Roland EXR 7

Roland EXR 7
Roland EXR 7

Stovky prodaných předchůdců tohoto nástroje - modelů EXR-3 a především EXR-5 (např. Na našem trhu od jejich vstupu na světová "keyboardí" kolbiště na přelomu roku) autory přímo donutily podstatně "dovybavit" nástroj a těsně před létem přijít s modelem, který je hned o několik koňských délek vpředu. Nadpisem o čtení myšlenek nehodlám brousit do spiritistických fialových mlh, ale chci naznačit, že nástroj dokáže předpokládat, co jeho hráč bude chtít zahrát za chvíli, a také to za něj provede, nebo mu k tomu přinejmenším nahraje "na smeč".

 

Určení EXR-7

Tento zcela nový nástroj se významně liší od předchozích modelů a je určen především na barová pódia a všude tam, kde se lidé baví, tancují a vzpomínají na staré dobré hity, což může být - koneckonců - stejně dobře i doma. Autoři jej řadí do třídy aranžérů, takže vydatně pomáhá při tvorbě zábavy. Panel je striktně definován, logicky rozdělen a vše má své místo. Zdánlivě se od nižších modelů neliší, ale zdání klame. Nejdůležitější je klaviatura se 76 dynamickými klávesami, což umožňuje mnohem větší rozlet hráče, pokud to umí. Veskrze užitečný je i optický kontrolér D-Beam s dvojicí snímacích čoček, které evidentně nečekají na nic jiného než na přiřazení jedné z funkcí, ovládané třeba máchnutím rukou. Muzikant působí až magicky, připomíná génia Jeana Michela Jarreho, který při svých produkcích hrával na své "laserové" varhany. Patentovaný kontrolér D-Beam firmy Roland se objevuje u všech dražších nástrojů její produkce, ale už i u levnějších produktů, viz právě EXR-7.

 

Keyboard player, DJ, nebo promítač?

Firma Roland se od samého začátku zabývá výrobou keyboardů a jako autor General MIDI stála i u zrodu jejich vzájemné komunikace. Není tedy divu, že její technologie se v neustálém souboji s konkurencí za ta léta značně vytříbily. Dnešní trendy zábavy jsou jednoznačné - Karaoke, multimedia, video a co nejkvalitnější prostorový zvuk. V showbyznysu platí více než jinde, že "ten kdo chvíli stál, stojí opodál", a programátoři i designéři u Rolandu v Japonsku a Itálii si toho jsou dobře vědomi. Pohrdání živou hudbou a nadvláda DJs sice ještě nenastala (ani nikdy nenastane, což je dobře), ale přesouvá se jinam, diskotéky jsou dnes specializované pro svou skupinu posluchačů. Rekonvalescence muzikantů se tak chýlí konečně k závěru a znudění posluchači chtějí znovu na pódiu život. A to je mnohem více dobře. Zde je EXR-7 rybou ve vodě a řadu věcí dělá za hráče. Jeho kompatibilita s formáty GM/GS a XG dává najevo, že prakticky neexistuje MIDI soubor, který by EXR-7 vyvedl z míry a zněl blbě. Disketa vlevo pod pitch bendem zajistí kompatibilitu se staršími nástroji. Patentovaný algoritmus Music Assistenta je vlastně hudební teorií nabušený čip, který zná harmonii a využívá velkou zásobu nových doprovodů podle stylů. Ví také, jaká barva, rytmické nástroje či rytmus se k sobě v daném stylu hodí nejlépe a neváhá ani vteřinu svých znalostí využít. S tím úzce souvisí další patent firmy Roland u loňského Discover-5/5M, a to tzv. Covers. Jde o definovanou soustavu parametrů a atributů, jejichž nastavením je jednoznačně určen nejen požadovaný hudební styl, leč také vše, co s ním může souviset, např. volby banku, rytmické sady, volby doprovodu (vč. Intra, Ending či Filling), ba i přiřazení kontroléru D-Beam, apod. To vše najednou přepnete jediným tlačítkem a skladbě tak vtisknete totálně jinou tvář. Jde tedy - řekněme - o vyšší generaci stylů. V MIDI souborech jsou dnes běžně integrovány texty, které EXR-7 také zvládá, takže muzikantovi již při hraní nesklouznou listy pod nohy. Vnitřní paměť Flash umožňuje uložit si vlastní nápady, a to jak styly (až 99 - 10x více, než u modelů 3/5), tak patchů, čili nastavení nástroje pro skladby (panel, efekty). Když už jsme u paměťových médií, je trošku škoda, že u tohoto modelu autoři neintegrovali větší externí médium, než je disketa, např. SmartMedia nebo Zip, jelikož kapacita diskety často nestačí. Samozřejmě, že si hráč poradí, ovšem během některých přestávek žije rychleji. Pokrokovější muzikant má vedle sebe notebook a má po starostech, jelikož USB kabel do nástroje dopraví vše potřebné v rámci sekund. Mimochodem, USB komunikace EXR-7 umožní přímo stahovat skladby z internetu přes počítač a ukládat je do Flash paměti - vskutku pozoruhodná maličkost. Není náhodou, že hned vedle USB je tlačítko V-Link. Právě tato funkce je totiž také investicí do budoucna, jelikož dnešní hudební produkce zapojuje čím dál více video. V-Link je vlastně komunikační protokol mezi speciálním video zařízením produkce Edirol a nástroji Roland. Je to další z patentů Rolandu, který umožňuje definovat dolní oktávu klaviatury jako ovladač připojeného video zařízení, kdy každá z kláves této oktávy sice nehraje, ale vysílá příkazy tomuto zařízení, např. prolínačka dvou video sekvencí nebo statických obrázků, spuštění video záznamu, apod.

 

Ovládání nástroje

Roland ctí svůj trend obou řad - keyboardů EM i aranžérů VA či KR, a to relativně velký centrální, podsvětlený LCD displej. Veškerá tlačítka na panelu jsou gumová a osvědčená, na nichž není co zničit, snad jedině třísknutím. Otočný potenciometr ovládá hlasitost vlevo nahoře. Logikou rozmístění prvků na panelu jsem měl na mysli jejich skutečně tématickou souvislost a blízkost, což v krátkém čase ocení především ti, kdo hrají často, jelikož brzy potřebné pozice tlačítek dostanou do rukou stejně neomylně, jako hrají C-maj7. V panelu se nedá ztratit ani na první pokus. Tak např. pod kolečkem hlasitosti jsou tlačítka poměru hlasitostí automatického doprovodu a živé hry. Hned vedle jsou skupiny tlačítek, související se styly také, především dolní řada osmi kategorií stylů, nad ní orchestrace pro vybraný styl, ještě výše tvůrce harmonií podle stylu (Melody Intelligence), přepínač pamětí doplňkových nastavení stylu (One Touch) a transpozice. Spouštěč demo songů a metronom sekci uzavírají. Opět hned vedle jsou tlačítka pro spuštění doprovodu a jeho konfigurace (Arranger Band) s rozdělením klaviatury (Split) či naopak čistého, základního zvuku (Piano Solo). Přímo nad nimi jsou tlačítka Split, Dual a Key Touch, bez nichž doprovodný režim nemá smyslu. Tlačítky nejvýše jsou již zmíněné přepínače USB a V-Link. Pod displejem je skupina tlačítek pro ovládání komplexních stylů Cover a ještě níže známá řada tlačítek ovládání doprovodů, songů, nahrávání do paměti, Tap a rychlost tempa. Nesmíme zapomenout na funkci Chord Recognition (rozeznávání akordů). Datová sekce vpravo od displeje zahrnuje čtyři tlačítka hlavních režimů (Music Assistant, Song, Style a Tone - zvuky). Všech čtyř se týkají vedlejší tlačítka ve tvaru šipek, pro listování položkami a numerická klávesnice, která podstatně usnadní přechod např. na zvuk syntezátoru Big Lead s č. 328, jeho volba zabere jednu sekundu. Zbývající sekce se týká nastavení celého nástroje - Function, Disk - práce s disketou, zápisu do User paměti a Exit. Zcela vpravo je již zmíněná sekce D-Beam. Pod celou sekcí Data je osm tlačítek se základními kategoriemi zvuků. Zadní panel je prostý - stereo audio Out, nožní spínač, MIDI In/Out a USB konektor. 126 Demo songů zahrnuje přední světové melodie, které můžete přímo použít. Nástroj na displeji zobrazuje aktuálně hraný akord a řadu dalších informací. Funkce Cover umožňují ovládat jednotlivé hrající nástrojové sekce, takže v extrému můžete nechat znít třeba jen rytmiku. Vestavěný sekvencer nabízí 16 stop.

 

Závěr

Dle mého názoru Roland touto novinkou opět podstatně vykročil směrem k plnohodnotnému nástupci zatím stále nenahraditelného nástroje VA-7/76 (zahrnuje např. VariPhrase). Vzhledem k ceně EXR-7 na současném trhu není mnoho srovnatelných výrobků, neřku-li téměř žádný. Věřím tomu, že být vybaven větším médiem než disketa, asi smete i ty zbývající a zřejmě i dražší.

 

Info:

Roland EXR-7 je propracovaný aranžérský keyboard nové generace, s rozsáhlou výbavou kvalitních zvuků a efektů, s řadou funkcí doprovodů a komplexních stylů. USB komunikace umožňuje stažení songů a stylů z počítače i z internetu. Jeho cena je 30 270 Kč.

 

Plus:

univerzální nástroj

množství kvalitních zvuků

USB rozhraní

cena

 

Mínus:

vybaven pouze disketovou mechanikou

 

ZVUKOVÁ VÝBAVA A EFEKTY

-510 zvuků/542 XG/256 GM2

-stereo samply piana a nový zvukový čip

-20 "Super Tones" s realistickým timbrem

-20 + 11 XG + 9 GM2 bicích sad

-19 multitimbral

-64 hlasů polyfonie

-zdroj zvuku - PCM samply

-84 továrních + 19 nastavitelných stylů

-až 99 stylů v paměti Flash

-1,5 MB pro songy a styly

-5 Covers

-100 User programů (10x více než EXR-3/5)

-8x reverb, 8x chorus, 47x multiefekt

-jednoduchý update z diskety

-2x 10 W/13 cm + Bass Reflex Enhancer

-2x vstup pro sluchátka zepředu

-12 kg

Psáno pro časopis Muzikus