Prodipe DM8 - mikrofonní Drum Set

Prodipe DM8 - mikrofonní Drum Set
Prodipe DM8 - mikrofonní Drum Set

Prodipe DM8 je sada osmi mikrofonů pro bicí zastřešená jménem Claude Salmieri. Tento bubeník, známý především ve Francii, měl možnost během své kariéry spolupracovat mimo jiné s Gipsy Kings, Rayem Charlesem, Francisem Cabrelem, Renaudem, Michelem Bergerem a dnes se věnuje svému jazzovému projektu Claude Salmieri Trio.

Firma Prodipe je poměrně neznámá společnost s výrobou v Číně, a zdá se, že je napojená na francouzskou hudebně soft--hardwarovou distribuční společnost IPE.

 

Popis

Bytelný, vypolstrovaný kufřík působí nezničitelným dojmem. Obsahuje osm mikrofonů, z toho tři identické elektretové kondenzátorové typy DM8-C pro overheady a hi-hatku, tři identické dynamické DM8-SD pro tomy, jeden DM8-SD1 dynamický pro virbl a konečně jeden, rovněž dynamický, DM8-KD pro šlapák. Dynamické typy mají držák zabudován do těla mikrofonu, takže je stačí pouze zašroubovat do stojanu. Dokonce bez nutnosti jinak běžné redukce, oba typy závitů jsou tak napevno a navždy dobře dosažitelné. Overheadové elektrety mají držáky z odolného plastu zvlášť a kromě nich jsou velmi užitečnou součástí kufříku i tři "vindšusy" rozšiřující možnosti dalšího využití kondenzátorových typů sady. Papírový výsuvný obal kufříku zde nahrazuje manuál a kromě čtyřjazyčného stručného popisu s vřelým slovem mistra Salmieriho sympaticky uvádí přehlednou základní charakteristiku jednotlivých mikrofonů. U všech typů včetně kondenzátorových je zde uváděna shodná "uni-directional", tedy ledvinová, směrová charakteristika, a z té frekvenční jsou na první pohled, alespoň teoreticky, patrné první klady sestavy. Mikrofony svými frekvenčními vlastnostmi do sebe "zapadají" a vhodně se doplňují tak, aby pokryly široké spektrum rozsahu přednesu bicí soupravy. Navíc lze vypozorovat, že jednotlivé mikrofony jdou dynamicky a frekvenčně vstříc očekávaným druhům signálu.

 

Použití

Kromě klasicky osazené bicí soupravy lze předpokládat velmi univerzální použití všech mikrofonů sady na všemožné aplikace. Od klavíru, akustických kytar, přes různé smyčcové nebo například žesťové nástroje (vhodné využití "vindšusů") až po různé perkusivní zvuky pro kondenzátorové DM8-C. "Šlapákový" velkomembránový DM8-KD by mohl dobře snímat například kontrabas nebo baskytarový aparát, zatímco "virblový" nebo "tomový" model by mohl být vhodný pro sejmutí elektrické kytary.

 

Zvuk

Ke zhodnocení přednesu mikrofonní sady DM8 bylo k dispozici několik rozdílných zvukových vzorků. Pro počáteční porovnání byly zaznamenány nepříliš hlasité vzorky akustické kytary, zpěvu (DM8-C) a mluvené řeči (DM8-SD1). U obou mikrofonů se ukázal mírný zdvih v oblasti vyšších středů v oblasti 3-7 kHz jinak vyrovnaného projevu. Tento mírný zdvih však nepůsobí rušivě, naopak dodává srozumitelnost a směrovou čitelnost ve stereu. Navíc je u ledvinových směrových charakteristik, především kondenzátorových mikrofonů, běžný. Při zaznamenání hlasitějšího zdroje - elektrické kytary přímo u reproduktoru aparatury - porovnáním s klasickým Shure 57, se zdál více konkrétní "tomový" DM8-SD než "virblový" DM8-SD1. Bez zajímavosti není, že oba tyto mikrofony mají identické parametry (údajně i membrány) a liší se jen konstrukcí pouzdra. S narůstající zvukovou hladinou se v případě bicí soupravy vlastnosti mikrofonů projevily více u dynamických typů. Zvukové záznamy elektretových mikrofonů si zachovaly příjemnou transparentnost a ve srovnání s identickými vzorky daleko dražších AKG C451 či Neumann KM 184 i při detailním poslechu překvapivě držely krok. "Virblový" DM8-SD1 byl v porovnání s Shure 57 poněkud méně masitý, o málo cilivější a podobně srozumitelně podával kovový nádech virblu. Basový DM8-KD má frekvenční maxima na vhodných hodnotách 100 Hz-5kHz, je naopak o poznání méně citlivý než klasický AKG 112, což je zřejmě daň za možná až příliš strmý útlum nejnižších frekvencí právě od maxima na 100 Hz. "Tomový" mikrofon DM8-SD se mi v porovnání s klasikou Senheiser 421 líbil asi nejvíce. Zachovával si i při silném úderu agresivní břit ataku, aniž by mu chyběla hloubka a plnost doznění korpusu bubnu s téměř identickou citlivostí.

 

Závěr

Zvukově je Prodipe DM8 příjemným překvapením, jednotlivé mikrofony "jdou" po rezonančních kmitočtech bicích a svými identickými směrovými charakteristikami se navzájem vhodně doplňují, takže celkově je podání bicí soupravy velmi přirozené. Zpracování v podobě kovových masivních odlitků působí poctivým, gruntovním dojmem a cena je nečekaným překvapením.

 

Info:

Prodipe DM8 je sada osmi mikrofonů pro bicí soupravu zastřešená jménem Clauda Salmieriho, lze ji pořídit za velice příjemných 8999 Kč Kč včetně DPH.

 

Plus:

zvuk

zpracování

 

Mínus:

špatně se utahují "klouby" držáků

strmý útlum od 100 Hz níž u DM8-KD

 

Technická specifikace:

označení: DM8-KD DM8-SD DM8-SD1 DM8-C

charakteristiky: ledvina, ledvina: ledvina, ledvina

ovládací prvky: ne, ne, ne, ne

kond. nebo dynam.: dynamický, dynamický, dynamický, kondenzátorový

max SPL: ne, ne, ne, 136 dB

frek. rozsah: 20 Hz-10 kHz, 80 Hz-13 kHz, 80 Hz-13 kHz, 50 Hz-18 kHz

citlivost: -58 dB, -54 dB, -54 dB, -45 dB

vlastní šum: ne, ne, ne, ne

impedance: 150 Ohm, 250 Ohm, 250 Ohm, 200 Ohm

Psáno pro časopis Muzikus