Jonáš v břiše velryby - profil baskytaristy Jonase Hellborga

Jonáš v břiše velryby - profil baskytaristy Jonase
Jonáš v břiše velryby - profil baskytaristy Jonase

Vedle zástupu amerických střelců, kteří přijíždějí na starý kontinent a tady ohromují rychlostí, technikou nebo velikostí prstenů, zůstávají evropští basáci někdy tak trochu ve stínu. Mnohdy nezaslouženě. Jedním z mnoha Evropanů, jež si proslulostí a věhlasem se svými americkými kolegy nezadají, je bezesporu švédský virtuóz elektrické baskytary Jonas Hellborg.

Jonáš v břiše velryby - profil baskytaristy Jonase
Jonáš v břiše velryby - profil baskytaristy Jonase

Jonas Hellborg patří mezi Mistry baskytary, kteří záhy odhodili svěrací kazajku pouhého udržovače harmonického dna a vydali se na nejistou cestu hledání vlastního stylu a výrazu. Letos čtyřiačtyřicetiletý (narozen 7. června 1958 ve švédském Gothenburgu) hudební kosmopolita vzal poprvé do rukou baskytaru ve dvanácti letech, když spolužáci hledali basistu do školní kapely. V té době poslouchal hlavně Jimiho Hendrixe, Cream a Deep Purple a zkoušel hrát blues. Jako čtrnáctiletý slyšel desku The Inner Mounting Flame formace Mahavishnu Orchestra a zcela propadl jazzu. V šestnácti začal studovat jazz a klasickou hudbu ve škole a hrál ve volném jazzovém sdružení. Poslouchal Johna Coltranea, Alberta Aylera, po nocích systematicky pitval tvorbu Milese Davise a tady znovu narazil na britského kytaristu Johna McLaughlina. Brzy se měli setkat osobně.

K osudovému (alespoň pro Jonase) setkání došlo v roce 1981. Tehdy třiadvacetiletému Hellborgovi, který neustále zdokonaloval vlastní techniku hry, přestávalo stačit hraní v rockových skupinách a snažil se víc prosazovat jako sólista. Byl pozván na jazzový festival v Montreaux a tam natolik zaujal Michaela Breckera, že ho představil přítomným jazzovým celebritám - mezi nimi i Jonasovu dlouholetému idolu McLaughlinovi. Další vývoj byl jen logickým pokračováním: na přání Breckera Hellborg poslal do New Yorku svoje nahrávky a vzápětí za nimi cestoval do Ameriky sám - čekalo na něj několik newyorských jazzových klubů (v době psaní tohoto profilu jiný Evropan, vzešlý z malého českého jazzového záhumenku - Pavel J. Ryba z Kutné Hory - odcestoval vzápětí za svými nahrávkami do Ameriky, kde na něj čekalo několik newyorských jazzových klubů).

 

Den osmý

Po návratu ze Spojených států založil v roce 1982 label Day Eight a pod vlastní značkou natočil první album The Bassic Thing, druhé, All Our Steps, vyšlo hned v následujícím roce a sekundanty byli avantgardní pianista Michael J. Smith a bubeník Michael Shrieve. Krátce na to byl Jonas pozván McLaughlinem, aby se připojil k znovu se formující skupině Mahavishnu Orchestra, a teprve teď jeho hudební kariéra nabrala ty správné obrátky - hned prvním vystoupením bylo televizní show v Paříži (v triu s Billy Cobhamem). Dá se říct, že Jonas byl ve správnou chvíli na správném místě - tím, že se nachomýtl k reinkarnaci Mahavishnu Orchestra, dostal příležitost, na jakou mnoho jiných čekalo dlouhá léta (někdy marně). Po připojení k McLaughlinovi jeho hvězda začala strmě stoupat, začalo se o něm mluvit s uznáním a velmi brzy byl pokládán za výjimečného a vysoce originálního basistu.

Po boku svého učitele strávil Jonas čtyři následující roky a natočil s ním dvě alba, Mahavishnu a Adventures in Radioland. Ve vybrané společnosti se mladý Švéd rozhodně neztratil a dokázal se prosadit i vedle věhlasných jazzových es - hrál a nahrával mimo jiné s Danny Gottliebem, Billem Evansem a Gingerem Bakerem (ex Cream) a absolvoval několik světových turné v různých sestavách. V té době dokončil druhou sólovou desku Elegant Punk (přívlastkem sólová se rozumí deska pro sólovou basu a Jonas ji nahrál celou sám). Album vzniklo v novém studiu Day Eight Music Studios ve Švédsku a jeho příprava trvala pouhý týden, přičemž zaznamenaný materiál byl pořízen během jediné noci. Poté se Jonas na značce Day Eight na čas odmlčel, protože od roku 1985 začala éra fenomenálního dua McLaughlin - Hellborg. Obráželi štace po celé planetě s hudbou plnou komorních nálad postavenou na velkém stylovém rozpětí jazzu a funku a dokonalé souhře jejich nástrojů a jejich myšlenek. Zdálo se, že Hellborg dosáhl maxima, ale na to, aby zůstal jen vedlejším (i když exkluzivně postaveným) hráčem, měl příliš nakročeno a pálily ho vlastní projekty. Poslední společná cesta (McLaughlin - Hellborg - Trilok Gurtu) v roce 1987 vedla přes Japonsko a Ameriku do Evropy a po jejím skončení Jonas přesídlil do New Yorku.

 

Na vlastních nohou

Během "newyorského" období vystřídal několik sestav své formace Jonas Hellborg Group a pilně nahrával a produkoval desky (Middle Passage, Dissident, The Silent Life, Unseen Rain a další - viz diskografie). Album Silent Life bylo natočeno během tří frekvencí v newyorském studiu Greenpoint a je třetím Hellborgovým albem, na němž je jen sólová basa.

V lednu 1993 se přestěhoval do Paříže, ale doma se moc neohřál. Stal se z něj novodobý nomád - podnikl řadu studijně-koncertních cest kolem zeměkoule (zejména Čína, Sýrie, Pákistán, Austrálie, Indie) a všude absorboval místní lidovou hudbu a seznamoval se s novými lidmi, svými budoucími spoluhráči (i tady je dlouhodobý vliv McLaughlina patrný). Jeho vlastní tvorba je tím pochopitelně ovlivněná, takže na jeho deskách můžeme slyšet indické ragy, nejrůznější etnické nástroje, stejně jako experimenty s mikrotonalitou, vše originálně přetaveno do soudobého hudebního jazyka. Do užšího týmu spolupracovníků v té době patřili kytarista Shawn Lane, bubeníci Kofi Baker (syn slavného otce) a Michael Shrieve a krajané bratři Johanssonovi. Hellborgova technická virtuozita dosáhla vrcholu - album Temporal Analoques of Paradise, nahrané pouze v triu basa - kytara - bicí nástroje, obsahuje "pouze" dvě půlhodinové improvizace. Jak napsal hudební publicista Rick Anderson v recenzi desky Ars Moriende: " Pokud jde o Hellborga - i když nevěříte jeho sólu, jeho basová kytara dokáže udržet váš zájem, takže máte potřebu poslouchat více jeho hudby. Má skrytý, téměř mimoděčný přístup k melodii a schopnost vytvořit novou motivickou matérii zdánlivě ze vzduchu. Hellborg je ryzí hudební fenomén, ale důležitější je potěšení z poslechu jeho hudby."

Vedle jazzu (nebo jak to nazvat) si Jonas vzpomněl i na svoje klasické školení - v roce 1995 měly ve švédském kulturním centru v Paříži premiéru jeho smyčcový kvartet a svita pro violoncello a piano. Hudbu z alba Ode To A Tractor zase použil choreograf Lars Max Bethke pro Švédskou národní baletní společnost Cullberg Baletten.

Vyvrcholením výbojů do Orientu a na Střední východ bylo pořízení živých nahrávek přímo na místě činu. V září 1996 podnikl Hellborg cestu do Sýrie a s místními muzikanty uspořádal dva koncerty: v Aleppu a v Damašku. Z koncertů vznikla deska Aram of the Two Rivers: Live in Syria. V Damašku mezi diváky tehdy seděl i syrský ministr kultury a švédský velvyslanec.

Návratem ke kořenům by se dalo charakterizovat následující album Zenhouse. Bylo natočeno v zapadlém koutě jižního Švédska jako záznam akustického koncertu pro pár lidí. Hudba přímo dýchá venkovem, dřevěnými strukturami, stromy, mraky a vzdušnou akustikou. Koncert se odehrál v malé umělecké galerii (dříve stodole, v níž žily ovce, krávy a prasata). Jako partner a spoluautor se zde znovu vynořil kytarista Shawn Lane. V ratingovém hodnocení hudebního serveru Guitar.com dostala deska 8 bodů z deseti možných.

Zatím posledním společným projektem tria Jonas Hellborg, Shawn Lane a Salva Ganesh je album Good People in Times of Evil. Částečně byla nahrána živě v Indii a překvapí i dávné Jonasovy fanoušky, kteří jsou na leccos zvyklí. Znovu jsou posluchači provedeni nezmapovanými hudebními krajinami a deska se (jako obvykle) vzpírá jakémukoli zařazení.

 

Koncerty, nástroje

a to ostatní kolem

Zatímco Larryho Boothroyda (profil v minulém čísle) jsme měli možnost vidět živě přímo v Praze, s Hellborgem a jeho současnými spoluhráči se u nás asi v dohledné době nesetkáme. I ve šťastnější části Evropy se na koncertních pódiích nevyskytuje příliš často (asi je pro něj starý kontinent málo exotický). Kromě Stuttgartu měl v loňském roce dva koncerty v klubu Pizza Express v londýnské čtvrti Soho - spolu s ním hráli Shawn Lane, perkusisté Salva Ganesh a Uma Shankar a vokalista Umar Makesh. 15. května ještě sestava hrála v pařížské koncertní hale New Morning. Záznam londýnského koncertu z 26. března pořídila stanice BBC Radio 3 - několik ukázek je (v době uzávěrky bylo) možno stáhnout na webu stanice (www.bbc.co.uk/radio3/jazz/jon3/jon3.shtml).

V průběhu své kariéry používal Jonas Hellborg různé nástroje a aparáty (i po něm pojmenované). V devadesátých letech například hrál přes aparát italské (u nás neznámé) firmy Artist Designed Instruments, v současnosti je často k vidění se švédským aparátem EBS.

Z nástrojů je asi nejznámější a nejfotogeničtější dvoukrká basa od firmy Wal (Jonas Hellborg signature). Na ni hrál na deskách Elegant Punk, "E" a Jonas Hellborg Group. Na desce Zenhouse použil dvoukrkou akustickou basu Ovation. Dalšími oblíbenými nástroji jsou basy Status (rovněž signature model se speciálním napájením elektroniky čtyřmi devítivoltovými bateriemi - desky Temporal Analogues of Paradies a Time is the Enemy), akustická basa Wechter (Octave of the Holy Innocents), bezpražec Delta metal fingerboard a dále značky Excess a Arpege. Hraje na tenké struny (hybrid 30 - 95).

Jonas má na svém kontě i dvě instruktážní knihy - Thumb Bassics On Electric Bass a Cord Bassics. Knihy nabízejí např. v internet shopu Amazon.com.

Pro surfující část populace ještě nezbytné adresy. "Oficiální" Jonasovy stránky jsou na webu vydavatelství Bardo Records (bardorecords.com). Najdete jeho biografii, diskografii a nezbytnou sadu fotek. U většiny alb je ke stažení krátká ukázka. Kromě Jonase mají na webu svoje stránky i někteří jeho současní/minulí spoluhráči: Ginger Baker, Shawn Lane nebo bratři Johanssonovi. V Evropě Jonas koncertuje nejčastěji asi v Německu - jeho německý fansite (members.tripod.de/Hellborg/index.html) obsahuje krátký životopis, informace o nástrojích, odkazy na články v časopisech a kalendář koncertů (kalendář byl v době uzávěrky neaktivní).

To podstatné z Hellborgovy diskografie je běžně k dostání v on-line obchodech (např. Barnes & Noble jich nabízí 13 - abyste nekupovali zajíce v pytli, jsou nabídky doplněny zvukovými ukázkami a dalšími doplňujícími informacemi). Český internetový obchod Music katalog (www.musickatalog.cz) inzeruje také 13 Hellborgových alb (za poněkud "evropské" ceny kolem devíti set korun za kousek).

 

Výběrová diskografie

(kompletní je na webu)

 

1982 - The Bassic Thing (Day Eight)

1984 - Elegant Punk (Day Eight)

1988 - Axis (Day Eight)

1988 - Bass (Day Eight)

1988 - Adfa (Day Eight)

1990 - The Word (Axiom)

1990 - Jonas Hellborg Group (Day Eight)

1991 - The Silent Life (Day Eight)

1992 - Ode to a Tractor (Day Eight)

1993 - "E" (Day Eight)

1995 - Octave of the Holy Innocents (Day Eight)

1995 - Ars Moriende (Day Eight)

1995 - Abstract Logic (Day Eight)

1996 - Axis (Day Eight)

1996 - Temporal Analoques of Paradise (Day Eight)

1997 - Time is the Enemy (Bardo Records)

1999 - Aram of the Two Rivers: Live in Syria (Bardo Records)

1999 - Zenhouse (Bardo Records)

2000 - Good People in Times of Evil (Bardo Records)

 

s Mahavishnu Orchestra:

1984 - Mahavishnu

1987 - Adventures in Radioland

s Trilokem Gurtu:

Usfret

s Gingerem Bakerem:

Middle Passage

Unseen Rain

Psáno pro časopis Muzikus