Barevná zář nad Rožnovem - aneb Putování po valašských kotárech podruhé

Barevná zář nad Rožnovem  - aneb Putování po valaš
Barevná zář nad Rožnovem - aneb Putování po valaš

Rožnov pod Radhoštěm se jako spousta ostatních menších českých a moravských měst vyznačuje pěkným náměstím s víceméně barokním kostelem poblíž, na který se s poslední přestavbou vážněji sáhlo naposledy někdy za protireformace. To vše je lemované ospalými předměstími, kde se příměstské domky prolínají s typizovanými paneláky z doby krále klacka toho času v různém stádiu chátrání či přestavby. V Rožnově ráz města výrazně doplňuje skanzen původní valašské architektury - domky jsou nejvíc "dřevěné", takže slovo dřevomorka tam nesmíte snad ani vyslovit, a ta nádherná příroda na obzoru.

 

Hned ve druhé vsi za Rožnovem, v Hážovicích, je firemní sídlo firmy Robe Showlighting. Dnes už se v ní nachází jenom obchodní a vývojové oddělení a vrcholový firemní management. Vlastní výroba je dnes jinde, protože by se do jednopatrového nově opraveného stavení dávno nevešla. Rozumy jsem tentokrát tahal z jednoho ze spolumajitelů, pana Ladislava Petříka, a manažera pro marketing či public relations, pana Davida Srby, který mi byl i ochotným průvodcem po celé firmě.

Prehistorie firmy či spíš lidí a práce okolo ní začala někdy na počátku neklidných 90. let, kdy pánové, jako mnoho ostatních s obchodem začínajíc, začali pro vybavování tehdy vznikajících klubů dovážet různé optické efekty a jednoúčelová diskotéková svítítka, firma se jmenovala Prolux. "Hergot, za tyhle prachy to uděláme taky," byla asi ta osudová věta, jejíž realizace po skromných začátcích dala v roce 1995 vzniknout právnímu subjektu Robe Showlighting, s. r. o., který se výrobou profesionálních osvětlovacích těles zabývá dodnes, ale přešlo se z jednoúčelových svítidel na inteligentní dálkově řiditelná. Před odjezdem do Rožnova jsem nahlédl do obchodního rejstříku a do očí mi ťukla málo vídaná stabilita - jak tehdy v obchodně nejméně stabilním seskupení, tedy ve dvou lidech přesně půl na půl, firma vznikla, tak rejstříkově funguje dodnes. Bez přesunů, podtrhů či tunelů, svědčí pro mě o absenci hamižnosti zakladatelů nebo přinejmenším vítězstvím zdravého rozumu nad ní. Firma sice hledala strategického zahraničního partnera a nechtěla po něm z dnešního pohledu ani moc peněz, leč byla tehdy shledána neperspektivní a ponechána vlastní plavbě. To jim paradoxně dnes po těžkých začátcích dává záviděníhodnou nezávislost. Ve výrobním sortimentu celkem časem převládly inteligentní světla, napřed scannery, později světla typu moving head, která dnes tvoří asi 80 % produkce.

Zpočátku se vyrábělo pro jiné obchodní značky. Asi 40 % produkce šlo pro obchodní značku FutureLight německé firmy Steinigke, která byla vytvořena přímo pro rožnovskou produkci. Další značkou made by Robe Showlighting je řada E-Lite francouzské firmy Star Way, vyrábělo se pro Sagitter, americkou firmu Elation, některé typy holandské firmy MoviTec se taky dělaly okolo Rožnova. Tuto řadu završilo doplnění sortimentu všech inteligentních světel, čili scanerů a moving heads italské firmě Coemar. Přibližně před rokem padlo další zásadní firemní rozhodnutí, prodávat výrobky pod vlastním jménem, čímž taky spolupráce s firmou Coemar skončila.

Barevná zář nad Rožnovem  - aneb Putování po valaš
Barevná zář nad Rožnovem - aneb Putování po valaš

Zřejmě poučeni vlastní obchodnickou minulostí, zvolili ve firmě strategii filiálek po celém světě před sítí obchodních zástupců a prodejců, přestože se zástupců ani prodejců nezříkají. Ale vlastní filiálka holt prodává jenom vás a ne taky konkurenci a má to spoustu dalších výhod. Proto najdete v Los Angeles Robe America, v Evropě Robe Italia, v třeba Anglii Robe UK. Asi 1 % výroby jde pro tuzemský trh, "zbytek" se vyváží. V Česku mají obchodního zástupce u firmy KVS ve Valašském Meziříčí. Tam taky sídlí současná výrobní hala firmy v bývalém provozu textilky Loana, kam výroba přesídlila z Hážovic oklikou přes Dolní Bečvu. Hala bývalé textilky je nově spravená a je na ní vidět, že spokojený dělník je asi jednou z firemních priorit. Prošel jsem si patrně obvyklé návštěvnické výrobní kolečko přes dvě patra výrobních hal, kde vždycky v jedné části probíhá montáž světel a v opačném menším křídle se výrobky zkoušejí a zahořují. Vyrobené sady reflektorů jsou připojené na sběrnici DMX-512 a stojí opravdu za vidění balet řady inteligentních, čili řiditelných reflektorů, které doslova tančí a pózují místo bílých či černých labutí. Prvovýrobu, tedy výrobu výchozích dílů, jsem nestihl.

Montáž světel je sálová, tedy bez výrobních pásů. Výrobky se montují na stolech a pohybují se po jednotlivých výrobních operacích na paletách. Nějaká výrazně vyšší automatizace se podle slov Ladislava Petřka nevyplatí, protože při nutnosti reagovat malými sériemi na aktuální poptávku by znamenalo věčně předělávat linku na jiný typ výrobku. Výhledově se počítá pouze se zdokonalením pohybu výrobků po výrobní hale.

Firma v současnosti zaměstnává 215 lidí přímo a zhruba stejnému počtu dává práci jako externistům. Mechanické díly si dělá z poloviny sama, zbytek jako externí dodávku, externisté dělají pro Robe taky ve firmě vyvinutou elektroniku.

V konstrukcích Robe Showlighting jsem nenašel technologické výstřednosti jako třeba nafukovací čočky firmy VariLite, přednost má spíš cenově přijatelná solidnost a funkční spolehlivost, z níž vyplývá i účelná jednoduchost přístrojů. Firma nepřebírá žádnou cizí technologii, všechno se to vymýšlí doma. Mechanický i elektronický hardware lze například oproti konkurenci zjednodušit, když si programátoři dostatečně pohrají s řídicím softwarem světel. Jako řídicí procesory používá firma dnes mikroprocesory firmy Mikrochip, kterými pokryje prý nejlépe svoje potřeby.

Na vývojovém oddělení přímo v Hážovicích jsem k vlastnímu příjemnému údivu (i když ne velkému) nenašel jediné kreslicí prkno. Všichni seděli, pokud bylo třeba, u plochých počítačových obrazovek. Ale jejich vzorková dílna vykazovala ten správný a klasický tvůrčí rozptyl věcí v prostoru - nechci to tvůrčí rozpoložení nazývat jinak. Popichoval jsem spolumajitele pana Petřka, jak to vidí s LED jako budoucím zdroji pro profesionální světla. Podle jeho názoru je to parketa pro Čínu, protože tam jsou dosud poměrně nízké výrobní náklady spojené s poměrně vysokou úrovní výrobní i vyráběné technologie. V době, kdy u levnějších světel tvoří samotný světelný zdroj asi 30 % ceny reflektoru, to asi prý jinde nepůjde.

Současný sortiment firmy pokrývá hlavně inteligentní diskotékové či pódiové osvětlení, v němž převažují světla typu moving head. Aktuální firemní nabídka v letošním katalogu čítá devět typů reflektorů spot light, čili světel s úzce zaostřitelným paprskem, čtyři typy wash light, tedy světel určených pro širší nasvětlení. Dále jsem napočítal pět typů scannerů, čili světel, u nichž pohyb světelného paprsku obstarává především pohyblivé zrcátko. A to není všechno, ještě pět typů pevných světel color changer a čtyři typy řídicích světelných pultů s protokolem DMX-512.

Průnikem do nasvětlení architektury je venkovní color changer, který dlouhodobě testují v terénu před budovu výrobní haly, a dva typy interiérových architektonických světel. Spektrum použití sahá od malých klubů až po velká divadla či olbřímí výstavní expozice.

A výhledy do budoucna? Co se techniky týká, stručně a jednoduše - stále vpřed. Co se organizace týká, kapitáni snad uvažují o výrobní filiálce v Číně. Uvidíme, co na to zatím postupující korona-virus.

Psáno pro časopis Muzikus