SRM 450 a SA 1521

SRM 450 a SA 1521
SRM 450 a SA 1521

Mackie je sice americká firma, ale reprobedny vyrábí v Itálii. Koupila ve městě Réggio nell'Emilia továrnu RCF a tím získala i výrobní linky na reproduktory. V jejich současné nabídce jsou kromě typů, které si představíme, ještě třípásmové SR 1530 a SA 1232, subbas SRS 1500 a 1800 a samozřejmě největší systém Fussion. Ty vám představím v některém z dalších čísel.

 

Aktivní reproduktorová soustava v dnešní době není jen bedna, do které jsou ještě zamontovány zesilovače. Je to (nebo by měl být) dokonale vyladěný celek. Zesilovače jsou navrhovány pro konkrétní reproduktory a kmitočtové pásmo a tomu se přizpůsobí nejen výkon, ale i typ, zapojení, použité součástky, činitel tlumení atd. Samozřejmostí je elektronický crossover s dokonalou fázovou charakteristikou, korekce, kterými jsou dorovnány nectnosti reproduktorů i celé bedny, limitery (někdy se zpětnou vazbou z reproduktorů), zpožďovací linky a všechny myslitelné ochrany. Konstrukce bedny je ideálně přizpůsobena parametrům reproduktorů - nebo obráceně. Prostě aktivní reproduktorová soustava by měla mít rovnou kmitočtovou i fázovou charakteristiku a být nezničitelná. Má vůbec nějaké vady? První mi byla jasná, když jsem si je odnášel k testu. Váha! A druhou je pro chudého českého zvukaře i určitá jednoúčelovost. Prostě zesilovač nemůžu vyndat a použít třeba na subbasy nebo ho půjčit Frantovi.

 

Popis

SRM 450 a SA 1521 jsou aktivní dvoupásmové reprobedny. To je asi všechno, co mají společného. Liší se použitým materiálem, osazením a i koncepcí. Proto je budu popisovat a hodnotit samostatně.

SRM 450 byla první, která se začala v roce 1998 vyrábět. Jedná se o 400W plastový reprobox vysoký 66 cm, hluboký 39 a široký 38 cm. Pokud se ošíváte při slově plastový a představíte si hi-fi věže z vietnamských tržnic, tak můžete být zcela klidní. V tomto případě jde o speciální tvrzený plast s pevností betonu, a navíc celá bedna je plná výztuh, aby se vyloučily jakékoliv parazitní rezonance. Výhodou je pak nižší váha a mechanická odolnost. SRM 450 je tmavě šedá a má trapézový tvar, výrazně zaoblené rohy i přední stěnu a zešikmenou jednu boční stranu. Tím je možné box položit na bok a využít jako monitor. Samozřejmě ho lze napíchnout na stojan, a dokonce má připravené otvory se závity pro případné zavěšení. Přední stěně dominuje ozdobná síťka kryjící basový reproduktor. Kolem něj jsou basreflexové otvory a nad ním nezakrytá horna výškového driveru. Na přenášení slouží velmi příjemné ucho v boční stěně. Box lze uchopit i za jakousi kapsu v horní části.

SA 1521 je větší a novější, má 15palcový basák a je dřevěná z 18mm překližky (tedy je vyrobená z něčeho, co obsahuje o trochu víc dřeva, než čistý plast). Na pohled i dotek se ovšem neliší od SRM 450, protože dřevotříska je potažena slabou vrstvičkou černého PVC. SA 1521 je vysoká 82 cm, široká 48 cm (vzadu 35) a hluboká 46 cm. Váží 38 kg. Je zřejmé, že i ona má trapézový tvar se zaoblenou přední stěnou a kulatými hranami a rohy. Krycí mřížka je kovová, černá s oválnými oky a kryje oba reproduktory. Ucha má čtyři - dvě pohodlná na bocích a po jednom, pomocném, nahoře a dole. I tuto bednu lze s trochou odvahy dát na tyč, ale není určena pro zavěšení a ani pro položení na bok jako monitor.

 

Ovládací prvky

Všechny ovládací prvky jsou na zadní stěně. U SRM 450 to je síťový vypínač, vypínače Low Cut, Contour, Timed Turnoff a potenciometr vstupní citlivosti. Ten má střední polohu odpovídající úrovni +4 dBu. Doleva se citlivost snižuje a doprava naopak zvyšuje až do mikrofonní úrovně (-36 dBu). Je tedy možné přímo na vstup připojit dynamický mikrofon. Bedna nemá korekce, ale jistého zlepšení zvuku lze dosáhnout zapojením funkce Contour, která přidává basy a výšky (na 55 Hz a 20 kHz sice jen o 3 dB, ale je to znát). Tlačítkem Low Cut ořezáváme basy od 100 Hz filtrem druhého řádu (tedy 12 dB na oktávu). Poměrně zajímavá je funkce třetího tlačítka. Když ho zapneme, bedna se sama, pokud asi deset minut nemá na vstupu žádný užitečný signál, vypne. Pak jsou zde ještě čtyři LED kontrolky: indikace přítomnosti signálu, špiček (to když začíná zabírat vnitřní kompresor na basech nebo výškách), indikátor přehřátí (bedna nehraje, dočasně se vypne) a indikátor zapnutí - ten je zdvojen ještě modrou ledkou v přední stěně. A samozřejmě ještě zdířka pro připojení sítového napájení a vstupní a výstupní konektory XLR. Ty jsou propojeny a pro vstup lze využít kterýkoliv z nich. Vstup je symetrický. Stejně jsou uspořádány konektory i u SA 1521 a shodné jsou i čtyři indikační ledky. Liší se ovládacími prvky - SA 1521 má pouze síťový vypínač a potenciometr citlivosti vstupu. Ten má rozsah od střední polohy (+4 dBu) pouze +5/-15 dB. Není tedy možné přímé připojení mikrofonu. I u tohoto modelu je zapnutí indikováno také modrou ledkou v přední stěně.

SRM 450 a SA 1521
SRM 450 a SA 1521

Osazení a popis elektrického zapojení

SRM 450 je osazena 12" basovým reproduktorem (s průměrem cívky 2,5") o výkonu 300 W s charakteristickou citlivostí 98 dB a kmitočtovým rozsahem od 50 do 3000 Hz. Na výšky je použit l" driver s titanovou membránou a průměrem cívky 1,75" o výkonu max. 150 W (RMS příkon neuvádí, ale bude asi 40 W) s citlivostí 106 dB a rozsahem od 1000 Hz do 20 kHz. Oba reproduktory jsou výrobky firmy RCF Precision. Driver je umístěn v exponencionálním zvukovodu s vyzařovacím úhlem 90° horizontálně a 45° vertikálně. Vzhledem k tomu, že předpokládané využití této bedny je pro poslech v blízkém a středním poli, je vyzařovací úhel široký. Tím je dosaženo lepší srozumitelnosti i v prostorech s horší akustikou, protože většina posluchačů slyší přímý signál. Vestavěný elektronický crossover má strmost 24 dB/okt. a je to typ Linkwitz-Riley s dělícím kmitočtem 1600 Hz. Velká péče návrhářů byla věnována fázové charakteristice a samozřejmě je použita časová korekce (basy jsou zpožděny o 176 mikrosekund). Každé pásmo má svůj vlastní limitér, který brání přetížení reproduktorů. V cestě signálu mířícímu do zesilovače pro basy je variabilní horní propust, která je při nižší hlasitosti nastavena na 40 Hz, ale pokud signál zesílíme a zesilovač se začne blížit limitaci, dochází k dynamickému ořezávání basů ve špičkách až na 120 Hz. Tím se získává výkonová rezerva a omezuje slyšitelné zkreslení.

Oba zesilovače použité v SRM 450 mají společný chladič, který je umístěn na zadní stěně bedny a nemá větrák. Basový zesilovač disponuje trvalým výkonem 300 W (540 W ve špičce) a je zde použita funkce Servo Feedback, která zlepšuje chování reproduktoru při mezních výchylkách. Výškový zesilovač má sinusový výkon 100 W (150 špičkově) a pracuje ve třídě AB. Zkreslení obou zesilovačů by mělo být menší než 0,1 %. Kmitočtový rozsah celé reprobedny je 45 Hz-20 kHz (-10 dB), resp. 55 Hz-20 kHz (s poklesem -3 dB). Maximální akustický tlak v 1 metru by měl být 123 dB.

SA 1521 je osazena velmi účinným 15" basovým reproduktorem (citlivost 102 dB). Cívka tohoto reproduktoru je vinuta nejen vně formeru, ale i uvnitř. Obě vinutí se zahřívají a roztahují stejně, a tak stále svírají former a nehrozí nebezpečí, že by se od něj cívka oddělila a drhla o magnet. (Objektivně musím poznamenat, že to je nápad výborný, ale není firmy Mackie ani RCF. Jiný italský výrobce, firma BC Speakers, vyrábí takto své reproduktory už léta a nyní to přejímá většina lepších firem.) Driver je také jednopalcový, s titanovou membránou a charakteristickou citlivostí skoro 109 dB. I osazení této bedny je z produkce firmy RCF Precision. Horna má vyzařovací úhel 75° x 65°. Crossover je v tomto případě pouze se strmostí 12 dB na oktávu a i dělící kmitočet je s ohledem na 15palcový reproduktor nižší - 1300 Hz. Samozřejmě i zde je řídící elektronika - aktivní výhybka, časová i kmitočtová korekce, limitéry a tepelná ochrana a dva zesilovače. Ten na výšky má sinusový výkon 100 W, zkreslení menší než 0,05 % a pracuje ve třídě AB. Zesilovač pro basový reproduktor má výkon 400 W (ve špičce 600 W) při zkreslení menším než 0,1 % a pracuje ve třídě G (někdy bývá značena H). To znamená, že zesilovač je trvale napájen jen malým napětím (okolo 20 V) a teprve při velkém zatížení se připíná napětí větší, které odpovídá maximálnímu výkonu. Tím je dosaženo velké účinnosti a omezuje se vznik ztrátového tepla. Ani zde není k chlazení použit větrák. Kmitočtový rozsah celé bedny je 49 Hz - 20 kHz (-10 dB) a 57 Hz - 20 kHz (v toleranci -3 dB), maximální akustický tlak je 130 dB. U obou beden by měly být podle reklamního letáku reproduktory po zapnutí připojeny zpožděně, ale ani jedna bedna se tak nechová. Při zapnutí i vypnutí se ozve lupnutí, u SA 1521 je silnější.

 

Zvuk a zhodnocení

Podle rozsvícené kontrolky a šumu poznáme, že jsou bedny zapnuté. Není sice tragicky velký, ale dobře slyšitelný. Pokud budeme bedny používat na muziku, vůbec to nevadí, ale u mluveného slova v tiché místnosti už může šum a brum trochu vadit. Bohužel ho nezmenšíme ani snížením vstupní citlivosti, protože pochází od elektroniky procesoru. Odstup není nikde udáván, ale určitě bude velký, protože oproti plnému výkonu má šum nízkou úroveň. Jsou ovšem situace, kdy z výkonu využijeme jen zlomek, a v tu chvíli se všechno jeví jinak. K vlastnímu zvuku nemám žádné výhrady, je vynikající. Obrovsky mě překvapilo, že obě bedny mají naprosto stejný charakter i barvu zvuku. Když uvážíme, že jsou osazeny jinými reproduktory (12" a 15"), mají jiný dělící kmitočet, jiný objem atd., je to úžasné a svědčí to o obrovské péči, která byla věnována vyrovnané kmitočtové i fázové charakteristice. Subjektivně nemá ani SRM 450 méně basů, ale jsou posunuty výš a při vyšší hlasitosti je znát, jak je začíná horní propust ořezávat. Ale na tak malou bednu má SRM 450 do střední hlasitosti basů úctyhodné množství. Trochu mě překvapilo, že limitéry začnou zabírat až při slyšitelném zkreslení. Měl jsem naivní představu, že aktivní bedny nebudou zkreslovat vůbec. Tím by se ale značně snížila dynamika a i špičkový výkon. Jak jsem řekl, basů mají obě bedny dost (1251 i těch spodních), ale pokud chcete, aby basy "tlačily", musíte přidat subwoofer. Ale to je dáno fyzikálními zákony a bedny této velikosti lépe hrát nemohou. Při zatěžkávací zkoušce plnou hlasitostí se projevila modernější koncepce i větší plocha chladiče u SA 1521. Ten byl pořád mírně vlažný, zatímco u 450 už pěkně topil. Nepodařilo se mi ji ale ohřát tak, aby vypnula, ale vím, že s přehříváním jsou problémy. Pokud ji použijete jako monitor (tím se sníží možnost odvádět teplo) a ještě na ní svítí slunce, dochází k aktivaci tepelné pojistky, což snadno vyřešíte přídavným větrákem, který lze dokoupit.

SRM 450 stojí 29 870 Kč a SA 1521 39 838 Kč s DPH. Je to hodně nebo málo? Pokud si chcete koupit čínské repráky za dva tisíce, bednu udělat podle místa v kufru auta a zesilovač si postavit, je to pro vás strašně moc. Ovšem nikdy vám to nebude hrát použitelným způsobem (pokud vůbec bude). Jestliže byste měli koupit profesionální pasivní boxy kvalitně osazené a k tomu odpovídající zesilovač, nedostanete se na nižší cenu a ani vám to takhle hrát nebude (i když špatně taky ne). Takže si myslím, že cena rozhodně vysoká není, ale přesto pro mnoho zvukařů a kapel budou aktivní bedny Mackie bohužel jenom snem.

 

Info:

Mackie SRM 450 je aktivní dvoupásmová reprobedna (12" + 1") o výkonu 400 W. SA 1521 je také dvoupásmová aktivní bedna (15" + 1") s výkonem 500 W. Ceny: SRM 450 - 29 870 Kč, SA 1521 - 39 838 Kč.

 

SRM 450

Plus:

zvuk

basy

Mínus:

může se přehřívat

šum

 

SA 1521

Plus:

zvuk

moderní koncepce

Mínus:

váha

šum

Psáno pro časopis Muzikus