Marshall Vintage Series 1987X

Marshall Vintage Series 1987X
Marshall Vintage Series 1987X

Po Bluesbreakeru z minulého čísla se mi k otestování dostal i další aparát z marshallské série Vintage, model 1987X, tedy 50W reedice legendárního "Plexi". Firma PMC si zřejmě nechala v době návštěvy "otce zakladatele" (Jima Marshalla osobně) podepsat všechny aparáty, které měla k dispozici, neboť i testovaný kus byl ozdoben rozevlátým stříbrným podpisem. Neuvěřitelné pracovní nasazení pana Marshalla mě fascinuje, kdykoli mám tu čest ho potkat. Možná i díky vědomí, že za tímto aparátem stojí taková osobnost, se mi na něj (spolu s vintage reproboxem 1960X) hrálo více než dobře.

 

Pokud byla u modelu Bluesbreaker téměř přesně dodržena koncepce originálního modelu, u typu 1987X (potažmo u silnějšího kolegy 1959SLP) se firma Marshall rozhodla doplnit aparát o sériovou efektovou smyčku pro širší možnost využití.

 

Koncepce aparátu

Při pohledu na čelní (plastový) panel působí aparát veskrze nekomplikovaně, každý ze dvou kanálů má dva vstupy, z nichž vždy horní je citlivější. První kanál v duchu názvu "high treble" akcentuje vyšší středy a výšky, druhý kanál se jmenuje "normal" a je také tak řešen. Čtyři ze šesti potenciometrů patří EQ, který je oběma kanálům společný, každý z nich má pak vlastní ovladač gain/volume. Stejně jako u ostatních modelů, kanály lze spojit jack-jack spojkou a míchat tak jejich zvuk dohromady. Na zadním panelu najdeme zdířku síťového kabelu, pojistky, přepínač voltáže (110/220/230 V) a impedance výstupů (4/8/16 ´). Ty jsou řešeny paralelně, tj. např. pro dva osmiohmové reproboxy je potřeba nastavit impedanci na 4 ´ (upozornění v manuálu je poměrně nevýrazné a nadšený čerstvý majitel by mohl snadno přijít k úhoně).

Co se "vnitřností" týče, výkonovou sekci obstarávají dvě EL34, předzesilovač obsahuje tři ECC83. Výše zmíněná efektová smyčka je (měla by být) tzv. true bypass, tj. po stisku příslušného tlačítka by mělo dojít k vyřazení všech obvodů, které s ní mají co do činění, tudíž by na výsledný zvuk neměla mít pražádný vliv. Kromě tohoto tlačítka se ke smyčce váže ještě přepínač úrovně smyčky -10 dBV/+4 dBV. Design se drží tradice (tedy opět rohy zůstaly nechráněny), rozdílem jsou pouze "nožičky" - ty jsou stejně jako u nových modelů Marshall odpružené. Reprobox designově odpovídá sérii, vzor síťky je o něco méně hustý než u modelu Bluesbreaker. Reproduktory jsou reedicí původních 25W Greenbacků, i v tomto bodě je tedy patrná snaha maximálně se přiblížit předlohám. Jediná výtka se opět tradičně týká absence ochrany rohů - u hlavy bych to ještě akceptoval, ale reprobox by koncertním hraním asi velmi rychle utrpěl. S tím souvisí i drobná nepříjemnost, že koženkový potah, jenž není na rozích fixován, má tendence se odlepovat.

 

Zvuk

Nikdy jsem neměl možnost vyzkoušet originální předlohu, nemohu tedy říci, o jak věrnou reedici se jedná. Oproti Bluesbreakeru je aparát o poznání výkonnější (i když, bez master volume se přes určitou hranici, která začíná cca na hodnotě 4, už nedostanete) a zkreslení má odlišný charakter (je tedy o něco méně "suché" a lze dosáhnout většího nakreslení bez ztráty čitelnosti zvuku). První kanál (tedy "high treble") dával u kytary s humbuckingy sympaticky jasný tón, singly však pro něj byly příliš - tón byl dost plochý a nepříjemně ostrý (a to i přes fakt, že reprobox tíhne k příjemně kulatým tónům, tedy bez nepříjemných vyšších frekvencí). Jako optimální řešení se i z hlediska flexibilnosti opět zdá propojení obou kanálů a následné míchání zvuku oběma potenciometry pro gain - dá vám přesnou představu o možnostech aparátu, skvělý zvuk přináší mírně modifikované pravidlo z minulého čísla - součet hodnot na obou potenciometrech by se měl pohybovat okolo čísla 12, přičemž u kytary s dvoucívkovými snímači je lepší něco přidat ovladači Volume I/High Treble a naopak.

Aparát mě mile potěšil ještě jednou svou vlastností - je velmi přátelský ke krabičkám. Zkreslení jsem vypomáhal klasickým overdrivem Boss OD-1 a ani při maximálním nastavení gainu se zvuk nehltil, naopak skvěle táhnul byl velmi dobrý pro sólovou hru, bez problémů se daly hrát hammeringy apod. Pro představu jsem vyzkoušel i distortion MetalZone taktéž od firmy Boss, a ejhle, ani v tomto případě se 1987X nezalekl a choval se jako správný metalový aparát (jímž ovšem pochopitelně není, a zejména reprobox je v tomto ohledu limitovaný).

Jako jednoznačné plus hodnotím efektovou smyčku - ať jsem zkoušel delay či phaser, s vypnutým efektem nebyl původní zvuk aparátu degenerován a vždy je tu možnost funkcí bypass smyčku vyřadit. Reprobox samotný má velmi příjemný, teplý zvuk, z nějakého důvodu je však poměrně dost směrový - jakmile uhnete z osy, ztratíte kytaru z doslechu, což může být hlavně na koncertě nepříjemné.

 

Závěr

Marshall 1987X hodnotím jako nejpříjemnější aparát z celé série Vintage. Myslím, že pro fanoušky "dřevního" zvuku se jedná o jednu z nejlepších cest, jak se mu co nejvíce přiblížit. I přes velmi jednoduché ovládaní nabízí solidní paletu zvuků a (díky efektové smyčce a celkové přátelskosti k různým zkreslovadlům) lze zvuk velmi snadno modifikovat podle osobního gusta. Univerzální aparát.

 

Info:

1987X je 50W kytarová hlava, reedice modelu z druhé poloviny šedesátých let, doplněná o efektovou smyčku. V PMC stojí 39 990 Kč. Reprobox 1960X obsahuje čtyři rovněž v reedici vyrobené 25W reproduktory Celestion Greenback. Jeho cena je v Praha Music Center 22 990 Kč.

Plus:

zvuk

univerzálnost

efektová smyčka

vintage aparát

Mínus:

snad až moc směrový reprobox

vintage aparát

 

Pokud vás zajímají historické souvislosti, tedy přesněji "čeho vlastně je to reedice", čeká vás možná pátrání. 1987X však nabízí klíč - označení MKII, jež bylo charakteristické pro rané kusy modelu JTM50 (JTM znamená Jim and Terry Marshall - Terry byl Jimův syn, později došlo ke změně na JMP - Jim Marhall Product), které se poprvé objevily v roce 1967 a přinesly mj. použití EL34 ve výkonové části, což byla ve své době spíše znouzectnost - výroba lampy KT66 končila a její cena vzrůstala, a proto Marshall přistoupil ke změně, jež vedla až k tomuto aparátu a později i ke 100W modelům. Mimochodem, originály tohoto modelu z let 1971-1973 používá mistr rychlé hry Yngwie Malmsteen (a že jich musí mít spoustu, aby mohl dát dohromady svou charakteristickou hradbu) a nedá na ně dopustit.

Psáno pro časopis Muzikus