta kromě toho poskytuje nepřebernou škálu efektů s obrovskými možnostmi zapojení. Trvale máte k dispozici tři krabičky (stompbox) zapojené mezi kytaru a vstup modelovaného zesilovače. Tyto efekty jsou rozdělené do čtyř kategorií na zkreslení, modulační efekty, delaye a dynamické efekty (kompresory). Jsou mezi nimi zastoupeny nejdůležitější algoritmy z efektových pedálů Line6 DL-4, DM-4 a MM-4, navíc dostáváte i několik algoritmů, které v pedálech nejsou. Ještě větší síla je to v sekci efektů, které jsou zapojené za modelovaným aparátem. Kromě rozsáhlejší palety modulačních efektů a delayů je zde čtyřpásmový parametrický nebo grafický ekvalizér a pitch shifter. Nechybí dvě varianty rotujících beden (leslie), které známe z pedálu MM-4, a mezi delayi jsou i úplně nové programy modulovaného delaye. A co je nejdůležitější, kvalitních reverbů máte k dispozici 16. Zastoupeny jsou jak pružinové reverby, tak místnosti, velké haly i kovové reverby plate.

Přitom je možné použít některé efekty jen pro jeden z modelovaných zesilovačů. Například na čistý zvuk můžete nasadit chorus a simultánně hrající zkreslený zvuk může jít jen do reverbu, oba zvuky můžete ještě trochu oddělit mírným rozložením ve stereu. Se stejnou flexibilitou lze ve zvukovém řetězci zapojovat stereo efektovou smyčku, pokud by vám zabudované efekty Vetty nestačily, nebo máte rackový efekt, který chcete využívat.

 

Dvě stopy naživo

Vetta je vybavena jedním efektem, jenž těsně souvisí s architekturou dvou modelovaných zesilovačů najednou a nenajdete jej (zatím) nikde jinde. Jde o Double Tracker a tento efekt simuluje zvuk kytarového partu nahraného po sobě do dvou stop. Zdvojované party se ve studiu obvykle nahrávají s použitím odlišných zvuků, někdy i odlišných aparátů, ale dosud neexistoval způsob, jak takto dosažený zvuk přenést na pódium. Double Tracker náhodně nepatrně posunuje ladění, časovou přesnost a dynamiku. S pomocí nastavitelných parametrů se můžete dostat od velmi nenápadného efektu, který je znatelný jen ve sluchátkách, až k extrémnímu efektu, kdy to zní, jako by v tom virtuální kytarista hodně plaval. Myslím, že se pro tento efekt najde spousta možností využití.

Jednou z nejdůležitějších předností digitálních komb Line6 je to, že s nimi můžete hrát linkou přímo do mixu, což je obrovská výhoda ve studiu i při živém hraní. Odpadají starosti s nazvučením bedny, hledáním správného umístění mikrofonu i nepříjemnosti, pokud člověk do mikrofonu vrazí atd. Před linkovým výstupem z komba totiž pracuje softwarová technologie A.I.R., která věrně simuluje akustickou interakci mezi reprobednou a mikrofonem, takže vždycky máte zvuk, jak kdyby vám kombo v super studiu snímal zkušený zvukař. Vetta přichází s novou generací této technologie. A.I.R. II poskytuje výběr z několika druhů mikrofonů a umožňuje vám najít si pro každý zvuk ten mikrofon, který se právě nejvíc hodí.

 

Komfort pro uživatele

Všechna zvuková nastavení se ukládají jako kanály a je příjemné, že Vetta poskytuje paměťový prostor pro 64 vlastních kanálů a 64 továrních kanálů. Presety jsou výborně naprogramované a máte i dost prostoru pro uložení vlastních zvuků. Kromě toho si můžete jeden kanál, který vám vyhovuje nejvíc, nastavit jako Favorite a k němu se potom kdykoli dostanete jediným stisknutím tlačítka na ovládacím panelu nebo pedálovém ovladači. Opakovaným stisknutím tohoto tlačítka se vrátíte k poslednímu kanálu, který byl zvolen předtím.

K plnohodnotnému ovládání Vetty při hraní nutně potřebujete pedál FBX, a proto se prodává s kombem nebo hlavou jako komplet. Pedál slouží k přepínání zvuků, zapínání a vypínání jednotlivých efektů, naklepání tempa delaye a zapnutí ladičky, navíc poskytuje funkčnost kvákadla, volume pedálu a programovatelného expression pedálu. Díky tomu, že Vetta plně podporuje MIDI, můžete přepínáním jejích programů zároveň přepínat programy efektového zařízení připojeného do efektové smyčky. Zrovna tak můžete Vettu řídit z jiného MIDI zařízení, ať už sekvenceru nebo MIDI ovládacího pedálu.

Jak vidíte, nenašel jsem na kombu Line6 Vetta prakticky žádnou slabinu, která by mu srážela body. Je to ve všech ohledech promyšlené a dotažené zařízení, jež nabízí přepychový kytarový zvuk a obrovskou flexibilitu. Je nesmírně muzikální, takže se od něj hned tak neodtrhnete, bude se vám chtít hrát dál a dál. Ale vzhledem ke svojí ceně asi Vetta pro většinu zdejších kytaristů zůstane nedosažitelným snem. I když kvůli takové mašině má smysl se i zadlužit.

 

Info:

Line6 Vetta je digitální kytarové kombo s nejmodernější generací softwarově modelovaných zesilovačů, které proslavily zařízení POD a Flextone. Poskytuje obrovský výběr věrných modelů kytarových zesilovačů, legendárních analogových efektů i bohatou škálu nových kytarových zvuků a digitálních efektů, navíc umožňuje vždycky pracovat se dvěma modelovanými zesilovači najednou. Kombo Line 6 Vetta včetně ovládacího pedálu Line 6 FBX stojí 99 400 Kč vč. DPH.

Plus:

nepředstavitelné zvukové možnosti

zvuková kvalita Line 6

kvalitní hlasitý zesilovač

skutečně intuitivní a pohotové ovládání

Mínus:

chybí digitální výstup

Psáno pro časopis Muzikus