Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult

Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult
Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult

Digitální mixážní pulty jsou asi nejdynamičtěji se vyvíjejícím segmentem v oblasti audio řešení. Není snad měsíc, kdy by nevyšla nějaká novinka, aktualizace, rozšíření apod. Zaznamenal jsem dokonce první čínské digitální mixážní pulty (autorské :-)), takže si myslím, že si ještě užijeme hodně legrace.

Mezi žhavé novinky tohoto léta bude jistě patřit nový mixážní pult IMG STAGELINE DMIX-20. Vhodně zvolenou koncepcí, dobře nastavenou cenou a také možností konektivity s běžně používanými digitálními stage boxy se přesně trefuje do prázdného místa na trhu.

Testování tohoto mixu přišlo v nejméně vhodnou dobu. Za okny zuří léto a sezóna venkovních zvučení je v plném proudu. Takže nejen že máte hodně náročné období, ale také možnost vyzkoušet mix na reálné produkci je vzhledem k množství vstupů malá. Proto jsem mix testoval tentokrát jen ve studiu.

Přiznám se, že nepatřím mezi obdivovatele míchání zvuku prostřednictvím dotykového displeje. Naopak. Nejen že se mi obvykle nedaří nastavit přesnou hodnotu, kterou potřebuji, ale samotná představa, že po večeři (a co si budeme povídat - obvykle nejde o vegetariánskou večeři) mažete mastným prstem po displeji, mi dělá zle. Vím, že někteří mí kolegové to zvládají bravurně a daří se jim zvučit i třeba kluby jen prostřednictvím iPadu. Vím, že pro monitoring na velkých pódiích není nic lepšího. Dělat ale tímto způsobem hlavní zvuk mi nepřijde jako úplně šťastné.

Proto si myslím, že koncepce DMIX-20 s jedním 100mm motorizovaným faderem je možným kompromisem.

 

Koncepce

Mix je koncipován jako stolní pult se dvaceti vstupy, dvanácti výstupy, zabudovaným dotykovým sedmipalcovým displejem a možností ovládat pult i bezdrátově. Co je hodně zajímavé, je možnost rozšíření pultu o kartu, jejímž prostřednictvím můžete připojit digitální stage box s protokolem Dante. Rozmístění ovládacích prvků je logické, jejich popisky jsou obvyklé. Tento pult bych zařadil do kategorie „bezvýukových“. :-) Rozložení ovládacích prvků bude vyhovovat především pravákům. Pult má zabudovaný napájecí zdroj, což je v této kategorii velmi pozitivní. Výběr tlačítek na ovládacím panelu naznačuje, že pult bude využíván především pro živá zvučení. Mix má USB audio vstupy i výstupy. Konektor USB typu B pro aktualizaci systému a konektor RJ45 pro dálkové ovládání pultu.

Rozšiřující moduly (nejsou součástí balení): DMIX-20DANTE - pro připojení digitálního stageboxu,

DMIX-20IO - pro vícestopé nahrávání a DMIX-20WIFI - pro ovládání aplikací iPad prostřednictvím WIFI, bez potřeby routeru.

 

Základní popis

Vstupy: Mixážní pult je vybavený šestnácti mikrofonními vstupy s hybridními konektory XLR/6,3mm jack. Ovládání Gainu je realizováno mechanickým potenciometrem. Další dvojice stereofonních vstupů s konektory jack 6,3 mm má potenciometry Gain nahrazeny otočnými ovladači. Vstupy 17/18 a 19/20 se ovládají společně. Prvních osm mikrofonních vstupů je ještě doplněno konektorem Insert ( jack 6,3 mm). Další dva vstupy najdeme na zadním panelu: audio USB, typ B pro přehrávání z PC a nahrávání.

 

Výstupy: Hlavní výstup je realizován dvojicí XLR a jacků 6,3 mm. Další výstupy: 4x Aux Out, 4x Sub Out, vše jacky 6,3 mm. Zde je zajímavé, že výstupy Sub můžete konfigurovat a používat jako aux. Získáme tak osm auxů, což bude pro velkou většinu live aplikací stačit. Posledními dvěma výstupy jsou dva výstupy pro sluchátka. První najdeme na předním panelu, druhý pak na zadním ( stereo jacky 6,3 mm).

 

Jak to funguje (krátký přehled základních funkcí)

Ovládání hlasitostí

Nastavit hlasitosti jednotlivého vybraného vstupu/výstupu jde několika způsoby. Buď faderem na displeji, přičemž se současně pohybuje motorizovaný 100mm fader, nebo naopak. Při tomto pohybu je hezky vidět důvod, proč nemám rád „mazání“ prstem po displeji. Když totiž ovládám hlasitost motorizovaným faderem, ten na displeji jej bez problémů následuje. Když to ale uděláte naopak, všimnete si, že ten mechanický mírně zadrhává a nejede přesně s pohybem prstu. Jednoznačně lépe a přesněji si tedy pohlídáte úrovně mechanickým faderem.

Co je ovšem nepříjemné, je zpoždění u motorizovaného faderu. Pokud jím ovládáte hlasitost vstupu/výstupu a rychle stáhnete, tak ještě malou chvíli vstup/výstup hraje. Není to nic zásadního, odhadem 0,2-0,3 sekundy. Je to ale věc, se kterou se zvukař u novodobých digitálních mixů nesetkává.

Další věc, která mě u displeje nemile překvapila, je fakt, že na displeji nemůžete nalistovat jednotlivé vstupy pohybem obvyklým z tabletů a telefonů. Pokud se chcete dostat na vedlejší stránku, musíte prostě kliknout na šipku na displeji, nebo stisknout tlačítko příslušného vstupu.

Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult
Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult

PEQ

PEQ (parametrický ekvalizér) je na každém vstupu, čtyřkanálový plus HPF a LPF. Opět je ovládání obvyklé a vše funguje, jak má. Nastavovat můžeme jednak prstem na displeji, ale také otočným potenciometrem a okolními tlačítky. Užitečnou funkcí je tlačítko Flat EQ, kterou můžete nastavení EQ jednoduše vyresetovat.

Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult
Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult

Gate/Compresor

Nastavení Gatu a Compresoru je opět rychlé a pohodlné. Stiskneme tlačítko vstupu, který chceme upravit, potom tlačítko pod displejem Gate/Comp a můžeme nastavovat. Ovládací prvky jsou obvyklé, obojí funguje dobře.

 

GEQ

GEQ (grafický ekvalizér) je na každém výstupu. Je to 31pásmový GEQ s plynule nastavitelným rozsahem od 0 do ±24 dB. Pásma jsou zde v obvyklém rozsahu, tedy od 20 Hz do 20 kHz. Přesto, že je GEQ zobrazen na dotykovém displeji, musíme se na jednotlivá pásma proklikat tlačítky vedle potenciometru nebo na displeji. Není možné prostě kliknout prstem na displej na fader a otočným ovladačem změnit zisk pásma. V manuálu je sice uvedeno, že je toto jedna z možností, jak GEQ nastavit, mně se to ale s mými silnými prsty prostě nepovedlo. Je možné, že použití stylusu by věc vyřešilo. Nicméně se tyto parametry zpravidla neřeší u běžící produkce, ale spíše při nastavování auxů či nastavování systému. Takže by to snad nemuselo tolik vadit.

 

DCA, Main Volume, FX Mute

Nastavení DCA (digital-controlled amplifier) skupin je opět velmi jednoduché. Jejich prostřednictvím získáme lepší kontrolu při zvučení a významně zrychlují a zpřehledňují práci. Zmáčknete požadované tlačítko DCA (DCA 1-DCA 6). To se červeně rozbliká. Nyní jen stisknete jednotlivá tlačítka vstupů. Tyto zezelenají. Jakmile máte vybráno, stisknete opět tlačítko DCA, které přestane blikat. Výběr je dokončen. Nyní mohu skupiny DCA vyvolat jedním stiskem a ihned ovládat motorizovaným faderem. Jde to velmi rychle.

Celkovou úroveň signálu Main můžeme ovládat několika způsoby. Buď velkým otočným ovladačem vpravo dole, nebo si překliknete na Main na displeji a ovládáte prstem, nebo souběžně chodícím motorizovaným faderem. Umístění jednoúčelového otočného ovladače v pravém spodním rohu umožňuje si pravou rukou hlídat celkovou úroveň a současně levou rukou obsluhovat vstupy, efekty... Je to logické a troufnu si říci, i pohodlné.

Uživatelsky velmi důležitým tlačítkem je tlačítko FX Mute v pravé horní části pultu. Ve chvíli, kdy kapela přestane hrát, stiskem jediného tlačítka vypnete obě efektové jednotky. Jde o to, že ovládání jednotek FX je mírně komplikovanější. Změnu uděláte přes dva kliky a změnu parametru. Opravdu to chvíli trvá. Proto je možnost okamžitého vypnutí efektových jednotek jedním stiskem tlačítka důležitá.

Celá pravá spodní strana je osazena ovladači hlasitostí. První čtyři: menší otočné potenciometry - jsou pro výstupy Sub a jeden větší pro celkovou hlasitost Main. Všechny důležité ovladače hlasitostí máte ihned po ruce.

Dalším uživatelsky důležitým tlačítkem je tlačítko Tape/Enter, které je primárně nastavené pro funkci Tape. Jeho prostřednictvím nastavujeme zpoždění delaye od 0 do 2400 ms. Toto zpoždění můžeme samozřejmě nastavit i v rámci nastavování jednotek FX. Pro reálnou live produkci je ale nutné mít toto tlačítko po ruce.

 

Nastavení 48V fantomového napájení

Nastavení fantomového napájení +48 V pro kondenzátorové mikrofony a aktivní DI boxy je opět velmi jednoduché. Je volitelné individuálně pro každý mikrofonní vstup. Pod displejem stisknete tlačítko 48 V a vyberete vstupy, do kterých toto napájecí napětí pustíte.

 

Efekty

Pult obsahuje tyto efekty: Hall, Room, Plate, Delay, Stereo Delay,Tremolo, Flanger a Chorus. Potom kombinované presety: Delay/Rev, St Delay/Rev, Flanger/Rev a Chorus/Rev, přičemž první dva jsou určené hlavně pro zpěv a druhé dva potom budou nejvíce vyhovovat akustickým kytarám, popř. vokálům. Znamená to, že pokud zpěv „ošetříte“ jedním procesorem FX;, zůstává vám druhý, třeba s hallem Plate pro bicí nástroje. Všechny tato efekty můžeme používat, ale musíme si je napřed naroutovat prostřednictvím tlačítka System Routing.

 

Routing

Routing je první věc, kterou byste měli udělat před používáním mixu. Uděláme to prostřednictvím tlačítka System Routing pod displejem. Musíme zde definovat, který vstup kam půjde. Tedy do kterých Auxů, Subů, FX a Main. Zde si také definujeme, zda budeme používat výstupy 4x Aux a 4x Sub, nebo 8x Aux.

Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult
Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult

Závěr

Pult na mě působí opravdu dobře. Najede do dvaceti pěti sekund od zapnutí a chová se korektně. Nezamrzal mi, ani se u něj neprojevily žádné firmwarové nešvary. Myslím si, že pro klubovou scénu bude tento pult číslo jedna. Je zabudován v pevné železné konstrukci o hmotnosti 7,5 kg a vypadá, že snese i hrubší zacházení. Celkově, zvukově, na mě působí také dobře. A to přesto, že je vzorkovací frekvence jen 48 kHz/24 bitů. Efekty i další procesory jsou použitelné a fungují, jak mají. Nečekejte samozřejmě top modely Lexicon ani pre-ampy z Midasu, nicméně to vzhledem k cenové relaci asi ani nikdo nečeká.

Vzhledem k přiloženým konzolkám pro přišroubování do 19” racku, vzhledem k ceně a vzhledem k možnosti konfigurace na 8 auxů, je možné pult úspěšně použít pro monitorové racky in-ear, se kterými se na pódiích setkávám stále častěji.

Vzhledem k tomu, že je možné jej propojit s digitálním stage boxem s protokolem Dante, bude asi i docela zajímavý pro zvukařské firmy na malá zvučení.

Také si jej umím představit jako mixážní pult pro kapely, které se zvučí samy. Zde díky možnosti ovládání iPadem bude nazvučení i průběžná kontrola zvuku elegantní a nenápadná.

Tento test si nekladl za cíl ucelený popis všech funkcí. Je toho hodně, o čem zde nebyla řeč. Třeba kopírování vstupů, pojmenování kanálů, nastavení podsvícení... Nicméně si myslím, že pro základní seznámení s novým produktem to bude stačit. Ostatní informace získáte na stránkách výrobce.

Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult
Monacor IMG STAGELINE DMIX-20 - digitální mixážní pult

www

www.monacor.sk

 

Info:

Monacor DMIX-20 je digitální mixážní pult z řady IMG STAGELINE, disponuje intuitivním ovládáním a kompaktním designem. Určený pro malé a střední pódia. Cena je 27 000 Kč.

 

Plus:

kovová pevná konstrukce

připojení dalších zařízení prostřednictvím protokolu Dante

start mixu do 25 s.

motorizovaný fader 100 mm

aplikace pro iPad

tlačítko FX Mute

tlačítko Flat EQ

všechny výstupy mají GEQ 31 pásem

zabudovaný napájecí zdroj

slovenský podrobný manuál

 

Mínus:

zpoždění při ovládání motorizovaným faderem

 

tech spec

model 19kanálový digitální mixpult
vstupy 16 mono kanálů
vstupy 2 stereo vstupy
audio USB ano
DSP 2 integrované jednotky
Routing 4 výstupy Aux Send a 4 podskupiny Sub
DCA 6 skupin
funkce Controllroom
fadery 1x 100 mm motorizovaný
vzorkovací frekvence 24 bitů/48 kHz
paměť možnost uložení nastavení
ovládaní přes iPad
síť RJ45 (pro dálkové ovládání)
fantomové napájení +48 V
výstupy pro sluchátka 2
displej 17,8 cm barevný LCD dotykový displej (7")
Psáno pro časopis Muzikus