Vienna Symphonic Library MIR Pro - konvoluční reverb

Vienna Symphonic Library MIR Pro - konvoluční reverb
Vienna Symphonic Library MIR Pro - konvoluční reverb

V předminulém čísle jsem psal o aplikace Vienna Ensemble Pro. Ta je vlastně jakýmsi hostitelským prostředím pro konvoluční reverb MIR Pro od stejné společnosti.

Konvoluční reverb

Konvoluční reverb je takový dozvukový procesor, který k tvorbě dozvuku (reverbu) využívá záznamy reálných akustických prostředí. Jedná se vlastně o jakýsi sampling prostředí. Během záznamu se v daném prostředí vyšle přesně daný zvukový signál a následně se nahrává, jak se tento signál akustickým prostředím šíří. Tento reálný záznam je pak použit na jiné zvukové signály, na které chceme dozvuk aplikovat.

 

MIR je zkratka pro Multi Impulse Response konvoluci, tedy odezvy většího počtu impulzů. To znamená, že každé prostředí bylo snímáno větším počtem mikrofonů rozestavených na různých místech, ale i zdroje byly rozestavené na různá místa. Celkem je k dispozici jedenáct tisíc odezev ze čtyřech koncertních sálů.

 

Grafické prostředí

Grafické prostředí aplikace MIR je velice intuitivní, schůdné a pochopitelné nejen pro zvukaře a zvukové mistry, ale i pro muzikanty. Tedy alespoň co se základního nastavení a práce týče. Nasnímány a používány jsou reálné a známé koncertní sály, jako je třeba Vienna Konzerthaus, včetně jeho skvělého foyer. Pokud uživateli nestačí čtyři sály, které jsou v základní výbavě, je možné dokoupit další prostředí, jako jsou kostely nebo různá nahrávací studia.

 

Základní filozofie je taková, že uživatel rozmístí jednotlivé nástroje po virtuálním pódiu přesně tak, jak by skutečně byly nástroje rozestavené na reálném pódiu. Každý jede nástroj, nebo skupina nástrojů, jako je třeba sekce prvních houslí, sekce kontrabasů nebo sekce bicích, je reprezentovaná jedním objektem, nazývaným Control Icon. V podstatě se jedná o jeden kanál z Vienna Ensemble Pro. Do prostředí MIR nemusí být nutně vyslány všechny stopy Vienna Ensemble Pro, ale možné to je.

 

Pomocí tohoto základního rozestavení objektů - nástrojů - vznikne základní prostorový obraz zvuku. MIR Control Icon ale v sobě obsahuje řadu parametrů, které lze nastavovat přímo zde a nebo v mixu. Nastavit lze poměr Dry/Wet, tedy hlasitosti přímého signálu a hlasitosti samotného dozvuku. Pomocí okolního prstence, nazvaného Stereo Width, lze nastavit stereo šířku signálu. Tak lze vlastně volit, zda jde o jeden nástroj s jednosměrným vyzařováním zvukového signálu, a nebo zda jde o sekci nástrojů, které mají větší šíři vyzařovaného signálu. Dále je možné nastavit Volume Control, tedy vlastně hlasitost dané stopy. Pomocí linky vystupující ven z kružnice, lze ještě přímo nastavit směr signálu, kam je vysílán. Vysílat lze tedy buď přímo směrem na posluchače, šikmo a nebo úplně zády k posluchači. To vše se samozřejmě na výsledném zvuku projeví.

 

Jednou částí je vysílaný signál. Tuto část jsme právě probrali. Druhou částí je signál přijímaný, případně snímaný. Tedy jde buď o posluchače a nebo o mikrofony/y, které signál snímají. V aplikaci MIR Pro je tato část vyřešena virtuálním mikrofonem, který signál snímá. Pro většinu sálů je na výběr z několika míst, kde byly mikrofony při snímání reálně umístěny. Pak je možné s mikrofonem hýbat, v rámci určitého omezení, v podstatě na libovolné místo. Tak lze mikrofon umístit například na místo dirigenta, těsně pod pódium, do páté řady hlediště (ideální místo poslechu daného sálu) a nebo třeba do druhé třetiny sálu. Charakter zvuku se samozřejmě vždy změní, stejně jako se zvuk mění a je na různých místech odlišný i v reálu.

 

Další ovladače

Kromě výše zmíněných možností lze se zvukem pracovat ještě dalším způsobem. Vybírat lze z pěti presetů charakteru zvuku. Zvukové charaktery jsou nazvány velmi trefně: Air (vzdušný), Silk (hedvábný), Bite (štípavý), Distant (vzdálený) a Warm (teplý). Díky tomu lze snadno odlišit zvuk například prvních a druhých houslí, což se hodí zejména pro zvukové knihovny, které používají pro obě sekce stejné zvukové vzorky (například Vienna Symphonic Library). Všechny dosud zmíněné parametry lze snadno a najednou nastavit pomocí presetů.

Vienna Symphonic Library MIR Pro - konvoluční reverb
Vienna Symphonic Library MIR Pro - konvoluční reverb

Mikrofony

Na výběr je také z několika různých mikrofonů, respektive z různých sad. Volit tak lze mezi kulovou charakteristikou, osmičkou, dvěma osmičkami postavenými kolmo na sebe, kardioidní charakteristikou a nebo různými kombinacemi, včetně možnosti volby dvou osmiček nad sebou s různou šířkou. Samozřejmě i zvolený mikrofon mění zvukový charakter. Zároveň je to ale tvůrčí nástroj pro někoho, kdo s těmito parametry umí cíleně pracovat. Potlačit lze střed (ve smyslu prostoru) nebo naopak strany, volit lze celkovou šíři stereo obrazu atd.

 

Efekty

Součástí je ještě pár nezbytných efektů, jako je ekvalizér (v tomto případě pětipásmový), který lze použít na každý jeden nástroj nebo na hlavní výstup. Samostatný ekvalizér lze použít i na barevnou úpravu prostředí, tedy sálu. Je zde ještě i speciální efekt s názvem MIRacle. Jedná se o algoritmický reverb, který se často přidává ještě na celkový výstup.

 

Směrování signálu

Směrování signálu (routování) je plně závislé na aplikaci Vienna Ensemble Pro. Do MIR prostředí lze tedy routovat signál z Inserů každé jednotlivé stopy prostředí mixážního pultu Vienna Ensemble Pro, ale i ze Sendu. Signál, který z MIR Pro vystupuje, je opět možné routovat stejným způsobem jako jakýkoliv jiný zvukový zdroj uvnitř Vienna Ensemble Pro. Lze jej tedy nasměrovat do další stopy Vienna Ensemble Pro (třeba pro přidání master efektů, lze jej vyslat na hlavní stereo výstup a nebo do libovolného jiného virtuálního výstupu Vienna Ensemble Pro.

 

Možnosti rozšíření

MIR Pro lze rozšířit o další knihovny prostorů. Vienna Symphonic Library prodává dva rozšiřující balíky. RoomPack 2 - Studios & Sound Stages V.2 obsahuje tři nahrávací prostory: Teldex Studio Berlin, ORF Funkhaus, Grosser Sendesaal (Grand On-Air Studio), Studio 2 a Studio 3. Druhé rozšíření RoomPack 3 V.2 - Mystic Spaces, obsahuje dvě katedrály: Maria Strassengel (z roku 1346) a Steinhofkirche. Obě rozšíření lze použít s MIR Pro i MIR Pro 24.

 

K dispozici je také menší verze, MIR Pro 24. Ta je omezená na pouhých 24 nástrojů, které lze na pódium umístit. Aplikace MIR byla nejdříve k dispozici pouze pro Windows (pochopitelně jen 64bitové). Verze pro Mac OS X následovala až po řadě měsíců, možná to bylo i déle než rok. K dispozici jsou další rozšiřující balíky: Room Pack 2 a RoomPack 3. Pomocí nich lze získat další nasamplovaná prostedí, jako jsou nahrávací studia a nebo katedrály.

 

MIR Pro 24

MIR Pro 24 je novější, menší a tedy i levnější variantou MIR Pro. Pracovat lze s maximálním počtem 24 kanálů, tedy 24 nástrojů nebo skupin nástrojů. Ty mohou být opět libovolně rozmístěny po virtuálním pódiu. Kromě tohoto omezení nabízí MIR Pro 24 všechny vlastnosti velké verze MIR Pro. Jedná se tedy o ideální variantu pro muzikanty a tvůrce, kteří více než 24 stop nevyužijí.

 

Pro koho MIR je?

První cílová skupina je zřejmá okamžitě. MIR Pro využijí všichni současní skladatelé symfonické hudby, kteří využívají virtuální nástroje a simulují orchestr touto virtuální cestou. Zejména se hodí pro majitele zvukových knihoven Vienna Symphonic Library. Zvukové vzorky jiných zvukových knihoven již čas obsahují i nějaký dozvuk, který má simulovat a podporovat právě umístění nástroje v prostoru. Právě tento problém ale MIR Pro řeší. V takovém případě by tedy umístění zvuku v prostoru bylo řešeno dvakrát a mohlo by se tlouct. Zvukové vzorky knihoven VSL jsou ale naprosto suché, tedy pro MIR Pro ideální.

 

Kromě tvůrců symfonické hudby ale mohou MIR Pro využít i tvůrci jiných hudebních žánrů. Na virtuální pódiu, lze rozestavit jakékoliv nástroje, ať už se jedná o virtuální, nebo i o reálně nahraný zvuk (díky možnosti routování zvukových stop do Vienna Ensemble Pro).

Třetí skupinou jsou obecně zvukoví designeři, kterým se takto propracovaná a sofistikovaná práce se zvukem bude jistě zamlouvat.

 

Závěr

MIR Pro je hodně drahý konvoluční reverb, nabízí ale uživatelsky velmi přívětivé ovládání, které je schopen pochopit i muzikant, který se primárně zvukařinou nezabývá. Kvalita generovaných dozvuků je velmi vysoká a vše působí velmi realisticky, což je cílem MIR Pro.

 

Info:

VSL MIR Pro je konvoluční reverb s větším počtem odrazů (Multi Impulse Response). Použít lze v porstředí Vienna Ensemble Pro 5 a nově také jako plug-in v jakémkoliv AU/VST/AAX Native/RTAS prostředí.

 

Plus:

•MIR Pro už je konečně i pro platformu Mac OS X (verze MIR byla jen pro Windows)

•vynikající realistický zvuk

•jednoduché grafické ovládání

•možnost snadného nastavení charakteru zvuku z presetů

•grafická volba pozice zdroje zvuku i poslechového místa

•různé typy mikrofonů pro různý zvukový charakter

 

Mínus:

•vyšší pořizovací cena

•vysoké nároky na výkon počítače

•relativně omezený počet akustických prostředí, která lze použít

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

typ reverbu konvoluční
počet impulzních odezev 11 tisíc
minimální PC konfigurace PC Intel i7-Quad CPU, s Windows 7 64 bitů
minimální Mac konfigurace Mac Intel i7-Quad CPU, Mac OS X 10.6.8
minimální velikost paměti RAM 12 GB
vyžadovaný další software Vienna Ensemble Pro
počet kanálů neomezeně (MIR Pro 24 je omezen na 24 kanálů)
ochrana licence USB Steinberg Key
možnosti rozšíření RoomPack 2 – Studios & Sound Stages

 

RoomPack 3 – Mystic Spaces

cena 795 eur (MIR Pro 24: 395 eur)

 

 

www:

www.vsl.co.at/en/211/497/1687/2002/1691.htm

Psáno pro časopis Muzikus