Hiphop a střední Evropa

Hiphop a střední Evropa
Hiphop a střední Evropa

V tomto čísle Muzikusu navážeme na minulý článek o světovém hiphopu. V následujících několika odstavcích se dozvíte o hiphopu v Čechách a ve střední Evropě. Hiphopovou exkurzi, na kterou ale určitě ještě navážeme, pro tentokrát uzavřeme rozhovorem s jednou ze současných špiček polské hiphopové scény, skupinou WWO.

 

V Čechách je hiphopová scéna o poznání menší než třeba v USA a ve Francii. Mezi nejznámější ze všech patří skupina Peneři strýčka Homeboye, s zatím jediným plnohodnotným albem Repertoár. Následuje dvojka Indy a Wich s albem My3 a tady asi pomyslná špička české scény končí.

I když došlo k rozdělení Československa, scéna česká a slovenská se zdá stále pohromadě. Umělci vystupují dohromady a navzájem si produkují a vydávají alba. Jako příklad může posloužit nové album slovenské skupiny Názov Stavby Řeč naša, které vydal český label MadDrum. V Čechách také vychází několik středoevropských kompilací. Nejznámější je East Side Unia, která vyšla celkem třikrát. Na tomto albu je shrnuto to nejkvalitnější, co středoevropská scéna kdy vyprodukovala. Někdy je to opravdu tak, ale s kvalitou hlavně polského a slovenského hiphopu by musela East Side Unia vycházet jednou za dva měsíce. Česká kompilace plnící stejnou funkci jako East Side Unia je Lyrik Derby, která tradičně vychází na dvou CD a obsahuje jen interprety tuzemské.

Jedním z prvních tištěných hiphopových časopisů u nás je Bbarak, který se vehementně podílí na propagaci české i mezinárodní hiphopové scény. Dalším významným propagátorem je DJ Orion, hrající s Penery strýčka Homeboye, který je považován za jednoho z těch, kteří se dokáží hiphopem v Čechách živit. Pravidelně hraje na pražském Radiu 1 a v pražském legendárním klubu 007 na Strahově. Hiphop překvapivě zařadil do svého vysílání i Český rozhlas 6 a to na celorepublikových frekvencích středních vln (AM) 1071, 1233 a 1287 kHz. Každé liché pondělí v měsíci bude Český rozhlas v rámci pořadu Radium pouštět relaci To Da Beat Yo! zabývající se právě hiphopem.

Slovenská scéna je o poznání větší než ta česká. Důvod můžeme opět jen hádat. Myslím ale, že vztah černých a bílých v Americe jde asi jen těžko přirovnat ke vztahu Slováků a Čechů. Nabízí se také příčina jazyková. Slovenština je o poznání melodičtější a libozvučnější. Centrem slovenského hiphopu je samozřejmě Bratislava. K nejkvalitnějším skupinám, které se dlouhodobě drží na vrcholku popularity, patří dvojce Trosky ze Zlatých Moravců, která před pár lety vydala v Čechách stejnojmenné album, a skupina Názov Stavby s právě vydaným albem Reč naša. K současné špičce se připojil i loňský objev, skupina Kontrafakt z Piešťan. Další mohou být třeba bratislavská Protanofóbia, Flaps, Krakalla a spousta dalších.

Nejprogresivnější a komerčně nejúspěšnější scéna střední a východní Evropy je v Polsku. Důvody jsou opět velice diskutabilní a v tomto případě se nebudu snažit ani spekulovat. Centrem hiphopového dění je bezpochyby Varšava. Jednou z nejznámějších a nejrespektovanějších skupin je WWO. O kvalitě a potenci polské scény svědčí také vystoupení legendárních Run D. M. C. před pár lety.

Polská scéna se dá rozdělit podle obsahu textů do několika skupin. Do skupiny, zabývající se převážně každodenním životem na ulici a současnou společností, patří uskupení Zip Sklad, v kterém se nachází i výše zmiňovaná grupa WWO. Ta tvrdší stránka polského hiphopu je reprezentována skupinami jako Proceder, Hemp Gru nebo Mor W.A.. Ta populárnější a komerčnější sféra je zastoupena skupinami Molesta a Warszafski Deszcz. Nejdůležitějším člověkem polského hiphopu je určitě DJ 600V (také DJ Volt), který produkuje téměř všechny významnější umělce.

Na druhé straně hiphopového spektra je skupina Kaliber 44 z Katowic. Zabývá se ve svých textech výhradně alternativní poezií, která je vítána hlavně polskými studenty a vysokoškoláky, ale není prý tolik oblíbená u skalních hiphopových fandů. Kaliber 44 prodal nejvíce desek ze všech polských skupin a to celých padesát tisíc.

Nejkomerčnějším umělcem, od kterého se znechuceně odvrací většina interpretů polské scény, je Liroy, o němž se dokonce psalo v minulém čísle zmíněného hiphopového "reklamního katalogu" The Vibe. V roce 1995 prodal neuvěřitelných 400 tisíc desek.

DJ Deszczu Strugi, člen skupiny WWO vyhrál polský šampionát DMC a je současným nejlepším DJem polské scény.

Psáno pro časopis Muzikus