Marshall Mode Four

Marshall Mode Four
Marshall Mode Four

Už několik dekád se na nás ze svých prospektů dívá Jim Marshall a přes svůj čím dál pokročilejší věk každoročně dál trpělivě podepisuje plakáty svým fanouškům na hudebních veletrzích celého světa - a proslýchá se, že by měl být letos i v Praze. Jeho shovívavý úsměv se už léta lehce vznáší nad urputnou snahou hudebníků dosáhnout v každé době toho pravého zvuku, vytvořit svůj styl, odlišit se a zaujmout.

 

A zatímco čas běží, hudební směry se větví do nejnemožnějších kliček, pan Marshall se v klidu dál stejně pobaveně usmívá, jakoby říkal: "Kličkujte si, jak chcete, mládenci, stejně u toho, co vymyslíte, budu zase já!" Přebohatá historie jeho firmy mu dává do velké míry za pravdu. Jeho zesilovače byly a jsou odjakživa zkrátka u všeho. Nový produkt firmy Marshall si nehraje na dnes tak moderní "virtuální všechno", ale staví na tom, co jeho slavní předchůdci zkrátka až tak dobře nedovedou.

 

Hlava Mode Four MF 350

Mode Four je hybridní dvoukanálový zesilovač, kdy kanály (AMP1 a AMP2) jsou plně nezávislé, vybavené elektronkou 12AX7 na předzesilovači, oddělenými korekcemi, gainem, hlasitostí, digitálním reverbem a flexibilní efektovou smyčkou. Koncový stupeň je společný, transistorový s mohutnou výkonovou rezervou.

AMP1 - ovládání v levé části čelního panelu - tzv. klasický kanál - umožňuje dosažení zvuku modelů JTM45 a JCM800 v jejich nejcharakterističtějších nastaveních, dělí se dále na dva přepínatelné režimy Clear a Crunch, se společným ovládáním Gain, Volume, Bass, Middle, Treble, Reverb, FX Loop (efektová smyčka) a tlačítko Scoop (skokové potlačení středů).

AMP2 - pravá část panelu - tzv. moderní kanál - je specielně navržen pro super zkreslení podladěných a sedmistrunných nástrojů. Charakterově přechází od DSL 2000, až k ultra heavy brutálním hyper aplikacím a dělí se opět na dva režimy OD1 a OD2. Ovládací prvky jsou opět Gain, Volume, Bass, Middle, Treble, Reverb, FX Loop, Scoop a navíc oproti AMP1 tzv. Tone Matrix (třípolohové posunutí frekvenčního naladění středů).

Master - střední část panelu obsahuje ovládání celkové hlasitosti Master, Resonance (zvýraznění basových frekvencí), Presence (pro vyšší středy) a Solo Level (nastavení úrovně sólového zvuku až + 6dB - viz dále). Tlačítko Tuner Mute slouží, jak název napovídá, k zatlumení zesilovače při ladění (samostatný výstup pro ladičku je na zadním panelu).

Zadní panel je vybaven klasickou síťovou zdířku, výstupem Speaker Output s přehlednou tabulkou možných variant impedancí reproboxů, konektorem Footswitch, výstupem Tuner Out, ochrannou červenou LED diodou indikující nerespektování minimálního potřebného zatížení a případného odpojení zesilovače, který je navržen na 350 W do minimálně 8 ohmů. Nižší hodnoty by mohly zapříčinit zničení MF 350 nebo reproboxů. Dále pokračujeme konektory FX Send, FX Return, FX Level Switch (jackový výstup, vstup serioparalelní efektové smyčky a přepínač jejich úrovní) a Recording/DI Outputs (XLR i jackový výstup simulující mikrofonem sejmutý zvuk boxu, určený pro studiové a pódiové využití, nezávislý na nastavení Master).

Zesilovač má klasický maršálovský vzhled - jen přední maska se širokým panelem a šikmo perforovanou mříží s nezbytným logem (tentokrát kovovým) působí trochu jako součást jakési armádní výzbroje. A ono to v podstatě tak trochu skutečně je! Příjemnou součástí dodávky je šesti(!) přepínači vybavený footswitch (Clean, Crunch, OD1, OD2, Solo a Revers), napájecí síťová šňůra a kabel pro reprobox.

 

Reprobox MF 400a

Box je 400W "áčkový", osazený čtyřmi dvanáctipalcovými reproduktory Celestion G12 T 100 (8 W/100 W), které byly navrženy specielně pro MF 350. Vzhledem k vlastnostem zesilovače předpokládám, že jejich citlivost nebude menší než 100 dB. "Béčková" varianta je samozřejmě v nabídce, stejně jako další doporučené boxy MF 280 A a B (280 W při 16 ohmech a reproduktory Celestion MF Vintage 30). Zatímco výkonnější verze boxů se doporučují i pro half-stack aplikace (jedna bedna), ty méně výkonné jsou s lehkým varováním určeny (impedance 16 W napoví) pro sestavy full-stack (dva boxy). Méně výkonu se zkrátka pro tento zesilovač nehodí - dokonce 300W bedny mohou být, zdá se, tímto stříbrným kanónem snadno "odpáleny". Leccos naznačují i samotné rozměry "áčkových" boxů - bez koleček (přibaleny - nutno našroubovat) jsou stejně vysoké jako ty běžné s kolečky, a připomínají tak starší TV kabinety.

 

Jak se testovalo

Testovalo se s kytarami Fender Statocaster Standard Plus (snímače Fender Lace Senzors), Gibson Les Paul Custom jak v klasickém (498T a 490R), tak v aktivním (EMG 81 + 85) osazení, porovnávalo se s Marshally JPM Mk2 master model z roku '80, JCM 800 2203 z roku '81 a bednou Marshall "B" osazenou čtyřmi 300W Electro-Voice EVM 12L, kabely Monster, efekty Boss SD1 (overdrive) a Dunlop JH1 (wah), Lexicon MX 100 (reverb, delay atd.).

 

Hodnocení

Po prvním zapnutí zesilovače, kdy je nutno asi půl minuty počkat na prohřátí elektronek v předzesilovačích, se ocitnete v módu Clean prvního kanálu AMP1. Uzemní vás sytý, dynamický zvuk s obrovskou výkonovou rezervou. Gain umožní jak dokonale barevný, skutečně čistý přednes (který v nižších polohách nezkreslíte ani silnými aktivními snímači) tak ve vyšších polohách táhlý, bluesově nakreslený s velmi pevnými basy. Přepnutí do režimu Crunch pomocí pedálu nebo ručně tlačítkem na předním panelu je rychlé, bez lupnutí, a jak na pedálu, tak na tlačítku se indikuje dobře viditelnou LED diodou. Crunch nabízí podobný, široce prostorný zvuk s větším rozsahem zkreslení a skutečně připomíná JCM 800. Porovnání se staršími modely dopadlo velmi dobře, možná proto, že oba jsou osazeny koncovými lampami 6550, které jsou výkonnější a frekvenčně pevnější než EL34.

Dokonce i barva jednotlivých korekcí je podobná (údajně se při každém přepnutí režimu záběr všech potenciometrů včetně koncového stupně posune do optimálních hodnot) jen Gain má větší rozsah - maximální úrovně preampu starých marshallů dosahuje už v polovině své dráhy. Kytara s dostatečně silnými snímači se i na sóla velmi dobře obejde bez "nakopávací" krabičky.

Oba režimy kanálu AMP1 velmi dobře ctí charaktery různých typů nástrojů, zesilovač jde dobře za rukou, sustain je příjemně dlouhý a bez problémů přechází do vazby. S overdrivem a wah pedálem se snáší bez potíží. Prvním kanálem AMP1 se vývojáři od usměvavého Jima tak nějak vyrovnávají s minulostí a druhý kanál AMP2 jde vyloženě do budoucnosti. Pokud totiž objevíte starou osmistovku ve výbavě některého hyper-ultra-nu (či co) metalového kytaristy, bude tato pravděpodobně modifikací nebo lednicí plnou svítivých hejblátek (rack) donucena pracovat v pro ni nepřirozených dimenzích. Nic proti tomu - nové hudební směry jsou však extrémně náročné na dokonalý přenos především krajních frekvencí - tedy mohutných basů a brilantních výšek. Časy EL34, které pěkně zakulatily zvuk, stejně jako rozhýbané nízkovýkonné repráky, které od určité hlasitosti zkrátka krajní frekvence nevzaly, těmto nárokům už jaksi nesvědčily. U klasických lampových hlav můžete stahovat středy jak chcete, ale na pořádnou Scoop nakládačku se prostě nedostanete.

Nový Marshall MF350 a jeho druhý kanál AMP2 nabízí řešení i bez modifikací a lednic. Jeho dva módy OD1 a OD2 se liší charakterem a rozsahem zkreslení a podobně jako lampové hlavy se nejšťavnatěji projeví při vyšších hodnotách Master volume. Míra zkreslení není omezena, fukce Scoop je zde velmi vítaná - potlačení středů je velmi účinné, ale dostatečný výkon vás spolehlivě protlačí i v hodně husté partičce.

400W reprobedna se zase jen tak nezahltí a při podladěných riffech se před ní dočkáte senzačního plandání nohavic, a když je vyhrnete, možná se vám i srolují ponožky - úžasně se "hýbe" vzduch - zkrátka masakr.

Přehledný a masivní footswich s přepínáním jednotlivých režimů dělá z MF 350 faktický čtyřkanál, navíc s funkcí Solo, která posune hlasitost zvoleného režimu o předem nastavenou hodnotu v Master sekci čelního panelu (max. + 6 dB). Nožním pedálem aktivujete i nastavení digitálního reverbu u každého kanálu, ale už bohužel ne jinak velmi dobrou efektovou smyčku a zatlumení zesilovače při ladění.

Nejvíce se mi MF 350 líbil se starou "B" bednou, která má (osazena EVM) rovnější a ne tak předupravenou frekvenční charakteristiku (a 1200 W) jako testovaná MF 400A. Výsledek, bezpochyby kompromisem nákladů a nutných parametrů, je však velmi uspokojivý. Cena zesilovače i reproboxu se mi s ohledem na nabízenou kvalitu a šíři použití zdá velmi příznivá.

 

Info:

Marshall MF 350 + MF 400A je hybridní dvoukanálová kytarová sestava, jejíž výbava dovoluje komfortní volbu nejméně čtyř rozdílných kytarových zvuků, doplněná digitálním reverbem, efektovou smyčkou a více než dostatečným výkonem. Cena zesilovače MF 350 je v Praha Music Center 32 900 Kč a reproboxu MF 400A 26 900 Kč.

Plus:

zvuková flexibilita

výkonová rezerva

plný barevný zvuk

Mínus:

absence aktivace efektové smyčky nožním pedálem

totéž pro Tuner Mute při ladění

možná až příliš "naladěný" reprobox

Psáno pro časopis Muzikus