Synťák pro někdejší máničky - Roland Juno-D

Synťák pro někdejší máničky - Roland Juno-D
Synťák pro někdejší máničky - Roland Juno-D

Jistě má řada z nás v živé paměti nostalgické vzpomínky na báječný zvuk legendárních syntezátorů řady Juno, ať už to byly jedny z prvních GM syntezátorů - model 106 (který jsem měl i já) a jeho předchůdce - model 60, či dokonce stařičké Alfa 2 nebo 1. V každém případě firma Roland tímto novým nástrojem nabízí velmi reálnou připomínku oněch dob, kdy jsme dýchavičnou dvanáctsettrojkou objížděli okresní městečka a vesnické putyky či v létě hřiště s kouskem tanečního prostoru a nezbytnou pípou, následováni partou svých skalních "rozjížděčů" kteří zábavu vždycky roztancovali. Později, když téměř vše ovládly diskotéky, nezbylo živým kapelám, než se uchýlit do některé z vináren, jejíž majitel hudbu disco prostě neměl rád. Naše kapela zakotvila ve stylové rotundě v pozůstatcích břeclavského zámku... Ale zpět do našeho tisíciletí.

Synťák pro někdejší máničky - Roland Juno-D
Synťák pro někdejší máničky - Roland Juno-D

Jak jsem uvedl, zvuk je to hlavní, co vedlo autory nejmladšího Juna k jeho početí. Doplnění legendárních zvuků prvních GM/GS syntezátorů o GM2 zaručuje kompatibilitu s nejrozšířenějším formátem dneška. Důležitou vlastností pro každý syntezátor je editace zvuku (patchů), snadná jako facka - vezmete nejblíže znějící zvuk tomu, jaký chcete, upravíte filtrem třeba jas (Brightness), fáze vzorku attack, decay či modulaci (LFO), přidáte efekty nebo pro hutnější zvuk druhou vrstvu (layers) a je to. Veškeré editační prvky jsou na panelu jako na dlani - včetně symbolického nákresu fází vzorku. Ovládání na panelu je prakticky shodné s předloňským modelem syntezátoru RS-50, takže kdo se s tímto strojem již setkal, s Junem D si může tykat od prvního okamžiku.

Stejně jako RS-50, také Juno D bohužel postrádá nejen konektor USB pro komunikaci s počítačem, leč i disketu. Což však nebyl nejlepší nápad - být autorem, až tak důsledně bych tu nostalgii nebral.

 

Co s ním můžete dělat?

Kromě přehrávání zvuků, jejich kombinací a rytmických sad, také využít např. fráze Arpeggiatoru. Co to je? V podstatě jde o rozložený akord, kde jsou tóny hrány postupně. Hráč prostě podrží akord, nebo využije sekvencer. Přestože je Juno D vybaven sadou šablon frází, které se hodí k nejrůznějším stylům a hudebním kreacím, nic vám nebrání si vytvořit své vlastní, uživatelské. Ty najdete pod tlačítkem 0 kategorií 0-9 nad klaviaturou uprostřed a můžete jich vytvořit až osm. Paměť Multi-Chord umožňuje zahrát akord jedním prstem, nebo je přepínat. Kromě editace zvuku v reálném čase na panelu můžete sáhnout po přiloženém CD a nainstalovat si dvě zahrnuté SW aplikace (Editor a Library - knihovnu běžných nebo rytmických zvuků a performancí). V knihovně můžete současně uložit 128 zvukových patchů, dva rytmické a osm performancí. Tuto sestavu uložených zvuků a kombinací si pak můžete archivovat na harddisku či jinde pod jménem, s typem souboru *.jul (JUno Library).

 

SW Editor

Editor zvuků a performancí je (stejně jako ovládání nástroje samotného) prakticky totožný s editorem předchůdce RS-50 (/70). Umožňuje překopat zvolený patch (může být složený ze dvou zvuků Upper/Lower, každý z nich můžete přiřadit jiné sekci klaviatury, příp. sloučit v jedné) nebo v performanci nastavit poměrnou úroveň jednotlivých nástrojů včetně základní efektové úpravy každého z nich. Efekty zní dobře a jejich úpravou mám na mysli nastavení Chorus, Reverb a MFX - inzertních efektů. Chorus můžete nastavit v pěti různých presetech, z toho jeden zpětnovazební, dále jako Flanger a dva krátké Delay (jeden zpětnovazební). Reverb má presety - 3x Room, 2x Hall, kovový Plate, klasický a zpětnovazební Delay. Pokud jde o inzertní efekty MFX, jde o typické kombinace efektů, u Roland nástrojů respektované dodnes, např. Hexa-Chorus, 4-Tap Delay, nebo Slicer. Rozdělené jsou do dvou skupin po 24, celkem tedy máte k dispozici 48 efektů, avšak vždy jen jeden z nich. Stejně jako k oběma hlavním efektům, i zde pro podrobné nastavení každého z nich vyjede samostatné a přehledné okno, takže jejich editace je intuitivní, podobně jako editace zvuků.

Editor Patche je uživatelsky přívětivý. Při editaci postupujete tak, že nejprve definujete jméno počátečního či uživatelského patche a jeho číslo. Výpisy bank jsou po 32, v první skupině je jich až 798. Uživatelských pamětí pro zvukový patch je 128 a pro rytmiku 16. Editor má tři panely, první je pro společné nastavení Common, kde kromě definice základního zvuku z deseti kategorií (od Pian až po rytmiku a zvukové efekty - celkem 38) určíte, zda půjde o patch pro celou klaviaturu, nebo rozdělenou (Split - myší určíte dělící bod), či kombinaci dvou zvuků (Dual). Podle nastavení definujete také poměr hlasitostí, Arpeggiator a několik dalších parametrů. Oba další panely jsou shodné a týkají se Dual režimu. Editují nezávisle horní a dolní část patche. Opět si nejprve zvolíte zvuk z 1280 možných, můžete provést jeho hrubé i jemné ladění a nastavení LFO, filtru, fází obálky, příp. portamenta, citlivosti úhozu a rozsahu Pitch Benderu. Pro úplnost nastavíte nahrubo míru Chorusu i Reverbu pro tento zvuk a jeho stereo pozici. Všechny parametry můžete inicializovat z nabídky Editoru. Hybridní CD instaluje SW pod Windows 98-XP i pod MacOS 8.6-10.2.

 

Další vlastnosti

Příjemná je možnost uložit si a použít celou řadu šablon frází i nastavení arpeggia. Funkce Phrase/Arpeggio, která celou akci obsluhuje, umožňuje použít buď předdefinované šablony, nebo si uložit vlastní - max. osm - na tlačítka přímo nad klaviaturou. Multi-Chord Memory uvítají ti, kdo nemají příliš hbité prsty nebo čas zdlouhavě studovat potřebné akordy. Zkrátka, každé ze dvanácti kláves v oktávě vlevo přiřadí jiný akord a mohou tak snadno doprovázet i složitými akordovými sledy jedním prstem levé ruky. Pro syntezátor je však bezesporu klíčová možnost Editace zvuku, která je na panelu téměř stejně přehledná (ve smyslu ovládacích prvků) jako u SW, samozřejmě je všem jasné, že dvouřádkový oranžový displej a procházení úrovněmi se nedá s obrazovkou počítače srovnat, k živému hraní se tento nástroj vskutku moc nehodí. Pokud je však řeč o přímé editaci zvuku a jeho jednotlivých sekcí v obálce (časy Attack, Decay, Sustain a Release), je tato křivka naznačena přímo vpravo na panelu a zmíněné fáze mají přiřazeny samostatné potenciometry, takže editace je okamžitá. Přímo pod nimi jsou se svými knoby k dispozici další parametry tvorby zvuku (Cutoff a Resonance), které se vztahují k filtru. Jde o část procesu tvorby zvuku, která posiluje či oslabuje pásma frekvenčního spektra - parametr Resonance, podle nastavení hraniční frekvence Cutoff, na níž začne filtr zpracovávat zvuk. Oblíbený D Beam kontrolér slouží k úpravě zvuku v reálném čase pomocí efektního pohybu ruky nebo jiné části těla nad dvojicí optických čoček. Přímo na panelu je dvojice konkrétních parametrů, které tlačítkem přiřadíte (Solo Synth a Active Expression), první z nich hraje typickým syntezátorovým tónem zvuk, jehož výška je dána vzdáleností ruky od čoček, druhý ovládá hlasitost hraného zvuku nástroje. Třetí tlačítko (Assignable) v sekci D Beam slouží k přiřazení jednoho ze čtyřiadvaceti různých parametrů tomuto kontroléru, takže odsud můžete ovládat i parametry, které jinak na panelu nemají obvykle zastání; a to způsobem, jenž knob ani nemusí zvládnout. Citlivost záběru čoček a jejich polarita jsou nastavitelné rovněž, ovšem je potřeba počítat s prostorem pro činnost, takže cca 30 cm nad ním (především) nestavte žádné další nástroje a přístroje, pokud ho zamýšlíte použít. V režimu Performance máte k dispozici i Rytmer a sadu rytmických patternů, které si můžete překopat dle svých představ. Tlačítko Tap Tempo není nutné popisovat, jeho užitečnost je všeobecně známá. Nesmíme samozřejmě zapomenout na MIDI výbavu, která je nadevše potřebná. Bohužel autoři počítají velikášsky výhradně s využitím Juna D jen jako vůdce a trošku přehlédli stávající potřeby muzikantů a jejich nástrojového parku tím, že do výbavy Juno D pustili jen MIDI In/Out konektory, nikoliv Thru. Možná že řada z nich nebude chtít komplikovat zapojení nástrojů MIDI rozbočovačem. Klaviatura Juna D je vůči předchozí řadě RS příjemnější, ovšem nepřenáší Aftertouch zprávu, tu můžete přiřadit buď kontroleru D Beam, modulačnímu joysticku, apod.

 

Závěr

Juno D je poměrně svižně ovládnutelný nástroj, který sází na kvalitní zvuk a jeho snadnou editaci. Ve výbavě je jednoduchý, leč mocný SW Editor, jenž předurčuje nástroj ke studiové či domácí práci. Ale není problém ho přihodit na stojan k jinému nástroji. K živému hraní složitější muziky nebo k rychlému přepínání více vlastních zvuků a performancí, tedy jako hlavní nástroj, se příliš nehodí, jako další naopak ano.

 

Info:

Roland Juno D je nový syntezátor, který přináší osvědčené a kdysi velmi oblíbené zvuky legendárních nástrojů Juno do dnešních poměrů dostupných syntezátorů řady RS. Je to levný nástroj, který může přispět jak šikovnému DJ v oživení jeho produkce, tak i mladým tvůrcům z řad teenagerů najít nový zvuk současných i nadcházejících hudebních směrů. Cena: 22 670 Kč

 

Plus:

rozměry, mobilita a cena

kvalitní samply legendárních zvuků

výborný SW Editor

snadná editace

 

Mínus:

na pódiu schází MIDI Thru

pro živé hraní komplikované přepínání

přidal bych disketu a USB

 

SPECIFIKACE

61 dyn. kláves

64 hlasů polyfonie

16part multitimbral

32 MB paměti pro vzorky

640 zvuků

640 patchů (384 + 256 GM2)

20 sad bicích (11 + 9 GM2)

128 uživatelských patchů

2 uživatelské rytmické sady

32 rytmických presetů

8 performancí

47 inzert efektů

8x Chorus/8x Reverb

5-300 bpm tempo (+ tap)

16 presetů po 12 akordech

8 uživatelských presetů po 12 akordech

342 šablon pro Arpeggio

8 uživatelských šablon

473 stylů

funkce Multi-Chord

stereo Out + sluchátka

MIDI In/Out

2 pedály

Psáno pro časopis Muzikus