Aparáty Brunetti - povídání a vyšší lize kytarových aparátů

Aparáty Brunetti

Výrobní reportáž

Před několika lety jsem měl možnost vyzkoušet si kytarové kombo mně do té doby naprosto neznámé značky Brunetti, a to Singleman. Moje dřívější zkušenost zahrnovala kromě řady standardních komb firem Fender, Marshall a Mesa Boogie také kvalitnější modely, jako Fender ’57 Twin Amp, Hiwatt DR 504, Marshall Lead and Bass, Vox AC30 apod. Brunetti Singleman je celolampový jednokanál konstruovaný zejména pro čistý tón s mnoha užitečnými volbami nastavení zvuku a reverbem. I přes počáteční nedůvěru (nenarodilo se to ani v Americe, ani v Anglii) jsem byl naprosto unesen dynamikou a harmonickou bohatostí, a to jak čistého, tak zkresleného zvuku. A věřte nebo ne, tento aparát ve finále po důsledném zvážení a mnohahodinových srovnávání vytěsnil z mojí stáje legendární Twin Amp.

A zdá se, že tento pocit není pouze můj, ale tato značka získává po celém světě početné řady příznivců a na stránkách nejvýznamnějších hudebních magazínů najdete bezpočet velice pozitivních hodnocení. Vždyť z aparátů a reproboxů Brunetti se již několik let derou tóny podobných kusů jako Comfortably Numb, Another Brick in the Wall nebo Run Like Hell hraných Davem Kilminsterem na obřích koncertech turné The Wall Rogera Waterse.

Musím říci, že filozofie firmy Brunetti, která staví do popředí všeho kvalitu zvuku a zpracování, a zejména vášeň pro svojí práci, je mi velice sympatická a nemohu se zbavit pocitu, že se určitě ve výsledku ozývá i z reproduktorů. A to je možná rozdíl mezi produkty Brunetti a mořem ostatních, pásově vyráběných aparátů. Je to cosi nehmotného, co je mezi nebem a zemí a odděluje dobré od výjimečného.

Co se tedy skrývá za jménem Brunetti a jaká je vlastně historie této značky?

Je to zejména osoba vlastníka a konstruktéra všech těchto výrobků, Marca Brunettiho, rodáka z Turína, který se snad celý svůj život věnuje elektronice a elektroakustice s až patologickou láskou k lampám, „flaškám“, nebo jak se jen všem těm elektronkám, které jsou pro nás kytaristy svatým grálem kytarového soundu, ještě říká. Již od druhé poloviny sedmdesátých let se věnuje stavbě všech možných zařízení, která usnadňují práci nejen kytaristům, ale zprvu hlavně zvukařům v nahrávacích studiích, ale i na pódiích. Vždyť se také mnoho let pohyboval jako technik po významných italských nahrávacích studiích a také zajišťoval technicky kvalitu zvuku na turné umělců zvučných jmen, jako například Vascoa Rossiho, Zucchera, De Gregoriho, Raf, Biagia Antonacciho a Gina Paoliho a dalších.

Skutečným vrcholem těchto praktických zkušeností byly tak velké akce jako Zucchero Live at Kremlin, nebo Vasco Rossi Rock Sotto l’assedio.

Dnes značka Brunetti představuje ve světě kytarových zesilovačů jedinečný zvuk vystavěný na osvědčeném základě elektronkových zesilovačů klasické koncepce s rozšířenými možnostmi a moderními individuálně řešenými doplňky:více zvukových nastavení, přepínání výkonu atd., elegantní design, harmonická bohatost a dynamická citlivost. Díky těmto vlastnostem jsou kytarové zesilovače značky Brunetti známé po celém světě.

A jak svoje celoživotní snažení vidí sám Marco Brunetti?

Marco, co vás nejvíce fascinuje na vaší práci? Trnitá cesta při vývoji nových zapojení, finální výjimečný zvuk, nebo pocit spokojených kytaristů?

Moje práce je pro mě vášní. To je základní. Zesilovače jsem začal navrhovat podle vlastních představ. Při mé práci v nahrávacím studiu mě kytaristé přesvědčovali, abych ve vývoji pokračoval, protože zvuk mých zesilovačů, a to zejména nezaměnitelné tónové charakteristiky, jim učarovaly. Pokračoval jsem tedy ve vývoji podle vlastních představ a nekopíroval jsem schémata slavných předloh. Moji zákazníci jsou velmi spokojeni a jsou mým výrobkům věrni po mnoho let. Tento fakt se stává potvrzením, že můj přístup a filozofie jsou správné.

Snažil jsem se o vás dozvědět více, než je na vašich stránkách, ale nikde není ani zmínka, jestli jste někdy hrál nebo hrajete na kytaru.

Nikdy jsem nehrál na kytaru. Vím, že je to zvláštní, ale je to tak. Pouze poslouchám své kolegy kytaristy při zkouškách zesilovačů, jak se pokoušejí najít tón, který si představuji, že by měl zesilovač zvládnout. Právě oni jsou mýma rukama. (smích)

Na jaký výrobek jste nejvíce hrdý?

Myslím, že mezi mé nejlepší zesilovače patří řada Customwork, a to zejména typ Mercury, ale v současné době se stává favoritem právě Singleman. Je to neuvěřitelný zesilovač s úžasným čistým tónem. Ale musím říci, že všechny moje výrobky jsou jako moje děti, na které jsem hrdý.

Dočetl jsem se, že vaše zesilovače jsou velmi kladně hodnoceny takovými magazíny, jako je např. Premier Guitar. Věřím, že musíte být hrdý.

Ano, jsem. Mezinárodní ocenění jako právě v případě komba Singleman, které bylo vyhlášeno jedním z nejlepších zesilovačů roku 2012 magazínem Premier Guitar a nebo velmi pozitivně hodnoceno v loňském čísle Guitar Playeru, jsou odměnou za naší práci. Na tyto pozitivní články jsme opravdu hrdí a velmi nám pomáhají v komunikaci se zákazníky po celém světě.

Jaký zesilovač se zdá být v současné době nejoblíbenější a proč?

Určitě Singleman. Je to v podstatě nový zesilovač „fender style“ s jasnou Brunettiho DNA. Osobitý zvuk, jemný, šťavnatý a dynamický. Velmi žádané jsou ale i naše distortion pedály Mercury a Mercury 2. Jejich bohaté a plné zkreslení se velmi blíží skutečnému lampovému zkreslení.

Co považujete za příčinu toho, že vaše výrobky a zejména zesilovače jsou tak zvukově výjimečné?

Myslím si, že je to díky původním nápadům, zkrátka vlastnímu návrhu od počátku do konce. Nekopírujeme známé proslulé zesilovače. Jdeme vždy vlastní cestou, jak si představuji moderní a inovativní pojetí lampového zesilovače nabízejícího hudebně co nejkvalitnější tón.

Mě osobně oslovuje i design vašich výrobků. Navrhujete ho sám, nebo spolupracujete se specialistou?

Naprosto sám. Mám to moc rád.

Je pravda, že si většinu součástek, včetně transformátorů, necháváte vyrábět podle svých přesných představ.

Ano, to je pravda. Transformátory, a to hlavně výstupní, jsou vyráběny podle mého návrhu. Už jsem vyzkoušel mnoho transformátorů, a proto vím přesně, jak který ovlivní výsledný zvuk. Ostatní součástky jsou sice standardně vyráběné, ale v té nejvyšší dostupné kvalitě. Například kondenzátory používáme v Německu vyráběné polypropylenové od firmy WIMA.

dave Kilminster v popředí své sestavy Mercury EL34 Customwork a boxu CW 412

A jak probíhá výstupní kontrola?

Každý zesilovač je samostatně zkoušen. Nejprve se provede základní test zapojení, poté zvukový test. Po zhruba čtyřech hodinách „zahoření“ se vše ukončí závěrečným zvukovým testem.

Uvažujete o výrobě mimo Itálii? Bylo by to pravděpodobně nákladově výhodné.

Ne, to v žádném případě! Nesnáším tuto filozofii. Můj cíl je pracovat ve své zemi se svými italskými spolupracovníky a dodavateli. Rád sleduji osobně každý výrobní krok. Je to vášeň, ne jen obchod.

Nevyrábíte ale jen zesilovače, že?

Ano, to je pravda. Kromě kytarových zesilovačů, pedálových zkreslovadel a rackového předzesilovače zajišťujeme na objednávku ještě návrh a výrobu speciálních lampových zařízení pro nahrávací studia.

Vím, že se zabýváte ještě i servisem a zakázkovými úpravami ostatních aparátů. Je na to ještě vůbec čas?

Určitě ano. Stále provádíme mnoho oprav, údržby nebo individuálních úprav zesilovačů ostatních výrobců. Je to v podstatě velmi důležitá součást naší firmy, protože na zkušenostech z mnoha a mnoha servisních prací na ostatních zesilovačích stavíme při návrhu našich vlastních. Některým chybám v návrhu se tak můžeme vyhnout.

Pokud to není tajemství, kdo je váš nejuznávanější kolega z branže?

Určitě Reinhold Bogner. Je to velice kreativní technik a dokonalý profesionál.

A jaká hudba je vám osobně nejbližší?

Je mi padesát pět let a proto nebude překvapením, že poslouchám hudbu 80.-90. let. Rock, hard rock, New Wave. Mám moc rád například Simple Mind.

Na závěr bych se Vás chtěl zeptat, jaké jsou vaše plány firmy do budoucnosti.

Jako obvykle pracuji na nějakých nových nápadech, které rozvíjím, jako například na hlavě pro baskytaru. A samozřejmě chci hlavně pokračovat ve výrobě kytarových zesilovačů.

Přeji vám, ať se všechny tyto plány splní, a děkuji za rozhovor.

I já děkuji a přeji ať se daří.

Při psaní článku, jsem se pokusil vypátrat nějaká zvučná jména, která mají s těmito zesilovači zkušenosti, a nakonec jsem nemusel pátrat nikterak dalece. Stačilo sáhnout do adresáře autorů Muzikusu a požádat o pár slov všestranného kytaristu Tomislava Zvardoně.

Pokud vím, používáš již několik let různá komba od firmy Brunetti. Jakým způsobem jsi tuto značku objevil?

První aparát, který jsem objevil a který už asi šest let patří mezi mé aparáty číslo jedna, je jednokanálový Singleman. Před tím jsem hrál na Riveru. Bylo to skvělé kombo, ale hrálo, jen pokud jsem ho pořádně otavil, a pak bylo taky opatřeno tisící přepínači a možnostmi, které jsem nevyužil. Hledal jsem něco, co bude jednokanál s perfektním čistým zvukem, který bude hrát, i když ho nebudu úplně tavit, ale zároveň „vydrží“ čistý zvuk i při větších hlasitostech, bude naprosto jednoduchý, půjde unést a nebude stát hromadu peněz. Po nějaké době jsem u jednoho německého prodejce boutiqueových věcí objevil právě Brunetti. Jel jsem zrovna s bigbandem takovou malou šňůru po Německu, a tak jsem ho mohl pořádně vyzkoušet v akci. Byl jsem nadšený od první chvíle a spokojený jsem stále.

Se kterými aparáty máš zkušenost a jak jsi s nimi spokojen?

Krom tohoto Singlemana mám ještě malinké desetowattové kombo Metropolitan. Nic neváží, má vystup na sluchátka, výstup do pultu, a hraje skvěle. Mám ho v učebně a nebo si ho nosím na nějaké malé akce.

V čem je ten zásadní rozdíl, který dělá kombo Brunetti Singleman tak výjimečným?

Nevím, jestli je něčím výjimečný. (smích) Je to prostě jen dobře udělané kombo, a to lidmi, pro které je v první řadě důležitá určitá kvalita a řekněme kreativita a nápad. Pro mne je výjimečné v tom, že čistý zvuk vydrží opravdu dlouho, takže můžu hrát i poměrně nahlas a zvuk nekreslí, a také to, že ne na něj můžu spolehnout, dobře vypadá a dá se unést. Výborná je možnost přepnutí výkonu od osmi wattů přes osm až po třicet pět wattů. Tím mi pokryje celé spektrum hlasitosti, které potřebuji. Od malých klubů až po velké stage. Krásně reaguje na jakoukoliv kytaru a herní styl. Co víc od komba chtít? Jsem rád, že znám přímo výrobce, můžu mu napsat, zeptat se, poradit se...

Máš i zkušenost se servisem a obecně řečeno prodejním zázemím firmy Brunetti?

Jednou jsem potřeboval vyměnit lampy, tak jsem kombo zabalil a poslal do Itálie. Za čtrnáct dní přišlo perfektně spravené zpět. Cena byla zhruba stejná, jako kdybych to dal někomu v Praze. Ale pokud vím, tak se o servis nyní stará firma VK.CZ, která s Brunetti spolupracuje a stará se o české zákazníky. Jo, vidíš, jednou mi na Metropolitanu odešel potenciometr a stačilo napsat, a do týdne byl tady. Úplně bez problémů. Kdysi jsem používal aparáty Pavla Horkého a tam to bylo podobné. Prostě tohle je výhoda malých výrobců, oni se o vás postarají a jste pro ně „zákazník“ i poté, co kombo zaplatíte. (smích)

Rozšířil bys rád svoje vybavení ještě o jiné produkty od této firmy?

No zajímaly by mne ještě nějaké krabičky, které Brunetti dělá, a taky jsem zvědavý, co nového zase vymyslí. (smích)

www: