Tipy, triky, nastavení - Grafický ekvalizér

Tipy, triky, nastavení - Grafický ekvalizér
Tipy, triky, nastavení - Grafický ekvalizér

Dříve popsaný parametrický ekvalizér se všemi nastavitelnými parametry (střední frekvencí filtru fc, zdvihem A a činitelem jakosti Q) je univerzální a variabilní, ale není úplně přehledný a intuitivní na nastavení. Zjednodušením je semiparametrický ekvalizér s pevně daným činitelem jakosti Q. Dalším zjednodušením může být filtr s pevně danou střední frekvencí fc a činitelem jakosti Q, takže ovládáte jen zdvih A. To už jednodušší být nemůže, a pokud těchto filtrů zařadíte do série větší počet s různými frekvencemi fc a zdvih ovládáte tahovými potenciometry, máte grafický ekvalizér.

 

Střední frekvence fc jednotlivých filtrů jsou nejčastěji voleny jako násobky jedné oktávy nebo 1/3 oktávy, kdy jako střed slyšitelného pásma v logaritmické ose je uvažována frekvence 1 kHz. Počet filtrů je volen obvykle tak, aby bylo pokryto celé slyšitelné frekvenční pásmo (20 Hz-20 kHz). U oktávového ekvalizéru jsou tedy jeho jednotlivé filtry naladěny na frekvence: 31,5; 63; 125; 250; 500 Hz; 1; 2; 4; 8 a 16 kHz.

U třetinooktávového ekvalizéru se pak jedná o frekvence: 20; 25; 31,5; 40; 50; 63; 80; 100; 125; 160; 200; 250; 315; 400; 500; 630; 800 Hz; 1; 1,25; 1,6; 2; 2,5; 3,15; 4; 5; 6,3; 8; 10; 12,5; 16 a 20 kHz.

 

Oktávový ekvalizér tedy obsahuje obvykle deset pásem, třetinooktávový obvykle jedenatřicet pásem, ale ne na všech ekvalizérech najdeme okrajová pásma 20 Hz a 20 kHz. Frekvence filtrů i jejich činitele jakosti jsou voleny tak, aby se filtry optimálně překrývaly a nejméně ovlivňovaly sousední pásma. Důsledkem je pak vyrovnaný frekvenční průběh při nastavení všech prvků ekvalizéru do nulové polohy. Velkou výhodou grafického ekvalizéru je jeho přehlednost a snadné ovládání. Z polohy ovládacích prvků rovnou vidíte „tvar“ frekvenčního pásma po úpravě ekvalizérem.

 

Grafický ekvalizér jako softwarový plug-in obvykle kopíruje ovládací panel hardwarového ekvalizéru a způsob použití je stejný. Narozdíl od analogového grafického ekvalizéru, kde zdůraznění nebo potlačení v daném frekvenčním pásmu má za důsledek i změnu fáze signálu, v softwarových plug-inech jsou často použity algoritmy, které tuto změnu fáze kompenzují.

 

V sofwarových plug-inech se také často setkáme s tzv. „paragrafickým“ ekvalizérem, což je kombinace řady parametrických ekvalizérů, které se ovládají přímo změnou zobrazené frekvenční charakteristiky. Výhodou je přehledné ovládání jako u grafického ekvalizéru a zároveň dostupnost všech třech parametrů - Q, fc i A. Počet těchto filtrů ale bývá menší z důvodu vyšší náročnosti na výpočetní výkon.

 

Při použití grafického ekvalizéru platí pravidlo „méně je více“ a snažil bych se vyvarovat nastavení sousedních pásem „do extrémů“.

Použití grafického ekvalizéru pro frekvenční úpravu akustických nedokonalostí prostoru je zcela nevhodné při nahrávání a použitelné pouze jako nouzové řešení při živé produkci.

Psáno pro časopis Muzikus