Come To Jam XI

Come To Jam XI
Come To Jam XI

Milí kytaristi, krásné kytaristky!

Čtyřtaktí, které vám předkládám, je úvodním riffem nejmenované písně nejmenované české kapely. Jestliže kdokoliv pozná, o jakou nahrávku a kapelu se jedná - má u mě panáka. Kontakt seženete na telefonním čísle 235 522 501 nebo mi napište mailem.

A teď k samotné melodii. Je možné ji hrát s výměnou poloh levé ruky - v tomto případě ovšem mizí veškery půvab a potěšení ze hry! Doporučuji ji proto hrát tak, jak byla nahrána - tj. v 1. poloze. Tím pádem budete nuceni zaměstnat při tomto "houslovém" prstokladu vaše ctěné a často líné malíčky. Rychlosti se meze nekladou!

 

Pěvecký workshop Come to Jam (1)

Co Čech, to zpěvák aneb zpěvákem snadno a rychle?

Opravdu mám v poslední době pocit, že někdejší heslo "co Čech, to muzikant" dnes již docela zestárlo a ztratilo na aktuálnosti. Při pohledu na televizní obrazovky, na všechny ty Caruso Show, Do-re-mi, Rozjezdy pro hvězdy a já nevím, co ještě (TV Nova chystá ještě další nový pořad s obdobnou tematikou), mám opravdu pocit, že by se raději mělo říkat: "co Čech, to zpěvák". Ale nic proti tomu, vždyť dokud je našemu národu do zpěvu, tak to s námi není zas až tak zlé. A tak buďme za to rádi.

Pokud zpíváte jen s přáteli u piva nebo svým dětem před spaním, anebo si chcete jen jednou v životě zajít zazpívat do Carusa, tak k tomu opravdu o zpívání nic vědět nepotřebujete. Máte-li ale vyšší ambice, už byste neměli nic podceňovat a měli byste začít uvažovat o studiu zpěvu. A to nejen proto, aby z vás vycházely kultivované tóny a váš zpěv byl posluchačům co nejlibozvučnější, ale hlavně kvůli vám samotným, protože nesprávným zpíváním si můžete způsobit vážná poškození hlasu, která v extrémních případech mohou vést až k doživotní ztrátě hlasu vůbec. A tak nechcete-li, aby vaše pěvecká kariéra skončila za půl roku jen proto, že jste technicky nesprávným zpíváním přišli o hlas, věnujte, prosím, alespoň chvilku následujícím řádkům.

Pěveckých metod je opravdu mnoho. Skoro by se dalo říct, že co učitel to metoda. Každý si do své výuky přidá nějaké své zkušenosti, nějaké své nápady, ale v prazákladu je zpívání v podstatě jenom jedno. Chcete-li se naučit zpívat opravdu na profesionální úrovni, je nezbytné chodit k nějakému učiteli na hodiny zpěvu. Mohu vám zde sebelépe popsat, co a jak máte dělat, ale nemáte-li vedle sebe zkušeného člověka, který vás kontroluje a ví, co má od vás slyšet, tedy co z vás má ven vycházet, nikdy nebude výsledek tak dokonalý. Vy sami se neslyšíte a nepoznáte, co děláte špatně. Až vám zde budu předkládat ty nejzákladnější rady, doporučuji vám se vždy nahrávat a poté důkladně nahrávku zkontrolovat, jestli jste dělali vše tak, jak se, dle mých rad, domníváte, že je to správně. Ale ani tak neodhalíte mnohé chyby, protože nevíte, na co vše se máte soustředit, a těch věcí je tak mnoho a jsou to věci tak nepopsatelné, že není v mých silách vás s tím na těchto stránkách seznámit. Budu se tedy zabývat těmi naprosto nejzákladnějšími návyky, pravidly a cvičeními, kde je opravdu nejmenší riziko, že byste mě mohli pochopit špatně, anebo byste se nevědomky dopouštěli nějakých chyb. Je mi jasné, že ne všichni máte na to dvakrát týdně si platit hodiny u renomovaných pedagogů nebo žijete někde, kde se tací nevyskytují a od nich vás dělí příliš velká dálka, anebo prostě jen nemáte tak vysoké cíle a chcete si jen tak zpívat pro radost s kapelkou oblastního formátu. Zejména pro vás budou mé rady určeny. Ale i když podle nich budete postupovat a budete se nahrávat, stejně bych vám doporučil alespoň občas zajít na hodinu k nějakému pedagogovi, aby zkontroloval, jak jste pokročili a jestli jste si nezafixovali nějaký špatný návyk.

Pokračování příště.

Psáno pro časopis Muzikus