Yamaha TRB 6 John Patiticci - šetistrunná baskytara

Yamaha TRB 6 John Patiticci - šetistrunná baskytar
Yamaha TRB 6 John Patiticci - šetistrunná baskytar

Čtenářům tohoto časopisu nemusím připomínat, že Yamaha vyrábí nejen silné a krásné motorky, ale také kvalitní hudební nástroje. My se dnes zaměříme na "superbike" mezi baskytarami.Yamaha se sídlem v Hamamatsu v Japonsku vyrábí řadu typů baskytar: Attitude, BB, RBX a TRB. Každý z těchto modelů má předlohu v nástroji některého ze slavných hudebníků. Billy Sheehan zastupuje svou Attitude Limited II., Nathan East pětistrunnou krasavici BB NE 5, John Myung šestistrunnou RBX 6 JM a konečně řadu TRB, o které dnes bude řeč, podepisuje všem dobře známý jazzman John Patitucci. U nás šestistrunnou TRB používal všem slaperům známý Richard "Šíša" Scheufler. Na pětistrunné hrají například Milan Broum, Vilém Čok, atd. Ve světě pak celá řada špičkových hráčů používá tyto nástroje, namátkou Werdine White, Oscar Cartaya nebo Abraham Laborieli.

 

Stavba

Krk s rádiem 1000 mm je vyroben ze tří kusů javoru a k tělu je připevněn šesti masivními šrouby. Výztuhu krku tvoří dva pruty s pohodlným přístupem pro seřízení na patce krku. Pokud se budete pouštět do seřizování krku, mějte na paměti, že výztuhy jsou dvě, a nemáte-li potřebné zkušenosti, může dojít k jeho zkroucení. Pnutí u strun H a C samozřejmě není stejné. Předejte raději tuto práci odborníkovi.

Ebenový hmatník je osazen orientačními značkami z perleti ve tvaru jakéhosi obráceného C a spolu s 24 pražci o rozměrech 2,1 x 1 mm dodávají nástroji masivního vzhledu (šířka prvního pražce - 59,2 mm, dvanáctého pražce - 82,8 mm a dvacátého čtvrtého pražce - 96,5 mm). Celý krk je po řemeslné stránce velmi kvalitně zpracován, pražce jsou zasazeny zcela bez otřepů a nikde nenaleznete žádná ostrá místa. Nultý pražec, který je vyroben z tvrzeného plastu, vede struny přímým tahem k mechanice. Zlacená mechanika ve stylu Schaller je firemním výrobkem Yamahy a pracuje s plynulým a jemným chodem. Hlava ustupuje pod úhlem 15° od osy těla. Je pokryta čtyřmi milimetry fládrové olše, pod kterou je z perleti umístěn nápis Yamaha a kousek níže autogram Johna Patitucciho. Kobylka s roztečí 20 mm je vyrobena z mosazi. Umožňuje použití všech technik.

Pro stavbu těla byly použity vybrané kusy olše, jasanu a javoru. Nejsilnější část tzv. sendviče tvoří dvacet sedm milimetrů silná olše. Další část tvoří vrstva devítimilimetrového jasanu a nejslabší vrstvou je šest a půl milimetru silná fládrová olše z obou stran těla nástroje; celkem 42,5 mm. Takto sestavené tělo je v ose nástroje slepeno k sobě natolik precizně, že mi dalo práci spáru najít. Výřez pro hru ve vysokých polohách skýtá dostatečný prostor a umožňuje pohodlnou hru. Vrstvy jsou na sebe kladeny tak, že můžeme obdivovat krásu použitého materiálu. Barva testované krasavice je jantarově oranžová; značená Amber (jantar). Druhá verze Charcoal Gray (šeď dřevěného uhlí :-)) v tmavém odstínu nemá tak čitelnou kresbu.

 

Elektrika

Aktivní elektriku napájí jedna 9V baterie. Nelze ji vypnout, takže bez energie nástroj nehraje. Ovládáme ji pěti knoflíky. První třípolohový s vestavěným ekvalizérem pracuje následovně: První poloha využívá čistého zvuku nástroje bez frekvenčního zkreslení. Zvuk má středový charakter ořezaný o vrchní a spodní pásmo. Poloha druhá - Mid Cut - zvýrazňuje basy a lehce výšky, tím je zvuk měkce medový. Třetí, s názvem Mid Boost Cut, má středový zvuk a skvěle použitelný konkrétní tón. Druhý a třetí potenciometr ovládá basy a výšky s hodnotami zdvihu kolem +/-15 dB. Čtvrtý nese jméno Panpot a slouží k mixování snímačů u kobylky a u krku. Posledním pátým ovladačem je celková hlasitost. Oceňuji plynulý a účinný náběh všech potenciometrů, při mixování snímačů nedochází k brumům a hlasitost zesiluje jen čistý signál snímaný dvěma Alnico V (aluminium-nikl-kobalt) snímači typu Side By Side Double Coil. Zadní strana těla nabízí rychlý a bezproblémový přístup k baterii. Už žádné šroubky, žádné drátky, zkrátka jen otevřít, vyndat starou, zasunout novou a jít. Tuto jednoduchou věc, mnohdy pro jiné výrobce neznámou, řeší tzv. houpačka. Přístup k elektrice je umožněn po odkrytí plastu. Dva tištěné spoje nabízejí malé potenciometry k upravení výstupní úrovně a frekvenční charakteristiky na basech a výškách. Jackový výstup vede netradičně pod úhlem 45' s osou nástroje a je téměř utopen.

 

Závěr

K testu jsem použil aparát Gallien-Krueger 800 RB. Snímače dávají silný signál a spolu s použitím kvalitního materiálu řadí nástroj mezi elitu. Zvuk je konkrétní a neztratí se za čtrnáct dní tím, že ohrajete nové struny, techniky, které na jiných nástrojích hrajete s obtížemi, zde provádíte s lehkostí. Po měsíci intenzivního hraní jsem si zahrál na standardní Jazz Bass a měl jsem pocit, že držím v ruce krk houslí a pohodlnost byla ta tam. Yamaha má brilantnější a průraznější zvuk. Osobně se mi hraje lépe na širší krk, kde mám v levé ruce jistější pocit. TRB 6 JP se prosadí v širokém použití, především však v jazzu, kde můžeme využít širší akordickou hru. Vřele doporučuji si nástroj alespoň vyzkoušet a věřím, že podlehnete jako já.

 

info

Yamaha TRB 6 JP je šestistrunná baskytara, která nalezne využití především v jazzu. Cena je 79 990 Kč.

plus

zvuk

řemeslné zpracování

funkčnost

minus

dodává se bez kufru

Psáno pro časopis Muzikus