Roland GR-20, kytarový syntetizátor

Roland GR-20, kytarový syntetizátor
Roland GR-20, kytarový syntetizátor

Pokud patříte ke zvukovým experimentátorům nebo toužíte po zpestření vašeho zvukového arzenálu, tato novinka od firmy Roland by mohla být tím pravým. Jedná se o komplet obsahující kytarový syntezátor GR-20 a kytarový MIDI snímač z převodníkem GK-3.

Firma Roland působí na poli kytarových syntezátorů už pěknou řádku let, pojďme se podívat, co nabízí tentokrát. Začněme snímačem.

Roland GR-20, kytarový syntetizátor
Roland GR-20, kytarový syntetizátor

GK-3

Skládá se vlastně ze dvou částí, snímače a převodníku. První, co mě překvapilo, byla snadná instalace. Obával jsem se nutnosti do nástroje vrtat nebo ho nějak jinak "přizpůsobovat", ale vše je opravdu velmi jednoduché. Připevnění snímače je řešeno vlastně dvěma způsoby, pro kytary osazené tremolem typu fender nebo floyd rose a pro kytary s pevnou kobylkou typu les paul.

V obou případech je důležitá vzdálenost snímače od strun. Výrobce uvádí 1 mm, a toto lze jemně doladit pomocí malého šroubku, který reguluje výšku jednotlivých triggerů. Těch je celkem 12, vždy po dvojici na každou strunu. Dále je důležitá vzdálenost snímače od kobylky, zde uváděna na maximálně 20 mm.

Takže, pokud máte například fender, snímač přilepíte pomocí samolepících podložek, jichž na sebe nalepíte přesně tolik, kolik je potřeba na požadovanou vzdálenost od strun. U lespaulu použijete speciální držák, který přichytí snímač ke kobylce, a to pomocí již předvrtaných děr pro její uchycení. Oboje je velmi jednoduché a hlavně vše lze bez jakékoli újmy na nástroji vrátit zpět!!!

Z převodníkem je to stejné, prostě ho připevníte na jakýsi kovový blok, který se uchytí za držák popruhu kytary. Geniální nápad!!!

Pojďme si teď popsat ovládání převodníku, je zde totiž několik zajímavých funkcí. První a zásadní je možnost míchat původní signál kytary se signálem z MIDI snímače. Přiloženým kablíkem propojíte výstup z nástroje s převodníkem a pomocí jezdce Mix můžete oba signály míchat. Výstup z převodníku je pak obstarán jedním kabelem přímo do vlastního syntezátoru. Dále je tu potenciometr výstupní hlasitosti a v neposlední řadě i dva krokovače Up a Down, sloužící k přepínání zvukových bank.

 

GR-20

GR-20 je vlastně na první pohled klasický kytarový multiefekt. Má dva multifunkční přepínače, expression pedál a na čelním panelu displej a ovládací prvky. Ve skutečnosti jde vlastně o tónový generátor, jehož pomocí, samozřejmě ve spojení s GK-3, rozehrajete kytaru všemi možnými i nemožnými zvuky. Ty jsou rozděleny do několika skupin, z nichž každá obsahuje podskupiny jednotlivých nástrojů:

PIANO: klasické piano, ale třeba i honky tonk, Rhodes piano a různé kombinace s např. strunnými nástroji

ORGAN/KEYBOARD: klávesové nástroje, varhany různého typu, hammondy, klarinet, stařičké Juno, ale i barokní piano, akordeon atd.

BASS/GUITAR: baskytary elektrické, bezpražcové, slapové, synth. basy, různé typy kytar, 12. strunné, nylonové, zkreslené...

BRASS: dechové nástroje, např. trombon, tuba a různé synth. variace.

WIND: zde najdeme různé druhy saxofonů, flétny, hoboj, ale třeba i kombinaci flétna+klarinet.

STRINGS/ORCHESTRA: housle, violy, violoncella a jejich kombinace

SYNTH/LEAD: toto je asi nejobsáhlejší skupina, nalezneme zde nepřeberné množství syntezátorových zvuků, mraky sólových, různé moogovské, analogové i digitální známé z klasických klávesových nástrojů.

VOICE/PAD: zde přijdou na řadu "hlasy", jazzové scaty, ženské sbory, chóry ale také různé vesmírné zvuky a pazvuky.

ETHNIC: velice zajímavá skupina etnických nástrojů, např. sitar, tabla, koto, okarina, panova flétna, populární didgeridoo atd.

RHYTHM/PERC.: rytmické a bicí nástroje, např. vibrafon, marimba, tympány a různé bicí paterny a smyčky.

 

Ovládání

Ovládání GR-20 je velice jednoduché a intuitivní. Nejdříve se zmiňme o přepínačích Glide a Hold. Sešlápnutím prvního přidáte ke zvuku vibrato (jako u klasických syntezátorů a lze ho samozřejmě jemně nastavit). Druhý, Glide, je vlastně klasický sustain pedál, jehož sešlápnutím lze tón libovolně "podržet". Sešlápnutím obou se aktivuje chromatická ladička. Dále je tu expression pedál pro regulaci hlasitosti, ale též pro funkci u kytaristů známou jako whammy, tedy ohýbání tónů do předem nastavených intervalů. Vše lze opět jemně nastavit.

Nyní se podívejme na ovladače na předním panelu. Nalezneme zde potenciometry na přepínání bank a zvuků číselně znázorněných na přehledném displeji, dále pak ovladače vestavěných afektů chorus, delay a reverb a Attack a Release, sloužící k "doladění" syntetických zvuků. Další v řadě jsou tlačítka pro změnu MIDI parametrů, nastavení výstupů Line/Amp, transpozice (ą2 oktávy), Freq - ekvalizér, Reso - změna charakteru tónu, Play Feel - nastavuje dynamiku tak, aby zvuk reagoval na jemné nuance vaší hry (např. funkce strum-noty zní tlumeně), nastavení pedálů Glide a Hold, expression pedálu a ladičky. Všechna nastavení lze uložit do paměti (User) pomocí Write.

Zadní panel obsahuje vstup pro kabel z GK-3 (je součástí výbavy), výstup vlastního zvuku kytary, dva stereo vstupy, dva stereo výstupy, z nichž levý můžeme použít i pro sluchátka, potenciometr hlasitosti, MIDI vstup a výstup, vypínač a konektor pro 14voltový adaptér (opět ve výbavě).

A teď se podívejme na možnosti zapojení celého přístroje.

Úvod je celkem jasný, jedním kabelem vedeným z převodníku jde signál jak z MIDI snímače, tak z vlastní kytary. Ovšem co s výstupním signálem? Jsou vlastně dvě možnosti: 1 - konektorem Guitar Out vedeme signál do kytarového aparátu, kde zní kytara svým přirozeným zvukem, syntezátorové výstupy lze pak použít pro připojení např. do klávesového komba nebo přímo do P. A. 2 - Guitar Out a vstup Mix In použijeme jako efektovou smyčku pro kytarové efekty nebo procesor a celkovými výstupy vedeme signál do jednoho aparátu, z něhož pak zní oba zvuky současně.

Další praktickou věcí je synchronizace s jakýmkoli kytarovým procesorem pomoci MIDI. Tím pak můžeme ovládat zvuky jak kytarové, tak syntetické a využívat jejich kombinace. Lze tak i nahradit absenci více přepínačů na vlastním syntezátoru. Midi je vůbec velkou předností tohoto přístroje. Pokud vás totiž omrzí zvuky nabízené výrobcem, můžete se "napojit" na jakýkoliv zvukový modul, sekvencer nebo klávesy. Samozřejmé je i připojení k PC, v dnešní době nejrozšířenějšímu nahrávacímu zařízení.

 

A jak to celé vlastně hraje?

Úžasně!!! Je jasné, že člověk je v první chvíli okouzlen už jen tím, že kytara zní prostě jinak! Zkoušíte všemožné zvuky a nastavení a výsledek je velice podmanivý a hlavně inspirativní! Například klasický klavír zní v celém spektru od dunivých basů po cinkavé výšky, a když slyšíte i údery kladívek do strun, zní to velice přesvědčivě. Nebo hammondy, zvlášť když na převodníku přimícháte zvuk zkreslené kytary, celkový sound evokuje nejednu hardrockovou kapelu. Ve spojení s kytarou zní zajímavě i leckteré dechové i strunné nástroje. Takto nastavené zvuky hrané v intervalu jedné oktávy jsou ideální pro hru dlouhých unison. Kapitolou sama pro sebe je ovšem oddíl syntezátorů. Lead zvuky zní výborně a při práci z pedálem Glide a expressionem dosáhnete překvapivých výsledků. Hold lze naopak využít všude, kde potřebujete dlouhé plochy a spousty inspirace je např. v sekci Voice/Pad.

Velice mě také zaujal sitar, opět populární nástroj. Je zde i v kombinaci s tably nebo jako elektrický. V sekci Rhythm/Perc je také mnoho zajímavého. Představte si, že rozezněním spodní struny E spustíte smyčku složenou z perkusivních nástrojů (k dispozici jsou také klasické bicí paterny) a na zbývajících strunách můžete hrát třeba na tabla. Zní to velmi dobře a o zábavu je postaráno na dlouhé hodiny. Úmyslně se nezmiňuji o kytarových zvucích, ty jsou totiž při možnosti použít zvuku opravdové kytary nošením dříví do lesa. Snad jen pro některé akustické a baskytarové si dovedu představit jejich využití.

MIDI snímač je velice citlivý. U některých nástrojů je třeba si zvyknout, že reagují jakoby rychleji, při výměně tónů musíte být preciznější. Už malý přehmat vám může generovat vyšší tón, než který ve skutečnosti chcete, a to může být problém. Ovšem při troše trpělivosti a "přizpůsobení" se tomu kterému zvuku se dá hra výborně zvládnout a výsledky jsou dobré jak při živém hraní, tak při práci ve studiu. Tam je podle mého velká přednost tohoto zařízení. Samozřejmě jsme stále jenom kytaristé a málokdo se přiblíží myšlení třeba klávesového hráče nebo hráče na tubu či pozoun. Ovšem právě toto může být předností a cestou k originalitě... a GR-20 vám k tomu jistě pomůže, zkuste si jednou zahrát...!!!

 

Info:

GR-20 je kytarový syntezátor se 42hlasou polyfonií a velkou škálou zvukových rejstříků. Balení obsahuje MIDI snímač, který lze snadno a bez vrtání nainstalovat. Cena je 18 930 Kč.

 

Plus:

zvuky

snadné ovládání

možnosti zapojení

u GK-3 instalace bez vrtání

 

Mínus:

absence více pedálů na přepínání zvuků, řešitelná pouze externím ovládáním

Psáno pro časopis Muzikus