Kurzweil K2600 - synthetizér, sampler a workstation s kladivkovou mechanikou

Kurzweil K2600
Kurzweil K2600

Známé úsloví radí nevylepšovat věci, které už jsou dobré dost. Mezi syntetizéry se najde pár takových, na které by se dalo vztáhnout. A Kurzweil K2500 je určitě jeden z nich. Ale neúprosný tlak trhu si nakonec přece jen vyžádal nové pokračování kurzweilovského seriálu, ačkoliv se koncepce nástroje nijak zásadně nezměnila. Je tu řada inovací, které přitahují naši pozornost, a proto mu věnujeme tuhle podrobnější recenzi.

 

K2600 a K2600X se liší klávesnicí: ten první má 76 částečně vyvážených kláves, druhý je o oktávu delší a hlavně vybaven vynikající simulací kladívkové mechaniky. K2600R je rackový modul. Pokud stojíte o samplovací vstupní jednotku, musíte ji dokoupit, ale uvedené nástroje lze zakoupit i s ní (k názvu je připojeno koncové "s"). K2600AES je high end model pro ty, kdo už chtějí mít rovnou nainstalovanou veškerou doplňkovou výbavu.

Aby bylo na první pohled zřejmé, že jde o novou generaci, dostal horní panel syntetizéru nápadně elegantní tmavě fialový nátěr. Ovládací prvky jsou rozmístěny stejně jako u K2500, zdůraznil bych zejména rozměrný centrální LC displej, osm programovatelných tlačítek a osm sliderů, které v novém "hammondovském" režimu KB3 zastupují rejstříková táhla, a dva páskové kontroléry: ten větší se táhne podél skoro celé klávesnice a může být rozdělen na tři samostatně fungující zóny, druhý z nich je nenápadně umístěn pod kolečky pro pitch bend a modulaci a je vybaven i tlakovou citlivostí. Nad kolečky jsou pak ještě dvě programovatelná tlačítka, např. ke spouštění arpeggiátoru apod.

Největší plochu zadního panelu zaujímají výstupy a vstupy pro audio. Standardně je tady hlavní stereo výstup pro mix a čtyři dvojice výstupů individuálních, konfigurovatelných i jako stereo páry A, B, C, D (symetrické/asymetrické jacky) a vedle nich stereo jack pro sluchátka. Pro vstup analogového audio signálu je tu dvojice symetrických XLR konektorů nebo "linkový" stereo jack. Velká nabídka digitálních portů: dva optické vstupy, AES/EBU vstup/výstup (XLR) a DMTi rozhraní pro digitální I/O ve specifickém kurzweilovském osmikanálovém formátu. Vesměs jde ovšem o volitelná zařízení, která je nutné dokoupit.

V nejspodnější řadě se nacházejí dva dvacetipětipinové SCSI porty, MIDI In/Out/Thru, jacky pro dva kontinuální a čtyři spínací pedálové kontroléry a nakonec i mini jack pro vstup dechového kontroléru.

Jaké jsou nejvýraznější rozdíly proti K2500? Karta KDFX (multiefektová jednotka) je integrovanou součástí nástroje, architektura zvukového generátoru byla rozšířena o dva nové módy (KB3 Mode a Triple Modular Processing), přibyla schopnost zpracovat externí audio signál v reálném čase (Live Mode), sekvencer může integrovat MIDI a audio playback (Ram Tracks). Stávající operační systém byl revidován v řadě detailů, které usnadňují programování a zlepšují přehlednost a uspořádanost.

Není bez zajímavosti, že téměř všechny inovace, které K2600 přináší (s výjimkou "Triple mode"), jsou jako upgrade dostupné i majitelům předchozího modelu K2500.

 

Architektura

Keymap (multisample) může obsahovat až 128 individuálních vzorků (sample roots) rozložených do klávesových zón. Spolu se systémem DSP modulů vytváří vrstvu (layer). Vrstva je jako obvykle jednotkou polyfonie (maximální polyfonická kapacita je stále ještě 48 hlasů - nutno podotknout, že už se mi to zdá být trochu málo vzhledem k tomu, že dnes už 64 hlasů považujeme téměř za standard a 128 hlasů už není žádnou vzácností).

Jednotlivý program se může skládat až ze 32 vrstev (možnost klávesových zón, rychlostního přepínání). Nejvyšší v architektonické hierarchii je Setup: ten obsahuje kompletní informaci o aktuálním nastavení nástroje, master keyboard funkcích (až osm MIDI zón), multitimbrálním uspořádání apod. Je v něm také možné definovat výchozí hodnoty kontrolních parametrů. Vzhledem k tomu, že hodnota modulačních parametrů může mít pro charakter určitého zvuku mimořádný význam, je trochu nelogické, že jejich výchozí nastavení není ukládáno jako součást programu. Pokud nechcete, aby se při zvolení programu modulační parametry nastavily podle okamžitého stavu fyzických kontrolérů, musíte jenom z tohoto důvodu program uložit a volit jako Setup, což mi nepřipadá dvakrát elegantní.

 

Zvuková syntéza

Každá vrstva v programu obsahuje vlastní tónový generátor.

Kurzweil je ve shodě s téměř všemi současnými syntetizéry koncipován jako sample player. Základní charakter zvuku tedy určuje vzorek uložený v ROM a modulovaný přidaným DSP aparátem (obvykle se jedná o frekvenční filtraci, spojenou s modulacemi výšky a amplitudy tónu). Normálně jsou tyto DSP a modulační segmenty definovány v pevně uspořádané modulární řadě a všechny programy tak používají stejnou posloupnost procesování.

Variable Architecture Synthesis Technology (VAST), kterou používá Kurzweil, se však těmto obecným zvyklostem zcela vymyká.

Nabízí totiž volbu z 31 různě definovaných signálových cest, které nazývá algoritmy. Každý algoritmus má k dispozici pět (výjimečně čtyři) modulačních vstupů, pevně přiřazených k jednotlivým DSP modulům (blokům), jejichž počet je v jednotlivých algoritmech různý (max. čtyři). Liší se i způsob, jakým signál sériově uspořádanými bloky prochází - jeden nebo dva kanály, možnost zpětnovazební smyčky nebo bypassu některého z bloků. První blok v řadě obvykle moduluje výšku tónu (pitch), poslední hlasitost (amplitude). Bloky mezi nimi mohou obsahovat velmi různorodé procesory, konkrétní výběr určuje programátor, v každém algoritmu je pro daný blok k dispozici výběr z mnohdy velkého počtu modulů od jednoduchých lowpass filtrů až po kruhovou modulaci, waveshaping a podobné typy kontrolovaných zkreslení. Jsou tu i přídavné generátory různých typů "analogových" kmitů, ekvalizéry apod.

Právě tohle uspořádání dělá z Kurzweila tak jedinečný nástroj s neobyčejnou barevnou variabilitou.

Druhou unikátní odlišností je "modulace" modulačních vstupů, tedy kontrolního signálu, ovlivňujícího hodnoty parametrů uvnitř DSP bloku. Podobně jako u Emulatoru jsou i tady k dispozici modulační procesory (zde nazývané Functions, zkráceně FUN), je jich tu ovšem definováno mnohem více. Jejich společným principem je vzájemné provázání dvou kontrolních signálů, z nichž je vypočtena výsledná hodnota za použití jednoduché nebo komplexnější rovnice: dvacet rovnic definuje rozličné aritmetické a algebraické operace, mnohdy kombinované s goniometrickými funkcemi, dvě obsahují booleanskou logiku, dalších šest simuluje pilové kmity, devět operací zahrnuje náhodná čísla atd.

Modulační zdroje nezahrnují pouze MIDI kontroléry, ale i řadu interních zvláštností, jako jsou třeba kmity odvozené přímo z MIDI clocku v různých rytmických hodnotách.

Každá vrstva disponuje dvěma LFO (čtrnáct vlnových průběhů, každý z nich unipolární nebo bipolární) a pěti volně adresovatelnými obálkami: tři sedmisegmentové s možností definovat smyčku a dvě jednoduché ASR.

"Modulační" specialitou je i Timbre Shift. Spočívá v transpozici základního tónu (přiřazeného při samplování). Normálně taková operace v sampleru změní ladění vzorku i jeho barvu. Tady je původní ladění zachováno, ale mění se ve shodě s transpozicí pouze harmonická struktura. V úměře k rozsahu transpozice je výsledkem subtilní barevná změna, nebo naopak velmi výrazné zcizení.

Při vší jedinečnosti je trochu zarážející, že vzorky v sample ROM (12 MB, lze rozšířit až na 44 MB) jsou úplně tytéž jako v šest let starém předchůdci (odlišné jsou ovšem programy ).

Zároveň je však třeba dodat, že na tom zas až tak nezáleží, protože nabídku lze libovolně rozšířit prostřednictvím importovaných vzorků nebo vlastním samplováním.

Ostatně zvuky, které od syntetizéru požadujeme, podléhají individuálnímu vkusu i módě. Podstatné je, že Kurzweil je na zpracování zvuku připraven tak dokonale, že stěží najde srovnatelného konkurenta.

 

KB3 Mode

Emulace Hammondových varhan je podobná jako v master keyboard syntetizéru Kurzweil PS2.

K2600 opravdu kopíruje aditivní syntézu skutečných hammondek, jeho DSP procesory obstarávají emulaci motorem roztáčených tónových koleček a ovládací slidery fungují stejně jako stopové rejstříky (dokonce i co do směru pohybu: při tahu směrem od klávesnice hlasitosti ubývá a naopak).

Předpokládá to, že všechny zúčastněné zvukové generátory jsou neustále aktivní, což se přirozeně výrazně odrazí na polyfonii. KB3 program, simulující 79 elektromagnetických snímačů, si pro sebe vyhradí 40 hlasů, takže na případné další programy v Setupu už zbývá jen osm volných hlasů. KB3 modus je ovšem velmi detailně programovatelný, takže v případě potřeby dovolí definovat menší počet "tónových koleček" a uvolnit tak více hlasů pro jiné programy.

Precizně je možné programovat nejen perkusní efekty (intenzita, decay, ladění), ale také klik (rychlostní citlivost, výška, dokonce i délka!).

Kontrolní tlačítka nad slidery umožňují přepínat leslie efekt, tři klasické typy vibráta a chorusu a perkusi.

K2600 však dovolí jít ještě dál, daleko za hranice hammondovského zvuku.

Místo klasických sinusových kmitů můžete ke stopám přiřadit třeba pilovité nebo obdélníkové. Můžete dokonce použít i libovolný vzorek. Odstupňovat rychlostní citlivost.

Zvuk přitom samozřejmě ztrácí na svém přirozeném charakteru, ale nabízejí se tisíceré možnosti rafinovaných variant, kterým aditivní syntéza vtiskne neopakovatelný barevný odstín.

Každý KB3 program má čtyřpásmový parametrický ekvalizér, navíc je samozřejmě adresovatelný i do multiefektu KDFX.

Musím přiznat, že modus KB3 mě strhnul k dlouhému experimentování a byl pro mě zdrojem mnoha příjemných překvapení. Onen velmi realistický zvuk představuje jen malou část schopností tohoto pozoruhodného systému.

 

Triple Modular Processing

Tento režim, ačkoliv je založen na jednoduchém a srozumitelném principu, rozšiřuje nástroj o nevídanou editační kapacitu.

Tři vrstvy mohou být navzájem svázány tak, že jejich algoritmy vytvoří jedinou souvislou signálovou cestu. Neprodukují přitom tři hlasy, ale jenom jeden (ovšem za cenu přiměřeného úbytku polyfonní kapacity).

Každá z vrstev má přitom na výběr vlastní sadu unikátních algoritmů, odlišných od oněch 31 standardních: 30 pro vrstvu 1, 38 pro vrstvu 2 a 26 pro vrstvu 3.

Ke každému bloku v algoritmu lze přiřadit jednu ze tří až osmnácti DSP funkcí.

Jednoduchou aritmetikou můžete spočítat, že s ohledem na množství parametrů v jednotlivých DSP modulech se tu nabízejí miliardy kombinací. Nenašli byste druhý syntetizér s takhle neuvěřitelnou kapacitou.

Ráj pro extrémně založeného programátora. Nebo taky nejhorší noční můra. Celý systém je natolik rozsáhlý a DSP moduly se navzájem ovlivňují do té míry, že racionální programování krok za krokem je téměř vyloučeno. DX7 je proti tomu mateřskou školkou.

Nejzajímavější zvuky vznikají často náhodně a při nepatrném nesoustředění stejně náhodně a obvykle i nenávratně mizí.

Z továrních ukázkových programů je zřejmé, že se jejich autoři raději drželi při zemi. Mimořádně účinný je Triple Mode pro simulaci analogových syntetizérů. Zatímco jsme běžně u digitálních nástrojů zvyklí na filtry s maximální strmostí 24 dB/oktávu, tady je k dispozici třeba až 60 db/oktávu i s resonancí! Účinek takové filtrace předčí i skutečné analogy.

Čeho je moc, toho je příliš, řekl by možná někdo. Já si ale myslím, že tahle inovace teprve čeká na zhodnocení a na schopné programátory, kteří si ji ochočí.

 

Live Mode

Nejstarší analogové syntetizéry mívaly obvykle i audio vstup. Externí signál potom mohl procházet filtračním aparátem syntetizéru, vystaven stejným modulacím jako výstup z tónového generátoru.

Digitální samplery zase obvykle nabízejí možnost adresovat externí audio na efektovou jednotku, a fungují tak jako svérázné efektové procesory. Pokud ovšem chcete aplikovat na signál i DSP moduly editačního systému, nezbývá než signál nejprve nasamplovat a vzorek pak přiřadit k některému programu.

Ale asi jedině K2600 dovolí zpracovávat signál ze samplovacího vstupu svými algoritmy a efektovou jednotkou v reálném čase a kontinuálně. Schopnosti takového systému jsou velmi překvapivé.

K2600 obsahuje i vynikající dvacetidvoupásmový vocoder.

Ale nejen to. S nainstalovaným rozhraním DMTi je takhle možné i bez samplovacího modulu ošetřit osm audiokanálů současně a využít mimořádného potenciálu KDFX k vytvoření automatizovaného master mixu.

Škoda jen, že tenhle digitální vstup používá vlastní formát, který kromě Kurzweila nikde jinde nenajdete. Osmikanálové optické rozhraní ADAT je dnes zavedeno jako uznaný standard a pracuje s ním velké množství přístrojů nejrůznějších výrobců. Takové řešení by určitě bylo užitečnější.

 

KDFX

Tato multiefektová jednotka vznikla asi před dvěma lety jako doplněk pro K2500, v tomto nástroji představuje standard. V současné době je to snad nejkvalitnější a nejvíc flexibilní multiefekt, který v elektronických klávesových nástrojích najdete. Dvacetičtyřbitové procesování, čtyři stereo sběrnice, až pět simultánních efektů (včetně multiefektových algoritmů), dvoupásmový ekvalizér na každé sběrnici.

Vybírat lze z patnácti reverbů, sedmi delayů, jedenácti chorusů, flangerů a phaserů, dvaceti čtyř multiefektových kombinací, devíti zkreslení (včetně emulací reproduktorových soustav), pěti leslie simulátorů, čtrnácti speciálních efektů (obálka, resonanční filtr, morphing ekvalizér, kruhový modulátor, waveshaper apod.) a dvaceti jedna master efektů pro potřeby mixu (kompresor, expander, gate, exciter, tremolo, ekvalizér aj.).

Všechny algoritmy jsou detailně programovatelné, celý systém je mimořádně rozsáhlý a řekl bych, že i poměrně náročný na zvládnutí, naštěstí mu manuál věnuje velkou pozornost.

 

Sampling

Standardně je K2600 vybaven 4 MB sample RAM, která se dá rozšířit až na 128 MB.

Šestnáctibitová kvantizace, vzorkovací frekvence 29,4/32/44,1/48 kHz, audio vstup vyžaduje samplovací rozšíření.

Importovat je možné skoro všechno, co existuje (s výjimkou EMU!): Akai S900/950, S1000/1100, S3000, Ensoniq EPS, EPS-16 plus, ASR-10, Roland S700, wave, aiff, Sample Dump Standard.

K editaci samplu slouží více než dvacet operací (včetně pitch shift a časové komprese/expanze).

 

Sekvencer

Třicet dva MIDI stop, rozlišení 768 pulsů/čtvrťovou notu, kompletní editace až na úroveň MIDI eventu, sdružené operace, kvantizace, grooves, mapování kontrolérů, interaktivní Song Arranger, RAM Tracks - integrovaný audio (pouze z RAM) playback. Dovoluje multitimbrální MIDI nahrávání, stejně jako arpeggiator se může podřídit externí synchronizaci (MIDI clock). Práce se sekvencerem samozřejmě není tak pohodlná, jak jsme zvyklí ze softwarových aplikací, ale nechybí žádná z funkcí, které byste mohli potřebovat.

 

Presety

249 programů v ROM, až 999 v RAM (200 továrních programů nainstalováno).

Setupů v ROM je 99 (expandovatelné na 201), až 999 v RAM.

Multivzorky: 199 v ROM (exp. na 376), až 999 v RAM.

Efekty: 353 individuálních presetů, 270 Studií (kompletní nastavení KDFX) v ROM, až 999 v RAM.

RAM pro presety je sdílená se sekvencerem, standardní objem 512 kB je možno rozšířit na 1,5 MB.

Externí ukládání: floppy drive, 2x SCSI (harddisk, CD-ROM apod.). Možnost instalace interního harddisku.

 

Závěrem

Kurzweil K2600 je unikátní nástroj, splňující všechny profesionální nároky.

Má vynikající zvuk a jedinečnou architekturu, velký počet presetů, takže stejným dílem uspokojí muzikanta, toužícího po vlastních originálních zvucích, i takového, který chce jenom vybírat z velkého počtu importovaných programů.

Kvalitám samozřejmě odpovídá i relativně vysoká cena, těžko bychom ji však označili za nepřiměřenou.

Ve standardní výbavě je i Sustain pedál, velmi podrobný a dobře napsaný manuál, doplněný o instruktážní videokazetu, která začátečníkovi zprostředkuje poměrně rychlou orientaci v celém rozsáhlém systému.

Není mnoho takových syntetizérů, o kterých by platilo: kdo na něj má, nemusí váhat!

 

Info:

- Kurzweil K2600 je syntetizér, sampler, workstation profesionální kvality. Ceny jsou: základní verze K2600 (76 polovyvážených kláves,včetně KDFX) 117 420 Kč, K2600S (76 polovyvážených kláves,včetně samplovacího boardu SMP-2X) 131 880 Kč, K2600X (88 kláves s kladívkovou mechanikou, jinak jako K2600) 147 240 Kč, K2600XS (88 kláves s kladívkovou mechanikou, jinak jako K2600S) 163 740 Kč, K2600AES (88 kláves s kladívkovou mechanikou, plné rozšíření) 418 500 Kč, K2600R (racková verze K2600) 108 670 Kč a K2600RS (racková verze K2600S) 125 100 Kč.

Plus:

-nedostižná programovací kapacita (Triple Mode)

multiefekt KDFX i pro osmikanálové externí audio

KB3 režim

vocoder

RAM Tracks

Mínus:

- 48hlasá polyfonie

vícekanálový audio vstup jenom ve formátu Kurzweil

ROM vzorky totožné s K2500

program neobsahuje vstupní hodnoty kontrolérů

Psáno pro časopis Muzikus