Zildjian Armand - návrat ke zvukovým kořenům šedesátých let

Zildjian Armand - návrat ke zvukovým kořenům šedesátých let
Zildjian Armand - návrat ke zvukovým kořenům šedesátých let

V roce 2007 firma Zildjian prezentovala dlouhodobě připravovanou novou činelovou řadu, která má zvukově přiblížit činely šedesátých let. Řada nese jméno člověka, který značku Zildjian nejvíce proslavil po celém světě - Armand Zildjian.

Úvod

Řada Armand typově vychází z tradiční řady činelů A - Zildjian, ale zvukově i modelově se značně liší. Povrch této řady by se dal charakterizovat jako matný, což už samo o sobě znamená, že se bude jednat o činely znějící spíše sušším charakterem zvuku. Záměrem firmy byl návrat ke zvuku šedesátých let. Armand činely jsou nabízeny v těchto typech a velikostech: hi-hat 13” a 14”, crash 16” a 18” v tloušťkách thin a thin medium, ride 20” a 21” a na závěr splash 10”. Důležité je zmínit, že do této modelové řady spadá ještě devatenáctipalcový Beautiful Ride, který však vyrábí firma již déle a byl vyvinut speciálně na popud Armanda Zildjiana. Do prodeje se dostal v roce 2004. Jeho specifický zvuk je charakterizován použitím tří nýtů v těle činelu.

Tato řada je také nabízena jako sada činelů. Sada obsahuje 14” hi-hat, 16” crash a 20” ride, včetně velmi kvalitního pouzdra a knihy o celé historii firmy.

 

Test

Pro vlastní test mi byly zapůjčeny činely hi-hat 14”, splash 10”, crash 16” a 18” a ride 20”.

Hi-hat 14” - Hra na tuto hi-hat působí měkčím dojmem, má velmi příjemný odraz. Zvukově s velmi jasně artikulovaným tónem. Při střídání open - close nohou zní klasický suchý konkrétní zvuk, který je charakteristický pro tuto řadu. Údery jsou dobře čitelné i při hře na pootevřenou hi-hat, přičemž zvuk je spíše ve středních frekvencích doprovázen příjemným syčením bez ztráty konkrétnosti. Sice firma inzeruje návrat ke zvuku 60. let, ale právě tyto činely se dají, myslím, velmi dobře použít i ve zcela jiných hudebních stylech.

Splash 10” - Působí naopak na rozdíl od hi-hat větším váhovým dojmem. Při uderu je poněkud tvrdší, než tomu bývá zvykem u splash činelů. Zvukově je temnější s nižším laděním a delším dozvukem kovově přeznívajícím.

Crash 16” - Osvědčil se mi výborně spíše jako alternativní crash-ride. Po úderu na hranu činelu se ozve ostře kovový tón, avšak s příjemným dozníváním. Nástup zvuku tím pádem působí poněkud hluchým dojmem, což však může být způsobeno tím, že mi byly zapůjčeny distributorem činely, které běžně pronajímá na koncerty. Jednoduše řečeno, přišel mi trochu „vymlácený“, na rozdíl od ostatních činelů z této řady.

Crash 18” - Má mnohem jasnější barvu tónu, než tomu bylo u crash 16”. Byl zde samozřejmě znát rozdíl ve velikosti. Nástup zvuku po úderu je mocnější, ale obsahuje více harmonických frekvencí.

Ride 20” - Zde se projeví větší přeznění, přesto si však činel zachovává výbornou artikulaci i při hře rychlých skupinek. Podle typu a umístění úderu můžete docílit mnoho různých barev. Zvuk pupku činelu je velmi příjemný a zvukově neční. Činel působí zvukově velmi vyrovnaně, úder paličkou na plocho jen potvrzuje jeho celkovou vyrovnanost. Ride celkově neční a neválcuje.

 

Závěrem

Z této řady mě nejvíce zaujaly hi-hat a ride, které mi opravdu připomínaly zvuk ze starých jazzových a rockandrollových desek. Kdo hledá návrat ke kořenům, mohu jen doporučit.

 

Plus:

zvuková vyrovnanost ride

univerzálnost a zvuk hi-hat

 

Mínus:

poněkud tvrdý splash s kovovým charakterem zvuku a „vymlácený“ 16” crash

Psáno pro časopis Muzikus