Rieger-Kloss

Rieger-Kloss
Rieger-Kloss

Tradičním výrobcem chrámových varhan je Rieger-Kloss z Krnova a kytary jsou vedlejší produkt této společnosti. Výroba byla zahájena kolem roku 1990, nástroje této značky doznaly velkých změn od počátku výroby. Pamětníci si možná vzpomenou na hluboké kytary se širokým hmatníkem, které bývaly velice hlasité a vhodné především pro doprovodnou hru.

 

Popis

Pro účely testování mi byl zapůjčen nástroj typu Klasik, Model No. 1711. Šlo o šestistrunnou akustiku typu dreadnought, vybavenou aktivním kobylkovým piezosnímačem a ekvalizérem. Hloubka korpusu ani šíře hmatníku (43 mm u nultého pražce) nijak nepřesahují míry zjevného vzoru - kytary Martin řady D. Rezonanční deska je z nádherného masivního smrku, léta dřeva jsou navíc provázána příčnými, velice jemnými vlnkami, tělo je vyrobeno z vrstveného ořechu, na povrchu tvořícího zajímavou kresbu - vrchní dýha je pečlivě vybraná. Žíhaný javorový krk je namořen, stejně jako luby a zadní deska, hnědočerveně. Hmatník je ebenový a kobylka palisandrová. Mechaniky, nesoucí monogram R-K, jsou nejspíše z produkce firmy Schaller a jsou chromované, zapouzdřené. Hlavice je tvarována podobně jako u gibsonů, ovšem s oblým zakončením, nesoucím nápis Rieger-Kloss zlatým písmem. Krk je bez lemování, zato tělo má na obou deskách světlé javorové lemovky, na vrchní desce je navíc úzká, dřevem vykládaná lemovka. Kolem rezonančního otvoru je vykládaná jemná rozeta v barevné kombinaci zelená-černá-hnědá-červená o šíři 10 mm. Hmatník nese značení z pravé perleti (jednoduché tečky) ve III., V., VII., IX., XII., XV., XVII. a XIX. poloze zepředu i z boku. Kobylkový i nultý pražec jsou z tvrdého bílého plastu.

 

Zvuk a herní vlastnosti

Na kytaře jsou napnuty bronzové struny o síle .012". Oktávy ladí takřka dokonale, pražce jsou přesně a čistě umístěny na hmatníku, krk je pohodlný, výška strun naprosto v normě. Zvuk nezapře dreadnought - tedy je posazen spíše do basů s překvapivě dobře a plně znějícími středy a vyrovnanými výškami. Navíc nástroj dobře rezonuje i ve vyšších polohách a to i v basech. Dovedu si s touto kytarou představit hráče snad jakéhokoli stylu. Snímač a ekvalizér jsou české výroby, je čtyřpásmový (basy, středy, výšky a presence) a je vybaven potenciometrem pro parametrické středy. Snímač hraje poměrně vyrovnaně, velice záleží na nastavení korekcí, které jsou dost citlivé. Nástroj jsem zkoušel jak přes speciální lampové akustické kombo, tak i rovnou do mixpultu. Nejlépe kytara hrála přes velký aparát, ovšem ve zkušebně s kapelou zvuk neprošel. Oproti tomu lampové kombo slyšel i bubeník, ovšem zvuk trochu ztratil akustický charakter. Na pódiu velice záleželo na zvukaři, jak si poradí s akustikou, výsledky byly velice různé, zvuk kytary byl ale vždy použitelný a kytara brala zpětnou vazbu, až když jsem se těsně přiblížil k odposlechu, za celou dobu testování k tomu došlo asi dvakrát. Ekvalizér navíc obsahuje praktické tlačítko Sound Cut (vypne celý systém) a Battery Check (kontrola stavu baterie).

 

Hodnocení

Jde o zvukově velice vyrovnaný nástroj s univerzálním použitím. Navíc kytara žije v rukou a rychle se vyhrává - zvuk nabyl nových kvalit již po několika hodinách hraní. Není zde cítit tuhost některých továrních kytar. Velice dobré je i dílenské zpracování, hmatník je z boků hladký, o pražcích jsem skoro nevěděl. Výhrady bych měl snad jen k vzhledu nástroje, zejména rozeta v kombinaci s lemovkou působí nejednotně, zlatý nápis na hlavici je jako z plakátu z divokého západu, takže nástroj působí poněkud westernově a country, přičemž zvukově má mnohem širší spektrum použití. Snímač a ekvalizér jsou dobré a použitelné.

 

Info:

Rieger-Kloss Klasik, Model No. 1711 je akustická kytara - dreadnought s širokým spektrem využití. Cena je 15 900 Kč.

Plus:

vyrovnaný zvuk (středy)

zpracování

použité materiály

stabilita ladění

nastavení krku

Mínus:

design

Psáno pro časopis Muzikus