Na koncerty nalehko - Dunlop M-80 MXR bass d. i. +

Na koncerty nalehko - Dunlop M–80 MXR bass d. i. +
Na koncerty nalehko - Dunlop M–80 MXR bass d. i. +

Když jsem viděl tuhle krabičku poprvé, byl její obrázek zastrčen v rohu reklamy, které vévodila fotka mého velkého oblíbence Roberta Trujilla, dříve basisty Suicidal Tendencies a nezkrotných Infectious Grooves (dnes v doprovodné kapele Ozzyho Osbournea). Podle inzerátu prý tenhle direct box používá pro živé hraní. To vám tak budu věřit!

 

Každopádně musím přiznat, že v tomhle případě reklama zabrala. Hned, jak jsem měl možnost, jsem si krabičku půjčil a podrobil ji sérii testů.

Má nedůvěra se začala rozplývat ve chvíli, kdy jsem M-80 vytáhl poprvé na denní slunce. V tu chvíli jsem robustní krabičku hned zavřel zpátky do obalu a vytáhl jen manuál, o němž jsem si původně myslel, že se bude krásně skvět mezi mínusy tohoto efektu. Je totiž o dost kratší, než bude tahle recenze. Stačil jsem ho přečíst na eskalátorech, které tehdy vedly do stanice Náměstí republiky. Na nástupišti jsem už měl jasno alespoň v tom, že budu muset hledat jiné mouchy na kráse M-80, protože ta necelá A4 textu obsahuje opravdu všechno důležité a navíc ještě grafické příklady použití spokojených uživatelů (již zmiňovného Roberta Trujilla, Rexe Browna z Pantery a Twiggy Ramireze z Marilyn Manson). Jestli je navíc pravda všechno, co se v něm píše, říkal jsem si, tak to potěš. A vlastně byla.

 

Mosmdesát

"Neuvěřitelně flexibilní basový D. I. s efekty," stojí v manuálu a vypadá to, že se výrobce jen sám poplácává po zádech. Jenže je to nejvýstižnější popis, jaký se dá napsat. Černá M-80 designově zapadá do řady krabiček MXR (ve které najdete většinou škatulky pro kytaristy). Je maximálně bytelná, protože je zkonstruovaná z více než milimetr tlustého plechu. Radši jsem ji nepouštěl z výšky na chodník, protože bych pak musel platit jeho opravu :).

Na vrchní desce najdete osm potenciometrů (opět neukopnutelných) rozdělených do dvou sekcí. Do té první patří třípásmový ekvalizér a hlasitost čistého zvuku (aktivní, když je efekt zapnut - levý spínač - Effect On). Druhá sekce po zašlápnutí tlačítka Distortion přimíchává zkreslený zvuk. Zahrnuje korekce Gain, Volume a Distortion Blend, které určují poměr zkresleného zvuku v čistém. Součástí tohoto kanálu je také inteligentní (noise) Gate s potenciometrem a tlačítkem (pro spuštění).

Na kratších stranách najdete zdířky pro konektory - vstup z basy, paralelní výstup pro ladičku (6,3 mm jack), výstup na aparát (jack) a Direct Out (XLR). Se vstupem sousedí také zdířka pro 9V adaptér, což ale v žádném případě není jediná možnost, jak M-80 napájet. Pro koncertní účely je mnohem vhodnější baterie (adaptéry můžou generovat brumy), ale daleko nejlepší je možnost phantomového napájení z mixu přes Direct Out (pokud mix tuto možnost nemá, přepnete stisknutím tlačítka z phantomu na zemnění).

Jediné, co mi mezi vstupy a výstupy opravdu chybělo, byl čistý výstup. Paralelní output sice dokáže poslat čistý signál ven, i když je efekt zapnutý, ale je určený jen pro ladičku. Když jsem ho zapojil do aparátu, ubral skoro třetinu výkonu Direct Out.

 

Nahrávání

Nahrávat jsem zkoušel převážně bez zkreslení. To totiž, když na to přijde, můžete přidat při editaci. Musím říct, že M-80 se v tomto případě osvědčil perfektně. Korekce ekvalizéru jsou totiž přesně trefené na tzv. "sweet spot", tedy frekvence, které jsou pro baskytaru nejdůležitější. M-80 hraje naprosto čistě, bez šumů. Signál má vyvážený na všech frekvencích. A hlavně je dostatečně silný a nekecá.

 

Naživo

Před open-air koncertem na brněnském výstavišti jsem měl (naštěstí) dostatek času vyzkoušet si M-80 v opravdových bojových podmínkách. Položil jsem krabičku na zem a zkoušel různé alternativy. Hned u té první jsem si říkal: "Ah-ha, tak to jsem nemusel vůbec vozit aparát." Pustil jsem totiž zvuk z M-80 přímo přes XLR do pultu. Zvuk jsem na pódium zpátky dostával pouze z odposlechu a byl... úžasný. Pakliže má zvukař kvalitní odposlechy, můžete své objemné aparáty skutečně nechat doma.

Zvuk se vám ale může zdát příliš čistý (je opravdu slyšet každé škobrtnutí o pražec), tak určitě rádi využijete možnost přidat trochu zkreslení (ale určitě ne tolik, kolik ukazují schémata Roberta Trujilla nebo Rexe Browna). Když Distortion pustíte tak na pětinu až čtvrtinu, dodá vašemu hraní energii, pocit velkého lampového aparátu a schová dost chyb (na které by si leckdo z nás při chladném počasí mohl otevřít továrnu).

Nakonec jsem zvolil variantu, při které jsem použil jak přímý výstup, tak výstup do aparátu, který Pan Zvukař snímal mikrofonem (pouze spodní 15") a míchal ke zvuku d. i. +. Tenhle výsledek byl absolutně nejlepší. Na pódiu jsem měl perfektní pocit ze hry (protože můj koutek byl basy úplně plný) a venku zvuk boural domy.

Jen škoda, že jsem musel stáhnout Distortion na úplné minimum, protože jsem do basového aparátu potřeboval pustit téměř čistý zvuk, abych mohl trochu vyšťavit gain, což mi zapojení paralelního outputu nedovolovalo.

 

Závěrem

Málem jsem zapomněl připomenout Gate, který M-80 obsahuje, ale stejně se o něm nedá říct nic víc, než že funguje perfektně.

Závěrem tedy jen znovu připomenu, jak elegantním řešením D. I. boxy skutečně jsou. Škoda jen, že se jich k nám zatím dováží jen pomálu. Zbaví vás utrpení při nahrávání. Navíc při kvalitě, kterou nabízí M-80 od Dunlopa, bych se po rychlém telefonátu zvukaři (abych si ověřil stav jeho P. A.) vůbec nebál vyrazit na koncert jen s basou a D.I. v přední kapse obalu.

 

Info:

Dunlop M-80 MXR bass d. i. + je basová krabička s třípásmovým ekvalizérem a distortionem, určená pro přímý vstup do mixpultu nebo P. A. systému. Cena u Praha Music Center je 7990 Kč.

Plus:

perfektní zvuk

bytelná konstrukce

zvukaři vás budou milovat

možnosti napájení

Mínus:

chybí výkonný čistý výstup

Psáno pro časopis Muzikus