Meinl Byzance Jazz - dle osvědčených tureckých receptur

Meinl Byzance Jazz - dle osvědčených tureckých receptur
Meinl Byzance Jazz - dle osvědčených tureckých receptur

Německý Meinl neustále rozšiřuje svou zvukovou paletu. Ačkoliv se v poslední době soustředil zejména na činely určené pro progresivnější a modernější styly, snad jakoby se mu zastesklo po jakési protiváze, úspěšně rozvětvuje řadu Byzance, vyráběnou podle osvědčených tureckých receptur.

Turecko je Mekkou ručně vyráběných činelů již od šestnáctého století, v Istanbulu dodnes sídlí několik činelářských firem, jejichž tradice sahá opravdu až hluboko do minulosti. Zde právě Meinl navázal před několika lety spolupráci vedoucí k sérii Byzance, která se však stává jakýmsi konceptem: nástroje se diferencují podle povrchových úprav a typu soustružení stejným způsobem jako jednotlivé řady "opravdových" tureckých firem. Nutno dodat, že koncept má ve světě úspěch: nově vzniklá "podřada" nesoucí označení Jazz letos získala prestižní ocenění na frankfurtském Musikmesse. A právě touto podřadou se tuzemský distributor rozhodl poškádlit má chlupatá ušiska. Co je na ní specifického? Vyrobena je, stejně jako většina profesionálních nástrojů, ze slitiny B20 a její konstruktéři si evidentně vzali za cíl co nejvíce se přiblížit vintage zvuku bebopové éry, se vší sypkostí, vřelostí a temnou muzikalitou. Toho dosahují, stejně jako ekvivalentní turecká konkurence, ručním tepáním a soustružením. Na test jsem dostal 14" Hi-hat, 18" Jazz Medium Thin Crash, 20" Jazz Medium Thin Ride a 22" Jazz Medium China Ride. Přiznám se, že nástroje Meinl jsem měl vždycky spojeny spíš s precizním strojovým opracováním, nežli s ryze "lidským" faktorem. Proto jsem k prvnímu kontaktu s Byzantskou činelovou říší přistupoval obezřetně.

 

Hi-hat

Již od prvního sešlapu je jasné, že se tato hi-hatka hodí jednoznačně spíše do menší kapely. To je pochopitelné už z pohledu na váhovou kategorii činelů, které ji tvoří. Nesoustružený spodní činel jí dává nejen orientální vzhled, ale i potřebnou temnost a konkrétnost. Úder na zavřenou hi-hat není z nejhlasitějších, přesto je příjemný a velice měkký. Tato zvuková měkkost se ostatně v určité formě prolíná napříč celou činelovou sadou a působí jako jednotící prvek. Otevřená hi-hat velmi hezky syčí, ale opět se nejedná o nic agresivního, kousavěji se projeví až při rychlejších zavíraných funkových patternech, v nichž rychlý sešlap funguje skvěle, při úderu na zavřený nástroj však trochu chybí tělo. Na be-bop velice příjemný nástroj, s krásně měkkým a vřelým zvukem, který v malé partě funguje nadmíru dobře, při větších dynamických hladinách se však dostatečně neprosadí. Velmi dobře bude fungovat i v akustické hudbě a nejrůznějších alternativnějších stylech.

 

Ride

Ride splňuje to, co od dobrého činelu očekávali a očekávají prověření jazzoví hráči: poskytuje širokou paletu zvuků, nabízí dostatek podtónů, přičemž je však úder jasně definovaný a konkrétní. Opět ideální činel například do kvarteta či tria, hodně by mě lákal ještě větší rozměr. Jediným mínusem, který by bylo možné tomuto nástroji "přišít", je ne úplně znělý pupek, jehož tón se při hře nejrůznějších samb a latinek poněkud ztrácí, navíc jeho zvuk nepatří mezi nejušlechtilejší.

 

Crash

Tento činel se mi jeví jako nejuniverzálnější z celé sady. Ač váhové kategorie medium thin, má poněkud větší atak, než je v tomto ranku zvykem. Zní moc hezky i v popověji zaměřených doprovodech, ostudu neudělá ani v bigbandu nebo v rockovějších stylech, což je u jazzového nástroje nadmíru uspokojivý výsledek. Přes onen větší atak a silnější nárazový tón si zachovává barevnost a citlivost a poskytuje širokou zvukovou škálu. Velmi podařený kousek, byť díky onomu ataku ze sady trochu vyčnívá.

 

China Ride

Nadchl mě a je pro mě kousíček před crashem nejlepším nástrojem sady. Jeho úctyhodných 22" poskytuje obrovskou plochu pro hledání zvuků, navíc je vybaven nýty, což velmi dobře doplňuje jeho sustain. Aby nedošlo k mýlce, ani tento nástroj se nehodí pro vyloženě hlasitější hudbu, myslím, že jisté dynamické problémy by mohly nastat i v bigbandu, zejména kvůli velice jemnému nárazovému tónu. Jenže právě tento tón dělá z tohoto nástroje velice osobitý zdroj zvuku, na nějž se dají hrát velice vzdušné doprovody s velkou dynamickou škálou (opět v rámci měřítek například kvartetu). Úder na tělo činelu je jasně ohraničený a pod ním se ve vší šíři a přitom velmi kultivovaně a kontrolovaně valí zvuková plocha. Kombinace s akcentovanými údery přes hranu jsou velmi efektní.

 

Resumé

Sada je evidentně určena spíše pro akustické účely menších pódií a kapel nežli do řevu stadiónů, na širší dynamickou variabilitu aspiruje (hergot, kumulace cizích slov se v předchozí sentenci jaksi aproximuje k nadlimitním koeficientům...) z testovaných kusů pouze crash. Sada splňuje velmi dobře nároky na barevnost a zvukovou nabídku jednotlivých nástrojů. Jako nevýhoda se mi jeví slabší a ne přímo kultivovaný pupek u ride činelu a v některých situacích až přílišná měkkost úderů hraných na zavřenou hi-hatku. Do be-bopu, akustičtějších odnoží jazzu, či hudby vůbec rozhodně nástroje doporučuji k vyzkoušení. Cena těchto činelů je poměrně vysoká, ale je dost možné, že právě za ni najdete, co hledáte.

 

Info:

Byzance jazz je nová podřada činelů Meinl, vhodná zejména pro be-bop a akustické hraní.

 

Plus:

charakteristika činelů koresponduje s názvem řady

china ride!

zvuková provázanost sady

 

Mínus:

horší pupík ridu

vyšší cena, zejména za china ride

 

Technická specifikace:

povrch: regular nebo dark (spodní činel hi-hatky)

slitina: B20, ruční zpracování

dostupné modely: hi-hat, ride, china ride, crashv

 

Doporučené ceny vč. DPH:

hi-hat: 7833 Kč

ride: 8347 Kč

crash: 6677 Kč

china ride: 11 557 Kč

Psáno pro časopis Muzikus