TLAudio 2FAT - studiový tube procesor

TLAudio 2FAT - studiový tube procesor
TLAudio 2FAT - studiový tube procesor

První zběžný pohled na čelní panel přístroje napovídá, že se jedná o rackovou verzi známého stolního preampu FAT2, tedy univerzálního lampového (mikrofonního, linkového i nástrojového) předzesilovače s kompresorem a presety. Proto také ten záhadný název s přehozením číslice. Možná vás napadá, nakolik jsou i vnitřnosti přístroje shodné s předchůdcem. Asi přijde na řadu i šroubovák...

"Úprava dynamického obsahu zvukového signálu nebyla nikdy jednodušší než teď! 2Fat je vynikající monofonní lampový procesor určený pro využití v domácím i poloprofesionálním nahrávacím studiu. Tak praví úvodní věty popisu tohoto zařízení. Způsobem použití i cenou je 2FAT určen spíše pro domácí nízkorozpočtová studia, i když výrobcem procesoru je anglická firma velmi zvučného jména, která vyrábí kvalitní lampové mixpulty a další studiová zařízení nejvyšší kvality.

 

Exteriér

Čelní panel tmavě červené barvy má velikost 2U x 19 " a má na rozdíl od stolní verze lépe ergonomicky rozmístěné ovládací prvky. Zleva jsou to vstupní TRS konektor pro připojení nástroje, přepínač citlivosti Hi/Lo (případně mic/line), přepínač útlumu -30 dB pro mikrofon, filtr spodního pásma 90 Hz a spínač phantomového napájení mikrofonu. A samozřejmě červený otočný potenciometr Input Gain a indikace přítomnosti signálu Drive a Peak v podobě ledek. Tato indikace u stolní verze chyběla a vstupní úroveň se nastavovala jen pomocí VU-metru při vypnutém kompresoru. Nyní můžete sledovat vstupní úroveň současně s velikostí komprese.

 

Celému panelu velí velký otočný přepínač Program pro volbu jednoho z patnácti presetů kompresoru, případně pro aktivaci manuálního režimu. Presety zahrnují pět voleb nastavení pro zpěv a vokály, jednu volbu keyboards, dvě volby pro basové nástroje, dva akustické kytary, dvě elektrické kytary, jeden snare, jeden kick a jednu volbu Loop pro smyčky bicích.

 

Šestnáctá volba Manual aktivuje ruční ovládání kompresoru. Tato sekce obsahuje klasické prvky Threshold, Ratio, Gain Make-up a tlačítka pro skokovou volbu (slow nebo fast) časových konstant Attack, Release a charakteristiku kompresní křivky Knee (soft nebo hard). Celou sekci kompresoru lze vypnout tlačítkem s indikací zelenou LED diodou. Při deaktivaci manuálního režimu zůstává z této sekce stále aktivní pouze ovladač Gain Make-up, který slouží k dorovnání úrovně signálu zeslabeného činností komprese na úroveň původního signálu.

 

V pravé části přístroje je ručičkový VU-metr se žlutým podsvícením, tlačítkový přepínač funkce VU-metru G/R, přepínač rozsahu VU-metru +10 dB a tlačítko pro aktivaci FAT EQ (poslední dvě tlačítka u předchůdce chyběla). Zde je také otočný potenciometr Output a úplně vpravo kolébkový hlavní vypínač s indikací zelenou ledkou. Jediné, co čelní panel dokonale hyzdí, je vyobrazení "fat mana", tlouštíka, připomínajícího svým tvarem stejnojmennou atomovou bombu svrženou na Nagasaki.

 

Na zadní straně přístroje je mikrofonní XLR konektor, dva symetrické konektory TRS pro linkový vstup a výstup, konektor pro síťový kabel se zabudovanou pojistkou a zaslepený prostor pro volitelné příslušenství ve formě digitálního převodníku DO-2 s výstupem S/PDIF (není v ceně přístroje).

 

Interiér

U zapůjčených přístrojů to dělám nerad, ale nakonec jsem neodolal a podíval se i na vnitřnosti. Oproti stolní verzi, která je postavena na miniaturních SMD součástkách, je racková verze konstruována z klasických diskrétních součástek. Lampa Sovtek 12AX7 je samozřejmě v patici, takže je zaručena snadná výměna. Chytře je vyřešeno odvětrání. Větrací mřížky jsou po stranách, ale i v čelním panelu, takže nehrozí přehřátí při montáži v racku. Méně chytrá mi připadá montáž konektorů přímo do desky plošného spoje. Je třeba si hlídat přitažení matic konektorů na šasi, aby se konektory časem nevyviklaly a neutrhly z desky. Celkově mi konstrukce i montáž elektroniky připadá velmi poctivá. Na Čínu to nevypadá.

 

Provoz

Před zapnutím přístroje jsem samozřejmě prostudoval manuál v angličtině. Má jenom pár stránek a zajímaly mě hlavně rozdíly oproti stolní verzi. Žádné nejsou. Manuál je téměř totožný, jenže chybí blokové schéma zapojení (určitě by mě zajímalo, kde je v cestě zapojena lampa), obrázky předního i zadního panelu, tabulka nastavení parametrů u presetů. Vlastně chybí všechny obrázky, a zbyla tady jen tabulka s popisem použití presetů. To považuji za hrubé nedostatky. Z tabulky přesného nastavení presetů by se začátečník mohl poučit a vycházet z ní pro vlastní tvořivé nastavení. Rovněž vyobrazení čelního panelu bych uvítal hlavně proto, abych si pro večerní studium manuálu nemusel s sebou brát do postele i celý přístroj. Tady by se měli vývojáři z TLAudio poučit u svých německo-čínských kolegů, neboť kvalitně zpracovaný manuál určitě ovlivňuje prodejnost.

 

Po zapnutí se ručička VU-metru několikrát naplno vychýlila do krajní polohy a za několik sekund byl přístroj funkční. Na tomto místě bych rád připomenul, že je vždy vhodné nastavovat podobná zařízení dle doporučeného postupu výrobce, a ne jenom tak metodou pokus omyl. Tedy napřed input stáhnout na minimum, deaktivovat sekci kompresoru, potom nastavit make-up a output na 0 dB, VU-metr přepnout do režimu out (ručička je v levé krajní poloze) a pak teprve začít nastavovat vstupní úroveň signálu. Po aktivaci kompresoru pak dorovnat úroveň výstupního signálu na původní hlasitost pomocí make-up. Jedině takto lze porovnávat rozdíl mezi komprimovaným a nekomprimovaným zvukem. V manuálu je to popsáno dostatečně podrobně. Tato verze přístroje má navíc zmíněnou indikaci vstupního signálu LED diodami a přepínač VU-metru +10 dB, což naznačuje, že výrobce počítá s možností dodatečného vybuzení vstupu na vyšší úroveň a využití chování přebuzené lampy.

TLAudio 2FAT - studiový tube procesor
TLAudio 2FAT - studiový tube procesor

Hodnocení presetů

Ze všeho nejvíce mne zajímalo použití přístroje při nahrávání zpěvů, proto jsem nejprve připojil kondenzátorový mikrofon (Rode NT-1A, později Neumann CMV563) a aktivoval phantomové napájení. Rána, která by vyšla z poslechových monitorů, kdybych nezamutoval příslušný kanál mixpultu, by určitě nebyla ničím příjemným pro uši ani pro reproduktory. Tím spíše, že podle sledování indikátorů na mixu i na 2FAT by nebyla jediná, ale byl by to sled několika silných impulsů těsně za sebou. Postupně jsem se zpěvačkou vyzkoušel všechny zpěvové presety včetně manuálního režimu a také režimu s vypnutým kompresorem. Zvuk bez kompresoru byl naprosto v pořádku. Při přepínání čistého a komprimovaného zvuku tlačítkem se ozývaly nepříjemné lupance, kterých si všímala i zpěvačka. Lupnutí se neozve vždy, ale velmi často. Ozývá se také při zapínání FAT EQ. Použití tohoto ekvalizéru je podle mne sporné. Na první poslech je zvuk docela líbivý, ale zdá se mi nepřirozený až chemický. Ve smíchané nahrávce už mi tolik nevadil. Preset Vocal 1 je v nahrávce téměř neznatelný a je určen pro velmi mírnou kompresi. Zato další presety už jsou více a více znatelné, Vocal 4 se může zdát až přehnaný, ale při mixu zjistíte, že to je právě ono, co jste tam potřebovali dát. I zpěvačka si při zpěvu pochvalovala, že se jí konečně výborně zpívá a slyší ze sluchátek všechny detaily. Přesto bych toto nastavení sám nikdy nepoužil. Hrozí tady velké nebezpečí, že později budete chtít kompresi ubrat, ale to už nebude možné. Při použití mírnějších nastavení můžete zpěv kdykoli dodatečně zkomprimovat kvalitním softwarovým kompresorem.

 

Presety pro kytary jsou dobře nastavené (spíše mírná komprese) a zde se jeví výhodné použití FAT EQ, které udělá zvuk plnějším v basech. Osobně bych upřednostňoval použití jen jako DI předzesilovač s vypnutým kompresorem i EQ. U basové kytary je kompresor i EQ využitelný výtečně. Preset Keyboards je výborný například pro piano, jenže co s monofonním piánem... Také ostatní presety jsou velmi dobře nastavené.

 

Verdikt

Při porovnání zvuku se stolní variantou FAT2 se mi zvuk nové verze zdál totožný, reakce kompresoru subjektivně lepší a agresivnější. Ale u tak malých rozdílů bych to přisuzoval i placebo efektu. U kvalitního kompresoru požaduji, aby ve zvuku nebyl vůbec slyšet a aby ovlivňoval dynamiku přirozeně a bez nežádoucích jevů jako je pumpování a frekvenční a fázové posuny. To je třeba případ softwarového Teletronix LA-2A od Universal Audio, na který jsem zvyklý a který splňuje ta nejvyšší kritéria. Proto se mi v porovnání s ním zdá, že 2FAT je ve zpěvu přece jen slyšet a je těžké hledat nastavení, které by srovnalo neslyšitelně jak mikrozměny dynamiky v rámci jednoho slova nebo věty, tak by zároveň hlídalo stejnou hlasitost první a druhé sloky. Při srovnání s VX2496 od Behringera bych podle zvuku oba přístroje zařadil do stejné kategorie.

Pro home recording bude mít přístroj určitě svůj význam. Zejména pro zvukaře, kteří potřebují vzít mikrofon a rychle začít nahrávat, aniž by se museli učit ovládání kompresoru.

 

Info:

TLAudio 2FAT je univerzální studiový dynamický tube procesor s presety. Cena 11 990 Kč.

 

Plus:

dobrý zvuk

dobře nastavené presety

přehledné uspořádání prvků na předním panelu

přijatelnější cena než u předchůdce FAT2

velmi kvalitní DI box

 

Mínus:

lupání při aktivaci kompresoru a ekvalizéru

nedostatky v manuálu

 

Technická specifikace:

technologie: lampová (1 x 12AX7)

počet kanálů: 1

vstupy: 3 (linkový symetrický TRS, nástrojový TRS, mikrofonní symetrický XLR)

výstupy: 1 (linkový symetrický TRS)

phantomové napájení: ano

sidechainne

digitální rozhraní: vstup ne, výstup S/PDIF ano (volitelně)

výbava: kompresor, FAT EQ, VU-metr

presety: 15 + manuální režim

threshold (dB): +10 až -20

ratio: 1:1.5 až 1:30

attack time (msec): 0,5 nebo 5

release time (sec): 0,2 nebo 1,5

frekvenční rozsah: 20 Hz až 20 kHz

Psáno pro časopis Muzikus