Native Instruments Absynth 3.0 - další verze slavného virtuálního instrumentu

Native Instruments Absynth 3.0 - další verze slavn
Native Instruments Absynth 3.0 - další verze slavn

Od doby, kdy Muzikus přinesl recenzi první verze Absynthu z pera Mikiho Jelínka, už uplynuly více než tři roky, což je v bleskurychle se vyvíjející oblasti počítačového zpracování (v tomto případě spíš generování) zvuku doba věru předlouhá. Tenkrát mnozí pohlíželi na Absynth jako na zázrak, hlavně díky jeho neuvěřitelně "živému" zvuku. Ani třetí verze v pořadí svému praotci ostudu rozhodně neudělá - na nevěřícné reakce typu padání ze židle při poslechu je sice hudební národ asi už příliš zmlsaný, spokojené pokyvování hlavou se ale určitě dostaví.

Nová verze Absynthu je dodávána ve vcelku spartánské výbavě - krabice obsahuje pouze instalační CD, zhruba stostránkový anglický manuál a autorizační kartičku. Aktuální nabídka instalačních možností uvažuje jak PCčkáře, tak uživatele Macintoshů a je takováto: samostatná instalace, VST, DXi, RTAS a AudioUnits plug-iny. Jako u všech produktů Native Instruments je po instalaci nezbytná (nejčastěji) on-line autorizace, během níž je pro počítač vygenerován specifický klíč. Bez autorizace je možné program používat po dobu 30 dnů, bez omezení jeho funkcí.

 

Co se změnilo

První naprosto zřejmá změna oproti předchůdcům není ani tak zvuková, jako spíš vizuální - modrozelený háv Absynthu totiž nyní halí pouze jediné pracovní okno proměnlivé velikosti, v jehož rámci lze přepínat do sedmi oblastí (a jejich pomocí pak do nespočetných podoblastí). Bráno popořadě - Main (nastavení banky, master hlasitosti, tempa, výběr patche atp.), Patch (přesnější by možná byl mixer - ovládání sepnutí, nastavení a pořadí jednotlivých oscilátorů, filtrů a efektů), Wave (editace průběhu vlny v čase i spektru), Effect (ovládání echo efektové jednotky), Env (nastavení obálek), LFO a nakonec MIDI, v jehož rámci je možné mimo jiné editovat ladění nebo si vytvořit vlastní. Oproti již osvědčeným funkcím minulosti přibyla kupříkladu možnost zařadit místo některého z oscilátorů audio vstup zvukové karty a na signál pak používat filtry, obálky a efekty. Experimentátoři, kteří doma pro tento účel hýčkají starý Korg SH101 a podobné, mají jedinečnou šanci modernizovat. Další poměrně zajímavou novinkou je možnost rozmisťovat zvuk do prostoru ve dvou osách a vytvářet tak různé prostorové variace - ty je možné klasicky emulovat ve stereu (popř. "wide" stereu), nebo využít podpory vícekanálového výstupu. Konečně ne až tak funkčně zásadní, jako spíše uživatelsky příjemná změna se týká editace průběhu obálek, jejichž neuvěřitelná variabilita nastavení byla od začátku důvodem pozoruhodné živosti a proměnlivosti absynthích zvuků. Nyní je pracovní okno upraveno - je možné měnit měřítko zobrazení, a navíc se v pomocném okénku zobrazuje aktuální průběh LFO.

 

Co se nezměnilo, ale stojí za zmínku

V prvé řadě zvuk. Koho někdy zklamalo nějaké to digitální bzučítko, měl by si alespoň zběžně prolétnout presety a možnosti, které Absynth nabízí. Perfektní průrazné a ostré leadové zvuky na jedné straně, pomalu morfující a převalující se plochy na straně druhé. Musím bez mučení přiznat, že jsem se téměř nepouštěl do tvorby vlastních zvuků a naprosto jsem si vystačil s presety (kterých je cca 800), popřípadě jejich drobnou úpravou. Díky obálkám je možné pustit se i do "pseudobicích" vzorků, které jsou k užití i v hudbě, kde by člověk Absynth nečekal (třeba intra s použitím akustických nástrojů). Přínosná je i funkce dávat zvukům z různých zdrojů stejný kabát pomocí exportu vytvořených obálek a waveforms do vlastních souborů nebo knihoven. Potenciální uživatel by měl vědět, že Absynth není multitimbrální, takže jediná možnost, jak z něj současně tahat více zvuků, je skrze použití více jeho instancí v hostitelském programu. Pokud máte vyšší než minimální konfiguraci (PIII 700, G3 500), neměli byste mít nejmenší problém. Je slušností zmínit tutoriály, které NI na svých internetových stránkách nabízí. Krom toho má registrovaný uživatel přístup k databázi doplňujících knihoven a zvuků.

 

Závěr

Absynth je často zmiňován jako nástroj pro tvůrce elektronické hudby. Dovolil bych si nesouhlasit. Jinak než jako posluchač jsem k ní v podstatě nepřičichl, přesto se u mě při práci s Absynthem dostavilo opojení srovnatelné s požitím stejnobarevného tekutého jmenovce.

 

Info:

Absynth 3.0 je softwarový modulární syntezátor, který může pracovat jako stand-alone nebo plug-in na PC se systémem Windows nebo na počítačích Macintosh. Jeho cena je 8990 Kč.

 

Plus:

zvuk

presety

flexibilita

cena

 

Mínus:

není multitimbrální

Psáno pro časopis Muzikus