Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru

Že jsem přiřadil kytarovým krabičkám psí jména či plemena, za to se mi nevysmívejte. Řekly si o to samy, zkreslující efekty od TC & Electrotnic. Zkušebnou se nese štěkání overdrivu, dvou distortionů a boosteru. I když (nechápejte to pejorativně) zuby tu cení spíše kříženci než psi čistokrevní.

Dříve než se podíváme psům na zuby, zmíním se o designu krabiček Mojo Mojo, Spark, Dark Matter a Röttwailer. Zaujmou solidním a vkusným provedením co do materiálů, barev a tvarů. Design je tak vydařený, že nevím, jestli není škoda na krabičky od TC šlapat a zda by se neměly raději používat jako těžítka na pracovním stole. Zvlášť příjemné jsou potenciometry, se kterými je požitek manipulovat. U dvou ze čtyř, u těch ekvalizačních, můžeme při otáčení cítit v poloze na dvanácti hodinách (v polovině dráhy potenciometru) jemné mechanické přeskočení, které usnadňuje orientaci. K baterii se dostanete po povolení mohutného šroubu na spodní straně, místo šroubováku lze použít třeba minci. Mezi dvěma horními potenciometry je na všech krabičkách umístěný dvou- nebo třípolohový přepínač. Je kolem něj tak málo místa, že by se mohl cítit až klaustrofobicky, ale překlápět jej lze nakonec snadno. Při hraní na zkreslovala TC Electronic možná leckterý kytarista zalituje, že tento přepínač nemůže ovládat prostým sešlápnutím. Dostal by tak totiž do pedalboardu hned dva nebo dokonce tři efekty v jedné krabičce.

 

A jak to hraje? To je na delší povídání.

Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru
Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru

Naštvaný Röttweiler

Proč se distortion pedál jmenuje Röttweiler? Tady je nápověda: otočte knob Gain nastavující zkreslení do druhé poloviny, parametr Bass nastavte na deset hodin, výšky Treble vyžeňte skoro na tři hodiny a dvoupolohový přepínač Voice, který nastavuje odezvu basového spektra, překlopte nahoru do polohy Fat. Pak hrajte power akordy na basových strunách.

 

Teď už snad jasně slyšíte, že se k vám žene pořádně naštvaný podsaditý černý pes. Ano, jako agresivní štěkání zní takové nastavení efektu, a to hlavně pokud podladíte kytaru anebo když přes Röttweiler, ač efekt kytarový, zapojíte basu.

 

Ovšem příměr se štěkáním rottweilera ještě nevysvětluje název efektu úplně. Německé město Rottweil se stejně jako psí plemeno píše bez přehlasovaného písmene o. Tady bych viděl pojítko na „poetiku“ kapely Mottörhead, která přehlasuje každé o, které ji vkročí do cesty. Výrobce tak snad chtěl pojmenováním pedálu odkázat i na agresivní zvuk kapely, která spojila heavy metal s naštvaností punku.  

 

Röttweiler je hodně silné zkreslení, už při Gainu nastaveném na nule se z komba sype brnící zvuk s dlouhým sustainem. Jak přidáváme Gain, zesiluje velmi agresivní zvuk a dělá ze strun pod prsty netykavky, které vystřelují výkřiky už jen při jemném skluzu po vinutí. Velmi dobře tak lze s efektem hrát metalově kvílivé flažolety. Se vzrůstajícím zkreslením také roste komprese signálu a prodlužuje se sustain.

 

Sympatickou funkci nabízí dvoupolohový přepínač Voice, kterým můžeme efekt zatlumit k nabasovanějšímu zvuku nebo nechat rozkvílet ostrými středy a výškami. Díky přepínači tak z Röttweileru dostaneme iluzi dvou odlišných pedálů.

 

Röttweiler je velmi silné zkreslení pro tvrdé a extrémní hudební styly. Jeho předností je specifický charakter zvuku a přitom i možnost napodobit klasické zkreslení silných lampových aparátů. Prodává se za 3189 korun.

 

Technická specifikace:

 

ovládání: Gain, Level, Bass, Treble, dvoupolohový přepínač Voice, přepínač true bypass

napájení: 9V baterie nebo adaptér (ten není součástí balení)

 

www:

www.tcelectronic.com/rottweiler

 

Plus:

velmi specifický agresivní zvuk

dvoupolohový přepínač dává pocit dvou efektů v jednom

 

Mínus:

nemám výhrad

Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru
Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru

Černý vlčák Dark Matter

Černá krabička nabízí stejné ovládací prvky jako předchozí stříbrné zkreslovadlo. Gain určuje míru zkreslení, Volume hlasitost, Bass a Treble zastupují ekvalizér a dvoupolohový přepínač Voice umožňuje kontrolu odezvy zejména basů a středů pro dva druhy zvuku pedálu.

 

Černý design i název této „temné záležitosti“ vzbuzují dojem, že po rottweilerovi nyní potkáme nejméně dobrmana. Ale ne, štěká tu obávaný a respektovaný, ale nikoliv hystericky agresivní černý vlčák. Spíše než další distortion máme totiž před sebou overdrive. A to temný, více metalový než rockový. Pedál, který napodobuje zkreslený aparát, aniž by signál příliš komprimoval.

Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru
Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru

Při nastavení Gain na nulu dostaneme z kytary čistý zvuk jen dotčený a ekvalizovaný charakterem pedálu, jakmile Gain zdviháme do vyšších poloh, objevuje se zvuk napodobující přehřáté lampy. Se Stratocasterem začíná efekt skutečně kreslit až tak na devíti hodinách. I to ukazuje, že ač se nám designem kreslítko představuje jako pomůcka do tvrdších stylů muziky, s nějakou tvrdostí to nepředhání. Můžeme z ní vykouzlit i bluesový zvuk. Na dvanácti hodinách už je to naštvaný overdrive a potom se pocitová křivka drsnosti zlomí prudce nahoru. Struny kvílí už jen po přejetí prsty levé ruky a přidává se dlouhý sustain. S přepínačem dolů je zvuk o něco temnější, při poloze nahoru se trochu rozsvítí a zaostří. Výrobce to popisuje jako zvuk pro modernější metalové styly při páčce dolů, anebo výlet k metalistům osmdesátých let s páčkou nahoru.

 

Dark Matter je silnější až metalové zkreslení. Prodává se za 3189 korun.

Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru
Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru

Technická specifikace:

 

ovládání: Gain, Level, Bass, Treble, dvoupolohový přepínač Voice, přepínač true bypass přepínač

napájení: 9V baterie nebo adaptér (ten není součástí balení)

 

www:

www.tcelectronic.com/dark-matter

 

Plus:

variabilní zvuk od mírného overdrive po zkreslení do tvrdších stylů

 

Mínus:

ode mne bez výhrad

Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru
Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru

Odvážná Bělka s přezdívkou Spark

Booster? A není to spíše jemný pedál crunch? Ne že by nešlo se Spark nakopnout čistý aparát bez nežádoucího zkreslení. Spark vám dává několik možností, jak to udělat, a pokud chcete, dovede ještě zabarvit zvuk kytary do výšek, středů nebo basů. Přesně takový variabilní booster máme před sebou, když necháme třípolohový přepínač Fat/Clean/Mid na středu.

 

Pokud ale přepneme do některé z krajních poloh a začneme si hrát s funkcí Gain, zjistíme, že se Spark ze škatulky boosterů vyčuhuje. Efekt začíná prskat a jiskřit. A to buď tak, že posiluje středy, nebo zhutňuje spodní zvukové spektrum a u single snímačů jakoby napodobuje humbuckery.

Na bílém efektu z nové řady TC Elecronic máme tedy kromě zmíněného přepínače a velmi jemně zkreslujícího Gainu ještě Volume (hlasitost) a ekvalizační knoflíky Bass a Treble.

 

Spark může být řešením pro kytaristy, kteří hledají booster, ale přitom jsou netrpěliví, že jejich aparát při nižších hlasitostech stále nezačíná kreslit. Právě to je předností Sparku, napodobíte s ním clean booster zapojený do lampového aparátu i za tenkými zdmi v paneláku. A to dvěma způsoby. V poloze Fat, kterou zvolíme třípolohovým přepínačem, booster posiluje hluboké frekvence, a to až do zkreslení, jehož míru nastavujeme Gainem. Při poloze Clean jde o čistý booster bez zkreslení, ovšem při vyšších polohách Gainu se může zkreslení objevit. Záleží, jak silný nástroj do Sparku zapojíte. Stáhneme-li Gain, máme pak čistý booster bez přísad. Polohu Mid vychvaluje výrobce jako nastavení, které díky posíleným středovým frekvencím prořízne jakýkoliv mix nástrojů a kytara zřetelně vystoupí do popředí - tedy jako funkci vhodnou zejména na sóla. A i když jsem Spark vůči „jakémukoliv mixu“ nevyzkoušel, nehodlám se v tomto hodě s TC Electronic přít: Sparkem najiskřená kytara vystoupí mezi ostatními nástroji opravdu výrazně.

 

Je-li tedy Jiskřička (Spark) zároveň jemným overdrivem, nabízí se její srovnání s efektem Mojo Mojo (viz níže). Skutečně se chovají jako sourozenci. Například Spark s Gainem na dvou hodinách je podobný ovedrivu Mojo Mojo, pokud jeho funkci Drive nastavíme na jedenáct hodin. Ovšem přepínače musíme mít přitom na efektech reverzně.

 

Jiskřičku (Spark) bych v naší psí smečce přirovnal ke kosmonautce Bělce. Ta se také vydala do míst, kam se ostatní jejího druhu běžně nedostanou. I když Spark není třeba přejmenovávat. Při naplno otočeném Gainu k němu jméno opravdu sedí, slyšíme jiskření. Nepleťte si to s praskáním ohýnku, u kterého hrajete na kytaru Stánky, tady začíná rockandroll.

 

Napište svému europoslanci

Už jsme docílili toho, že nám supermarkety odlišují pečivo rozpékané od pečiva čerstvého. Byl k tomu potřeba zásah Evropské unie, ale je to tu. Zbývá vymoci si, aby výrobci kytarových a baskytarových efektů jasně označovali, zda vyrobili efekt digitální nebo analogový. Jak to má člověk jinak poznat? Zvlášť když to dobře hraje? Takže napište svému europoslanci, Unie pak jistě popožene i dánskou firmu TC Electronic. Protože na krabičkách od jejích efektů se to nedočtete. Až po velmi důkladném prozkoumání internetových stránek www.tcelectronic.com zjistíte, že efekty  Röttwailer, Dark Matter a Mojo Mojo jsou celoanalogové. U Moja tuhle informaci najdete až v diskusi pod článkem, který představuje efekt. Ale o rodokmenu boosteru Spark stránky TC Elecronic mlčí.

 

A teď si sáhněte do svědomí? Líbil by se vám jeho zvuk méně, kdybyste nakonec zjistili, že je digitální?

 

A ještě jednu věc bych k Jiskře rád dodal. Ač to TC Electronic nikde nedoporučuje, vyzkoušel jsem Spark pro úpravu zvuku baskytary a výsledkem jsem byl docela nadšen. Při modu Clean dosáhnete čistého zesílení zvuku. Ovšem už při této poloze Spark tón baskytary při vyšších polohách Gainu zkresloval. Vůbec jí však neubíral spodní frekvence, jako to některé kytarové zkreslující efekty dokážou. A jak na zapojenou basu odpověděla funkce Fat? Výborně, hutným a burácivým zvukem, Spark by se v této poloze mohl klidně vydávat za baskytarový overdrive. A mód Mid, který posiluje středy, může být pro basáka zase přínosný v možnosti rychlého přenastavení zvuku jedním sešlápnutím například pro techniku slapu.

 

Spark Booster, který umožňuje také jemné crunch zkreslení buď na středech nebo basech. Zesiluje signál až o 26 dB. Prodává se za 3189 korun.

 

Technická specifikace:

 

ovládání: Drive, Level, Bass, Treble, třípolohový přepínač Fat/Clean/Mid, true bypass přepínač

napájení: 9V baterie nebo adaptér (ten není součástí balení)

 

www:

www.tcelectronic.com/spark-booster

 

Plus:

booster kombinovaný s mírným zkreslením.

skvělý zvuk.

zvukově velmi variabilní, tři nakopávadla v jednom.

 

Mínus:

Podle informací od výrobce nelze rozlišit, zda jde o efekt analogový nebo digitální.

Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru
Psí smečka z TC Electronic - test overdrivu, dvou distortionů a boosteru

Lassie vrať se, volá Mojo Mojo

Kolie Lassie se vrací, zahrajte ji k tomu sladkobolné blues. Mojo Mojo je oproti ještě nesmělé malé jiskřičce už velký pionýr (pro mladší kytaristy - jiskry a pionýři byli komunistickou náhražkou skautů). V jedenáct hodin dopoledne (knoflík drive) se Mojo jiskře ještě podobal. Od dvanácti už se ale začíná na školní židličce vrtět a s ním se chvěje i aparát. Kombo nám dává kromě onoho jemného jiskření také pocit skutečně přebuzeného aparátu, který příjemně drnčí.

 

Ovládací prvky overdrivu Mojo Mojo jsou obdobné jako na předchozích třech krabičkách. Zkreslující Drive, hlasitostní Level, ekvalizační Bass a Treble a šikovný, nyní opět dvoupolohový, přepínač Voice.

 

Záměrem tvůrců Mojo Mojo jak na internetu vysvětlují, je napodobit zkreslení nažhaveného lampového aparátu. A to i s tím, jak takový zesilovač reaguje na dynamiku hry. A to se jim docela dobře daří. Při stejném nastavení efektu můžeme z bouřlivého zkreslení přejít do téměř čistého zvuku pouhým odlehčením hry, a když trsátkem opět zabereme, jakoby se za námi rozsvítili lampy v zesilovači.

 

Mojo Mojo je sympatické zkreslení do poloh lehce i heavy bluesových, ranně hardrockových i svěže britpopových. Když umí Spark v něčem to, co Mojo, můžeme se ptát, zda to platí i naopak. Tedy zda se může overdrive Mojo Mojo stát pouhým boosterem. Ano platí to, u Moja můžeme Drive stáhnout na minimum a čistě zesílit signál kytary. Ale Mojo na druhou stranu není booster. Spark přidá kytaře mnohem více decibelů.

 

Vůbec od věci ovšem není zapojit oba efekty za sebou a pomocí Spark overdrive Mojo anebo dva předchozí distoritony ještě více nakopnout. Mojo Mojo je velice příjemný analogový overdrive, schopný reagovat na dynamiku hry měnící se mírou zkreslení. Prodává se za 3189 korun.

 

Technická specifikace:

 

ovládání: Drive, Level, Bass, Treble, dvoupolohový přepínač Voice, true bypass přepínač

napájení: 9V baterie nebo adaptér (ten není součástí balení)

 

www:

www.tcelectronic.com/mojomojo

 

Plus:

výborný zvuk.

přepínač Voice pro dva typy zvuku.

Zkreslení, které reaguje na dynamiku hry.

 

Mínus:

U mě bez výhrad.

Psáno pro časopis Muzikus