Sonor 3005 a 2005 - Pan Celojavor a madam Celobříza

Jak uvádím prakticky v každém testu bicí soupravy: světoví výrobci svádějí tuhý konkurenční boj - a díky tomu se poměr kvalita/cena neustále zlepšuje. S velmi lákavou nabídkou přišel německý Sonor: celojavorové bicí za pětatřicet tisíc a celobřezové za pětadvacet. Včetně hardwaru.

3005

Sonor vylepšil své řady Force 2005 a 3005 a výsledek vypadá opravdu velice slibně. Začněme "vlajkovou lodí" - celojavorovými 3005kami. Na test jsem si půjčil sadu o rozměrech 20", 10", 12", 14", 16" a 14" virbl, to vše vyvedeno v barvě Autumn High Gloss. Sada vypadá opravdu luxusně, povrchová úprava je precizní, barevný přechod hnědá-natural je velmi efektní a opravdu mi učaroval. Změny k lepšímu doznaly i štítky s logem továrny a řady.

 

Basový buben javorový

S rozměry 20" x 17,5" jsem očekával nástroj na jazz a funky. Ano, jenže ta věc hraje díky použitému materiálu opravdu basově, prosadí se i v hlasitější hudbě. Velmi slušně hraje s přepravními blánami, leč u takovýchto bicích by byla škoda nevyužít blány profesionální. Buben jsem tedy osadil blánou Remo Power Stroke. Zvuk ještě více zhutněl a zesílil. Celá souprava hraje velmi dynamicky, perfektně reaguje na veškeré hráčovy povely a nic vám neodpustí: sebetišší úder je konkrétně slyšet. Z téhle dvacítky lze dostat opravdu velmi hutný rockový zvuk, při změně blan ale výborně obstojí i v jazzu. Použil jsem Remo Ambassador Coated a z funkrockového ďábla se stal krásný jazzový šlapák. Ještě doplním, že buben není téměř potřeba tlumit, já jsem použil svou oblíbenou záclonu. Přední blána je dodávána bez otvoru pro mikrofon.

 

Tom tomy, floor tom

Opět: s přepravními blánami hrají velmi solidně, jak jsem však již uvedl, použitím profi blan se bicí posunou o několik sfér výše. Vyzkoušel jsem Remo Emperor Clear: krásně hutný a přitom dynamický zvuk. Bubny dovedou hrát opravdu velmi nahlas, perfektně však reagují i v dynamikách nízkých. Při použití pískovaných Remo Ambasador zvuk "najazzl", zkultivoval se a nepatrně "vyschl". Výsledkem byly perfektně hrající univerzální "kotlíky" se skvělou reakcí na metličky. Ideální na jazz, fusion, swing nebo do studia. Jediné nepatrné mínus bych viděl v tom, že desítka tom tom má na každé straně jen pět šroubů a při ladění tak nelze uplatnit křížové pravidlo. Jenže Sonor pět šroubů používá i u nejdražší řady Designer, v čemž mu sekunduje i americký Gretsch. A navíc ladění drží a ten zvuk je opravdu nadstandardní. Ani tady na mínus nedojde.

 

Snare drum

Je zvukem opět velký a silný. Standardně je snare dřevěný, k dostání je však i ocelová verze, tu jsem ale k dispozici neměl. Reakce struníku je výborná i v nízkých dynamikách a u ráfků - a to i s přepravní blánou, mechanismus struníku funguje bezchybně. Krásně vyznívá hra metličkami, technika cross stick je díky 2,3 mm silným ráfkům velmi dobře hratelná a konkrétní. Zvuk je příjemně hřejivý až sametový, velice univerzální, což v tomto případě není na úkor osobitosti.

 

Hardware

Hardware je řady 400 a novinkou je, že oba činelové stojany jsou s ramenem (šibenice). Dvojité nohy, stabilní a masivní provedení. Na "sonoří" pedály k basovému bubnu nejsem zvyklý, takže mi dalo trochu práce najít nastavení optimální pro heel up i heel down techniku. Nakonec se povedlo, pedál pracuje spolehlivě a díky kovové podlážce nemá žádný vakl. Moc pěkný je stojan na hi-hat: paměťové objímky, nastavitelný odpor pružiny, robustní provedení... Stojan na malý buben plní svou úlohu bezchybně, díky robustnímu provedení drží stabilitu i při mohutných akcentech. Zase smůla.

 

Tak aby bylo tedy jasno

Souprava je vysoce nadprůměrná. Není mi známo, že by bylo možné sehnat značkové celojavorové bicí včetně hardwaru kolem pětatřiceti tisíc. Zvuk je opravdu parádní a povrchová úprava bezchybná. Řada 3005 se hodně přiblížila o řadu vyšší sérii S Class téže firmy, která však stojí téměř dvojnásobek. Pokud vás zvuk soupravy zajímá blíže, poslechněte si ukázku na CD. Já soupravu použil při natáčení s jazzrockovou kapelou Poetic Filharmony a na koncertech s bigbandem a v obou případech obstála na výbornou.

 

2005

Celobřezové kolegyně 2005 vycházejí finančně zhruba o deset tisíc levněji než řada 3005. Začněme opět vzhledem: na test mi byla zapůjčena souprava o rozměrech 10", 12", 14", 20" a 14" snare, to vše v matové barvě světle červené s přechodem do temně červené (sunburst).

Souprava opět na pohled vypadá velmi efektně, jde však především o zvuk. Takže:

 

Buben basový březový

Javorové korpusy mají sametový hutný basový tón, naopak bříza nemá tolik basů a ve zvuku jsou obsaženy i vyšší frekvence, což dodává bubnům rockovou průraznost. Dva odlišné a přitom téměř rovnocenné světy. Tento basový buben je naprosto ideální na fusion a veškeré odnože rocku. Pro jazz a swing bych spíš volil javorový, nicméně při správném naladění se buben své úlohy zhostí velice dobře. Jeho typické mlasknutí a jakýsi nádech se však bude lépe vyjímat v hudbě "rockoidního" charakteru. Výborně hraje s přepravní blánou a s Remo Power Stroke, s pískovanou ambassadorkou je výsledek také uspokojivý a zpěvný, leč tady bych asi volil spíš javor.

Pro rock a fusion právě díky přítomnému "mlasku" vynikající velký buben.

 

Tomy a floortom

S přepravními blánami hrají opět velmi slušně, po osazení Remo Emperor Clear získají ještě více průraznosti a hutnosti. Jak jsem již předeslal, bříza je o hodně zpěvnější než javor, který se projevuje zejména v basových frekvencích. Kotle opravdu zpívají a proto, osadíte-li je pískovanými blánami, nevyschne zvuk tolik, zpěvnost zůstane. O pěti šroubech na desítce tom tomu už psát nebudu, to jsme si doufám vyjasnili, co mě trochu znepokojuje, je skutečnost, že 14" floortom má šroubů jen šest. Ale jsme ve střední třídě, ladění drží a při menší rešerši - jakže to vypadá u konkurence v této cenové kategorii - jsem přišel na to, že tento počet není nic výjimečného.

 

Malý buben březový

Jen já zatím vím, že je to opět poměrně podařený nástroj. Reakce a citlivost na struník je nadprůměrná, bubínek má opět o něco zpěvnější a zvonivější charakter, široké dynamické možnosti a snadno se ladí. Ladění opět drželo i navzdory faktu, že blánu drží jen osm šroubů. Je ale pravda, že nejsem žádný bijec; a proto by nemuselo držet pravověrným rockerům. V tom bych viděl spolu s šesti floortomovými šrouby malé mínus. Faktem však zůstává, že japonská konkurence (nebudu jmenovat, je jich víc) je na tom s počty šroubů obdobně. Jinak je to příjemný malý buben, hodný k dětem i starým lidem, který ani nepotřebuje vlastní výběh.

 

Hardware

Kromě pedálu, který je řady 400 (doufám, že to nebyl vtípek někoho z továrny), jsou všechny stojany řady 200. Ta není již tak robustní, leč stabilitu má velmi dobrou, ba stejnou jako řada 400, jen s úsporou nějakého toho kilogramu. Stojan na malý buben je povedený a bez problému. Činelové stojany jsou opět oba s ramenem a hi hat také funguje spolehlivě, škoda, že u ní nelze nastavit odpor pružiny. Sešlap mně osobně vyhovoval, leč je to individuální záležitost. O pedálu jsem již psal, pojďme si tedy zabilancovat.

 

Absolutní konec

Řada 3005 je opravdu vlajkovou lodí série Force. Všechny komponenty vykazují znaky profesionálních řad (deset šroubů na malém bubnu, osm na čtrnáctce floortomu), hardware je robustní a spolehlivý. Souprava nabízí opravdu univerzální, sametově temný a hutný zvuk.

Řada 2005 je o deset tisíc levnější, rozdílů v kvalitě však není zas až tolik: snad jen zmiňovaných šest šroubů na floortomu a osm na malém bubnu, což je však v této cenové kategorii standard. V oblasti hardwaru je jediné úskalí v tom, že hi hat nemá "štelovatelný" odpor pružiny a ne každému by toto mohlo vyhovovat. Bubny jako takové nabízejí díky použité bříze jiný zvukový svět. Jako ideální se mi díky "mlaskavému" velkému bubnu a zpěvným a přesto hutným přechodům jeví použití ve fusion, popu a rocku. Ale nad osobní zkušenost není.

 

Děkuji bohušovickému studiu Adam za natočení audio ukázky.

 

Sonor 3005 je bicí souprava cenové vyšší střední třídy. K mání je za 34 900 Kč včetně mechaniky.

 

Plus:

profesionální souprava za velmi zajímavou cenu

zvuk

javorové korpusy

univerzálnost

 

Mínus:

nikoliv

 

Info:

Sonor 2005 je bicí souprava střední cenové třídy za cenu 24 900 Kč vč. mechaniky.

 

Plus:

březové korpusy

zvuk

cena

 

Mínus:

stojan na hi hat nemá nastavitelný odpor sešlapu

Psáno pro časopis Muzikus