Galerie slavných krabiček: Foxx Tone Machine, Musictronics Mu-Tron III

Galerie slavných krabiček: Foxx Tone Machine, Musi
Galerie slavných krabiček: Foxx Tone Machine, Musi

Galerie slavných krabiček

Foxx Tone Machine

První uvedení: 1972

Získat v dnešní době tuto pastičku by bylo pravděpodobně dost nákladnou záležitostí. V době jejího uvedení šlo ale o široce využívaný fuzz s octaverem. Krabička byla vyhledávaná zejména pro velmi tlustý, hustý zkreslený tón a dlouhý sustain. Svou roli v celkové oblibě sehrála i nižší pořizovací cena a poměrně široké zvukové možnosti.

Octaver se zapínal kloubovým spínačem na boku a dodával celkovému tónu barvu, charakteristickou pro počátek sedmdesátých let.

Firma Foxx, na rozdíl od svých konkurentů (Arbiter, Vox, Colorsound a Electro-Harmonix) ale značně zaspala z hlediska vývoje hudby včetně sledování technické úrovně kytaristů, požadavků na stále méně chlupatější zvuk a využití přirozeného zkreslení lamp a svůj dobrý nástup nezužitkovala. Také ovládání bylo ve srovnání s produkty jiných firem zranitelnější. To vše zapříčinilo brzký pád firmy.

Pro milovníky vintage zvuků ale mohu uvést, že konstrukce současného mini pedálu Danelectro French Toast je založena právě na schématu této krabičky.

Galerie slavných krabiček: Foxx Tone Machine, Musi
Galerie slavných krabiček: Foxx Tone Machine, Musi

Musictronics

Mu-Tron III

První uvedení: 1972

Mu-Tron III je nejproslulejší krabice firmy Musictronics Corporation z New Jersey, kterou začátkem sedmdesátých let založil Aaron Newman, bývalý šéfkonstruktér kytarové firmy Guild. Ten se po smrti Ala Drongea, prezidenta Guildu, spojil s konstruktérem Mikem Beigelem ze společnosti Beigel-Strauss Labs. Newman byl nespokojen s tehdejším úpadkem firmy, Beigel se zase nechtěl věnovat pouze syntezátorům, na něž se jeho bývalý společník Izzy Strauss zaměřil. Oba se rozhodli, že se budou věnovat vývoji a produkci tehdy tak populárních efektů. A byl to Mike Beigel, kdo přišel s touto krabičkou, která je z hlediska dnešního názvosloví envelope filtrem, produkujícím v závislosti na dynamice hry změny v barvě tónu. Jde v podstatě o auto-wah pedál, pro lepší názornost bych mohl uvést příbuzné krabice jako např. Ibanez AF-9, Boss FT-2, DOD FX-25, Boss AW-2 či Guyatone WR-2.

Krabičku obecně nejdříve proslavil Stevie Wonder, ale pro kytarový svět ji objevili Larry Coryel a zejména Jerry Garcia. Pro své vlastnosti také hrála významnou úlohu ve vývoji funku sedmdesátých let.

Psáno pro časopis Muzikus