Blues z první ruky - Hubert Samlin

Hubert Samlin
Hubert Samlin

"Jo, to já se jako mladej ptával: 'a o co tady v tomhle jde?', a oni: 'to je přece blues, chlape, o tom to celý je'. Nejvíc se toho o blues naučíš, když jsi pryč z domu, víš, to je to blues... Charley Patton, Johnny Shines, od nich a od Wolfa jsem se toho hodně naučil, jo, těchhle chlápků se vyplatilo držet!" prohlásil nedávno kytarista Hubert Sumlin, živoucí legenda chicagského blues.

Sám tvůrce osobitého temného stylu byl po předlouhou řadu let doslova pravou rukou další bluesové legendy Howlin' Wolfa. Kromě něho si ovšem zahrál se spoustou dalších muzikantských osobností, křížem krážem projezdil pořádný kus světa a jeho bluesová kytara už zněla z nekonečného počtu pódií. Prozatím mezi tato pódia nepatřilo ani jediné v našich končinách, nicméně tato skutečnost bude od pátku 18. listopadu minulostí. Hubert Sumlin se totiž na svém jediném evropském vystoupení stane hvězdou desátého ročníku festivalu Blues Alive v Šumperku. Bez zajímavosti není, že v Šumperku bude koncertovat pouhé dva dny po svých čtyřiasedmdesátých narozeninách, ovšem, jak je u bluesmanů tělem i duší zvykem, není jeho "důchodový" věk časem pro odpočinek, lelkování a sentimentální vzpomínky.

V lednu letošního roku vydal Hubert Sumling aktuální album About Them Shoes, na němž se pohostinsky sešla úctyhodná řada vybraných muzikantů jako Eric Clapton, Keith Richards, Levon Helm, James Cotton, David Johansen, Bob Margolin, Blondie Chaplin, George Receli, Nathaniel Peterson, Dave Maxwell, Mudcat Ward, Paul Oscher a Paul Nowinski. Album je poctou dalšímu pilíři blues Muddy Watersovi a jako takové čítá sedm skladeb z pera Muddy Watterse, čtyři, které pro Watterse napsal Willie Dixon, jednu z dílny Carl C. Wrighta a jednu připojil Sumlin osobně.

S nahráváním a vydáváním sólových alb začal Hubert Sumlin už za svého působení po boku Howlin' Wolfa, s nímž hrál až do Wolfovy smrti v roce 1976. Pikantní je skutečnost, že první sólové album nahrával Hubert Sumlin v roce 1964 ve východním Berlíně. S osobností Howlin'Wolfa je vlastně spjat i zrod Sumlinova typického zvuku a hráčského rukopisu. Byl to právě Wolf, který svého kytaristu poslal přímo z koncertního jeviště domů, aby se příště vrátil bez trsátka a prstovou hrou příliš nevyčníval kupředu. Hubert Sumlin se vrátil a dík tomuto impulsu vytvořil vlastní, dnes již klasickou a mnohými napodobovanou, techniku hry a z ní vycházející zvuk. Pokud se týká muzikantských kořenů mississippského rodáka Huberta Sumlina, musíme je hledat o kus dál v západním Memphisu. Tam hrál společně se svým sousedem, pozdějším slavným harmonikářem Jamesem Cottonem, tam si ho také vyhlédl v roce 1954 Howlin' Wolf a angažoval na celých dvaadvacet let do své kapely.

Už tehdy bylo tudíž nad slunce jasné, že pět dolarů, které investovala Sumlinova matka, aby Hubertovi zakoupila první kytaru, byla investice více než prozíravá. V současnosti patří Hubert Sumlin k největším žijícím osobnostem bluesové hudby vůbec. Časopis Rolling Stone ho zařadil do stovky největších kytaristů bez rozdílu žánru, Eric Clapton ho vloni přizval na svůj kytarový summit Crossroads, aby oplátkou přijal pozvání na už zmíněné Sumlinovo čerstvé album About Them Shoes. A jak se na legendu sluší a patří, světlo světa spatřila nedávno i životopisná kniha. Kniha s příznačným názvem The Troubles and Triumph of Blues Legend.

Psáno pro časopis Muzikus