Rivera R Series Fifty Five Twelve

Rivera R Series Fifty Five Twelve
Rivera R Series Fifty Five Twelve

"Your sound is your signature, your mark, your voice"

Tvůj zvuk je tvůj podpis, tvá značka, tvůj hlas - tato hezká a víc než pravdivá slova jsem bohužel nevymyslel já, ale našel jsem je hned v úvodu katalogu americké firmy Rivera, jejíž produkty (byť název zná skoro každý) zatím nejsou u nás bohužel tolik k vidění. Jsem proto docela rád, že se zase po dlouhé době našel u nás opět distributor, jenž tyto zesilovače začal dovážet a od kterého jsem dostal na test malé celolampové kombo R55-112, a docela jsem se, upřímně řečeno, na něj těšil.

 

Kdo je Rivera?

Jména jako například Steve Lukather (Toto), Mike Kennealy (Zappa, Steve Vai) Albert Lee, Rick Nielsen, David Williams (Michal Jackson), Peter Green nebo u nás třeba Standa Kubeš, Mirek Chyška a hromada dalších nespojuje jen jejich skvělé kytarové umění, ale také jméno amerického muzikanta a především konstruktéra (podle doslechu i skvělého človíčka) malé rodinné firmy - dnes čítá pouze cca 12 zaměstnanců - Rivera Owners Group (ROG) Paula Rivery. Ten svojí světoznámou firmu, která si vybudovala mezi muzikanty na celém světě opravdový respekt a uznání, založil téměř před 26 lety. Ve známost přišel daleko dřív, kdy upravoval sériově vyráběné aparáty na zakázky kytaristům, jako jsou kupříkladu Chet Atkins, Robben Ford, Lee Rinenour, Lary Carlton a mnoho dalších. V roce 1976 se stal Paul stálým poradcem firmy Yamaha a o devět let později začal pracovat pro firmu Fender, kde se podepsal pod takové legendární modely, jako jsou Fender Super Chams, Concert a Twin Reverb II. Zkušeností tedy bylo nabyto dost, a tak se Paul Rivera pouští v roce 1985 do stavby svých vlastních aparátů. Tím prvním byl tuším rackový TBR-1. Dnes se může seňor Rivera pyšnit svými zesilovači téměř po celém světě a myslím, že úspěšně zapadá do řad mezi takové Rolls-Royce, jako jsou Mesa/Boogie, Soldano, Custom Audio, Bogner a další.

 

Na první pohled

První pozitivní věc, na kterou jsem narazil hned při vykládání komba z auta, je hmotnost něco kolem 20 kg a rozměry 52 cm x 22,5 cm x 46 cm. Což je velikost (pokud hrajete převážně v menších klubech a pokud si kombo nosíte sami) velmi příznivá. Tak máte aspoň šanci, že si při nošení po schodech klubu nestrhnete záda, a neskončíte tak pod tlapami stokilové nemuzikální sestry rehabilitačního ústavu (... vím, o čem mluvím).

Rivera R55-112 je 55W celolampové kombo osazené pěti elektronkami 12AX7 v předzesilovači a dvěma lampami EL34 na konci. Zesilovač je připojen k 12palcovému reproduktoru Celestion G12T-75. Pokud by vám byl pouze jeden reproduktor málo, není nic snazšího než si dokoupit externí box a připojit ho do zdířky na zadním panelu, umístěné hned vedle vstupu pro interní reproduktor. Na zadním panelu, krom těchto dvou jackových zdířek, najdete ještě vstup pro připojení nožního ovladače FS-7, Line Out a vstup a výstup do efektové smyčky. Velkou výhodou je, že si můžete úroveň jak vstupu, tak výstupu smyčky nastavit podle vašich potřeb pomocí dvou ovladačů opatřených dobře viditelnou bílou číselnou stupnicí. Všechny ostatní ovládací prvky jsou umístěny na předním panelu. Výrobce nám dává k dispozici dvě možnosti vstupu - High Gain a Low Gain. První vstup s větší citlivostí je určen především pro slabší snímače nebo pro využití většího zkreslení. Ten druhý firma doporučuje spíše pro čisté (clean) zvuky nebo při použití aktivních snímačů. Další sekcí na předním panelu jsou korekce dvou na sobě nezávislých kanálů Channel 1 a Channel 2. Jednička nabízí spíše zkreslené (tzv. british sound) zvuky (i když čistý lze na něm nastavit také) a dvojka spíše čistý nebo lehce nakreslený zvuk (jak výrobce uvádí) Black Face nebo tweed american sound. Dále zde najdeme skvělý pružinový reverb a ovladač Presence, fungující tentokrát pro oba kanály dohromady. No a pak už jen samotný spínač Power a pochopitelně Standby.

 

Channel 2

Disponuje pěticí ovladačů, Volume, Treble, Middle, Bass a Master, z nichž tři (Treble, Middle a Master) jsou opatřeny přepínačem push pull (povytáhnutí knoflíku). U prvních dvou tento systém umožní ještě více zvětšit možnosti korekcí (Bright a Notch) a tím si opravdu přizpůsobit barvu zvuku ke svým potřebám. U ovladače Master aktivujete Ninja Boost (samozřejmě zmáčknutí musí být doprovozeno hromovým zařváním ninjáááá :-)).

Popsat do detailů všechny zvukové možnosti tohoto malého komba je zcela nad moje síly a kapacity tohoto časopisu, a tak se vám pokusím v krátkých postřezích sdělit aspoň pár mých dojmů. Čistý, skleněný, plný a spíše tvrdý tón s úžasnou dynamikou, trochu svou charakteristikou připomínající fendery. Zde jde Riverova spolupráce s Fenderem opravdu slyšet. Ovladač Volume zde slouží zároveň i jako gain (úroveň zkreslení), a tak můžete získat zvuk od zcela čistého až po lehce nakřáplý crunche. Vše samozřejmě závisí na tom, jaký nástroj nebo snímač použijete. Rivera totiž dokonale reaguje na přepnutí snímačů, vlastní barvu a charakteristiku nástroje, kterou ještě více zdůrazní. Takže opravdu - co kytara, snímač - to jiná barva. Aktivováním "pušpulu" Ninja Boost jakoby jste aparát pořádně nakopli a vybudili, takže úplně cítíte, jak se lampy chvějí strachem. Úroveň gainu závisí pochopitelně opět na nastavení ovladače Volume. Například, pokud ho otočíte někde kolem 5 (s použitím singlů na Fenderu), dostanete z komba super nabuzený šťavnatý nakřáplý a zpěvný crunche, se kterým je radost pracovat. Jelikož se pochopitelně zvětší při zapnutí režimu Ninja, oproti čistému zvuku, hlasitost, lze ho použít třeba na sólové party, a tím nebýt závislý na to, jestli vás zvukař při sjíždění měsíce nadřeného hada zesílí či ne. Co však na Riveře funguje úplně dokonale, jsou korekce. Opravdu při jakémkoliv otočení ovladače slyšíte změnu, a pokud máte svůj zvuk již předem v hlavě, bez problému jej během chvilky nastavíte. Pokud by vám u tohoto kanálu však klasické korekce byly málo, můžete použít výše zmíněné "pušpuly", a tím možnosti nastavení ještě zvětšit. Bright přidá ještě větší brilantnost a přibudou výšky. Oproti tomu Notch mění nebo přesněji posunuje frekvenční střed z 550 Hz na 250 Hz. Jen tak pro zajímavost, Tweedy z roku 1950 má nastavenou frekvenci středů na 550 Hz oproti třeba clasickým Black Face, které mají kmitočet na 250 Hz. Možností pohrát si s korekcemi je, jak je vidět, opravdu fůra, a tak je zde dobré přesně vědět, co chcete za zvuk, jinak se vám může stát, že strávíte nad korekcemi celé hodiny a dny.

 

Channel 1

Tento kanál, jak už jsem uvedl, je určený spíše pro zkreslený zvuk a je obdarován rovněž pěti ovladači. Volume, Bass, Middle, Treble a Master. Dva z nich jsou opět opatřeny přepínači push pull. Ten první je pod potenciometrem Volume a může se s ním ručně přepínat mezi Channel 1 a 2, a druhý pod Masterem, pomocí něhož se přepnete do režimu nazvaného Boost. Pokud ho tedy necháme zamáčknutý, můžeme navolit od čistého přes, řekněme, bluesové až po rockové teplé a kulaté zkreslení s perfektní dynamikou. Výsledná barva opět hodně závisí na použití typu nástroje a snímačů a na nastavení perfektních korekcí. Tón zůstává i při dosažení maximální úrovně gainu pořád konkrétní a neslévá se ani při akordové hře. Pokud použijete třeba stratocastera, krásně můžete nastavit zvuk např. Stevieho Raye Vaughana, nebo naopak s použitím gibsona dostat z komba dobře nabuzený hardrockový zvuk. Povytažením Masteru (režim Boost) se jednak dosti zvedne hlasitost a podstatně nabude zkreslení. Není to sice takový tlak a maso jako například u "buginy", ale nářez je to slušný. Tón i zde zůstává dobře konkrétní a velice zpěvný. Tento režim můžete opět jako u Ninji použít třeba na sólovou hru, a tím využít obě možnosti tohoto kanálu, nebo pokud hrajete přece jen trochu tvrdší muziku, nastavit si jen tento režim Boost. Vzhledem ke všem zvukovým možnostem určitě doporučuji, pokud si náhodu budete kombo zkoušet kdekoliv v hudebninách (i přes někdy nepříjemné pohledy některých prodavačů) nechat si trochu času a s kombem si nějakou tu dobu pohrát, a to i při větších hlasitostech. (Jen prosím nehrajte Smoke on the Water, to kdybych slyšel dvacetkrát denně, tak jak to musí chudáci někteří mí kamarádí prodavači poslouchat, asi bych zešílel a raději se stal akvaristou.) Jinak mám tu skladbu samozřejmě rád.

 

Footswitch

Součástí dodávky komba je malý nožní přepínač FS-7 s pevným kovovým šasí, který disponuje trojicí přepínáčů s LED diodami. Pomocí něj můžete jednak přepínat mezi kanály a u každého z nich aktivovat jeho variantu - Ninja a Boost. Škoda jen, že chybí zapínání reverbu. V katalogu Rivery jsem sice takový footswitch našel, ale jestli funguje i s tímto aparátem, se mi bohužel zjistit nepodařilo.

Když necháte potenciometr Volume, Master nebo Ninja na aparátu vytažený, vyrušíte možnost přepínání kanálu nožním přepínačem a tím zamezíte nechtěnému přepnutí zvuku během vaší produkce. Počítá se s tím, že někteří hráči mohou dělat na pódiu při hře velice alternativně baletní kreace, což by mohlo opravdu nechtěné přepnutí zapříčinit.

 

Ještě pár mých

postřehů na závěr

Kombo se dobře hodí snad do všech hudebních stylů, které si hudební kritici vymysleli. Jazz, country, blues, fussion a co já vím ještě. Snad jen pokud hrajete například hard core nebo nějakou tu odnož metalu, asi bych přece jen sáhl buď po větším nebo těmto tvrdším stylům lépe vyhovujícím zesilovačům.

Rivera může mít však i malou nevýhodu a to, že zvuk je poněkud tvrdší a je potřeba se s ním (aspoň já to tak měl) naučit pracovat. Nic vám totiž nedá zadarmo a neodpustí. Hraje tak, jak hrajete vy, takže i sebemenší chybička nebo nedomáčknutý tón je z aparátu slyšet. Ale pokud se vám to povede zvládnout, bude vám tento duch Paula Rivery velmi vděčně sloužit a opravdu to, co chcete a co máte v hlavě, veškerý feeling a nápady, vám pomůže přes vaše prsty a kytaru přenést až do hlediště.

Negativní věcí samozřejmě je přece jen cena - za tak malé kombo dáte 49 900 Kč. Což je na naše poměry přece jen palba. Na druhé straně máte možnost získat sice malý, zato plně vybavený aparát, který vám může hodně dlouho sloužit. ... koneckonců jsou to přece pořád jen peníze...

 

Info:

Rivera R55-112 je 55watové celolampové kytarové kombo. Jeho cena je 49 900 Kč. www.rivera.com

Plus:

zvuk

uživatelský komfort a možnosti korekcí

provedení

rozměry a váha

Mínus:

na dodávaném nožním přepínači chybí spínač reverbu

vyšší cena

Psáno pro časopis Muzikus