Selmer Reference 54 - tenorsaxofon navazující na tradici modelu Selmer Mark IV

Selmer Reference 54 - tenorsaxofon navazující na tradici modelu Selmer Mark IV
Selmer Reference 54 - tenorsaxofon navazující na tradici modelu Selmer Mark IV

Francouzská továrna na výrobu plátkových hudebních nástrojů Selmer si v minulém století vydobyla výsadní postavení a její výrobky slouží nejslavnějším světovým instrumentalistům jak ve vážné, tak i v jazzové hudbě.

Nejpodařenější sérií v historii výroby tenor saxofonů byly Selmer Mark VI, jejichž výroba započala v roce 1954 a trvala až do roku 1973. Nejžádanější jsou stále kousky z prvních let výroby. Legenda říká, že jejich těla byla vyrobena ze zvonů, pocházejících z kostelů, zničených ve Francii během druhé světové války. V současné době se Selmer snaží navázat na tuto poválečnou úspěšnou sérii modelem Reference 54, s jehož kvalitami bych vás rád seznámil.

Nástroj má od prvního okamžiku snadný ozev a mechanika jde dobře "do ruky". Barva, na rozdíl od mého nástroje (Selmer Mark VI z roku 1965), je kulatější, ale velmi zvučná. Tón se dá snadno rozvibrovat. Mezní polohy nástroje jsou dobře ovladatelné, což není u nových, nevyhraných nástrojů obvyklé. Přefuky (g3 - f4) nemají tolik alikvót, jako jsem zvyklý u svého nástroje, ale tyto vlastnosti zvuku přicházejí až po určité době, kdy se saxofon rozehraje a také hráč nad ním získá větší kontrolu. Ladění je bezproblémové a tóny jsou v celém rozsahu stejně znělé. Co se týče nedostatků, nepotěšilo mě, že lepí g? a c? klapka. S tímto nešvarem jsem se setkal už u více nových Selmerů. Je to dosti nepochopitelné, že u těchto kvalitních a drahých výrobků nejsou dotaženy detaily, jež se dají snadno opravit. Samozřejmě, nemohu si být jistý, jak se bude chovat mechanika nástroje po několika měsících častého používání. Selmery bývají někdy měkké a některé detaily v mechanice snadno odcházejí. Tenorsaxofon Selmer Reference 54 je také vyráběn v módním matném provedením. Mám pocit, že se mi lépe hraje na klasický lesklý model. Myslím, že bych model Reference doporučil těm, kteří marně shánějí Mark VI.

Selmer Reference 54 - tenorsaxofon navazující na tradici modelu Selmer Mark IV
Selmer Reference 54 - tenorsaxofon navazující na tradici modelu Selmer Mark IV

Cenově jim vyjde Reference 54 možná o trochu levněji a jeho koupí získají jistotu v dobré intonaci a zvuku nástroje. Naproti tomu koupě starého Selmera nemusí vždy znamenat vítězství. Uvědomme si, že staré Mark VI už mají za sebou kolem padesáti let provozu a pokud jsou hodně hrané, mohou už mít po životnosti, i když občas se dají najít unikátní kousky, které jsou relativně zachovalé, ale jejich cena tomu také odpovídá.

 

Info:

Selmer Reference 54 (zlatý lak) je tenorsaxofon navazující na tradici modelu Selmer Mark IV a stojí 116 000 Kč.

 

Plus:

kvalitní rezonance

snadný ozev v celém rozsahu

 

Mínus:

drobné mechanické nedostatky nového nástroje

 

Zvukové ukázky na příloze CD ROM

1.

Ovladatelnost hry spodních tónů je klíčovou pro jeho celkový zvuk. Snažil jsem se zahrát pedálové tóny legato. Nástroj reaguje snadno, protože podlepky kryjí, a dovoluje široký tón.

2.

Dokonalost při hře přefuků přichází až po delším cvičení a seznámení se s nástrojem, nicméně testovaný Selmer poslouchá v extrémní poloze, i když některé tóny je třeba ještě doladit.

3.

Při interpretaci barokního kousku jsem se soustředil na hladké spojování frází, zejména při větších intervalových skocích. Nástroj reaguje rychle a snadno.

4.

Při interpretaci melodické fráze jsem se snažil zvuk rozvibrovat a spojovat tóny s lehkostí. Melodie je posazena v nižším rejstříku, kdy je těžší uchopit zvuk.

5.

Stejná fráze jako v příkladu 4, hraná o oktávu výše. Obsahuje některé tóny ve vyšším rozsahu, které není snadné zahrát široce a zpěvně (f3, g3). Je na to třeba se soustředit při cvičení. Jsem si jist, že Reference 54 dozná po půl roce v této věci podstatného zlepšení.

6.

Swingové frázování je dobrým testem rychlosti reakce nástroje na podněty hudebníka. I přesto, že hraji na tvrdší plátek, tón zůstává široký a slyšíme alikvotní tóny.

7.

V poslední ukázce se snažím o expresivní projev, vokalizuji zvuk a využívám dynamické změny a vibrato. Nástroj reaguje uspokojivě. Cítím v něm dobrý potenciál pro použití v jakémkoli hudebním stylu. Je nutné se s ním sžít a poznat jeho vlastnosti.

Psáno pro časopis Muzikus