Mackie ProFX12 - analogový mixážní pult s integrovanou efektovou jednotkou a USB

Mackie ProFX12 - analogový mixážní pult s integrovanou efektovou jednotkou
Mackie ProFX12 - analogový mixážní pult s integrovanou efektovou jednotkou

Značka Mackie je ve světě profesionální techniky dostatečně známá, ProFX série představuje malé pulty pro živé zvučení, vybavené all-in-one, tedy efektovou jednotkou, grafickým ekvalizérem pro master/monitor a USB rozhraním pro záznam nebo přehrávání nahrávek z počítače.

Řada zahrnuje čtyři typy, lišící se počtem kanálů. U dvou nejvyšších modelů jsou pak k dispozici ještě čtyři subgroupy a čtyři kompresory na čtyřech dedikovaných kanálech. ProFX16 a ProFX22 mají také na mono kanálech parametrické středy ekvalizéru. Předmětem dnešního testu je model ProFX12.

 

Balení

Kartónová krabice, ve které je pult fixován umělohmotnými žebry. Pult je v ochranném obalu se sáčkem pohlcujícím vzdušnou vlhkost. Balení obsahuje síťový silový kabel a USB kabel. V igelitu je pak stručná dokumentace. Důležité dokumenty najdete na webu, šetříme lesy.

 

Popis

Všechny ovládací prvky jsou, jak je v této třídě zvykem, na horní desce, kde jsou snadno přístupné. Na zadní straně je pouze zásuvka síťového kabelu, USB, konektory XLR master out a zapínání. Pult má avizovaných dvanáct kanálů, první čtyři jsou mono, další dva umožňují připojit buď mikrofon nebo stereo linku, poslední dva (tedy čtyři) jsou určeny pro čistokrevné stereo. Všechny kanály mají některé ovládací prvky společné: 60mm fadery, tlačítko Mute, indikací přebuzení, Pan (i u stereo kanálů, kde je spíše zvykem ji označovat balance), sběrnici monitor a sběrnici efekt, třípásmový ekvalizér.

 

První čtyři mono kanály jsou vybaveny XLR „samicí“ pro mikrofon (Mic), TRS „samicí“ pro linku (Line), TRS Insertem, Gainem, tlačítkem Low Cut a indikaci Level Set. Dva obojetné kanály postrádají insert (místo něj tu je konektor pro druhý kanál stereo linky). Na těchto kanálech Gain a Low Cut platí pouze pro mikrofony.

 

Linkové vstupy vstupují do ekvalizéru v nezměněné hlasitosti (unity gain, viz dále). Stereo kanálům chybí vedle insertu ještě Low Cut a indikace Level Set. První kanál umožňuje přepnout impedanci a připojit tak vysokoimpedanční zdroj, tedy kytaru/basu. Vedle vstupních kanálů máme master sekci.

 

Zleva doprava tu jsou fadery stereo návratu z externí efektové jednotky, návrat z interní efektové jednotky, fader monitoru a master. I tyto jsou šedesátimilimetrové. Externí návrat lze zamutovat, návrat z interního efektu ne, protože ten má své tlačítko Mute přímo u ovládání efektu. Nad fadery jsou čtyři knoby, zleva doprava to jsou FX Master, který ovládá celkovou hlasitost efektové jednotky, FX to Mon, tedy kolik pustíme zefektovaného signálu do monitoru, hlasitost sluchátek (Phones) a hlasitost Tape Level.

 

Nad nimi je pak efektová jednotka s otočným voličem programů a již zmíněným tlačítkem Mute. Vedle ní je sekce USB, kde je tlačítko USB Thru (po zmáčknutí lze nahrávat mix přehrávaného signálu z USB zařízení s mixem zdrojů zapojených do pultu) a nad ním otočným ovladač řídicí vstupní hlasitost audio signálu z USB. Zcela vpravo je master metr s dvanácti LED diodami, tlačítko Break = Mute All Channels a tlačítko zapínání fantomového napájení (Phantom Power). Nad efektovou jednotkou je grafický ekvalizér s přepínáním On/Bypass, a přepínač master/monitor (Main Mix/Mon). Zcela nahoře jsou pak zleva doprava návrat z externí efektové jednotky (ST Return, stereo), send do externí efektové jednotky (FX Send, mono), send do monitoru (Mon Send, mono), master out Main Out), výstup na sluchátka (Phones) a vstup pro nožní přepínač (Footswitch). Vše konektory jack. Nad vstupy 9/10 a 11/12 jsou pak cinche Tape In a Out.

 

Podrobněji

Mechanický popis máme za sebou. Pojďme se podívat na pár zajímavých praktických informací. Poměrně hodně těžký pult působí robustním dojmem. Fadery jsou sice pouze šedesátimilimetrové, ale to je v této kategorii běžné. Dobré jsou LED diody indikující zdravou úroveň signálu a přebuzení kanálu, to je na živé akci důležité, v hluku koncertu můžete mírnější přebuzení přeslechnout. Dioda signalizující přebuzení je před faderem, umožňuje tak odladit nastavení gainu a ekvalizéru. Všechny ovladače úrovně, tedy gain, ekvalizér, oba auxy, fadery, hlasitost USB, efektové jednotky, efekt do monitoru a hlasitost tape mají místo nuly písmenko U. Kdo Mackie zná, ví že jde i o první písmeno slova unity (a slovního spojení unity gain, tedy stejné zesílení). Prostě a jednoduše, nastaveno na U, signál není ani tlumen, ani zesilován. Master out na XLR je o 6 dB hlasitější než na TRS.

 

Vysokoimpedanční vstup na kanálu jedna je velmi příjemný, potřebujete tak o jeden DI box méně. Příjemná je také možnost použít externí efektovou jednotku a jí dedikovaný stereo návrat, nemusíte plýtvat stereo vstupy. Velmi dobré jsou oba fadery návratů, značně to usnadňuje práci s efekty (při změně aranžmá snadno a rychle upravíte doznění efektu tak, aby nerušilo skladbu, nebo naopak nechybělo).

 

Bezproblémové USB se mi také líbí, snadné přehrávání, snadné nahrávání. Jde o verzi 1.1, umožňuje 2 + 2 kanály 16 bitů při 44,1/48 kHz, žádná instalace není nutná (super!). Ekvalizér je jednoduchý, třípásmový, na frekvencích 80 Hz, 2,5 kHz a 12 kHz. Zdvih i útlum shodně 15 dB. Low cut je na 100 Hz, poměrně strmý, 18 dB na oktávu. Efektová jednotka nabízí šestnáct programů, jde o variace na dozvukové a modulační algoritmy a delaye. Nabídka je spíše střídmá, což je dobře nejen podle výrobce, i já si to myslím. Efekty jsou všechny dobře použitelné a to, že nelze upravit parametry, vůbec nevadí. Jediná drobná vada na kráse je, že při přepínání dochází ke slyšitelné prodlevě. To je při dnešních rychlostech čipů trochu ostuda.

 

Závěr

Velmi dobře vybavený srozumitelný malý pultík, se kterým lze odehrát pohodlně menší akce. Dobře poslouží kapele ve zkušebně, případně v domácím studiu.

 

Info:

Mackie ProFX12 je analogový mixážní pult s dvanácti vstupy, efektovou jednotkou a USB rozhraním. Doporučená maloobchodní cena je 6774 Kč.

 

Plus:

stereo návraty

LED diody Level Set a OL

efektová jednotka

 

Mínus:

60mm fadery

zpoždění při přepínání presetů efektové jednotky

 

Jak tak koukám na dnešní nabídku malých mixážních pultů, musím zamáčknout slzu, před léty jsme si s kapelou kupovali pidi šestikanálový Behringer za o něco větší peníze, než pořídíte dneska testovaný Mackie! :-/

 

Koncepce: analog

Počet kanálů: 12

mono: 4

mono/stereo: 2/4

stereo: 4

insert: na mono

fadery: 60 mm

grafický ekvalizér: 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000, 8000 Hz, +/-15 dB

efektová jednotka: 32 bitů, 16 presetů

USB: 16 bitů, 44,1/48 kHz, stereo in/out

hmotnost: 4,1 kg

rozměry: 357 x 370 x 91 mm

Psáno pro časopis Muzikus