Leni Stern - rozhovor s kytaristkou a manželkou Mika Sterna

Leni Stern - rozhovor s kytaristkou a manželkou Mika Sterna, foto: Luděk Stone Neužil
Leni Stern - rozhovor s kytaristkou a manželkou Mika Sterna, foto: Luděk Stone Neužil

Leni Stern je v našich krajích poměrně neznámé jméno. Původem německá zpěvačka a kytaristka, která žije v New Yorku se etablovala na hudebních poli na pomezí jazzu, blues a world music. Experimentátorka s hlasem i na kytaru a manželka kytaristy Mike Sterna, zahrála v pražském Lucerna Music Baru v rámci Agharta jazz festivalu 9. března. Povídali jsme si s ní v trochu rušnějším prostředí protější plzeňské hospůdky.

 

Do Prahy jste přijela představit svůj projekt Africa. Můžete nám o něm něco říct, o co se jedná?

Vlastně to vzniklo před několika lety, když jsem byla pozvána na jeden festival, který se konal v poušti v Mali. No a po festivalu jsem se potkala s jedním inženýrem, který pracoval pro Unesco. Zaučoval inženýry, kteří potom pracovali v Mali. Ten mě požádal, zda bych se neúčastnila projektu UNESCO Global Alliance, který pod záštitou Salifa Keity. Potřebovali nějaké muzikanty do toho projektu. Souhlasila jsem, protože mě zajímalo pracovat pro UNESCO. Jednalo se o natáčení u Salifa Keity ve studiu, které vyústilo v roce 2007 v EP Alu Mayé.

Salif Keita mě potom požádal, zda bych si s ním nezahrála na dalších akcích. Vrátila jsem se do Afriky a hrála se spoustou skvělých afrických muzikantů. Trávila jsem poslední léta hodně v Africe a z toho vlastně vznikl tenhle projekt.

 

Mohla byste nám něco říct o muzikantech, kteří s vámi dnes budou hrát?

Na bicí mi hraje Kofo. Strávil hodně času v Africe. Hrál například s Ali Farkou Tourém. Je to člověk podobného naturelu jako já. Já jsem se naučila na mnoho afrických nástrojů a stejně tak on. Naučil se na spoustu nástrojů a muzika je jeho život, neustále hraje.

Další je Ibrahim Frigbane, pocházející z Maroka, ten se mnou hraje už opravdu hodně dlouho. Hrál ale třeba i s Peterem Gabrielem a mnoha dalšími. Hraje hlavně na oud, což je arabský předchůdce loutny. Je přeborníkem míchání africké a západní hudby. A Mamadou Ba. Pochází ze Senegalu. Je to hudební ředitel orchestru Harry Belafonteho. Ale protože je Harry už hodně starý, stal se nám basistou.

 

Ve vaší hudbě můžeme slyšet vlivy z různých koutů světa. Kde berete inspiraci? Jakou posloucháte hudbu?

Poslouchám všechny možné druhy hudby. Hodně poslouchám world music a nemusí to být nutně umělci, kteří jsou úspěšní. Poslouchám hodně hudby z Afriky. V současné době poslouchám ale i Sonny Rollinse. Hodně poslouchám i indickou hudbu. A také miluji klasickou hudbu.

 

Které skladatele?

Mám ráda Mortona Feldmana. Je to současný americký skladatel. (Poznámka - byl to americký skladatel, též ho mám ráda, zemřel ale již 1987)

 

Jakým způsobem skládáte? Vycházíte z jamování nebo o skladbách přemýšlíte?

Necítím se být skladatelkou. Mám ráda práci v kolektivu. Většinou to je tak, že na zkoušku přinesu nějaký nápad nebo téma a to potom společně rozvíjíme. Mám ráda tu interakci mezi muzikanty, kdy každý přidá něco ze sebe. Speciálně v tomto projektu je to nesmírně důležité.

Občas ale jen jamujeme a přitom přijde nějaký nápad, který potom zakomponujeme do jiné skladby nebo na něm postavíme skladbu úplně novou.

 

Máte nějakou představu o příštím projektu? Co budete dělat v hudbě dál?

Tak daleko se nedívám. Teď se soustředím na večerní koncert tady v Praze. Pak pokračujeme v našem evropském turné a potom se přesuneme do Ameriky.

 

Narodila jste se v Německu a byla jste herečka. Teď žijete v New Yorku a děláte hudbu. Jak to přišlo, že jste udělala ve svém životě tak velkou změnu?

Ona to zase tak velká změna nebyla. Jen se to tak zdá. Já totiž hudbu dělala odmalička, a i když jsem byla herečkou, skládala jsem pro naše představení hudbu.

Pak jsem se ve skládání chtěla zlepšit, ale v Německu nebyla žádná taková škola, kde by to šlo. Tak jsem se přihlásila do letního kurzu na Berklee. Strávila jsem v Americe dva měsíce a poznala tam Mika. Pak jsem určitou dobu trávila chvíli v Evropě a chvíli v Americe, až jsem se rozhodla přestěhovat natrvalo do Ameriky.

 

Měla jste nějakého učitele na kytaru?

Mým učitelem byl Bill Frisell. Ten mi dal opravdu velmi mnoho.

 

Co a jak často cvičíte?

Cvičím vlastně jen tehdy, když se učím nějakou novou muziku, kterou mám hrát. Nemám moc času na cvičení, protože jsem stále na cestách. Strašně ráda bych se naučila tu spoustu zajímavých věcí, které můžete na kytaře zahrát. Ale nemám na to čas. Když už cvičím, tak se snažím zdokonalit v harmoniích.

 

Můžete nám říct něco o svém vybavení? Na jaké hrajete kytary, jaký používáte aparát a efekty?

Mými hlavními nástroji jsou Fendery. Jak mezi kytarami tak mezi aparáty. Kytaru mám klasického stratocastera, který má trochu zúžený krk. A aparát je Fender Deluxe. Mezi efekty mám overdrive, chorus, ladičku, reverb a ještě nějaké.

 

Vaším manželem je Mike Stern. Ovlivňujete se nějak navzájem? Jamujete nebo hrajete nějaké společné koncerty?

Jestlu jamujeme? Neustále. Kdykoli jsme doma, tak hrajeme. Určitě se navzájem ovlivňujeme a nějaké společné koncerty také probíhají.

Psáno pro časopis Muzikus