Solton Chorus 50 - dvoukanálové tranzistorové kytarové kombo

Solton Chorus 50 - dvoukanálové tranzistorové kytarové kombo
Solton Chorus 50 - dvoukanálové tranzistorové kytarové kombo

Kytarové combo Solton 50 Chorus

za zády Blanky a Dana

Vzpomenete si ještě na svůj první aparát? Přečkal vaše pionýrská „volume doprava, loud max“? Ten můj ano. Mám ho dodnes a hraje, slovy Petra Jandy, jako za mlada. Sjezdil a zažil toho tolik, že by se na jeho místě všem těm slovutným Peaveyům a Bugginám dávno zacuchala trafa a vysvítily lampy. A jestliže se říká, že třetí světovou přežijí jen švábi a Keith Richards, přidal bych do třetice ještě Soltona. Aspoň by měl Stone přes co valit svého Telecastera.

Z NSR do ČSSR

Dopátrat se dnes přesného původu tohoto výrobku není vůbec snadné. Pokud se nepletu, jednalo se o západoněmecko-československou kooperaci mezi firmami Solton a Delicia, sahající hluboko do předrevolučních 80. let. Navíc jsou tato komba opatřena i logem německé firmy AA-Craaft dodávající vestavěný reproduktor.

 

Zatímco ještě železná opona neochvějně visela, do Čech proudily kvalitní zahraniční součástky, ze kterých naši technici v Hořovicích stavěli na tuzemské poměry kvalitní mašiny. Nic na tom nemění ani fakt, že padesátka, stejně jako další typy, byla tranzistorová. V té době ještě tranzistor nebylo mezi kytaristy sprosté slovo a podobnou polovodičovou koncepci jako Solton 50 nabízela například i firma Roland ve svém modelu Jazz Chorus JC120. Ostatně nejednou jsem četl o značné zvukové podobnosti obou komb.

 

Echt Deutsch Werkzeug

Provedení je opravdu precizní. Překližková, mírně zkosená kastle je chráněna nejen okovanými rohy, ale i hliníkovými lištami na všech hranách. Ozvučnice je polootevřená, na jejím dně je upevněn pružinový hall, čelní deska nese dvanáctipalcový reproduktor Boon 12/80 a v horním „šuplíku“ je instalován vlastní zesilovač.

 

Tvoří ho hnědě lakovaný plech ohnutý do tvaru U, ze kterého vidíme jen přední a zadní panel. Na tom prvním se nacházejí běžné ovladače kytarového aparátu, včetně páčkového voliče režimů interního chorusu a vibrata.

 

Vzadu je osazena zásuvka pro eurokabel, pojistka, jacky efektové smyčky, Slave a Headphones Output a konektor DIN pro footswitch. Ten byl dodáván spolu s kombem a obsahuje tři mechanické spínače - Valve, Reverb a Chorus.

 

Zapojení a zvuk

Netradičně bych začal od zkresleného kanálu. Polovodičový distortion produkuje velice tučné, syté až bučivé středové zkreslení, nepodobající se ničemu, co známe z lampových aparátů. Přirovnal bych ho k efektům typu Turbo RAT, Ibanez Metal Charger nebo Power Lead. Popravdě řečeno, ani mě se už dnes nelíbí a nepoužívám ho. Nicméně v časech svých začátků jsem s ním nadělal parády dost. Zvládl i spojení s dalším předřazeným silným zkreslovačem a z komba se pak linulo slušné psychedelické maso.

 

Asi největší pocty se mé stařičké bedně dostalo před pár lety na jakémsi malém, polosoukromém festivalu. S její pomocí jsem stylem „dva vstupy, dva mikrofony“ nazvučil zpěv a španělku jedné nejmenované legendě folku šedesátých let. Pištící holky u baru na druhé straně sálu sice občas přehlušily produkci, ale kdo by jim to vyčítal. Vždyť co je nejkrásnější? Usměvavé tváře!

 

Hlavní síla Soltona však tkví v kanálu čistém. Ten, spolu s nijak extrémními korekcemi a poměrně neutrálně znějícím reproduktorem, dělá z komba zařízení s takřka „rovnou“ charakteristikou. To není pro kytaru vždy ideální a měl jsem kdysi příležitost zahrát si také na kus osazený kytarovým reprem Celestion, u něhož jsem okamžitě zaznamenal přítomnost té správné rockové, středové „špíny“. Ovšem za cenu ztráty oné původní všestrannosti.

 

Další interní efekty nabízejí ještě v mírném rozsahu nastavitelný chorus/vibrato a pružinový hall, který však za polovinou dráhy ovladače Reverb začne najíždět do zpětné vazby.

 

Pokud jde o efektovou smyčku, nepodařilo se mi ji nikdy zprovoznit, zařazený efekt se neprojevil. Možná ale šlo pouze o vadu konkrétního výrobku. O to líp však využívám zdířku Return, tedy vstup koncového zesilovače, pro připojení separátních kytarových pre-ampů. I když absentující lampy výsledek pochopitelně limitují, nezní takovéto spojení vůbec špatně. A ještě lepšího zvuku dosáhnete, když namísto vnitřního reproduktoru připojíte velký externí reprobox. Konstrukce aparátu však tuto funkci standardně nenabízí, bez páječky se neobejdete.

 

Zkušebna, pódium, klub

Než se rozepíšu o možnostech praktického využití, musím objektivně zmínit, že podle většiny příspěvků na hudebních fórech se dnes Solton netěší velké přízni muzikantů, můžete narazit na spojení typu „největší prznič kytarového zvuku v dějinách“. Zkušenosti moje i některých kolegů jsou však diametrálně odlišné. Vlastnosti tohoto aparátu ocenili mnozí např. v éře amp simulátorů typu Line 6 POD, které vyzněly nejlépe při linkovém zapojení, a kdy právě „širokozáběrový univerzál“ Chorus 50 nabízel podobnou odezvu jako mixpult PA nebo hi-fi. I já jsem využíval jeho čistého kanálu k zesílení kytary přes řadu krabiček i multiefektů a vždy jsem ocenil právě tuto typickou zvukovou vyváženost.

 

A zdaleka ne vždy šlo jen o elektrickou kytaru. Solton mi velice dobře posloužil i s připojenou baskytarou, klávesami a CD přehrávačem. Poslední dobou jsem ho často používal při malých folkových vystoupeních pro zesílení akustické kytary i zpěvu. Mix obou signálů obstaraly jen dva vstupy na čelním panelu (!).

Solton Chorus 50 - dvoukanálové tranzistorové kytarové kombo
Solton Chorus 50 - dvoukanálové tranzistorové kytarové kombo

Padesát wattů výkonu tohoto tranzistorového zesilovače mi na všech pódiích vždy stačilo, volume jsem nastavoval jen mírně za polovinu, při vyšších hodnotách by už hrozil konflikt s neurotickým podivínem za mixážním pultem. A přestože se říká, že tentýž nominální výkon v lampě produkuje v reálu výrazně silnější zvuk, nevybavuji si, že bych po přechodu na padesátku Marshall 800 zaznamenal nějaký výkonnostní skok.

 

K dokreslení palety využitelnosti tohoto komba ještě zavzpomínám, že jsem se s ním často setkával jako s pódiovým aparátem pro různé akustické, často smyčcové, ale i dechové nástroje.

 

Nakonec pak ještě musím vynést kartu nejvyšší a ozřejmit, co znamenají dvě jména v titulku článku. Solton 50 Chorus je totiž dlouholetým věrným a neochvějným souputníkem leadera skupin Tichá dohoda a 2Wings Daniela Šustra. Hrál na něj v minulosti, hraje na něj dodnes a nic na tom nemění ani různé oranžové či jiné módní vlny odnášející do zapomnění jednou Engly a jindy zas Marshally.  

 

Doslov

Přestože je v současnosti trh nasycen řadou poměrně kvalitních a dostupných aparátů, zůstává Solton 50, na rozdíl od jiných, dnes už problematicky hrajících relikvií, stále dobře použitelným zařízením. Svou všestranností, zvukem a zejména spolehlivostí a odolností jistě dobře poslouží každému muzikantovi. Zakládáte kapelu a ještě nevíte, který nástroj na vás po personálních rošádách zbude? Kupte si Soltona a neprohloupíte, ani kdyby to byl cimbál nebo didgeridoo.

 

Info:

Solton 50 Chorus je dvoukanálové tranzistorové kytarové kombo. Použité se nechá sehnat za cca 3000 Kč.

 

Plus:

spolehlivost

univerzálnost

cena

 

Mínus:

zkreslený kanál

váha

 

Technická specifikace:

Model: Solton 50 Chorus

Výkon: 50 W

Počet kanálů: 2 (Clean, Valve)

Reproduktor: 1x Boon 12/80

Rozměry: 52 x 29 x 52 cm

Hmotnost: 20 kg

 

www:

www.solton-acoustic.de

Psáno pro časopis Muzikus