Nejen paličkami živ je bubeník… - paličky, metličky a špejle Flix

Flix
Flix

Paličky, metličky, špejle a jiná bubenická náčiní, kterými se dají bubny rozeznít...

Tichá hra na bicí?

Uslyší-li laik slovo bubny, bicí souprava, nebo představí-li si bubeníka, pravděpodobně mu okamžitě naskočí - aha, to je ten, který hraje paličkami na hlasitý nástroj a dělá ten nesnesitelný hluk.

Samozřejmě jsou i tací, kteří k bubeníkům vzhlíží s obdivem a zvuk bubnů je pro ně ta nejkrásnější představa. Možná jsou mezi nimi i ti, kteří ví, že bubny se nemusí rovnat vždy hluku a není tedy pravda, že se rozeznívají pouze paličkami. Pominu-li různé perkusivní nástroje, které se rozeznívají dlaněmi či pouze prsty...

Tématu bych rád věnoval tento článek, který třeba některé rytmiky inspiruje a oni zkusí svoji soupravu rozeznívat tišeji, dodat své hře další škálu barev a tím i jinou dimenzi.

 

Paličky, metličky a špejle - dřevo, kov a nylon

Je vskutku omyl myslet si, že hra na bicí je zpravidla jen uši trhající rámus. Ba naopak, je daleko těžší hrát technicky dobře na bicí potichu, precizně a k tomu, aby vše "šlapalo". Jen si to někdy zkuste.

Pro takové hraní má bubenická rodina na výběr celou škálu paliček rozličných velikostí, tvarů a tloušťek. Pamatuji mnoho nekonečných rozhovorů na téma, které paličky jsou nejlepší, řeší se tvrdost dřeva, síla, tvar hlaviček...

Zjednodušeně - každému bubeníkovi vyhovuje něco jiného. Velmi záleží, jaký typ hudby bubeník doprovází. Je-li to tvrdý bigbít, heavy metal, fusion jazz, swing, atd. Zákonitě se například do big beatu používají většinou daleko tlustší paličky než do jazzového klubu. Mnohdy najdu na zemi v rockových klubech zlámané paličky takové tloušťky a síly, že vůbec nechápu, jak to ty soupravy a činely mohou vydržet - a bubeníci, kteří takovou paličkou hrají, mají můj obdiv - asi chodí souběžně do posilovny.

Je jasné, že bubeník, který hraje výhradně heavy metal, bude "ty své" paličky bránit. Ovšem bubeník, který má záběr širší, například studiový hráč, má ve svém toulci určitě více typů paliček a... metliček či špejlí. Jazzový bubeník, doprovázející například swing, má většinou více druhů paliček, které používá třeba i podle velikosti místa, v němž hraje. Pokud hrajete v triu, hodí se lépe tenčí paličky s menší hlavičkou na konci, které mají jasné údery na činelu - hlavně ridu - (nezbytné pro tento typ hudby) a tolik neruší zbylé muzikanty. Do tichých pasáží se používají metličky, jimiž se hraje buď na malý buben, nebo se rozeznívá i celá souprava. Ta, hraná metličkou, má komorní, tichý, velmi příjemně šustivý zvuk, který podbarvuje zbytek kapely.

 

Různé kombinace

Nejlepší zkušenost je ta osobní, proto se s vámi podělím právě o ni. S mojí kapelou Tam-Tam Orchestra máme několik typů představení - tišší do jazzových klubů, pak do rockových klubů a na festivalová pódia až po velký Batucadový orchestr, kde hraje i 30 bubeníků.

Podle toho samozřejmě volím, jaký typ paliček a jiného náčiní použiji.

Velice mne baví měnit barvy a sílu úderů i v jedné skladbě. Mnohdy při tišších bossanovách začínám metličkou, která je z nylonu, a postupně ji změním za metličku se širším "kartáčem" a končím paličkami. Často hraji tak, že v pravé ruce držím metličku buď z dřevěných špejlí, nebo ze silnějšího nylonu, a v levé ruce mám paličku, kterou hraji např. na ráfek malého bubnu. Ke konci skladby mohu opět pro zesílení a změnu barvy vyměnit metličku za tenčí paličku. Tak se mi při hře neustále mění zvuk soupravy. To dělá hru zajímavější a daleko pestřejší. Někdy hraji pravou rukou místo paliček a špejlí shaker - chřestidlo, které se do latin velmi hodí. Levá ruka hraje opět buď metličkou, nebo paličkou na soupravu.

Možností, jak kombinovat paličky, metličky a jiné perkuse mezi sebou, je nepřeberné množství. Záleží na chuti, nápaditosti a šikovnosti bubeníka.

Jedna věc je ale jasná - pro posluchače (diváka) je podobná kombinovaná hra daleko zajímavější, po hudební stránce pestřejší, než když hrajete celou dobu jedním typem paliček. Hodně však rozhoduje celé pojetí hudby a ne vždy je na podobné hrátky se zvukem místo.

 

Paličky

O těch se rozepisovat nebudu, takový článek je na několik samostatných stran - třeba někdy příště. Vše důležité jsem zmínil výše.

 

Metličky

Metliček je dnes už velké množství druhů a každý si může vybrat ty "své", které mu nejvíc padnou do ruky. Metličky dnes můžete sehnat dvojí - ty, které mají kartáč ze železného materiálu, a ty, které jsou z nylonu a jiných umělých hmot.

Rád bych představil skotskou firmu Flix z Glasgow, která je na našem trhu nová. Dostal jsem od této firmy do ruky celé spektrum metliček. Jsou barevně rozděleny podle síly kartáče a tvrdosti. Všechny jsou z nylonu. Nejjemnější jsou červené - vhodné na jemné tiché hraní. O něco málo silnější, ale stále jemné, vhodné na jazz, mají tmavě modrou barvu. Dále řada pokračuje světle modrými, opět o něco silnějšími, a končí rockovými, žlutými metličkami. Vybere si každý, nabídka je opravdu vyčerpávající.

 

Špejle

Pro další doplnění vaší palety jsou tu paličky vyrobené spojením většího množství špejlí - jak dřevěných, tak nylonových. Špejle jsou určeny pro ty, kterým jsou metličky málo znělé a paličky už moc hlučné. Přiznám se, že tento typ paliček je můj oblíbený, používám je velmi často při koncertech i ve studiu. (Na nové desce jsem víc jak polovinu skladeb nahrál právě nylonovými špejlemi). Silná precizní rána hraná tímto typem paliček není tak ohlušující a přesto velmi sytá. To vše skýtá nabídka špejlí od Flixu: Je tu opět rozlišení podle barev: co barva, to jiná síla špejle. Vše opět nylonové. Nejemnější jsou žluté, dále o něco silnější oranžové. Tyto dvě barvy používám nejčastěji. Velmi příjemná kombinace síly a váhy. Rockovější červené "rock-brush" už hrají při plném nasazení silně, avšak stále jsou doplněné perkusním zvukem, které vytváří to větší množství špejlí sepnuté gumou v horní části. Nejsilnější jsou oranžovo-černé, firmou představené jako "rock-stick".

 

Špejlo-paličky

Omlouvám se za tak zvláštní pojmenování, ale přijde mi to nejvíce ilustrativní tomu, co bych rád popsal. Opět od firmy Flix - nikde jinde jsem nic podobného neviděl. Kombinace nylonových špejlí, ze kterých však na konci vyčnívá pevná paličková hlavička. Měl jsem možnost vyzkoušet tři velikosti - nejtenčí, nejlehčí a mé nejoblíbenější žluté - při hře na hi-hatku se dají vytvářet úžasné zvukové kombinace. Silnější a tlustší modré - tady je už krůček od klasické paličky, ovšem úder je stále měkčí a paličky na rozdíl od dřevěných pruží. Nejsilnější jsou rockové, červeno-černé.

I hlavička paličky je zde největší a úder už je hodně hlasitý. Bubny znějí sytě. Můžete kombinovat přímý úder hlavičkou paličky např. na činel - ostrý swingy-zvuk či úder naplocho na tomy nebo malý buben.

 

Závěr

Firma Flix přichází s kompletní, vyčerpávající nabídkou alternativy k dřevěným paličkám. Je to také jediná firma u nás, která nabízí nylonové špejle, opět jako alternaci k dřevěným.

Vždy jsem podobné paličky sháněl pouze za hranicemi naší země a uchovával si je jako vzácnost.

 

Na konec

Přátelé bubeníci, pokud rozšíříte svůj paličkový park o nějakou výše zmíněnou paličku či metličku, vězte, že se najdou okamžiky, kdy vaši spoluhráči i posluchač uvítají a ocení změnu, kterou podobná použití nabízejí. Myslím, že vás bude bavit hrát si se zvukem, údery a barvou vaší milované soupravy, která vám najednou nabídne další zvukové, možná vámi netušené možnosti. Osobně si kombinace všeho užívám, přináší mi to radost ze hry i hudby. To vše přeji i vám.

 

Cena:

Flix jsou metličky a špejle... Ceny výrobků: metličky 460 Kč a nejjemnější červené 560 Kč, špejle 560 Kč a špejle s hlavičkou 590 Kč.

 

Plus:

kompletní nabídka od jemných až po silné, na tichou i hlasitou hru

barevné odlišení

nylon vydrží o mnoho více než špejle ze dřeva, které se snadno lámou

 

Mínus:

nylonové špejle se tím, že jsou pružné, nedají tak technicky dokonale ovládat jako klasická dřevěná pevná palička, zapomeňte tedy na nějaké super technické finesy

Psáno pro časopis Muzikus