Traveler Guitar Speedster Hot Rod V2 Wine Red - další z modelů cestovních kytar z dílny Traveler Guitar

Traveler Guitar Speedster Hot Rod V2 Wine Red - další z modelů cestovních kytar z dílny Traveler Guitar
Traveler Guitar Speedster Hot Rod V2 Wine Red - další z modelů cestovních kytar z dílny Traveler Guitar

Cestování je pro některé z nás noční můra. Někteří mají zase cestování rádi a někteří jsou cestováním přímo posedlí. Já třeba cestování mám docela rád, ale většinou jej trávím lítáním po kšeftech a vždycky s autem plným aparátu, kytar, kabelů a já nevím čeho všeho ještě. Pokaždé si říkám, že to po cestě zpět všechno povyhazuju a bude klid. Pak se stane, že mám volnej víkend a jedeme jen tak, nastane změna. Po pár hodinách mi začne chybět kytara a já dostanu nepřekonatelnou chuť si zahrát. No, ale tahejte se s kytarou.

Naštěstí je tu pár firem, které mají ve svém portfoliu „traveler guitars“, tedy cestovní kytary. A to jak akustické, tak i elektrické. Dnes si představíme elektrickou verzi takové kytary, a sice model Speedster Hot Rod V2 od firmy Traveler Guitar. Pokaždé, když se takový nástroj někde objevil, vzbuzoval velmi kontroverzní reakce. Nejen kvůli velikosti, ale hlavně kvůli, řekněme, dost odvážným tvarům, které jsou takové zčásti schválně a zčásti jsou daní za velikost nástroje. Váha je zde, přátelé, dvě kila a kousek.

Traveler Guitar Speedster Hot Rod V2 Wine Red - další z modelů cestovních kytar z dílny Traveler Guitar
Traveler Guitar Speedster Hot Rod V2 Wine Red - další z modelů cestovních kytar z dílny Traveler Guitar

Popis aneb to jste ještě neviděli

Podle obalu, který je ve výbavě, to vypadá jako zvláštní puška. Po vybalení celá kytara působí dojmem, jako by někdo začal dělat kytaru, a protože zjistil, že má málo materiálu, se rozhodl udělat ji pro malé dítě. No a nakonec mu došel materiál úplně, a tak toho nechal. Každopádně díky velkému důvtipu se zde uplatnilo pár vychytávek, které nejen že překvapí, ale hlavně potěší.

Mně se vzhledově kytara líbí hodně a tmavě červená perleťová barva jí sluší. Hodně mi to připomíná kdysi slavnou basu Hohner. Hrál na ni Vilda Čok v Pražském výběru. Tělo je z javoru a průběžný krk také. Hmatník je palisandrový.

První, čeho si všimnete, je, že kytaře chybí hlava s ladicí mechanikou. To není až zase taková novota, protože i „dospělé“ kytary se s touhle technologickou zvláštností už pár desítek let objevují. Tady musím kytaráře pochválit, že udělal všechno proto, aby bylo možno použít standardní struny a nemuseli jste složitě shánět struny speciální. Aby se toho dalo dosáhnout, je ladicí mechanika důmyslně schována do těla samotného nástroje. K mechanice vedou struny přes kladky na kraji těla. Aby bylo možno struny seřídit výškově a v oktávách, jsou struny vedeny přes klasickou kobylku tune-o-matic, známou z nástrojů typu Les Paul.

Přestože má kytara na délku 71 centimetrů, má standardní krk, na kterém je 22 medium pražců. Menzura je 628 mm (standardně bývá okolo 648 mm), takže ani zde neutrpěl nástroj bůhvíjakou újmu. Snímání zajišťuje kobylkový snímač typu humbucker, ale ve velikosti singlu.

Na předvídatelném místě najdeme ovládání volume a tónovou clonu. Nechybí přepínač na rozpínání cívek. Na boku kytary jsou tři jackové zdířky. Dvě jsou o velikosti 3,5 mm a jsou stereo. První z nich nese název Aux a slouží k připojení mp3 přehrávače a druhý slouží k připojení sluchátek. Třetí v klasické velikosti 6,3 mm slouží k zapojení kytary do zesilovače či procesoru standardním kytarovým kabelem.

Již zmíněná ladicí mechanika je v podstatě schována ve spodní části kytary, ale je vmontována tak, že ladicí rolny jsou přístupné z vrchní, chcete-li z hrací, části nástroje, kde jsou vyfrézované drážky skrz tělo kytary. Je potřeba si na to trochu zvyknout, která struna ke kterému kolíku patří, ale za chvíli už vám to ani nepřijde.

Spodní strana, nebo lépe řečeno záda, kytary nese ještě kovový štítek s označením typu kytary, kryt elektronické části kytary a bateriovou šachtu s krytkou baterií. I když krytka vypadá jako na obligátní devítivoltovou baterii, tak se nemusíte bát. Jsou tam dvě AAA mikrotužkové baterie. Ty napájí předzesilovač, a to nejen pro sluchátka, ale pro kytarový předzesilovač s čistým a zkresleným zvukem.

Nechybí samozřejmě dva úchyty (špunty) na kytarový popruh, a ještě je tu šroub a cca centimetrová hřídelka. Obě tyto věci slouží k připevnění opěrky, kterou máte schovanou v obalu a díky které se vám bude lépe hrát. Kytara pak vypadá o něco dospěleji. Ale zase ji na další cestu musíte odmontovat, jinak se vám do obalu nevejde.

 

Výbava navíc aneb vychytávka na cesty jak dělaná

Pozornějším čtenářům zajisté neušla zmínka o dvou 3,5mm konektorech. Prvním z nich je aux pro připojení mp3 přehrávače. Tento vstup je přímo přimícháván do sluchátkového výstupu, takže můžeme krásně cvičit i se svojí oblíbenou hudbou. A nejen to. Když zapojíte sluchátka, aktivujete kytarový pre-amp, který ovládáte stiskem tónové clony. Celkem máte k dispozici čtyři zvuky: Clean, Boost, Drive a Distortion.

 

Zvuk a hratelnost aneb to co vás asi zajímá nejvíc

Už nasucho vás kytara překvapí silným zvukem a pěkným sustainem. Po zapojení do aparátu má radost ze zvuku nezmizela. Naopak. Moc pěkný, a hlavně použitelný. Samozřejmě je zde jenom jeden snímač, a to u kobylky, takže to dává kytaře trochu jasné zaměření. Ale i rozepnutím cívek se dá nastavit další zajímavá zvuková barva. Kytara díky malému tělu, které nemá vlastně žádný materiál, není zvukově ani ryba, ani rak. Chci tím říct, že se nepodobá ani Fenderům, ani Gibsonům. To ale neznamená, že se s ní nedá hrát na kšeftech. Jeden můj kamarád jezdí na „čochy“ na motorce a aparát si vždycky nechá přivézt. Celý v kůži a s touhle kytarou vypadá jako exot, ale na cesty je to malý a on je spokojený.

Pokud jde o krk, tak je to trochu lopata, ale na zemitý bigbítek to stačí. Nečekejte nějakou extra rychlou kytaru. Je to prostě klasika. Co mě trochu rozladilo, je fakt, že kytara na můj vkus nedrží úplně ladění. Ale není to zase taková tragédie. Při hře se to dá zvládnout a sem tam to doladíte. Vzhledem k umístění ladicích kolíků je to hračka.

 

Shrnutí

Někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Já nebudu říkat tak, ani tak. Mně se kytara líbí. Na to, abych si ji vzal s sebou na výlet, má všechny atributy. Je skladná, dobře hraje a dobře se na ni hraje. Díky sluchátkovému výstupu nemusíte kupovat ani vozit nic dalšího. Navíc zkreslený zvuk vůbec není špatný. V dnešní elektronické době by mě potěšil třeba ještě nějaký hall nebo echo. Klidně jenom s možností míň a víc.

 

Info:

Traveler Guitar Speedster Hot Rod V2 Wine Red je další z modelů cestovních kytar z dílny Traveler Guitar. Připomíná trochu pušku a stojí 15 379 Kč.

 

Plus:

líbí se mi

vestavěný pre-amp

sustain

 

Mínus:

mírná nestabilita ladění

potřeba zvyknout si na nezvyklé umístění ladicích kolíku a pořadí strun

 

Technická specifikace

Menzura 628 mm
Aktivní elektronika ano
Sluchátkový zesilovač ano – Tone Control, Clean, Boost, Overdrive a Distortion
Snímač humbucker Dual Rail
Materiál Krku javor
Materiál těla javor
Hmatník palisandr
Pražce 22 medium
Kobylka pevná tune-o-matic

 

Mimochodem aneb víte, že... první takzvanou traveler kytarou byl model C.F. Martin Parlor Guitar z roku 1854?

 

Web

https://travelerguitar.com/products/speedster-hot-rod-wine-red

Psáno pro časopis Muzikus