Mike McCready a Eddie Vedder - na co hrají kytaristé skupiny Pearl Jam

Mike McCready a Eddie Vedder - na co hrají kytaris
Mike McCready a Eddie Vedder - na co hrají kytaris

Mike McCready

McCreadyho láska k nástrojům je patrná i naživo, což dokazuje i počet dvanácti používaných kytar: tři fendery ('59 a '58 Stratocaster a '68 Telecaster), pět gibsonů ('59 Les Paul Standard, dva '59 Les Paul Reissue, '68 ES-335 a '68 SG Junior), dva gretche (Silver Jet Reissue a 6120 ze šedesátých let) a dvě kytary Ibanez Rocket Roll z let sedmdesátých. Na struny GHS (.010-.046) hraje trsátkem Dunlop Tortex o tloušťce 0,88 mm.

Jeho kytarový signál je přenášen systémem Sony Wireless do krabičky Univibe od firmy Dunlop, která je za scénou (McCready ji ovládá z pódia) a dále do pedálového boardu, ve kterém má tyto efekty: kvákadlo CryBaby, MXR Phase 90, Boss DM 3 Delay, Ernie Ball stereo volume pedál a Ibanez TS-9 Tube Screamer. Z tohoto místa jsou vyvedeny dvě cesty: pro čistý a zkreslený zvuk.

Čistý zvuk vede z volume pedálu Ernie Ball do lampového splitter boxu Jester "Hydra" 2 x 6 Tube, který rozbočuje signál do aparátů - Fender '59 Twin Tweed (během turné Binaural měl místo něj kombo Savage Blitz 50), do zesilovače Matchless Chieftan (30 W) s boxem Hiwatt 4 x 12 a do komba Fender '59 Bassman Reissue, které slouží jako odposlech kytarovému technikovi. Čistý zvuk ještě upravuje preampem Mesa/Boogie Studio a celolampovým zesilovačem VHT Classic, které má umístěny v racku.

Zkreslený zvuk vede McCready z Tube Screameru opět do Jesteru a odtud do dvou aparátů - padesátiwattového Marshalla Super Lead z roku 1968 s boxem Marshall (4 x 12 Celestion 25 W) a do třicetiwattového zesilovače Matchless HC-30 s bednou Orange Reissue (2 x 12).

Zatím poslední album Binaural točil Mike McCready na modrého Gibsona 1965 SG, '59 Stratocastera a '59 Les Paula. Nejčastěji nahrával přes padesátiwattového Marshalla 1969 Plexi, Ampeg Reverb-O-Rocket a stará komba fender. Jeho nejoblíbenější skladbou na této nahrávce je Nothing As It Seems.

"V této písni jsem se mohl opravdu ukázat jako kytarista. Hrál jsem v ní na šílený, obrovský pedál fender, který tomu dodal divoký, vířivý, zkreslený zvuk. Znělo to jako padající letadlo. Nevím ale, jak se ten pedál jmenuje; je to ten, který má skupina Sonic Youth na obalu desky. Ani kluci z Fenderu nevědí, jak se jmenuje. Ale pokud jej někdo máte, prosím pošlete mi ho!"

Mike McCready a Eddie Vedder - na co hrají kytaris
Mike McCready a Eddie Vedder - na co hrají kytaris

Eddie Vedder

Svými kytarovými party přispívá občas ve skupině Pearl Jam také zpěvák Eddie Vedder, který nejčastěji hraje na kytary telecasterového tvaru. Přestože vlastní jeden krásný kousek od Fenderu z roku 1963 (černý s javorovým krkem), nejoblíbenější značkou se mu stal Schecter. Tuto kytaru viděl poprvé u Petera Townshenda z kapely The Who. Postupně si od této firmy pořídil dvě - černou a zlatou. Obě mají javorový krk a dvoucívkové snímače. Na koncerty si vozí navíc dva Gibsony SG (bílého z roku 1968 a černého z roku 1998), jednoho Rickenbackera, italskou kytaru Vox (se zabudovaným zkreslením!!!) a elektrický sitar Jerry Jones. Struny má samozřejmě také od firmy GHS (.010-.050), a jeho trsátko Dunlop Tortex má tloušťku 0,60 mm. Efekty nepoužívá žádné, z kytarových doplňků si oblíbil pouze E-Bow, který můžeme slyšet např. v písni Wishlist. Jako aparaturu používal nejdříve Marshall JCM 800 a nyní hraje přes padesáti wattový zesilovač Hiwatt DR 504 Custom nebo přes stowattový DR 103 Custom stejné značky. Oba pocházejí ze sedmdesátých let a Vedder je zapojuje do bedny Marshall 1960B, která dříve patřila Johnnymu Ramoneovi.

 

Velkou zásluhu na výsledném kytarovém zvuku Pearl Jam má také hudební producent Pearl Jam, Brendan O'Brien (např. Black Crowes, Stone Temple Pilots, Mick Jagger aj.), který je i výborným kytaristou. Mike McCready na jeho adresu prohlásil: "Je úžasný. Je lepší kytarista než já i Stone. Nikdy jsem ho neslyšel zahrát něco špatně. Když ho se Stonem vidíme hrát, říkáme si jen, že na jeho úroveň se nikdy nedostaneme. Navíc je to velmi příjemný člověk. A protože je to výborný muzikant a skvělý producent, ví, jak nastavit všechny ty staré zvuky, které máme rádi, a jak je dostat rychle na pás. Jednou jsem se ho zeptal, kdo je jeho oblíbeným producentem a on mi řekl: ,Nemám oblíbené producenty. Mám oblíbené kapely...' A to je ve zkratce, proč je tak dobrý. On je na prvním místě muzikant a ví, jak dostat co nejvíc z kapely. Také nám nosí samé skvělé vybavení. Má například starého purpurového Marshalla Plexi, což je nejlépe znějící marshall, jakého znám. Také má zabijáckou dvanáctistrunnou martinku, kterou mi ale nechce prodat."

V listopadu se má objevit nová řadová deska Pearl Jam s názvem Riot Act. Uvidíme, zda to bude začátek nového tříalbového období skupiny či nikoliv. Pokud se však nemůžete dočkat, pořiďte si DVD záznam z koncertního turné kapely s názvem Touring Band (2000). Uvidíte a uslyšíte, že obrovský kytarový arzenál není to nejdůležitější, protože všechno je to v rukou.

 

Seznam aparátů, které PJ používají:

(zdroj: kytarový technik Jeff Ousley)

Fender: Deluxe (tweed a brown), Twin (tweed a blackface), Vibroluxe (tweed), Champ (tweed), Super (brown), Bassman '59 reissue, Twin Reverb (blackface), Pro Junior

Marshall: JCM 800 (100 W), Super Tremolo (100 W Plexi), JMP (50 W Plexi)

Vox: AC 3O

Savage: Blitz 50

Matchless: HC 30, DC 30, Hurricane 15

Ampeg: Reverb-O-Rocket reissue, B 15 reissue

Pavey: Classic 100, Classic 50, Classic 30, Delta Blues

Messa/Boogie: Studio Preamp, Dual Caliber

VHT: Classic 1250

Mountain Amp

Diskografie:

 

Pearl Jam:

Ten (1991)

Vs. (1993)

Vitalogy (1994)

No Code (1996)

Yield (1998)

Live on Two Legs (1998)

Binaural (2000)

Binaural Tour (2000)

Riot Act (2002)

 

Společně na různých projektech (vybráno):

Temple of the Dog (1991)

Singles (1992) soundtrack ke stejnojmennému filmu

Sweet Relief (1993) benefiční album věnované nemocné zpěvačce Victorii Williamsové

Mirror Ball (1995) společné album Neila Younga s PJ

 

Stone Gossard (vybráno):

Come on Down (1985) první EP kapely Green River

Rehab Doll (1987) druhé album Green River

Apple (1990) první album kapely Mother Love Bone

Brad (1993) stejnojmenný vedlejší projekt Stonea Gossarda

Interiors (1997) další nahrávka projektu Brad

Bayleaf (2001) Gossardovo sólové album

Welcome to Discovery Park (2002) zatím poslední počin projektu Brad

 

Mike McCready (vybráno):

Stone Free - A Tribute to Jimi Hendrix (1993) McCready nahrál Hendrixovu skladbu Hey Baby (Land Of The New Rising Sun)

Mad Season (1995) vedlejší projekt členů různých seattleských kapel

Rockfords (2002) McCreadyho vedlejší projekt

 

VHS a DVD

Live at the Moore (1995) záznam koncertu skupiny Mad Season

Single Video Theory (1998) záznam zkoušky skupiny Pearl Jam

Pearl Jam - Touring Band (2000)

Psáno pro časopis Muzikus