Nechte si zdát...

Nechte si zdát...
Nechte si zdát...

Loni ve Frankfurtu jsem si na Aguilar sáhnul poprvé. Předtím jsem o značce slyšel jen zběžně, ale od té doby, kdy jsem strávil pár okamžiků brnkáním na basu před obrovským stříbrným zesilovačem, se občas v noci probouzím touhou si na něj znovu zahrát. Protože se jejich zesilovače prodávají i za 4000 USD, musel jsem si na tenhle okamžik opět počkat do dalšího Musikmesse. Abych nevypadal jako běžný čumil, který jen otravuje u stánku, a také abych si čas strávený u Aguilaru mohl trochu prodloužit, popovídal jsem si tentokrát se zakladatelem firmy Davidem Boonshoftem. Příjemné posezení s ním mě utvrdilo hlavně v jedné věci. Za perfektním zvukem aparátů od Aguilaru stojí píle, zkušenost, cit, talent a odvaha.

Nechte si zdát...
Nechte si zdát...

Ještě než všechno začalo, pracoval jsem pro nahrávací společnost jako studiový muzikant. Vlastně doteď ještě sem tam nahraji nějakou desku - samozřejmě přes Aguilar. A to je jeden z důvodů, proč jsme společnost založili. Po léta, která jsem strávil jako hráč, jsem se neustále potýkal s tím, že jsem nebyl spokojený se svou aparaturou. Nejvíc mě trápilo, že jsem pokaždé získal skvělý zvuk pro nahrávku, ale naživo už jsem ho nedokázal zopakovat.

Měl jsem vždy přesnou představu, jaký zvuk by basa měla mít, ale s tím, co bylo dostupné, se mi to nikdy nedařilo docílit.

S Alexem Aguilarem jsem se znal dlouhá léta, a tak mě v době, kdy pracoval na předzesilovači pro firmu Sadowsky (výrobce luxusních baskytar - pozn. red.), vyzval ke spolupráci jako testera. Ta spolupráce byla hrozně příjemná - povedl se nám perfektní kousek. Sotva jsme tenhle kšeft dodělali, naše cesty se na dobrých deset let rozešly - až do roku 1995, kdy jsme založili Aguilar.

Kvůli své věčné nespokojenosti jsem zavolal Alexovi, abych si od něj nechal postavit aparát svých snů. Tím byl DB 680. V té době jsem však za ním ještě přišel jako zákazník.

Začali jsme od naprosté nuly. DB 680 neměl žádného předchůdce ani výchozí model. Narozdíl od Alexe, který je skvělý inženýr, nemám prakticky žádné technické vzdělání. Naše spolupráce vypadala tak, že jsem mu diktoval vlastnosti, jaké by ten aparát měl mít, a on mým myšlenkám dával hmotné tělo. Alex je zároveň výborný muzikant, a právě proto perfektně rozuměl všemu, co jsem mu říkal. Během několika měsíců jsme měli prototyp.

Jednou jsme tak s Alexem seděli a on se zmínil, že by chtěl začít nějaký regulérní byznys, ale neměl konkrétní představu. Vtom jsme si řekli: "Hele, ten basový aparát je fakt dobrý, na to by mohla chtít hrát spousta basistů," a tím se zrodila společnost Aguilar. Jsem rád, že s odstupem času se ukázalo, že ten předpoklad byl pravdivý. Důkazem toho jsou taková jména jako Marcus Miller nebo Jason Newsted.

 

Ale ani tak není jednoduché se jako nová firma na trhu prosadit, zvlášť s cenami, za které své aparáty prodáváme. Musíte dělat něco zvláštního, speciálního, co bude nutit muzikanta, aby investoval právě do vašeho produktu. Každý výrobek Aguilaru - od předzesilovačů po bedny - má svůj osobitý zvuk. Je to dáno z části tím, jak slyším já, zčásti tím, co slyší Alex. Svůj díl na tom zanechávají i součástky, které používáme. Každý obvod má vliv na to, jak bude aparát na basu reagovat. Chcete plný zvuk s minimálním zkreslením. Basa je základní nástroj kapely. Každá nota proto musí být plná a perfektně srozumitelná. To se snažíme nacpat do všech našich výrobků bez ohledu na to, jestli jsou lampové nebo tranzistorové.

Aby firma úspěšně fungovala, musí mít kromě perfektního sortimentu i perfektní marketing. Umění dobře prodávat je minimálně stejně důležité jako samotný produkt. Pro své zesilovače používáme velice drahé součástky a vyrábíme malé série, takže jejich cenu nemůžeme srazit. Nemůžeš levně postavit drahý aparát. Například DB 359, náš nejdražší model, obsahuje dva velmi drahé transformátory, drahé obvody a spínače. Navíc je tu ještě spousta ruční práce.

Hodně prodáváme bedny, ale co se peněz týče, nejvíce nás živí menší, pro uživatele cenově dostupnější přístroje. Zesilovačů ale samozřejmě taky prodáme dost. Třeba DB 750 je ve Státech hodně oblíbený. Navíc připravujeme pár novinek, o kterých si na stránkách Muzikusu ještě určitě přečtete.

Psáno pro časopis Muzikus