Phonic Acapela 16 - digitální mixážní pult

Mixážní pult můžete ovládat prostřednictvím tabletu a monitoru s myší současně.
Mixážní pult můžete ovládat prostřednictvím tabletu a monitoru s myší současně.

Málokteré odvětví ozvučovací techniky prožívá v posledních letech takový obrovský rozkvět jako právě digitální mixážní pulty. Firmy se předhánějí a každý rok představují desítky novinek. Vývoj jde nejen cestou zvyšování kvality a užitných vlastností pultů, ale také cestou jejich zpřístupňování široké hudební veřejnosti.

A právě na této cestě najdeme nového poutníka od firmy Phonic - pult Acapela 16. Je třetím digitálním mixem z dílny Phonic a nutno říci, že se od svých předchůdců hodně naučil. Je menší, výrazně lehčí a nabízí možnosti, které v této cenové relaci jinde asi nenajdete.

Pokud jste muzikant a máte kapelu, která si zvučí sama, nebo pokud zvučíte a potřebujete malý a lehký mix, máte nalistovanou tu správnou stránku. Tento článek je určený právě vám.

 

Tento mix můžete ovládat bezdrátově prostřednictvím iPadu/tabletu, ale také bez iPadu/tabletu. Jde o to, že pokud nemáte pro iPad/tablet jiné využití, je jeho pořízení náklad, který musíte připočítat k ceně mixážního pultu. Pokud tedy budete mix používat třeba jako malá kapela, která si sama zvučí z pódia, stačí vám k mixu připojit běžný VGA monitor a myš.  Jejich prostřednictvím potom můžete ovládat všechny funkce mixážního pultu.

 

Audio vstupy

Acapela 16 disponuje dvanácti vstupy XLR, čtyřmi vstupy XLR/TRS a dalšími dvěma přídavnými vstupy, které jsou dostupné přes USB Audio. Tyto vstupy 17 a 18 fungují stejně jako jiné kanály, včetně čtyřpásmového EQ, regulace dynamiky a delaye. Za zmínku stojí, že fantomové napájení můžete přiřadit kterémukoliv ze šestnácti vstupů individuálně.

 

Audio výstupy

Zde najdeme dva symetrické hlavní výstupy (XLR) Main, čtyři symetrické výstupy (TRS) Multi - třeba pro připojení odposlechů -, dva symetrické výstupy (TRS) CTRL RM - například pro připojení aktivních studiových reproboxů -, stereo sluchátkový výstup Phones s ovládáním hlasitosti a také další dva výstupy, které jsou dostupné po připojení PC do USB. Tyto výstupy můžeme přiřadit ke kterémukoliv mixu, submixu nebo k výstupům. Jejich využití vidím především pro pořízení nahrávky.

Tablet můžete k dokovací stanici přišroubovat přiloženým příslušenstvím (na obrázku je tablet bez uchycení). Také naklonit, jak potřebujete. Pro vyjmutí tabletu i s rámečkem jej stačí nastavit do vertikální polohy a jednoduše vytáhnout.
Tablet můžete k dokovací stanici přišroubovat přiloženým příslušenstvím (na obrázku je tablet bez uchycení). Také naklonit, jak potřebujete. Pro vyjmutí tabletu i s rámečkem jej stačí nastavit do vertikální polohy a jednoduše vytáhnout.

Dokovací stanice tabletu

Pokud se rozhodnete ovládat mix pomocí tabletu, je mix vybavený prostorem, kam tablet vložíte a upevníte. Tablet můžete kdykoliv i s rámečkem jednoduše vyjmout, projít si sál a zase jej vrátit na místo. Také zde můžete nastavit sklon tabletu, který nám bude vyhovovat. Dokovací stanice nemá konektor pro připojení a napájení tabletu, jako mají konkurenční mixy. Jde o to, že Acapelu 16 můžete ovládat téměř jakýmkoliv tabletem s různými typy připojení. Zabudovat nějaký „univerzální“ konektor je tedy zřejmě nereálné.

 

Bezdrátové ovládání

Jedná se asi o způsob, který bude nejvíce používaným. Přednosti jsou jednoznačné: Možnost, že si nazvučíte před akcí a že si následně projdete sál a zkontrolujete, jak se vše změnilo po zaplnění lidmi. To vše bez páráku, elegantně, nenápadně, ale stále přitom s prstem na Masteru. To je k nezaplacení. Možnost, že si několikrát za akci projdete sál, vše nastavíte tak, aby to pokud možno všichni na sále slyšeli co nejlépe, to je také k nezaplacení. Možnost, že si v průběhu zvučení odskočíte na bar a nebudete tak odkázaní na občerstvení od pořadatele, který má v tu chvíli úplně jiné starosti, to je naprosto k nezaplacení. Ano, pravda, tady zřejmě budete muset platit. :-)

 

Nicméně nic na tomto světě není zdarma. Cenou za tyto možnosti je nutnost mít tablet, nainstalovaný ovládací program, mít vytvořené síťové připojení a také další starost o nabité baterie. Aplikaci do tabletu Acapela 16 Remote najdete ke stažení třeba na iTunes.

 

Také jste čekali na nový rackový digitální mix SM Pro Audio uMiX 24? Tak máme smůlu. Společnost SM Pro Audio koupila společnost Harman a tyto mixy (resp. něco jim značně podobného) zařadila do nabídky divize Soundcraft. Nyní se mixy jmenují UI 12 a UI 16.

 

Ovládání na ploše

Acapela 16 byla vyvinuta tak, aby ji bylo možné ovládat i bez použití iPadu, nebo jiného tabletu. Může nastat jakákoliv poruchová situace. Od rozšlápnuté nabíječky tabletu až po rušení sítě Wi-Fi. I v takovém případě nemusíte akci ukončit. Stačí mít obyčejný PC monitor a USB myš. A to i bezdrátovou. Pokud zapojíte VGA monitor (800 x 600 px), myš a zapnete mix, začne se vám zobrazovat vše, co na tabletu. Nabíhání mixu a kontrola všech osmi procesorů trvá asi minutu. Mix potom ovládáte myší jako normální PC. Je jasné, že výhodou je velikost monitoru. Stojí také za zmínku, že některé funkce jsou dostupné pouze při ovládání na ploše. Přesněji update a nastavení síťového připojení. Zatímco u první možnosti se jedná o nezbytnost, u nastavení sítového připojení si myslím, že se jedná o bezpečnostní prvek. Tedy aby bylo zcela vyloučeno vytvoření dalšího síťového připojení bez vašeho vědomí a tím zamezeno neautorizovaným zásahům do vaší práce nějakým IT vtipálkem nebo konkurencí. Ano, existuje možnost vytvoření nového síťového připojení bez monitoru a myši, bez vaší součinnosti to ale nejde.

 

Zde bych rád uvedl, že Acapela 16 má zpracovaný kvalitní a srozumitelný český manuál, kde se na třiceti šesti stránkách dočtete nejen o výše uvedeném. Přesto že se jedná o dlouhá léta známou povinnost, stále to není tak obvyklé. Znamená to, že i když nemluvíte „jazykem cizího kmene“, nejste v pasti. :-)

Ovládání je stejné na ploše monitoru i tabletu.
Ovládání je stejné na ploše monitoru i tabletu.

Acapela 16 v praxi

Nejprve jsem vyzkoušel provoz bez tabletu. Připojil jsem monitor a myš. Jak jsem zjistil, funguje bez problémů s LCD displejem, a dokonce i se stařičkým monitorem CRT. Na monitoru se zobrazuje jen to, co na tabletu. Nemá proto smysl tento mix vybavovat nějakým extra monitorem. Naprosto stačí něco mezi patnácti- a sedmnáctipalcovým, - něco „po dětech“. :-) Umím si představit case na tento mix, kde je LCD monitor součástí horního víka, kdy po otevření vznikne kompaktní funkční celek.

 

Myš funguje také zcela bez komplikací. Mně osobně je tento způsob ovládání příjemnější než „mazání“ prstem po dotykovém displeji. Ovládat můžete několika způsoby. Tahové potenciometry kliknutím, držením a posunutím tam, kam potřebujeme, také kolečkem na myši a rovněž pravou

u myší. Je to mnohem rychlejší než otáčení datovým kolečkem. Na zvolený potenciometr nemusíte klikat. Stačí nad něj najet. Je to hodně rychlé.

 

Stejně ovládáme EQ. Otočné potenciometry a data v tabulkách buď kolečkem na myši nebo logikou „klikni a drž“ - pravá myš zesiluje a levá zase zeslabuje. Výstupní grafický EQ potom oběma způsoby po 1dB kroku.

 

Mix se choval naprosto korektně. Po hodinovém provozu se zahřál na cca třicet stupňů a tuto teplotu si držel. Testoval jsem jej čtyři hodiny, s nastaveným vzorkovacím kmitočtem 48 kHz. Za celou dobu testování se neprojevily žádné nešvary, které se občas u digitálních mixů objevují, jako třeba zamrzání nebo nepřesné „TAPování“ delaye.

 

V tomto režimu jsem také přednastavil celý mix pro menší bigbítovou kapelu, se čtyřmi odposlechovými cestami a nahráváním do PC - v tomto případě vše krom zpěvu. Kapela si tak může dělat vlastní nahrávky, které po doplnění zpěvem ve studiu mohou sloužit jako základní demáče.

 

Rád bych se zastavil u dynamických procesorů použitých v tomto mixu. Obvyklý Gate a Compresor je zde ještě doplněný o Limiter a Expander. Vše slyšitelně funguje tak, jak má, a je s tím radost dělat.

 

Efektové procesory jsou zde dva. Kromě obvyklých presetů jako hall, delay, chorus, flanger... může každý z nich fungovat i jako 31pásmový GEQ, a to buď jako stereo se spřaženým ovládáním obou polovin, nebo jako dva zcela nezávislé monofonní GEQ. Pokud bychom tedy nepoužívali při zvučení efekty, máme k dispozici čtveřici 31pásmových mono GEQ navíc.

 

Nastavení celého pultu pro bigbeatovou kapelu (bicí sada, basa, dvě kytary, jedny klávesy, čtyři zpěvy a jeden bezdrát) zabralo asi třicet minut. A to včetně přednastavení EQ, GEQ, dynamických a efektových procesorů, auxů, a Multi outů“. Je to opravdu jednoduché a jsem si jistý, že to s trochou trpělivosti a výše zmíněným srozumitelným manuálem zvládnou všichni.

 

Vše jsem uložil jako scénu do vnitřní paměti a na USB flash disk. Vyvolání uložené scény je velmi rychlé. Probíhá prostřednictvím tlačítka v levém horním rohu monitoru, které je přístupné z celého menu. Samotné vyvolání potom trvá z vnitřní paměti asi tři sekundy a z USB asi čtyři.

 

Bezdrátové ovládání

Pro tento test jsem použil iPad, ve kterém byla stažená ovládací aplikace Phonic Acapela 16 Remote. Vytvoření síťového připojení trvalo asi minutu, vše podle návodu a hned napoprvé. Je důležité říci, že Acapela 16 má zabudovaný Wi-Fi router, což instalaci a provoz významně zjednodušuje.

 

Také je důležité, že pro ovládání můžete použít nejen relativně drahý iPad, ale vlastně jakýkoliv tablet s OS Android. Test jsem udělal v nahrávacím studiu, v akusticky upraveném prostoru. Pro srovnání jsem použil známý digitální mix Mackie - DL 16. Oba mixy nastavené na 44,1 kHz, oba se stejnými vstupními signály. Napřed jsem srovnával ovládací prostředí. Zde musím říci, že je to hodně o zvyku. Odhadem asi šedesát až sedmdesát procent je stejných či podobných. Zbytek je řešen různě. Mně osobně přijde ovládání Acapely srozumitelnější. Pokud jste už v minulosti dělali s některým z digitálních mixů Phonic nebo Yamaha, asi nebudete mít žádné problémy a do editace se dostanete během chvilky. Je ale pravda, že aplikace DL 16 byla díky zvětšujícím se ovládacím prvkům při dotyku pro moje široké prsty vhodnější. Zvukově mi oba mixy vycházely stejně, jak výstupní signály z Masterů, tak i z Multi outů. Přebuditelnost vstupů je u Acapely výborná. Při použití nahrávky coby zdroje zvuku může téměř trvale svítit LED dioda Peak bez slyšitelného zkreslení. Významným plusem je zde spínač pro útlum -20 dB, který najdete u každého vstupu.

 

Dalším testem bylo připojení zpěvového mikrofonu a prověření vstupních jednotek, EQ, dynamických procesorů a efektových procesorů. EQ a efektové procesory se chovaly u obou mixů hodně podobně. Zvukově velmi podobně. Tapování Delaye bylo přesné, použité EQ jsou čtyřkanálové. Tyto EQ najdete na každém vstupu a výstupu, kromě výstupu Main, kde je 31pásmový GEQ. Vstupní obvody se chovaly korektně. Jak jsem již výše uvedl, mix má velmi dobrou přebuditelnost. Hodně mi připomíná přebuditelnost u analogových mixů, kdy špička je zkreslená, ale „zbytek“ signálu ne. Musím mix pochválit za dynamické procesory. Nejen že má větší možnosti, ale procesory pracují přesně a „slyšitelně“. U každého z nich, stejně jako u efektů, EQ a dalších, si můžete vytvořit svůj vlastní preset a uložit jej. Pokud si potom celou scénu uložíte na USB flash disk, vytvoří si Acapela 16 na tomto disku svou složku, kde jsou všechny vámi vytvořené presety zálohovány.

 

Závěr

Celkově mám z mixu dobrý pocit. Myslím, že si najde svoje místo nejen na pódiích menších kapel, které si zvučí samy, ale také mezi zvukaři. Rovněž možnost ovládat mix z více míst současně mu otvírá dveře do kulturáků a menších divadel. Zde bych ale doporučil doplnit mix o externí Wi-Fi router a tento umístit v prostoru tak, aby bylo zajištěno kvalitní spojení i na velkou vzdálenost či přes několik zdí.

 

Poděkování nahrávacímu studiu True Records za prostory a pomoc.

 

Info:

Phonic Acapela 16 je šestnáctivstupý digitální mixážní pult pro živé hraní s bezdrátovým ovládáním. I přes uvedené mínusy si myslím, že Acapela 16 je velmi dobrým řešením. Možnost ovládání běžnými komponenty (běžným tabletem/obyčejným PC s monitorem a myší), dává tomuto mixu významnou výhodu oproti konkurenci. Také cena, která by se i po zdražení dolaru neměla vyšplhat nad 28 000 Kč, je velmi zajímavá. Pokud tedy budou i modely Acapela 8 a Acapela 4, které jsou připraveny k distribuci, v „rozumné“ cenové relaci, mohla by se tato modelová řada stát velmi úspěšnou. Cena je 26 305 Kč.

 

Plus:

Možnost ovládání mixu myší s monitorem, tabletem, a to i současně

Zabudovaný Wi-Fi router

Možnost bezdrátového ovládání nejen iPadem, ale i „běžným“ tabletem s Androidem

16 vstupů + 2 USB vstupy (vstup 17 a 18)

Možnost spínání fantomového napětí individuálně

Nahrávání přímo do PC

Český, velmi dobře zpracovaný manuál (36 stran)

Cena

 

Mínus:

Méně komfortní prostředí ovládací aplikace

Jen 4 + 2 výstupy použitelné pro monitory

Start asi minutu

Vzorkovací frekvence max. 48 kHz

 

Analogové vstupy 12x XLR symetrický (Ch 1–12)

4x Combo (XLR/TRS) symetrický (Ch 13–16)  

Hlavní výstup 2x XLR, symetrický
Výstupy režie 2x XLR, symetrický
Multi výstupy 4x XLR, symetrický
Sluchátka 1x stereo phone jack (TRS nesymetrický)
Vzorkovací frekvence 44,1 kHz, 48 kHz (40 bitů, plovoucí desetinné čárce)
Signal Delay (CH input do stereo out) Fs = 48 kHz < 1,2ms
Zkreslení (THD+N) THD+N méně než 0,007%, +4 dBu, 20 Hz–20 kHz, jednotný gain, 20 kHz BW
Frekvenční odezva Fs = 48kHz, 0/–1,5 dBu,
(CH input do stereo out) 20 Hz–20 kHz @ +4 dBu do 600 Ω
Brum a šum (20 Hz–20 kHz), Rs = 150, –128 dBu (EIN), –90 dBu (reziduální výstupní šum)
VGA výstup monitoru D-Sub 15pinový: 800 x 600 @ 60 Hz (SVGA)
Ethernet 10/100 Mbps RJ45
USB 2.0 (myš/flash disk) Typ A
USB 2.0 (Audio) Typ B (2 x 2 rozhraní) volitelný z Ch 1–16, CTRL RM, Main
Zdroj napájení 100–240 V, 50/60 Hz, 90 W
Rozměry (v x š x h) 82 x 324 x 393 mm (3,2 x 12,8 x 15,5”)
Hmotnost 2,8 kg (6,2 lbs)

 

www:

www.phonic.com/en/acapela-16.html

Psáno pro časopis Muzikus