Roland HPD-10 - bubenický modul s pady

Roland HPD-10 - bubenický modul s pady
Roland HPD-10 - bubenický modul s pady

Poslední dobou mám pocit, že kapely už tolik nepreferují svázané hraní s předem nahranými smyčkami, ale snaží se zpestřovat hudbu novými zvuky a pokud možno je hrát naživo. Já měl tu možnost dostat na test bubenický modul s pady, které jsou ideálním doplňkem bicí soupravy a se kterými na trh přišla firma Roland.

Otevřel jsem krabici a byl zvědavý, s jakým designem mě Roland překvapí. Musím uznat, že až na nějaké drobnosti na tomto padu nešetřili. První věc, kterou by si měl každý opatřit, je stojan k upevnění padu. Jak jsem našel v manuálu, Roland vyrábí stojan PDS-10 a také obal CB-HPD-10. Bez těchto dvou věcí bychom se pro koncertní využití neobešli, takže tato investice by byla potřeba hned na začátku. Stojan se upevňuje na čtyři šrouby zespoda. Může se použít i stojan na činel, ale musíte znát někoho zručného, kdo dokáže vyrobit potřebný úchyt.HPD-10 je především o ručních perkusích, ale pokud chcete hrát i nohama, můžete připojit pedálový trigger velkého bubnu (volitelný) nebo nožní/pedálový spínač (volitelný) za stejným účelem či ovládání zvuku Hi-Hat.

 

Zadní panel

Na zadním panelu mě překvapilo, že je udělán do mírného půlkruhu, což mně moc praktické nepřijde, jelikož jsou konektory hodně blízko sebe, a zapojení kabelů tak není úplně ideální. Zleva doprava je na zadním panelu tlačítko Power pro zapnutí padu, dále je napájen adaptérem DC In, MIDI In a Out, konektor pro připojení externího triggeru nebo pro footswitch, mono vstup pro CD, dále stereo výstup jack R - L (mono) a sluchátkový výstup. Užitečnou věcí je použití externího padu a samozřejmě MIDI In - Out pro domácí práci. Zapínám tlačítko Power, připojuji kabely a podívám se na přední panel.

 

Přední panel

Na něm je v dolní části umístěno deset padů vestavěných do kruhu. V dolním půlkruhu jsou dva největší pady, uprostřed jeden malý. V horním půlkruhu je po okraji pět malých padů a dva větší v blízkosti středu. V horní části panelu se nachází LCD displej s ikonami a všechna tlačítka pro nastavení, ovládání a editaci.

 

Vlastnosti, využití, funkce

Vzal jsem si paličky a nejprve jsem prošel tovární zvuky. Má v sobě uložených čtyřiašedesát souprav plus dalších čtyři sta deset nových zvuků pro vytváření svých vlastních sad. Musím říct, že až na nějaké výjimky jsou banky zvuků výborné. Modul má zabudovaných dvacet multi-efektů s vlastními korekcemi, což nám dává další možnost úpravy. Podstatnou věcí je nastavení citlivosti padů. Každý má jiné vedení a sílu úderu. Dále si nastavujeme hlasitost, ladění zvuků a rozvrhneme si zvuky na pady, jak nám to vyhovuje. Soupravy potom pojmenujeme, ukládáme a kopírujeme dle potřeby. To je hlavní výbavou těchto bubenických modulů, ale teď jsem narazil na první příjemnou věc - D Beam controller. Opravdu milé zpestření. Znamená to, že si třeba při živém hraní můžeme zároveň zahrát na DJ. Může ovládat ladění a umožňuje nám úplnou kontrolu zvuků a efektů pomocí pohybu rukou. Vrátím se k funkcím a ovladačům horního panelu. Další příjemnou věcí je přehledný a osvícený LCD displej s ikonami. Pod ním je pět presetů rozdělených do skupin Conga, Tabla, Steel drum, Drums a Sfx. Pod těmito presety jsou také nahrány demo skladby, které začnou hrát po delším stlačení presetu.

Pomocí tlačítka edit, kurzoru v pravém horním rohu, a kontrolního ovladače v levém dolním rohu můžeme editovat, ladit, přisazovat zvuky, měnit hlasitost, panoramu a citlivost jednotlivých zvuků. Pomocí tlačítek + a - ubíráme a přidáváme množství. Tlačítko shift v pravém dolním rohu v kombinací s ostatními nám umožní dostat se do funkcí modulu.

Na displeji nám vždy problikává pad na který hrajeme, popřípadě ho zvukově upravujeme a vpravo nahoře samozřejmě nechybí ovladač výstupní hlasitosti. Poslední tlačítko Kit (nalevo od displeje) skrývá funkci MIDI, kde definujeme soupravy například při práci s externím sequencerem, a funkce Tools slouží ke kopírování, ukládání, mazání nových sad a editaci padů. Zároveň nám tlačítko Kit slouží jako Undo. Pod tlačítkem Edit, v kombinaci s tlačítkem Shift, je nastavení systému, MIDI kanálů, externího triggeru a nastavujeme si zde také, jakým stylem hrajeme na pady, jelikož máme možnost hrát i prsty jako na perkuse.

 

Metronom a Rhythm Coach pro cvičení

Nahoře vlevo jsou tlačítka, které spolu souvisí, a to Coach a hned pod ním Tempo. Je možnost si nadefinovat svůj vlastní trénink, využít pro cvičení šestaosmdesát různých beatů v různých hudebních stylech. Osobně se mi líbí, že si lze udělat různé časové délky cviků pomocí funkce Time check, kde je možné navolit počet taktů. Dále lze cvičit s tichým metronomem, v tom případě nám na doby problikává tlačítko metronome a hrajeme podle něj. Hlasitý klik si můžeme vyrobit tak, aby nám zvukově vyhovoval.

Je vybaven dvanácti sadami různých zvuků. Funkce Rhythm Coach nám umožňuje například kontrolu a výrobu vlastních cvičení, kde zároveň můžeme tvořit vlastní délky patternů, volit stupeň složitosti a při zapojení externího triggeru nás opraví, když třeba nehrajeme přesně na velký buben, až do doby, dokud to nezahrajeme správně.

 

Závěrem

Závěrem bych doporučil nastudovat z manuálu zkratky pro lehčí ovládání. Mrknul jsem se na internet a Roland HDP se dá pořídit za 16 500 Kč. Jelikož výbava multi-efektů je víc než dostačující a funkce jako D Beam controller nebo Rhythm Coach jsou výborným doplňkem tohoto výrobku, určitě bych ho přál každému hráči na bicí nástroje jako skvělý doplněk na koncerty i na domácí cvičení.

 

Info:

Roland HDP-10 HandSonic 10 za přijatelnou cenu 16 500 Kč je skvělým doplňkem k bicí soupravě a pomocníkem pro domácí cvičení.

 

Plus:

metronom a funkce

Rhythm Coach

D Beam controller

kvalitní nové zvuky

LCD displej

přijatelná cena

 

Mínus:

řešení zadního panelu

škoda, že v krabici rovnou není stojan a obal

Psáno pro časopis Muzikus