Mu-Tron Digital Delay - historický test digitálního efektu první generace

Mu-Tron Digital Delay
Mu-Tron Digital Delay

Není to tak dávno, co opadla vlna nadšení z digitálních efektů, a vystřídal ji stejně módní návrat k efektům analogovým ze 70. a 80. let minulého století. Je jenom otázkou času, kdy ho vystřídá další trend - návrat k první generaci digitálních efektů.

Jednou z nejlepších ukázek efektu, založeného na číslicovém principu je určitě Mu-Tron Digital Delay. Jeho pořizovací cena byla relativně vysoká. V katalogu firmy BCC Music Freiburg z roku 1979, jsem našel cenu 1300 DM bez dopravy, což je víc než dvojnásobek, kolik stál luxusní stereofonní Mu-Tron Bi-Phase (520 DM). Pro srovnání - dnes rovněž klasické páskové Chorus Echo Roland RE-501 (test najdete v některém z příštích čísel Muzikusu) stálo 1380 DM a umožňovalo čtyři efekty najednou.

 

Musitronics Corporation

Firma Musitronics byla založena v roce 1972 v Rosemontu v New Jersey - poté, co její zakladatel Aaron Newman opustil místo šéfinženýra u elektronické divize firmy Guild. Po šesti letech prodala svůj výrobní program značce ARP. Originální produkty Mu-Tron, vyrobené do roku 1978, se už dávno staly předmětem sběratelského zájmu. Testovaný Digital Delay z roku 1979 je přesto raritou. Firmu nejvíce proslavil envelope follower Mu-Tron III, propagovaný Stevie Wonderem, který přes něj hrál na svůj Clavinet. Vynálezce tohoto efektu Mike Beigel vytvořil v polovině 90. let nové verze pro firmu Electro-Harmonix (Q-Tron a Q-Tron+). Nezadržitelný pád firmy začal kolem roku 1977, kdy se společnost pustila do výroby kouzelné věci, zvané Gizmotron (je to právě ten nástroj, který vynalezli Lol Creme a Kevin Godley z kapely 10cc, a použili ho na nahrávce světového megahitu I'm Not in Love).

 

Co říká zakladatel firmy Aaron Newman

"Když jsem pracoval ve firmě Guild, naším konzultantem byl Mike Beigel. Se svým partnerem Izzy Straussem měli společnost Beigel-Strauss Labs a vyvinuli syntezátor, který měl neobvyklý ovládač. Al Dronge, tehdejší prezident Guildu, jeho vývoj podporoval. Naneštěstí se Al zabil při pádu letadla a chlap, který ho nahradil, se o elektroniku nezajímal. Měli jsme továrnu na zesilovače v Elisabeth v New Jersey a když ji Guild zavřel, odešel jsem z firmy. Mike Beigel a já jsme debatovali o tom, jaký druh výrobku můžeme z té syntezátorové technologie vytvořit. Chtěli jsme raději než syntezátory vyrábět doplňky. První věc, kterou Mike udělal, byl Mu-Tron III, sledovač obálky a napěťově ovládaný filtr. Za léta strávená u Guildu jsem znal největší hudební dealery na severovýchodě USA. S prototypem Mu-Tronu jsem obešel obchody jako Manny's v New Yorku a Wurlitzer v Bostonu. Ohlasy byly velice nadšené, takže jsme se poohlíželi po penězích. Majitel obchodu s hudebními nástroji ve Farmingtonu v New Jersey jménem Derf Nolde, nám poskytl dobrý kapitál pro založení společnosti, kterou jsme nazvali Musitronics." Firma vytvořila řadu skvělých efektů, za všechny stojí za to zmínit ještě Octave Divider, Mu-Tron Phasor se šesti fázovacími články, nebo levnou řadu krabiček Dan Armstrong (např. Orange Squeezer). Ale pak přišel Gizmotron. Byla to elektromechanická záležitost, velice náročná na výrobu a poznatky z technologie plastů, které ve firmě chyběly. Protože společnost neměla dost peněz na udržení obou výrobních linií, její ředitelé se rozhodli ji prodat. Naneštěstí ji koupila společnost ARP, která se rozhodla "spáchat sebevraždu" s kytarovým syntezátorem Avatar. Ten propadl a s ním skončil i ARP. Z Musitronics se stala Gizmo Incorporated a zkoušela to dál, ale Aaron Newman dostal srdeční záchvat a byl konec. Jak hodnotí historii firmy s odstupem let? "Mu-Tron byla děsná sranda. Byla to výzva, jelikož jsme nikdy neměli dost peněz... Byli jsme odhodláni vyrobit nejlepší možné produkty. Myslím, že kdybychom byli efektivnější, mohli jsme snížit naše výdaje, aby to stačilo k přežití."

 

Mu-Tron Digital Delay zepředu

Přístroj má masivní hliníkový panel, potištěný barevným sítotiskem a rozdělený do pěti bloků. Jeho design je tak nadčasový, že by se klidně mohl vyjímat jako součást interiéru kosmické lodi. Tedy provedený v typicky americkém NASA stylu. Hned vedle graficky dokonalého loga firmy s motivem ladičky najdeme první ze sedmi potenciometrů. Ovládá se jím vstupní citlivost (Input Gain) v rozsahu 0 až +30 dB. Přebuzení vstupu indikuje červená LED. Následuje blok přepínačů zpoždění (Delay Select) s pěti tlačítky, v odborném slangu zvanými "pornotlačítka" (známe je i z mixážních stolů Studer). Rozsah je přepínatelný od 2,5-5-10-40 až 160 ms. Vedle nich je Delay Var, ovladač jemného nastavení od jedné čtvrtiny do jedné. Nejdelší zpoždění je tedy 160 ms, což se zdánlivě jeví jako málo, ale právě v krátkých časech je největší síla tohoto efektu. Přepínač Freeze s červenou LED slouží k "zakonzervování" zvuku, procházejícího efektem a jeho zmrazení do smyčky. Potenciometr Feedback má teoretický rozsah do 100 %. Další blok ovládá modulaci - Mod Depth s maximálním zdvihem 4 : 1 a Mod Freq (0,1 Hz-20 Hz). Posledním blokem je výstup - přepínač Phase Rev obrací fázi zpožděného signálu, potenciometr Mix řídí poměry a přepínač Bypass vyřazuje efekt. Knoflík Output Level s maximální hodnotou 0 dB umožňuje výstup ztlumit do ticha. Šedivým plastovým tlačítkem síťového vypínače s červenou LED možnosti končí.

 

Mu-Tron Digital Delay zezadu

Levou část zadního panelu zabírá pevně připojený síťový kabel a typový štítek s výrobním číslem a adresou Mu-Tron Inc. Lexington, Massachusets, USA. Následuje sedm konektorů: mini jack externí synchronizace (Ext CV/Mod In), dva jacky pro nožní spínač (Freeze a Bypass), jeden symetrický vstup s XLR, jeden nesymetrický (jack) a oddělené výstupy Mix/Dry (dva jacky).

 

Zvuk? Zvuk!

Zvuk efektu Mu-Tron Digital Delay je vynikající. Nepravidelnosti frekvenční charakteristiky a slyšitelný útlum na výškách nevadí, spíš naopak. Tyto vlastnosti jsou možná důvodem, proč nezní tak sterilně a neosobně jako spousta jiných digitálních efektů. V době uvedení přístroje na trh vrcholila zlatá éra punku a formovaly se kapely stylu new wave. Typickým znakem dobové produkce bylo využívání studiových efektů na bázi krátkého zpoždění jako je flanger, chorus, delay nebo harmonizer. Nejmarkantnější oblastí, ve které došlo k největším inovacím a zároveň navázání na zvukové experimenty 60. let, je mix sólového zpěvu a elektrických nástrojů obecně. Jednou z nejkrásnějších ukázek dodnes neoposlouchané produkce je druhé album The Stranglers No More Heroes a eponymní debut londýnské kapely 999.

Odkaz té nádherné doby, kdy se zdálo, že hudba opravdu dokáže změnit svět, ve skutečnosti žije dál a dnes jako vždy platí, že všechno nové už tu bylo. Krátké zpoždění dodává zpěvu energii a kytarám metalickou barvu a prostor. Zvláště flangery a chorusy, dosažitelné tímto efektem se prostě musí slyšet. A pak že digitální, rovná se studený, neživý... Problém bude definitivně v něčem jiném. Musitronics byla jedna z prvních a posledních firem, která věděla, jak na to. Podobnou legendou jako tento Digital Delay, je i Eventide Harmonizer H910. Bohužel, u více jak třicet let staré techniky se na podporu od výrobce nelze spolehnout (tento opravdu legendární efekt je k v současné době dostupný už jen jako plug-in do Pro Tools).

Mu-Tron Digital Delay
Mu-Tron Digital Delay

Na závěr...

K prvnímu setkání s Mu-Tron Digital Delay se váže malá vzpomínka. Na jednu z prodejních výstav firmy BCC Music v roce 1979 mě doprovázela maminka, které jsem samozřejmě vysněný Digital Delay chtěl ukázat, jelikož mé umělecké aktivity obětavě podporovala. Při nápadně projevovaném zájmu o efekt mě oslovil jeden z lidí od firmy a mámu považoval za moji přítelkyni. Ne, to není téma pro vyznavače Freuda. Mamince, jinak též dlouholeté člence Pěveckého sboru Československého rozhlasu, bylo už 70 let a doufám, že jí mladistvý vzhled ještě vydrží :)

Psáno pro časopis Muzikus