Morley Kiko Loureiro - wah/volume/distortion pedál

Morley Kiko Loureiro - wah/volume/distortion pedál
Morley Kiko Loureiro - wah/volume/distortion pedál

V disciplíně kytarového kvákání představuje firma Morley už roky vyrovnanou kvalitu, respektovanou mnoha kytarovými hráči a signifikantně deklarovanou esy typu Stevea Vaie. Nezvykle zvukomalebné jméno Kiko Loureira je pro mě osobně novinkou, ale z internetových profilů je zřejmé, že jde o skvělého brazilského hudebníka širokého stylového záběru s těžištěm v power metalu jeho domovské kapely Angra.

Popis

Design firmy Morley je léta poměrně stálý a okamžitě rozpoznatelný, pedál Kiko Loureira v tomto směru nijak nevybočuje. Jako vždy bytelná plechová skříň o široké základně s dominující pohyblivou pracovní plochou je na podiu stabilní i při hodně veselém hopsání. Původní legendární chromované a lehce rozměrnější modely byly vystřídány barevnými kombinacemi, kterou v případě testovaného modelu tvoří základní dvouodstínová, téměř khaki zelená s černými doplňky. Při pohledu shora jsou přehledné ovládací prvky všech funkcí pedálu. Zleva je to míra zkreslení Drive, tónová clona Tone a nožní spínač funkce Distortion. Zprava jen úroveň Level a opět nožní spínač funkce Wah. Připojení kabelů je klasické - vlevo výstup, vpravo vstup a zdířka pro běžné 9V napájení z adaptéru. Pro Morley typické uložení 9V baterie je na spodní straně přístroje. Prsty odsunutelná západka plechových „dvířek“ je jednoduché, naprosto funkční a rychlé řešení bez nutnosti hledat v nejnevhodnější chvíli šroubovák.

 

Konstrukce

Nevím, do jaké míry tuto vícefunkční krabici vývojářům Morley nadiktoval samotný Kiko, každopádně se pracovní pohyb pedálu potýká se třemi funkcemi. Tou první, základní, je volume pedál použitelný například pro tzv. „houslové“ efekty. Druhá funkce je v podstatě také volume pedál, tentokrát již ale zkresleného zvuku aktivovaného sešlápnutím levého spínače. Třetí a hlavní funkcí je samotné kvákání, jež se spouští sešlápnutím pravého spínače, a to bez ohledu na momentální pozici spínače levého. Jinými slovy, kvákat lze jak do čistého, tak do zkresleného zvuku a Wah funkce pedálu je vždy nadřazena Volume funkci. Aktivní stav zkreslení i kvákání je indikován červenou LED diodou, vždy nad příslušným spínačem. Dalším, asi typickým, prvkem je dnes u Morleyů použití optočlenů. Jde o vynechání mechanického ozubeného převodu přímo na samotný potenciometr, který v minulosti představoval klasický způsob ovládání wah efektu. Tato řešení se zdají být svou nezničitelností jasným plusem, ale nemusí tomu tak být za všech okolností.

 

Zvuk

Pro test jsem použil hlavu Marshall 2203 s reproboxem stejné značky, kytary Gibson s aktivními a Fender s pasivními snímači. Po zapojení je zřejmý nepatrný úbytek na basech, základní Volume funkce čistého zvuku je poměrně strmá, ale funguje bezvadně. Sešlápnutí levého spínače pro Distortion posouvá zvuk do zkreslení, jehož míru lze citlivě nastavit ovladačem Drive. Jeho přirozený charakter je pro mě příjemným překvapením, trochu připomíná overdrive, a i když v nejnižších úrovních je zvuk pořád nakreslený, i k těm nejvyšším hodnotám je čitelný a kultivovaný. Tónová korekce Tone kvalitu distortionu jen podtrhuje, umožňuje přirozené doladění barvy zkresleného zvuku s ohledem na použitý nástroj a snímače. Ačkoli to nášlapné spínače svým robustním provedením trochu naznačují, přístroj nemá true-bypass, po sešlápnutí se nedostaví známé cvaknutí, a spínače jsou fetové, dotykové a ve výsledném zvuku tedy dokonale tiché. Aktivace a samotný projev wah efektu jsou podobně bezproblémové a kvalitní. Přechod od nižších k vyšším frekvencím je vyrovnaně plynulý, knoflíkem Level je možné křivku filtru zvýraznit či potlačit, v celém tomto rozsahu působí wah efekt opět velmi přirozeně a stačí přizpůsobit míru vlastního „kvaku“ vkusu každého kytaristy. Moje osvědčené hodnoty se u sekce Distortion pohybovaly kolem 12 hodin u ovladače Tone a 13 hodin u Drive. V tomto nastavení se osvědčil i jako nakopávač už základního zkresleného zvuku „osmistovky“ pro sóla. U funkce Wah jsem pro sebe ideální hodnotu Level nakroutil také kolem 13 hodin. V sólech je pak s touto hodnotou i použití kvákadla, jako pedálem nastaveného filtru pro nenásilný, ale zřetelný efekt, velmi účinné. Lehké komplikace pak může způsobit jen správná trefa nohou do spínače bez nechtěné změny nastavené polohy pedálu.

Vladimír Dvořák

Plus:

kvalitní zkreslení

wah efekt

indikace funkcí

„věčný“ chod

 

Mínus:

na pódiu v pohybu trochu obtížnější trefení se nohou na spínač

nemá true-bypass

 

funkce: volume (bez LED indikace), distortion (LED vlevo), wah (LED vpravo)

rozměry: 232 mm x 150mm x 70mm

váha: 1,51 kg

napájení: 9V baterie nebo 9V DC/300 mA (reg. zdroj)

spotřeba: 8 mA @ 9V DC

Psáno pro časopis Muzikus