Sigma SDR–28HM - celomasivní dreadnought

Sigma SDR–28HM - celomasivní dreadnought
Sigma SDR–28HM - celomasivní dreadnought

Historie pozoruhodných nástrojů Sigma se začala odvíjet na konci šedesátých let, vznik této značky a uvedení na trh v roce 1970 byl reakcí firmy Martin na konkurenci japonských cenově dostupných kopií nejrůznějších typů nástrojů. Sigmy byly v Japonsku vyráběny až do roku 1983, poté byla výroba postupně přesouvána do Koreje (1984-1994), na Tchaj-wan (1994), v posledním období před ukončením výroby do roku 2007 byly nástroje Sigma produkovány v Indonésii.

O obnovu značky a znovuuvedení na trh se v roce 2011 postarala německá firma AMI Musical Instruments, která značku, včetně loga, tvaru hlavice a dalších konstrukčních prvků, odkoupila. Sigmy jsou v současnosti vyráběny v Číně a prodávány ve světě pod dnes již velmi tradiční značkou s pětačtyřicetiletou historií, s výjimkou USA, kde jsou distribuovány jako Kindred Guitars. To zřejmě byla také jedna z podmínek C. F. Martin při prodeji značky Sigma Guitars.

 

Na test kytary SDR-28HM jsem se velmi těšil, sám hraji na Martin D-28, což je kytara konstrukčně i materiálově příbuzná, čekal jsem tedy něco jako srovnání originálu a kopie. Tato Sigma má ale svůj předobraz v modelu Martin HD-28, který se od D-28 liší. Jsem si také dobře vědom toho, že každá kytara hraje jinak, možná bychom nenašli ani dvě zvukově stejné kytary totožné modelové řady, ale pro porovnání základních charakteristik zvuku je snad i moje osmadvacítka vhodná. Pojďme se nejprve podívat, z čeho je tahle Sigma vyrobená.

 

Krk a hmatník

Příjemně macatý krk je vyroben z mahagonu, je z jednoho kusu s připasovanou paticí na těle kytary. Podle struktury hmoty jde o opravdový mahagon, je hustý a pocitově těžší. Hmatník je zhotoven z bezvadného ebenu a je osazen dvaceti pražci. Pražce jsou naprosto čistě usazeny a zabroušeny. Nedalo mi to a vyzkoušel jsem výztuhu krku. Zajímalo mě, jak bude u takto mohutného profilu fungovat, a musím říci, že chodí dobře. Vybrání dřeva pro uchycení výztuhy pod nultým pražcem je z důvodu pevnosti a stability nahrazeno výčnělkem ve tvaru nízkého jehlanu na spodní části hlavice. Stejné řešení, jako užívá Martin. Hmatník je bez lemovek a šířka u nultého pražce má klasických 43 mm, menzura nástroje je 645 mm. Nultý, stejně jako kobylkový, pražec je vyroben z kosti. Krk je ponechán v příjemně sametové polomatové úpravě.

 

Horní deska

Krásná horní deska je smrková, jde o velmi hustý, příčnými vlnkami provázaný smrk sitka. Žebrování je klasicky X, deska sama je rovná za i před kobylkou a není nijak tenká, je to pořádný kus dřeva. To samozřejmě svědčí o stabilitě, ale i vyrovnanosti zvuku. Tenčí desky bývají sice hodně basové, ve výškách a středech ale můžou ztrácet délku a barvu tónu.

Sigma SDR–28HM - celomasivní dreadnought
Sigma SDR–28HM - celomasivní dreadnought

Zadní deska a luby, kobylka

Na rozdíl od Martina D-28, kde jsou luby a zadní deska z palisandru indického, je tento výjimečný model vybaven tělem z palisandru madagaskarského. Dřevo tvoří poněkud širší, ne tak pravidelné struktury, je tmavší. Působí těžším a hutnějším dojmem. Kobylka je, stejně jako hmatník, zhotovena z ebenu, výrobce se opět nijak neodchyluje od osvědčeného vzoru firmy Martin.

 

V úvodu píšu, že patrně neexistují dvě zvukově shodné kytary ani ze stejné modelové řady. Jen bych chtěl dodat, že to je věc, která je, alespoň pro mě, docela důležitá a atraktivní. Zkrátka si myslím, že hra na kytaru naštěstí zůstává hodně individualizovanou oblastí, i co se zvuku týká.

 

Lemovky, rozeta

Lemovky těla a rozeta rezonančního otvoru stoprocentně ukazují design Martina HD-28, znamená to tedy, že černobílé lemování je poskládáno ve tvaru rybí kosti (Herringbone - odtud pochází H v typovém označení Sigmy i Martina). Zdobení kolem rezonančního otvoru je velmi decentní a přispívá k velmi solidnímu elegantnímu vzhledu celého nástroje.

 

Zvuk

Konečně se dostávám k tomu, co je na této kytaře nejzajímavější - ke zvuku. Zde přichází na řadu malé srovnání s mým Martinem. Sigma hraje opravdu hutně, akustickým výkonem dělá čest rodu dreadnoughtů. Není přebasovaná, ale bas je velmi pevný a čitelný, nezahuhlá se při silnějším úderu. V tom se velmi podobá Martinovi, maličký rozdíl je ve zvuku basových strun ve vyšších polohách, zde je Martin poddajnější a lépe „jde za trsátkem“. Snad důsledek rozehranosti Martina, kterého již pár let používám. Středy jsou dobře dřevěné, tón je i pěkně dlouhý. Martin je ve středech lehce měkčí, ovšem rozdíl je minimální. Výšky k sobě kromě hezké cinkavosti přibírají masivní dřevěný základ, zde se nejspíš projevuje mohutnost a kvalita horní desky. Martin je na tom podobně, možná je jen mírně čitelnější. Zvuk této Sigmy je velmi silný a - opět se neubráním srovnání - začíná na vyšší hladině hlasitosti než Martin. Jako dobrý dreadnought se nejlépe projevuje při hře trsátkem. Na to, že tato kytara dobře ladí, drží ladění a je i bezvadně seřízená, bych málem zapomněl, ale věřte, že tomu tak skutečně je.

 

Závěr

Sigma SDR-28HM patří k tomu nejlepšímu, co jsem v poslední době měl v ruce. Je to dospělá, chlapácká kytara, u které je slyšet potenciál do budoucnosti, ale ona hraje velmi pěkně už teď.

 

Info:

Sigma SDR-28HM je akustický celomasivní dreadnought bez cutawaye a bez snímání z vybraných materiálů v přírodní povrchové úpravě. Cena je 26 290 Kč.

 

Plus:     

síla, barva, kompaktnost zvuku

zpracování a materiály

originální pěkné pouzdro v ceně

 

Mínus:

nic mě nenapadá

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Krk mahagon
Hmatník a kobylka eben
Horní deska smrk sitka
Zadní deska a luby madagaskarský palisandr
Počet pražců 20

 

www:

www.sigma-guitars.com

Psáno pro časopis Muzikus