Stadler UFDP-1 - klavírní modul se čtyřmi zvuky, určený výhradně pro master keyboardy CME UF

Stadler UFDP-1  - klavírní modul se čtyřmi zvuky, určený výhradně pro master keyboardy CME UF
Stadler UFDP-1 - klavírní modul se čtyřmi zvuky, určený výhradně pro master keyboardy CME UF

Zvukový modul UFDP-1 svojí koncepcí patří mezi naprosté novinky. Jedná se totiž o interní modul určený výhradně pro použití s master keyboardy CME UF.

CME

Testovaný modul mi byl zaslán s master keyboardem UF8 (také test UF6 v Muzikusu 7/2005), což je nástroj s kladívkovou mechanikou a plným počtem kláves. Osobně takové nástroje preferuji, když jsme ale s pošťákem spojenými silami dofuněli s keyboardem do čtvrtého patra, byl jsem téměř zralý na změnu názoru. Na druhou stranu, vzhled celohliníkového těla dělá z nástroje za čtrnáct tisíc opravdové žihadlo, za které se určitě nebudete stydět. Je k němu přibalen dokonce i kvalitní klavírní pedál, za nějž byste mohli zaplatit tak dva tisíce! To nebývá zvykem ani u mnohem dražších nástrojů.

 

Modul

Firma Stadler není s CME nijak propojena a ani po delším pátrání po síti se mi nepodařilo vypátrat o ní podrobnosti. Jak už jsem se zmínil, zvláštností modulu UFDP je to, že je určen výhradně pro nástroje CME a instaluje se do nich napevno. Zatímco kytaristé se šroubovákem ve svých nástrojích šťourají co chvíli, klávesáci jsou o tuto možnost ochuzeni, takže jsem si vcelku snadnou montáž velmi užíval. Při ní jsem nenarazil na sebemenší problém a po chvíli bylo možno přikročit k hraní.

 

Jak to hraje

Na zadním panelu instalací modulu přibyly tři výstupy: sluchátkový, Left (mono) a Right (stereo). Nástroj se zapnutím rozsvítil jako vánoční stromek a naběhl zvuk Grand Piano. Výrobce uvádí příjemnou polyfonii osmdesáti hlasů, o které není třeba pochybovat. I zvuk zněl vcelku příjemně, ale cosi se mi na něm pořád nezdálo. Zvuk se mi nezdál dostatečně dynamicky a barevný. Podle ucha bych to odhadl na dvě vrstvy samplů, ale oficiální specifikaci se mi nikde nalézt nepodařilo. Každopádně tak nástroj trochu ztrácí na své věrohodnosti. Zvuk má docela příjemnou barvu, dal by se použít jako univerzální na jazz, blues či šanson.

S dalšími třemi zvuky je to vcelku podobné. Bright Piano představuje nástroj vhodný hlavně pro střední proud. Je charakteristický výraznějšími výškami a jemnou zvonivostí. Zdá se mi sice, že tento typ zvuku již poněkud vyšel z módy, nicméně příznivci Eltona Johna či pozdějšího Ricka Wakemana by mohli být spokojeni. Warm Piano pak představuje cosi jako kompromis mezi prvními dvěma typy. Osobně mě nejvíce zajímalo, jak si výrobce poradí s elektrickým piánem. Electric Piano spíše než z modelů Rhodes vychází ze zvuku Wurlitzer. Bohužel se mi ani tak nezdál dost věrohodný a ve výsledku působí na první poslech synteticky, především pak "gumové spodky". Využití bych viděl v nějakém retro disko či funky stylu.

 

Efekty

Hned první problém s efektovou jednotkou se objevil, když některé efekty zkrátka nereagovaly na kroucení ovladači, zatímco posun jakéhokoli jiného uváděl do chodu reverb, chyba však mohla být na mé straně. Chorus je určen především pro elektrické piáno, kterému trocha toho rozechvění může přidat na použitelnosti při hraní ploch, protože jinak je zvuk poněkud tvrdý. Ekvalizér basů a výšek bych pak použil především podle kombinace s konkrétním ozvučovacím zařízením. K dispozici je dále ovládání parametrů Attack, Release, Pan a Reverb.

Sečteno a podtrženo, modul UFDP pro klávesy CME má velkou výhodu ve svém vpravdě elegantním provedení. Jeho využitelnost asi závisí na konkrétním uživateli, nicméně bych určitě přivítal o něco větší výběr nástrojů, neboť čtyři mi přijdou doopravdy málo. Na druhou stranu, pokud nehledáte víc, než je použitelný klavírní zvuk a zároveň kvalitní masterkeyboard, UFDP stojí za zkoušku.

 

Info:

Stadler UFDP-1 je klavírní modul se čtyřmi zvuky, určený výhradně pro master keyboardy CME UF. Cena je 3990 Kč. Pro účely testu zapůjčil: DISK Multimedia s.r.o., 516 454 769

disk@disk.cz , www.disk.cz

 

Plus:

kompaktní řešení

dobrý nápad

 

Mínus:

pouze čtyři zvuky

nízká dynamika

provedení efektů

Psáno pro časopis Muzikus