Roland Cube 80X - výkonný osmdesátowattový modelingový aparát

Roland Cube 80X - výkonný osmdesátowattový modelingový aparát
Roland Cube 80X - výkonný osmdesátowattový modelingový aparát

Cube znamená v angličtině kostku nebo krychli. V anglické matematické terminologii použijeme výraz cube při výpočtu třetí mocniny. Při testování komba Roland Cube 80X, které vypadá jako kostka, byly mé dojmy umocněny kromě velice solidního výkonu a plného zvuku i jeho možnostmi a vymoženostmi.

Základ tvoří kanály Clean a Lead, tedy čistý a sólový zvuk, pro něž jsou společné i korekce basů, středů, výšek a presence. U čistého zvuku, jehož platformou je legendární Roland Jazz Chorus, lze aktivovat ostřejší přednastavení Bright. Kanál Lead pak nabízí modelaci deseti typů zesilovačů, čítaje v to i simulaci akustického aparátu. Simulace aparátů je tvořena originální, dnes již osvědčenou, „rolandovskou“ technologií COSM (Composite Object Sound Modeling). Předvolbu kanálů doplňuje funkce paměti Solo pro kompletní uložení nastavení kanálu Lead. Pro oba kanály je kromě ekvalizéru dále společný i efektový panel obsahující modulační efekty Chorus, Flanger a Phaser na společném otočném voliči, dále Reverb s variantami Spring a Plate a také vynikající Delay/Looper s možností naklepávání tempa a s až čtyřicet vteřin dlouhou smyčkou. Velmi rychlá a vtipně třemi světýlky řešená je integrovaná ladička, umožňující kromě naladění sedmistrunky i podladění až o celý tón. Přepínání jednotlivých strun a podladění se v případě aktivace ladičky děje pomocí otočného ovladače přepínání modelů aparátů. Přepínání kanálů a aktivaci efektových funkcí lze provádět pomocí nožních ovladačů, které ale nejsou součástí produktu. Vstupy pro nožní ovladače jsou umístěné na zadním panelu a jsou oddělené pro Delay/Looper, modulace (EFX) a Reverb a samozřejmě také pro volbu kanálu a vyvolání uloženého nastavení Solo. Na zadním panelu dále najdeme výstup pro externí reprobox (8 Ω, max. 80 W), Aux In vstup, linkový výstup a Recording výstup pro nahrávání, který může být využit i jako výstup sluchátkový. Aparát je osazen výkonným dvanáctipalcovým reproduktorem.

 

Jak to hraje

Aby tento text nepřipomínal manuál, budu se soustředit zejména na to, co mě zaujalo a co se mi na zvuku líbilo. Pro testování jsem použil kytaru Gibson ES-135 se snímači Gibson P-100 a také elektroakustiku Ovation se středním korpusem a ekvalizérem OP-20. Čistý zvuk Clean nezapře tradici Jazz Chorusu (ostatně má ho i v názvu - JC Clean) a musím říci, že díky němu začínám měnit svůj názor na nelampové aparáty. Zde jde totiž o zvuk naprosto čistý v celém průběhu nastavení hlasitosti, který určitě nepostrádá dynamiku. Plně mi vyhovuje v základním nastavení, tlačítko Bright si dokážu díky větší cinkavosti představit pro vyznavače Stratocastera. Zajímalo mě, jak tento kanál bude reagovat na elektroakustiku. Zapojil jsem Ovation a po zahrání si se zvukem Clean jsem navolil Acoustic Sim. Oproti zvuku Clean má tato předvolba přidáno na presencích a poněkud ubráno na středech. Jako lehké cinkání v pozadí zvuku kapely je to určitě skvělé, pro hraní v komornější sestavě nebo pro doprovod zpěvu při unplugged koncertu bych určitě zvolil JC Clean. Z mnoha možností kanálu Lead mě velmi příjemně překvapilo dynamické zkreslení simulace Tweed - opravdu čím silněji jsem hrál, tím více to zkreslovalo. Při vyšší úrovni gainu v případě simulace R-Fier (Mesa-Boogie Rectifier) se objevilo velmi expresívní napískávání a velmi hezký zvuk umělých flažoletů, protože ale jde o zvuk nasimulovaný, tedy bez nutnosti vysoké úrovně gainu, nebylo ani stopy po zpětné vazbě. Bavilo mě ovládání Delaye/Looperu - bez nutnosti studování manuálu jsem během několika okamžiků byl schopen nahrávat smyčky. K modulacím a Reverbu není celkem co dodat, nejvíce mě zaujaly kombinace chorusu se zkreslením simulace DLX Combo a také flangeru a zvuku JC Clean.

 

Závěr

Některé zvuky bych pochopitelně preferoval více, některé méně. K těm méně preferovaným by asi patřily simulace akustického aparátu, dále Brit Combo a Metal Stack. To, že bych si tyto zvuky asi nevybral, ale zde znamená spíš fakt, že nejsem vyznavačem stylů, ke kterým tyto zvuky patří. Výborný a univerzální je základní čistý zvuk JC Clean, a to i pro elektroakustickou kytaru. Velmi hezké a přirozeně a dynamicky znějící jsou simulace Tweed a DLX Combo. Roland Cube 80X je výborný aparát, opravdu se mi líbil.

 

Info:

Roland Cube 80X je výkonný osmdesátowattový modelingový aparát s dvanácti palcovým reproduktorem, využívající originální COSM technologii tvorby zvuku. Kromě modulačních efektů Chorus, Flanger a Phaser je zde k dispozici i variabilní Delay/Looper s až čtyřicetisekundovou smyčkou. Kombo umožňuje rovněž uložení zvuku do paměti a jeho opětovnou aktivaci. Jeho cena je 8400 Kč včetně DPH.

 

Plus:

čistý kanál JC Clean

Tweed

DLX Combo

výkon

Delay/Looper

ovládání

korekce

linkový výstup

cena

 

Mínus:

Acoustic simulator

Brit Combo

Metal Stack

menší možnosti chorusu

 

výkon: 80 W

reproduktor: 1 x 12

počet kanálů: 2 (JC Clean, Lead) + 1 (Solo)

EQ: Bass, Middle, Treble, Presence

efekty: Chorus, Flanger, Phaser, Delay/Looper, Reverb, Tremolo

vstupy/výstupy: 1 x Input, 3 x vstup pro nožní ovladače, Aux In stereo vstup, Line Out výstup, Recording Out/Phones výstup, Ext Speaker výstup

COSM MODELING: Acoustic Sim, Black Panel, Dlx Combo, Brit Combo, Tweed, Classic Stack, Metal Stack, R-Fier Stack, Dyna Amp

rozměry (š/h/v): 440/275/440 mm

hmotnost: 16 kg

 

Dvoureproduktorové stodvacetiwattové kombo Jazz Chorus si kytaristé mohli pořídit již v roce 1975. Pro svůj brilantní zvuk a vysoký výkon se stalo legendou mnoha stylů. Zvuk Jazz Chorusu je nyní základem pro čistý zvuk aparátů Roland, Cube 80X nevyjímaje.

Psáno pro časopis Muzikus