LTD TE-254 - příjemně a přátelsky hratelný nástroj

LTD TE-254 - příjemně a přátelsky hratelný nástroj
LTD TE-254 - příjemně a přátelsky hratelný nástroj

Firmu ESP s opravdu impozantním prortfoliem světových hráčů v jejím dresu asi není třeba dvakrát představovat, a tak rovnou pojďme k prvnímu pohledu na objekt dnešního testu.

Popis

Papírová krabice naznačuje kategorii nástrojů v ní uložených, ale leckdy to může mást. Z molitanového pytle se tentokrát vyloupla kytara typu Telecaster se vším, co je pro něj typické. Mimo jiné tedy tvar těla, uspořádání ovládacích prvků, dva snímače. U těchto typů běžné osazení šikmo umístěného singlu u kobylky je v tomto případě zkombinováno s použitím dvoucívkového humbuckeru u krku. Standardní je také použití světlého dřeva pro krk a hmatník. Podobně tak tělo světlé přírodní barvy je opatřeno tříbarevným „burstem“ v matně lesklém laku. Při bližším ohledání se dá objevit ne až tak dokonalé zabroušení pražců. Co však zaujme na první pohled, jsou jakoby prošoupané vrstvy laku na očekávaných místech. Tak jak se to dělávalo v kdysi moderním „jetém“ kytarovém „used vintage“ designu. Proti gustu žádný dišputát, ale jak už někdo řekl, mám pocit, že je lepší, když si každý plejer nástroj odře sám. Ty jizvy mají pak svou unikátní, kolikrát až pozoruhodnou historii: „Jo tady ten škrábanec mám od Franty, co se s basou nečekaně otočil...“, „... tenhle zásek je po pádu, když jsem se učil házet kytaru za hlavu...“, „... s tímhle vrypem se mi vrátila od Pepy...“ Znáte to.

 

Konstrukce

Konstrukce kytar typu Telecaster je daná. Od profilu těla s ostrými hranami přes uchycení strun skrz tělo do kobylky z ohnutého masivního plechu (ve které je současně uchycen i kobylkový snímač) až třeba po již zmíněné, jen hlasitost a tónovou clonu ovládající potenciometry s typickým třípolohovým přepínačem snímačů. U původních Telecasterů se pražce vtlačovaly přímo do javorového krku, tady je pro hmatník použit plátek z poněkud hustšího, a tedy pevnějšího javoru. Samotný krk je pak z jednoho kusu javorového přířezu s pěkně rovnoměrnými léty. Krk má profil širokého U, působí bytelně, ale hlavně velmi příjemně padne do ruky. Je osazen dvaadvaceti, spíše širšími, pražci. Tělo je slepeno ze tří masivních jasanových bloků, díky kterým je celý nástroj, alespoň pro mě, sympaticky těžký, a nemá tak ani nejmenší snahu překlápět se směrem ke krku. Krk je k tělu přišroubován čtyřmi masivními šrouby přes mírně lichoběžnou kovovou destičku, která kopíruje hranu spoje, v tomto místě lehce zkosenou pro snadnější přístup levé ruky k vyšším polohám. Elektrifikace testovaného nástroje se opírá o dva typově různé, původní snímače ESP. Singl LTS-120 u kobylky a nerozpínatelný humbucker LH-150 u krku. Třípolohový přepínač spolu s jednoduchými, nevytahovacími potenciometry pro ovládání celkové hlasitosti a tónové clony pak umožňuje pouze základní volbu tří snímačových kombinací: krk, krk + kobylka, kobylka. Uzavřená, chromovaná ladicí mechanika je přiměřeně citlivá a spolehlivě pevná, „necouvá“ při povolování ladění. Uchycení strun na opačném konci v jednoduché kobylce je doplněno podepřením každé struny samostatně nastavitelným kamenem.

 

Termín Telecaster vznikl kdysi jako ústupek Leo Fendera od jména Broadcaster firmě Gretsch, která tehdy vyráběla skoro stejnojmennou (Broadkaster) řadu bicích.

 

Zvuk

TE-dvěstěpadesátčtyřka pěkně „po telecsaterovsku“ zvoní už nasucho. Zda legendární twang ovlivňuje poměrně velká dosedací plocha kovové kobylky, si netroufnu s jistotou odhadnout, je tam však zřetelně slyšet. Dodávané desítkové struny jsou při podobně masivně působícím krku poněkud křehké, sám bych volil silnější, ale to je věc vkusu každého hráče.

Po zapojení do aparatury se pověstný twang objevuje i v amplifikovaném zvuku, a to především u kobylkového, jednocívkového snímače. U čistých nebo jen lehce nakreslených zvuků je okamžitě zřejmé, proč je takový zvuk v tak hojné oblibě u countryových stylů. Průrazný skleněný zvuk je však v tomto případě lehce ochuzen o hutnější odezvu nižších frekvencí. Přesto, ani při vyšší míře zkreslení, však není při výrazně brilantních výškách zvuk pískově nepříjemně zrnitý, působí pevně a stále průrazně s určitou zpěvností. Krkový humbucker poskytuje o poznání vřelejší zvuk, ale je podle mého názoru až příliš hodný. U čistých zvuků má docela pěknou, prostorovou barvu, u narůstajícího zkreslení ukáže i poměrně výrazné basy, ale ve střední poloze třípolohového přepínače, tedy v kombinaci s kobylkovým, se dá až moc snadno převálcovat výrazným, ale přeci jen singlem.

Závěrem lze tuto v Číně vyrobenou kytaru doporučit všem kytaristům, kteří si svůj nástroj upravují podle svých potřeb „na tělo“. To se týká především snímačů. Přes drobné připomínky k pražcům se zdá být materiál těla, krku i mechaniky spolehlivý v docela příjemném zpracování.

 

Info:

LTD E-254 je jednoduchý, velmi příjemně a přátelsky hratelný nástroj, jež může být nejen seznámením s kytarovým „Tele“ světem, ale i úspěšným vykročením k jeho specifickým, osobitým podobám. Cena je 12 000 Kč.

 

Plus:

hratelnost

příjemný krk

zvuk

 

Mínus:

nevyrovnané snímače

 

Technická specifikace

tělo jasan
krk/hmatník javor/javor
menzura 25,5”
rádius hmatníku 350 mm
krkový snímač ESP LH–150 (11,0 kΩ)
kobylkový snímač ESP LTS–120 (7,5 kΩ)
ovládání 1x volume, 1x tónová clona, třípolohový přepínač
hmotnost 4,2 kg

 

Web

www.espguitars.com/products/19156-te-254?category_id=1963310-te-series

Psáno pro časopis Muzikus